728 x 90

گسترش دامنهٔ جنگ، پس از ۴ماه

سخن روز
سخن روز

در فردای حملات آمریکا به مواضع نیروی تروریستی قدس و عوامل آن در سوریه و عراق، رادوسلاو سیکورسکی وزیر خارجهٔ لهستان در ورود به اجلاس وزرای خارجهٔ اتحادیهٔ اروپا در بروکسل به خبرنگاران، گفت: نیروهای نیابتی رژیم ایران ماهها و سال‌ها با آتش‌بازی کرده‌اند و اکنون آن (آتش) آنها را می‌سوزاند (سایت اتحادیهٔ اروپا۱۴بهمن۱۴۰۲).

درباره حملات صورت گرفته در شبانگاه جمعه ۱۳بهمن، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا طی بیانیه‌یی اعلام کرد: نیروهای سنتکام حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران (رژیم) ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به‌آن انجام دادند. در این حملات، هواپیماهای متعدد از جمله بمب‌افکنهای دوربرد که از آمریکا به‌پرواز درآمده بودند، ۸۵هدف را مورد حمله قرار دادند.

در این حملات هوایی، تأسیساتی مورد اصابت قرار گرفت. این اهداف شامل مراکز عملیات فرماندهی و کنترل، مراکز اطلاعاتی، راکتها و موشکها و انبارهای پهپاد و تأسیسات زنجیره تأمین لجستیک و مهمات گروه‌های شبه‌نظامی و پشتیبانان آنها از سپاه پاسداران... بود».

ژنرال کوریلا فرمانده سنتکام گفت: «نیروی قدس سپاه پاسداران... (رژیم) ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به (این رژیم) هم‌چنان تهدیدی مستقیم برای ثبات عراق، منطقه و امنیت آمریکایی‌ها هستند. ما به‌حسابرسی و انجام هر کار لازم برای حفاظت از افرادمان ادامه خواهیم داد».

جان کربی هماهنگ‌کنندهٔ ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ‌سفید در تشریح اهداف این حمله گفت: «این اهداف به‌این دلیل انتخاب شدند که... همگی به‌سپاه پاسداران... و گروه‌های نیابتی آنها برای حمله به‌پرسنل آمریکایی در منطقه مرتبط بودند و مورد استفاده قرار می‌گرفتند... بنابراین پیام... به‌سپاه پاسداران و این گروهها این است که حملات خود را باید متوقف کنند. البته (حملات ما) فقط یک روال معمول برای ارسال پیام نبود، بلکه برای کاهش توانایی و از بین‌بردن... توانایی‌های سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی به‌روشی قوی‌تر از گذشته بود».

کربی تأکید کرد: «این پاسخ‌ها از امشب شروع شد، ولی امشب تمام نمی‌شوند. از این‌رو پاسخ‌های دیگری وجود خواهد داشت. ما اقدامات دیگری انجام خواهیم داد که همه برای پایان دادن به‌آن حملات و از بین‌بردن توانایی سپاه پاسداران طراحی شده است».

در پی این حملات به‌مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به‌آن در عراق و سوریه، دیدبان سوریه خبر داد: «پس از این حملات که منجر به‌کشته شدن ۱۸تن از نیروهای رژیم ایران شد، شبه‌نظامیان وابسته به‌این رژیم با وحشت در حال جابه‌جایی و تخلیه بسیاری از مقرهای خود در دیرالزور و حومه آن تا شهرهای آلبوکمال و المیادین در مرزهای سوریه و عراق هستند».

متعاقباً در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۴و ۱۵بهمن بیانیه‌های سنتکام فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا و بیانیه مشترک ۸ کشور درباره حملات سنگین هوایی به ۳۶ هدف حوثیهای وابسته به رژیم آخوندی در ۱۳ نقطه یمن صادر شد. کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا، بحرین، دانمارک، کانادا، هلند و نیوزیلند در این حملات شرکت داشتند.

سنتکام در بیانیه دیگری اعلام کرد: «ارتش آمریکا در ساعت۷ و ۲۰دقیقه شامگاه شنبه و هم‌چنین در ساعت ۴بامداد یکشنبه، در دو حمله جداگانه مجموعاً ۷موشک کروز ضدکشتی حوثیها را هدف قرار داد و منهدم کرد».

این حملات که به‌گفتهٔ فرماندهان نظامی آمریکا، ادامه خواهد داشت، درست ۴ماه پس از آغاز جنگ فاجعه‌بار در غزه، نقطه‌عطف جدیدی را در گسترش دامنهٔ جنگ در منطقه رقم زده است. این گسترش به‌رغم آن است که خلیفهٔ ارتجاع، با بر سر نیزه کردن فلسطین، بر آن بود که در عین جنگ‌افروزی، دود جنگ به‌چشمش نرود، اما اکنون با شرایطی ناخواسته و چشم‌اندازی تیره و تار مواجه است و احساس می‌کند آنچه از آن فرار می‌کرد، دارد به‌سرش می‌آید و آتش جنگ به‌خیمه و خرگاه ولایت، مداوماً نزدیکتر می‌شود.

سران رژیم و سرکردگان سپاه خامنه‌ای پس از حملات اخیر آمریکا و نیروهای ائتلاف، برخلاف معمول از رجزخوانی و هارت و پورت، پرهیز کرده و مهر سکوتی ترس‌آلود بر دهان زده‌اند، مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی (۱۵بهمن) با وضوح بیشتری هراس رژیم از گسترش دامنهٔ جنگ را بازتاب می‌دهند. یک دیپلمات سابق رژیم در روزنامهٔ ستاره صبح، با اشاره به در دام افتادن نظام و شرایط خطرناکی که برای رژیم پیش آمده، شعر حافظ را به‌سردمداران گوشزد می‌کند که «مرغ زیرک چون به‌دام افتد، تحمل بایدش!».

روزنامهٔ حکومتی اعتماد هم می‌نویسد: «وضعیت در خاورمیانه، اگر نگوییم ساعت به‌ساعت، که روزبه‌روز پرتنش‌تر می‌شود». این روزنامه با اشاره به «خطر شعله‌ور شدن درگیریهای بیشتر» اضافه می‌کند: «خطر... رنگ و بوی تازه‌یی به‌خود گرفته است و منطقه را به‌بمب ساعتی‌ای شبیه کرده است که هر آن نقطه صفر را نشان خواهد داد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a26ff620-b896-4eeb-8a38-994f7e2fff75"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات