728 x 90

هراسان از شکست مذاکرات و ناتوان از ادامه آن

موشکی رژیم آخوندی
موشکی رژیم آخوندی

نظام آخوندی در زمینه برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی با یک تناقض و به عبارت دیگر با یک بن‌بست مواجه است.

به این مفهوم چنان‌چه که به مذاکره تن بدهد و به شرایط جامعه جهانی مبنی بر تخته‌کردن برنامه موشکی و عقب‌نشینی از دخالتهای منطقه‌یی تن بدهد، عمق استراتژیک نظام از دست می‌رود و به گفته علی خامنه‌ای و پاسدار علی شمخانی و سایر سردمداران نظام، جبهه جنگ به داخل شهرها و خیابانهای آنها، یعنی با مردم ایران در شهرهاى مختلف کشیده خواهد شد.

البته در شرایط پس از قیام ایران در دیماه، این وحشت در میان سران رژیم جدی‌تر و ملموس‌تر است.

در یک کلام حاکمیت آخوندی از یک طرف هراسان از شکست مذاکرات و از طرف دیگر ناتوان از ادامه آن است.

در چنین شرایطی از بن‌بست است که اختلافات درونی اوج تازه‌یی گرفته است.

 رسانه‌ها و مهره‌های باند روحانی مصر هستند که مذاکرات بر سر خوردن جام‌زهر منطقه‌یی و موشکی با اروپا ادامه پیدا کند.

سایت حکومتی رویداد ۲۴- ۱۸اسفند ۹۶ با عنوان «چرا نباید فرانسوی‌ها را از مذاکرات موشکی ناامید کرد؟» می‌نویسد: «اظهارات روز چهارشنبه رئیس‌جمهوری فرانسه حکایت از آن دارد که درهای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه موشکی حداقل برای او به‌طور کامل بسته نشده است و این احتمالاً ناشی از دریافت سیگنالهایی از تهران باشد. ناامید نکردن فرانسوی‌ها به احتمال گشایش باب مذاکرات موشکی با ایران می‌تواند بهترین تصمیم در این برهه زمانی با هدف برهم زدن هر گونه اتحاد میان اروپا و آمریکا باشد. چرا که اگر ایران هم نخواهد با اروپاییها همراهی کند، آنها در اعمال فشارهای اقتصادی در درجه اول و بعد هم فشارهای سیاسی بر ایران با آمریکا همراهی خواهند کرد».

سایت حکومتی خرداد ۱۸اسفند ۹۶ با عنوان «آنها که دوست ندارند ماکرون به تهران بیاید»، از مذاکره رژیم با اروپا و به‌خصوص مذاکره با فرانسه دفاع می‌کند و در خصوص مذاکره با فرانسه می‌نویسد: «با همه اختلافاتی که با فرانسه داریم سفر رئیس‌جمهوری یکی از قدرتهای اصلی سیاسی و اقتصادی جهان به تهران بهترین واکنش به تهدیدات دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ضدبرجامی آمریکاست. منتقدان اما می‌گویند او نه برای حمایت از برجام ۱که برای تحمیل برجام ۲ و برجام ۳ به ایران می‌آید. منظورشان از برجام ۲ موقعیت منطقه‌یی و نفوذ ایران در منطقه خاصه کشورهای عراق و سوریه و لبنان است و شاید موشکهای دوربُرد ما و مراد از برجام ۳ هم لابد بحثهای حقوق‌بشری».

اما همان‌طور که سایت خرداد نیز اشاره کرده است رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای مذاکراه اروپا و به‌ویژه فرانسه با حکومت آخوندی را در راستای تحمیل برجام ۲ و برجام ۳ می‌دانند و از آن استقبال نمی‌کنند.

یاسر جبرائیلی یکی از عناصر باند خامنه‌ای نگران «انشانویسی» اروپاییها برای نظام است و در این رابطه به «انشانویسی» که در جریان برجام ۱یعنی در جریان زهرخوران اتمی که برای رژیم نوشته شد اشاره می‌کند و درباره آن می‌گوید: «وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد هسته‌یی در دولت اوباما گفته است: «وقتی ما تصمیم به مذاکره با ایران گرفتیم، قبل از آن که مذاکرات را شروع کنیم، یک توافقنامه کامل ۱۰۰صفحه‌یی نوشتیم. بنابراین [از قبل] می‌دانستیم به چه چیزهایی می‌خواهیم برسیم. منظورش این است که قبل از مذاکره، انشای خود را آماده کرده و در مذاکره خوانده‌اند. انشاءنویسی لازمه مذاکرات است. خسارت را کسی می‌بیند که دیگران انشاء بخوانند و او املاء بنویسد». (روزنامه مشرق ۱۹اسفند ۹۶)

میرسلیم کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۹۶ نیز در رد مذاکره با اروپایی‌ها در توییتر خود می‌نویسد: «برخی از این وزرای امور خارجه که به ایران می‌آیند بیشتر دلالند تا سیاستمدار؛ دولت دل به آنها خوش نکند».

آخوند عابدینی هم در نمایش جمعه قزوین می‌گوید: «امروز چه ما از برجام خارج شویم و چه آنها در این قرارداد باقی بمانند در هر صورت به نفع آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تمام می‌شود. متأسفانه تیم مذاکره‌کننده نتوانستند استقلال خود را حفظ کرده و از هوشمندی خود به درستی استفاده کنند و امروز شاهد هستیم برجام به جایی رسیده است که هر اتفاقی برایش بیافتد به نفع دشمنان به پایان می‌رسد. متأسفانه همانهایی که برجام را مدیریت می‌کردند، تلاش می‌کنند روند مذاکرات برجامی را که با محوریت آمریکا بود، با محوریت اروپا پیش ببرند و می‌خواهند خسارت‌های بیشتری بر کشور وارد کنند و مشخص نیست چه منافعی از این خسارتها عایدشان می‌شود و این کار هم مصداق بی‌عقلی است». (خبرگزاری فارس ۱۸اسفند ۹۶)

البته این حرف باند خامنه‌ای بسیار واقعی است که هدف اروپا و فرانسه از مذاکرات جاری تحمیل برجام‌های دیگر است و باند روحانی نیز همین خط را دنبال می‌کند، اما همان‌طور که اشاره شد مشکل این است که حکومت آخوندی در این رابطه در بن‌بست قرار دارد و این منشأ هراس از ادامه مذاکرات و ناتوانی از ادامه آن با اروپایی‌ها و به‌ویژه فرانسه است.  

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/533f9798-09ec-4b45-90aa-538f92067292"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات