728 x 90

واکسیناسیون؛ هم‌چنان وعده، هم‌چنان دروغ

صف تزریق واکسن در شرایط کرونایی
صف تزریق واکسن در شرایط کرونایی

آخوند حسن روحانی به‌ دروغ دیگری متوسل شد و وعده پوشالی آغاز واکسیناسیون عمومی در مرداد و پایان آن در آذرماه را داد: «از مرداد می‌توانیم واکسیناسیون عمومی را شروع کنیم مرداد و شهریور و مهر و آبان می‌شود واقعاً اگر واکسن به اندازه کافی باشد تا آذرماه می‌شود همه مردم را انشاءالله واکسینه کرد.

پایان این دولت در زمینه کرونا یک آرامشی مردم پیدا بکنند و مسأله واکسیناسیون را برای افراد پرخطر عبور کرده باشد این کار را انشاءالله به حول قوه الهی این دولت انجام خواهد داد و زمینه واکسیناسیون عمومی را هم تا پایان دولت ما آماده می‌کنیم برای دولت بعد که ماه‌های اولیه دولت بعد واکسیناسیون عمومی هم انشاالله انجام بگیرد» (تلویزیون شبکه خبر ۸خرداد۱۴۰۰).

 

صرف‌نظر از دروغ بودن این ادعا، قرار بود واکسن تولیدی رژیم در بهار در دسترس مردم قرار بگیرد و واکسینه کردن عمومی شروع شود، اما شیخ شیاد با این گفته‌ها زیر این وعده را زد و وعده سرخرمن مردادماه را داد.

در این رابطه روزنامه همدلی ۱۲خرداد۱۴۰۰ نوشت: «همه مسئولان دولتی و بهداشتی به نوعی مسأله واکسیناسیون را مطرح کردند، اما چشم‌انداز روشنی از حرف‌های آنها دیده نمی‌شود».

شخص خامنه‌ای اولین مانع برای واکسینه کردن عمومی مردم است، خامنه‌ای که کرونا را نعمت نامید. از این بیماری مهلک، به‌عنوان سدی در برابر قیام‌ها بهره برد، دروغهای پی‌درپی شیخ دروغگو نیز در خدمت همین سیاست کثیف است.

او در هر جلسهٔ ستاد کرونایش وعده‌های دروغینی تحویل مردم می‌دهد که هیچ ضمانت اجرایی نداشته و محلی از اعراب ندارد.

او یک ماه پیش نیز در ۱۵ اردیبهشت وعده خرید میلیون‌ها دوز واکسن در یک هفته را داد وعده‌یی که هیچ‌گاه عملی نشد: «ما به‌راحتی می‌توانیم در ماه‌های پیش رو میلیون‌ها واکسن را در کشور وارد کنیم و این واکسنها تزریق بشود واکسیناسیون انجام بگیرد.

انشاالله امیدواریم دهها میلیون! دوز واکسن در هفته‌های آینده در اختیار مردم قرار بگیرد و به‌سرعت ما یک جای یک ۲۰میلیون داریم کجا یک ۱۰میلیون داریم همه اینها اگر دست به دست هم بدهیم سریع وارد می‌شود بانک مرکزی ما هم در تأمین ارز آن به‌رغم این‌که مشکل دارد اما اعلام کرده است که در زمینه واکسن من بلادرنگ پول را پرداخت می‌کنم! بنابراین قولی که ما به مردم داده‌ایم در کرونا در تحریم پای قول خودمان هستیم تا امروز بودیم تا روز آخر هم خواهیم بود انشاالله» (تلویزیون شبکه خبر ۱۵ اردیبهشت۱۴۰۰).

 

هفته آینده‌ای که رئیس‌جمهور آخوندها از آن خبر داد هرگز فرا نرسید و خبری از دهها میلیون دوز واکسنی که وعده داد نشد، چرا که این وعده‌ها نیز از همان ابتدا دروغ بود.

مینو محرز عضو علمی ستاد حکومتی کرونا از کمبود واکسن برای واکسینه کردن مردم خبر داد و در مصاحبه با سایت خبرآنلاین ۱۲خرداد۱۴۰۰ گفت برای تزریق دوز دوم کمبود واکسن وجود دارد و اگر واکسن نرسد همه چیز به نقطه اول برمی‌گردد.

 

بنا به آمارهای رسمی تنها حدود ۳.۷درصد ایرانیان واکسینه شده‌اند، این در حالی است که امارات متحده‌عربی در همسایگی ایران تمامی شهروندانش را واکسینه کرده است.

ترکیه، حدود ۳۵درصد شهروندانش را واکسینه کرده، یعنی حدود ده برابر رژیم ولایت فقیه، این آمار در کویت ۴۲درصد و در جمهوری آذربایجان ۲۲درصد است.

روزنامه جهان صنعت در رابطه با عدم پایبندی کارگزاران حکومتی به وعده‌هایشان در مقاله‌یی تحت عنوان « «واکسن تجاری از حرف تا عمل» نوشت: «هنوز خبری از واردات واکسن توسط شرکت‌های خصوصی به گوش نمی‌رسد. کارشناسان حوزه بهداشت عمده دلیل آن را تعلل و کارشکنی وزیر بهداشت در این باره می‌دانند، چرا که بر اساس گزارشها اگر همان ۱۰ماه پیش که واکسن روسی یا چینی ساخته شد می‌توانستیم آنها را به‌راحتی تهیه کنیم ولی وزیر بهداشت این واکسن‌ها را تأیید نکرد»

مقاله‌نویس جهان صنعت در ادامه گفته یکی از کارشناسان را نقل کرد: «چندی پیش نیز دکتر محمدرضا هاشمیان- فوق‌تخصص آی‌سی‌یو- مقصر اصلی بخشی از مرگ‌ومیرهای کرونا را شخص وزیر بهداشت دانست و گفت: اگر از همان روزی که واکسن‌ها در جهان ساخته شد، ما هم جزو آزمایش‌های بالینی قرار می‌گرفتیم اکنون افراد زیادی در قید حیات بودند. بنابراین مقصر بخش قابل توجهی از فوتی‌های کرونا وزیر بهداشت و مسئولان این حوزه هستند» (جهان صنعت ۱۰خرداد۱۴۰۰).

روزنامه همدلی ضمن اشاره به کندی روند واکسینه کردن در ایران، سیاست قطره‌چکانی در این رابطه در ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کرد: «با وجودی که در برخی از کشورها حداقل ۴۰درصد از مردم آنها دوز دوم واکسن را تزریق کردند و حتی ماسک‌زدن اجباری هم لغو شده است و برخی از بیمارستانها آخرین بیماران کرونایی را ترخیص کرده‌اند، در کشور ما تاکنون (۱۱خرداد۱۴۰۰) فقط سه میلیون و ۷۸۶هزار و ۲۶۸نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۲۶هزار و ۳۲۶نفر نیز دُوز دوم را تزریق کرده‌اند» (همدلی ۱۲خرداد ۱۴۰۰).

روزنامه ایران نیز ضمن اشاره به روند کند واکسیناسیون، بی‌توجهی حکومت نسبت به این نیاز ملی را گوشزد کرد و در مقاله‌یی با عنوان «واکسیناسیون؛ تنها راه نجات ملی از قید کووید۱۹» نوشت: «رفتار سیاسی با یک پدیده علمی و اجتماعی مثل واکسیناسیون که توسط گروهی از سیاستمداران از جمله برخی نمایندگان مجلس و بعضی خبرگزاریها و رسانه‌های سیاسی طی چند ماه گذشته رخ داده به‌رغم میل این افراد، باعث بی‌اعتمادی به امر واکسیناسیون شده است».

بخش دیگری از این مقاله، به تبدیل شدن این بحران به یک بحران امنیتی اشاره دارد: همه‌گیری کووید۱۹ به‌زودی یک و نیم ساله خواهد شد. یک بیماری که به یک بحران اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی تبدیل شده و روی اکثر شئون زندگی فردی و اجتماعی مردم کشورها و از جمله ایران اثر گذاشته است» (ایران ۹خرداد۱۴۰۰).

واکسینه نکردن مردم باعث شده تا انواع جهش‌یافته کرونا در کشور شیوع پیدا کند و در این رابطه عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، هشدار داد پیک پنجم شیوع کرونا در ایران، در صورت وقوع، با ویروس جهش‌یافته در کشور هند رخ خواهد داد (خبرگزاری ایسنا ۱۲خرداد۱۴۰۰).

یکی از بحرانهای جدی گریبانگیر مردم بحران کرونا است و علی‌القاعده می‌بایست حل فوری این بحران در دستور کار کاندیداهای نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری باشد اما آنها نه تنها هیچ برنامه‌یی برای مقابله با این بحران ارایه نداده حتی در مورد حل آن نیز اساساً سخنی به میان نیاورده‌اند گویی که اساساً کشور و مردم درگیر این بحران نیستند.

واقعیت این است که کرونا بر تمام شئون مردم ایران اثر گذاشته و اکنون برخلاف مطامع خامنه‌ای که می‌خواست از آن سدی در برابر قیام بسازد، خود به جرقه‌ای برای قیام تبدیل شده است. پیوند نارضایتی عمومی به‌خاطر تعلل در واکسیناسیون و خشم انفجاری جامعه به‌خاطر انواع و اقسام بحرانهای اقتصادی و معیشتی در آستانه نمایش انتخابات، کارگزاران رژیم و به‌خصوص خامنه‌ای و روحانی را نگران‌تر از همیشه کرده است، نگرانی‌ که هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/37d71fe0-c749-4a8b-ae08-30c9c5afd6df"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات