728 x 90

همستر، نمادی از فقر در ایران

همستر، نمادی از فقر در ایران
همستر، نمادی از فقر در ایران

یک موضوع عجیب و داغ این روزها در ایران، شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص تلگرام: بازی همستر کامبت است!

همستر یک بازی جدید در تلگرام است که در آن کاربران با کلیک کردن مداوم روی یک موش کارتونی، می‌توانند رمز ارز "همستر" استخراج کنند. آنطور که وعده داده شده، در آینده می‌توان این رمز ارز را به پول نقد تبدیل کرد و به همین دلیل، بسیاری از مردم به امید درآمدی مختصر به این بازی روی آورده‌اند.

 

اما آیا واقعاً این بازی راهی برای درآمد هست؟ آیا این موش کارتونی که این روزها محبوب شده، در آینده، چند دلار به سفره مردم ایران خواهد آورد؟

 

کارشناسان در این رابطه اظهارنظری قطعی نمی‌کنند، اما بسیاری تأکید دارند این بازی بیشتر می‌تواند یک ریسک باشد تا یک سرمایه‌گذاری. به‌ویژه این‌که حتی اگر در آینده همستر تبدیل به‌پول هم بشود، اما ارزش رمز ارز همستر به‌شدت ناپایدار است و احتمال این‌که افراد با بازی‌کردن آن درآمدی داشته باشند، قابل اطمینان نیست.

 

اما چرا با وجود این همه هشدار، مردم به این بازی رو می‌آورند؟

علت فقر فراگیر است که ۸۰میلیون ایرانی را به‌کام خود کشیده و هیولای فقر هر روی تعداد بیشتری را می‌بلعد. فقری که علت آن نه نبود ثروت در ایران، که پنجمین کشور ثروتمند جهان از نظر منابع طبیعی هست؛ بلکه حتی به‌اعتراف رسانه‌های حکومتی، علت وجود مافیای عظیم غارتگر خامنه‌ای است (فرهیختگان-۱۹خرداد۱۴۰۳).

روزنامهٔ حکومتی اطلاعات هم در یادداشتی با عنوان معنی‌دار «تب همستر؛ نماد رشد فقر» به‌ویران کردن اقتصاد و معیشت مردم توسط رژیم آخوندی اعتراف می‌کند و می‌نویسد: «بازی‌هایی چون نات کوین یا همستر بیشتر در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه نظیر ایران رونق می‌گیرند؛ کشورهایی که شهروندانش به‌خاطر بیمار و معیوب بودن نظام اقتصادی نمی‌توانند با کار و فعالیت معمول اقتصادی درآمد مکفی برای گذران یک زندگی نرمال کسب کنند و به‌صورتهای مختلف در وضعیت فقر در حال افزایش به سر می‌برند.
شهروندان این جوامع هم‌چنین شاهد کسب سودهای باد آورده و یک‌شبه از محل رانتها، انحصارها، آقازاده بازیها و فخر فروشی و ثروت نماییها از محل آن هستند و بدیهی است مقایسه آن درآمدهای نامشروع ودلال گونه آن‌چنانی که به شکاف عدالت اجتماعی دامن می‌زند، خیلی‌ها را ترغیب می‌کند که از هر فرصتی برای یک‌شبه پولدار شدن استفاده نمایند. لذا نگاه به افزایش اقبال به بازی‌هایی چون نات کوین یا همستر از این زاویه، افزایش فقر در جامعه ایران را نشان داده و به کاربران حق می‌دهد که از هر وسیله‌ای برای دستیابی به درآمدی که حقشان است اما سیستم اقتصادی از تقدیم آن ناتوان است، استفاده کنند»؛

این روزنامهٔ حکومتی اضافه می‌کند: «کاربران بازی همستر گناهی جز تلاش برای کسب درآمد ندارند و اگر به سوی این نوع بازیها می‌روند، انتخابشان نیست بلکه این امر، دستپخت سیستم بیمار و رانتی اقتصاد ایران است و بس».

 

اینگونه، مردمی که می‌دانند از خامنه‌ای جز غارت بیشتر چیزی به‌آنها نمی‌رسد، به یک موش کارتونی رو آوردند تا بلکه در آینده، چند دلاری برای آنها سرمایه‌ سازی کند.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/98aaa6d1-3c1a-4cc5-84d3-92d955043787"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات