728 x 90

موقعیت لرزان خامنه‌ای در آینه روزنامه‌های حکومتی - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی ۲۰بهمن، حرفهای خامنه‌ای تیتر اول شده است. اغلب این جمله را بزرگنمایی کرده‌اند: «شرط بازگشت نظام به تعهدات برجامی، لغو کامل تحریم‌ها». اما در بسیاری از روزنامه‌ها این اظهارات به تیتر حتی سوم و چهارم تبدیل شده و تیتر اول به ناکامی قالیباف و دست رد پوتین به سینهٔ او برای ملاقات اختصاص یافته است. برخی هم شکست قالیباف در ملاقات با رئیس‌جمهور روسیه را تلویحا شکست خامنه‌ای قلمداد کرده‌اند.

نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری نظام هم این روزها تبدیل به سوژه ثابت روزنامه‌ها شده است. اما اذعان به نفرت مردم به‌خصوص جوانان از باندهای حاکم و کل نظام در میان دعواهای باندی روزنامه‌ها هم‌چنان دغدغهٔ اصلی کارگزاران حکومتی است.

دل زده، مسأله‌دار یا برانداز؟

اعتراف محمدرضا عارف از باند مغلوب در این مورد در روزنامه‌های این باند دیده می‌شود. همدلی به‌نقل از او که به کسادی بازار نمایش انتخابات نظام اذعان کرده از جمله نوشته است: «واقعیت این است که نوعی دل‌زدگی و عدم استقبال را در جامعه نسبت به تشکل‌های سیاسی می‌بینیم».

اعتماد هم در مطلبی با عنوان «چرا نسل جدید مسأله‌دار است» از عباس عبدی از باند مغلوب در مورد نفرت جوانان از نظام از جمله نوشته است: «اگر حکومتی نتوانسته باشد این جوانان را که از لحظه تولد تحت تبلیغات رسانه رسمی و آموزش و پرورش انحصاری بوده، با چیزی آشنا کند، یا آن چیز وجود ندارد یا پس از این هم نخواهد توانست که چنین کند. اگر حقیقتی درباره گذشته وجود دارد که آنان بی‌اطلاع هستند و تاکنون نتوانسته‌اید به آنان بفهمانید، قطعاً پس از این نیز نخواهید توانست. مشکل مهم‌تر این است که تاکنون خیلی از حقایق از آنان پنهان شده است». در پایان با اشاره به کارنامه نظام تأکید کرده: «عملکردها نشان از واقعیتی می‌دهد که به هیچ‌وجه برای نسل جدید قانع‌کننده نیست».

موقعیت لرزان خامنه‌ای در آینهٔ روزنامه‌های حکومتی

انعکاس به حرفهای خامنه‌ای در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود. روزنامه آرمان در گفتگو با یک کارشناس حکومتی به جای نام خامنه‌ای، اسم ایران را نوشته و به وی گوشزد کرده است: «این‌که ایران متقاضی این نکته است که نیازی به مذاکره نیست و آمریکا باید به برجام بازگردد تا ایران نیز چنین رویکردی را در دستور کار خود قرار بدهد». در ادامه هم تأکید کرده: «این‌گونه تندروی‌ها قابل‌تحمل نیست. به همین دلیل ایران باید تلاش کند از همین امتیازات محدودی که در اختیارش قرار می‌گیرد، استفاده کند و خود را آماده کند. مسئولان باید سطح انتظارات خود را کاهش بدهند و آن را در روندی منطقی‌تر قرار بدهند».

روزنامه‌های حکومتی با تیترهایی مثل «دست رد پوتین به سینهٔ قالیباف» تلویحا علم کردن قالیباف برای ملاقات با پوتین و دادن پیام خامنه‌ای به او را، پروژه حاکمیتی برای علم کردن قالیباف در نمایش انتخابات توصیف کرده و این شکست را به رخ ولی‌فقیه کشیده‌اند. از جمله جهان صنعت نوشته است: «مسأله این است که چرا با وجود شرایط گرم در روابط تهران- مسکو و با وجود ظریف یا حتی علی‌اکبر ولایتی به‌عنوان مشاور بین‌الملل رهبری، قالیباف که کارنامه‌اش از دیپلماسی خالی است باید حامل پیام رهبر به پوتین باشد؟». این روزنامه در ادامه در مورد علت نپذیرفتن قالیباف توسط پوتین تأکید کرده است: «محققاً لغو دیدار قالیباف با پوتین به موضوع دیگری بازمی‌گردد نپذیرفتن پروتکل‌های بهداشتی مورد نظر پوتین از سوی قالیباف علت بعید ماجراست نه علت قریب آن».

در روزنامه‌های باند خود ولی‌فقیه هم به بی‌توجهی به فرامین خامنه‌ای اذعان شده و مورد حمله قرار گرفته است. کیهان خامنه‌ای در یادداشت روزش با عنوان «مأموریت ظریف روشن است» به مواردی از مخالفت با خط و خطوط راهبردی خامنه‌ای اشاره کرده و از جمله نوشته است: «آنجا که رهبری سخن قطعی نظام را به‌عنوان موضع انقلابی صریح و شفاف اعلام می‌کنند باید مسئولان و حتی دیپلمات‌های کشور نیز موضعی واحد اتخاذ و از ایجاد هر گونه شائبه و تردید در افکار عمومی جلوگیری کنند و نباید «سخنی بگویند که اراده‌ای دیگری به‌نظر می‌آید»! کیهان در ادامه با اشاره به مواضع روحانی و ظریف نوشته است: «اعلام برگشت صریح ایران به برجام از سوی برخی مسئولان، خلاف مواضع رهبری در‌باره عجله نداشتن ایران برای برگشت به برجام است. برخی تلاش دارند تا با جملاتی هم‌چون «اگر آمریکا برگردد ما هم سریع برمی‌گردیم/ اگر آثار برگشت آمریکا مشاهده شود/ برگشت آمریکا باید مؤثر باشد/ و... حفظ برجام را مهم‌تر از برداشتن تحریم‌ها القا کنند و از قاطعیت سخن قطعی نظام بکاهند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/04f5c8ed-52b0-4538-98b4-3a02aa8463c2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات