728 x 90

«نه به اعدام، فراخوان به عدالت»

سخن روز
سخن روز

روز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه سی و ششمین هفتهٔ «کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام» با پیوستن زندان اراک، در ۲۲ زندان مختلف بر گزارشد. در بیانیهٔ این هفتهٔ زندانیان اعتصابی از جمله آمده است: «حکومت اعدام کماکان در حال جابه‌جا کردن مرزهای جنایت و اعدام است؛ تنها با گذشت۱۰روز از ماه مهر بیش از ۲۳نفر را اعدام کرده است و در عملی قرون‌وسطایی روز دوشنبه دو نفر را در شهر خمین در ملأعام اعدام کرد... اعدامها با هر اتهامی که انجام می‌گیرد، هدف نهایی سرکوب و اختناق است، به همین دلیل با توجه به شرایط حساس و بحرانهای بین‌المللی که حکومت با آن مواجه است و توان حل آن را در بیرون ندارد، در دسترس‌ترین ابزار انتقام، برپا کردن باز هم بیشتر طنابهای دار و انتقام از زندانیان و محکومان به‌اعدام است».

مقاومت ایران جنبش نه به اعدام را به فراتر از مرزهای ایران گسترش داده و وجدانهای بیدار بشری در کشورهای مختلف را به حمایت از زندانیان و محکومان به اعدام فراخوانده است. روز سه‌شنبه چهارم مهرماه ۱۴۰۳ کنفرانسی در پارلمان ایتالیا با عنوان «ایران: نه به اعدام ـ فراخوان به عدالت» با حضور شماری از سناتورها و نمایندگان مجلس این کشور از احزاب مختلف برگزار شد. خانم مریم رجوی از طریق ویدئو کنفرانس در این جلسه سخنرانی و شرکت کرد.

در این جلسه خانم نایکه گروپیونی عضو کمیسیون خارجی پارلمان ایتالیا که مدیریت کنفرانس را به‌عهده داشت در سخنان افتتاحیهٔ خود با اشاره به موج اعدام‌های دیکتاتوری آخوندی، گفت: «زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی در برابر خشونت شدید علیه حقوق‌بشر و افزایش اعدامها که هیچ نشانه‌یی از توقف نیز ندارد، موضع بگیرد».

وی در سخنرانی خود با اشاره به این‌که «احکام اعدام و اعدامها تنها نوک یک کوه یخ هستند»، خاطرنشان کرد: «قتل‌عام ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی در سال۱۳۶۷ که بیش از ۹۰ درصد آنها از مجاهدین خلق بودند، به‌عنوان فصل سیاهی در تاریخچهٔ رژیم ایران باقی مانده است. این جنایت که توسط گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل متحد محکوم شده و به‌عنوان جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی طبقه‌بندی شده است، چهره ظالم رژیمی را نشان می‌دهد که از سرکوب دست بر نمی‌دارد». وی افزود: «ما باید با قدرت هر چه بیشتر خواستار آزادی زندانیان سیاسی و توقف فوری اعدامها در ایران باشیم».

خانم سناتور چینزیا پلگرینو عضو کمیسیون حقوق‌بشر سنا طی سخنانی گفت: «ما قبلاً گفته‌ایم اعدامها در ایران باید متوقف شوند، اما این برای ما فقط یک شعار گذرا نیست. ما باور داریم که دموکراسی باید در اسرع وقت برقرار شود و به‌همین دلیل ما از برنامهٔ ۱۰ ماده‌یی که توسط مریم رجوی تدوین شده است، حمایت می‌کنیم. ما بار دیگر تأکید می‌کنیم: ”نه ”به شکنجه، “ نه ”به اعدام و“ نه“ به تبعیض سیاسی».

سناتور رافائله اسپرانزون عضو کمیسیون خارجه و نایب‌رئیس گروه برادران ایتالیا در سنا، خطاب به خانم رجوی گفت: «ما معتقدیم کلماتی که شما بیان می‌کنید و پیشنهاداتی که ارائه می‌دهید، نه تنها برای مردم شما، بلکه برای بشریت نجات‌بخش است. زیرا مردم شما به‌نوعی نماینده بشریت هستند و شکنجه‌هایی که بر مردم شما تحمیل می‌شود، با شجاعت، عزم و نیرویی که با اتکا به آنها هم‌چنان فریاد می‌زنید و امید به ایران آزاد را روشن نگه می‌دارید، ارج گذاشته شود».

سخنران بعدی جلسه امانوئله پوتزولو عضو کمیسیون خارجی پارلمان اروپا، با اشاره به کارزار «نه» به اعدام» گفت: «هدف ما ضربه‌زدن به یکی از اصلی‌ترین ابزارهایی است که رژیم تهران از آن استفاده می‌کند. ابزاری که برای سر پا ماندن از آن بهره می‌برد».

خانم مریم رجوی که به‌صورت آنلاین در این جلسه شرکت داشت، در سخنانش کارزار نه به اعدام را بخشی از جنبش مردم ایران برای سرنگونی رژیم آخوندی و برای پایان دادن به مصونیت جلادان حاکم بر ایران توصیف کرد و تأکید کرد: «کارزار“ نه به اعدام ”، همهٔ پرونده‌های کشتار و نسل‌کشی توسط این رژیم را می‌گشاید. از کشتار دهه۶۰ و قتل‌عام۶۷، از کشتار قیام‌کنندگان قزوین در سال۷۳ تا کشتار ۱۵۰۰جوان و نوجوان در قیام۹۸ و ۷۵۰ نفر دیگر در قیام ۱۴۰۱».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6aac3d9a-959f-4e0d-9215-3c9f3d4b711b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات