728 x 90

مصیبت‌های مردم ۹ماه پس از زلزله کرمانشاه

وضعیت مردم زلزله‌زده کرمانشاه
وضعیت مردم زلزله‌زده کرمانشاه

۹ماه از زلزله استان کرمانشاه گذشته است اما هنوز مردم مناطق زلزله‌زده با مرگ و مشکلات ناشی از خرابی ‌و خسارات زلزله دست و پنجه نرم می‌کنند.

آنها فریادشان از نبود رسیدگی، نداشتن مسکن و کمبودهای مایحتاج زندگی بر آسمان است و با گذشت بیش از ۹ماه از زلزله هنوز هم اغلب آنها در چادر و بیغوله‌ها زندگی می‌کنند.

در این مناطق از بهداشت مطلقاً خبری نیست و به همین دلیل سلامت آنها در معرض تهدید است. خصوصاً این‌که در معرض هوای گرم و هجوم جانوران موذی، حشرات و فضولات حیوانی و با بلایی بدتر از زلزله مواجه هستند.

در مورد وضعیت بد بهداشتی در مناطق زلزله‌زده، خبرگزاری مهر از شیوع وبا و سالک در مناطق زلزله‌زدگان خبر داد و از قول فرهاد تجری، عضو مجلس ارتجاع از قصرشیرین، نوشت: «با توجه به شرایط گرمسیری، وضعیت فاضلاب‌ها، سرویس‌های بهداشتی، حمام‌های عمومی، آبهای رهاشده و نبود برخی امکانات خطر شیوع برخی بیماریهای واگیر مانند وبا و سالک در این مناطق وجود دارد. با توجه به شرایط زندگی مردم امکان نگهداری مواد غذایی در یخچال وجود ندارد...».(خبرگزاری مهر ۶خرداد ۹۷)

در کلیپی که در رسانه‌های اجتماعی پخش شد یکی از دختران زلزله‌زده شهرستان قصرشیرین در مورد وضعیت این منطقه و زندگی در آن می‌گوید: «شهرستان قصرشیرین اینجا منطقه حاشیه‌نشین است خانه‌مان تخریب هست این هم وضعیت آب و فاضلابمان هست شهرداری هیچ به ما رسیدگی نمی‌کند.

الان اگه اینجوری باشد ما دیگر تا ابد در این کانکس زندگی کنیم. این کانکس هم یک کولر کوچیک در آن است که اصلاً جوابگو نیست بعد این هم که میبینی دستشویی ما هست».

بسیاری از کمکهای مالی مردم هم توسط نهادهای حکومتی نظیر هلال احمر بالا کشیده شد و تنها بخش ناچیزی از آن به مردم زلزله‌زده رسید.

وضعیت زندگی زلزله‌زدگان آن‌چنان وخیم است که تا اردیبهشت‌ماه ۳۰درصد از ساکنان سرپل‌ذهاب به کرمانشاه مهاجرت کردند، علت مهاجرت آنها هم این بود که پول برای بازسازی خانه‌هایشان نداشتند و به‌گفته عضو شورای قلابی این شهر از کمکهای مالی جمع‌آوری شده مردم هم چیزی به این منطقه نرسید و کمکهای مردمی را هلال احمر بالا کشید.(خبرگزاری ایلنا ۳۰اردیبهشت ۹۷)

یکی از مردم زلزله‌زده در مورد دزدی نهادهای حکومتی از جمله دزدی بنیاد مسکن و وضعیت اسفناک زندگی خود می‌گوید: «زلزله‌زده‌ام بدبختم، رفته توی حساب بنیاد... بنیاد دزد، من بدبخت زن و بچه‌ام دارم ۹ماه می‌دوم ۹ماه زن و بچه‌ام جلو آفتاب است حالا می‌گویند امسال... ببینید با ما چکار می‌کنند برای ۶میلیون وام پدرمان را درآوردند فکر کردید... الکیه هر کی برای خودش است، هیچی نداشته باشیم خدا را داریم همه‌تان مثل کفتار دورمان را گرفتید، آمدم حقم را خواستم. من و داداشم حقمان را خواستیم، دقیقاً ده تا کارمند بنیاد مسکن دلاورانه ریختند روی سرمان، این هم وضعیت داداشمه، این وضعیت داداش کوچکمه، دلاورانه کارمندهای بنیان مسکن آمدند حقمان را دادند. آقا حقمان را اینجوری دادند زدنمون آقا زدنمون».

وضعیت منطقه زلزله‌زده تازه‌آباد کرمانشاه نیز بسیار نامساعد است و با وجود این‌که خیلی از خانه‌های روستایی تخریب شده است و مردم از ترس جان خود و خانوده‌‌هایشان به‌دنبال سرپناهی هستند هیچ کمک جدی به آنها نشده است.

در شرایطی که وضعیت آنها ایجاب می‌کند که دولت ضدمردمی یک سرپناه امن برای‌ آنها ایجاد کند اما در حال حاضر نه تنها چنین سرپناهی برای آنها وجود ندارد، بلکه حتی چادر و کانکس هم برای آنها تهیه نشده است.

«مردم زلزله‌زده تازه‌آباد کسانی هستند که در زلزله قبلی نیز خانه‌هایشان خسارت دیده است اما تاکنون نتوانسته‌اند خرابی آنها را ترمیم کنند چرا که وام بازسازی به آنها داده نشده است و اکنون که با زلزله جدید اکثر خانه‌های منطقه خراب شده است مردم مطلقاً امکان بازسازی آنها را ندارند».(روزنامه فرهیختگان ۷شهریور ۹۷)

آوارگی و مشکلات و مصایب زلزله‌زدگان در حالی است که رژیم برای ساختن ۳۰هزار واحد مسکونی به کمک دیکتاتور سوریه رفته است.

آخوند حسن روحانی در پیامی به بشار اسد دیکتاتور سوریه به او قول داد رژیم در بازسازی سوریه به او کمک می‌کند.

روحانی به بشار اسد قول داد: «دولت جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که در مبارزات و مقابله با تروریسم کنار ملت سوریه بوده، آمادگی دارد تا در امر بازسازی سوریه نیز با تمامی امکانات در کنار شما باشد».(خبرگزاری تسنیم ۱اردیبهشت ۹۷)

امیر حاتمی، وزیر دفاع آن هم در پایان یک سفر به عراق قول مشارکت رژیم در بازسازی عراق را داد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران مشارکت در بازسازی عراق را وظیفه خود می‌داند».(خبرگزاری ایسنا ۱اردیبهشت ۹۷)

در مقابل این حاتم‌بخشی به بشار اسد، روز ۳۰مرداد اعضای مجلس ارتجاع از کرمانشاه اعتراف کردند: ‌«از محل اعتبار ۲۰۰میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی، تا به‌حال مبلغی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه هزینه نشده است».(سایت جماران ۳۰اردیبهشت ۹۷)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6e1cac96-e582-4ae7-b826-e214878a72f2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات