728 x 90

در وحشت از شکوه قیام، همه به‌دنبال مقصر!

قیام ۹۸
قیام ۹۸

کلان ضربه قیام مردم ایران به نظام ولایت چنان بحرانهای درونی آنرا عمق بخشیده است که کمتر مقام و مسئول و رسانه‌ای در آن یافت می‌شود که به نوعی وحشت خود را از پیامدها و استمرار این قیام بروز ندهد. در جدید‌ترین نمود آخوند روحانی در روز بیستم آذر، به صحنه آمد و در واکنش به سران دو قوه دیگر که تقصیر طرح چپاولگرانه گرانی بنزین را به گردن او انداخته‌اند از پذیرش مسئولیت این طرح شانه خالی کرد و گفت: «خیلی رک و پوست کنده بگیم همه با هم تصمیم گرفتیم. همه یکی بودیم، اجماع نظر داشتیم. هیچ تردیدی هم نداریم».(تلویزیون شبکه خبر ۲۰آذر ۹۸)

فرار از مسئولیت پذیرش این طرح ضدمردمی بعد از نزدیک به یک‌ماه از اجرای آن منحصر به آخوند روحانی نیست.

پیش از او نیز آخوند رئیسی از خود سلب مسئولیت کرد و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع، هم کاسه کوزهٔ گران کردن بنزین را بر سر پاسدار لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع شکست و گفت: «در مجلس کنونی نقاط ضعف به‌ویژه در جلسات غیرعلنی مشخص می‌شد زمانی که مجلس را وادار می‌کردند که یک سری تصمیمات اتخاد کند که یکی از نمونه‌های آن افزایش قیمت بنزین بود.

مجلس هر چه بیشتر به آخر خود نزدیک شد، مورد بازی قرار گرفت و متأسفانه هیات رئیسه در این موضوع صاحب نقش بودند. آخرین مورد آن افزایش قیمت بنزین بود که مجلس مخالفت و سه بار رأی‌گیری کرد اما به‌رغم این موضوع رئیس مجلس خلاف نظر مجلس رأی داد و در جلسات غیرعلنی به جای این‌که برای نمایندگان شفافیت صورت بگیرد بیشتر آنها را دور می‌زدند».

پاسدار قالیباف به فضای انفجاری جامعه و علت این‌که سردمداران حکومتی می‌ترسند مسئولیت گرانی بنزین را به عهده بگیرند اعتراف کرد و گفت: « کسی اگر الفبای امنیت عمومی را بداند و ذره‌ای به مردم اعتقاد داشته باشد و آنها را محترم بداند چنین تصمیمی نمی‌گیرد و این هزینه را به کشور تحمیل نمی‌کند». وی افزود: «شرایط آن‌قدر سخت شده که بعضی اوقات در دفاع از نظام اسلامی زبان کوتاه می‌شود، زمانی که یک دانشجو سؤال می‌کند چرا این تصمیم گرفته شد، پاسخی برای آن نیست».(روزنامه رسال ۲۰آذر ۹۸)

روز ۱۸آذر پروانه سلحشوری، عضو مجلس ارتجاع، در مورد این وضعیت آشفته مسئولیت گریزی سردمداران رژیم اذعان کرد: «و اما در ساختارها دوگانه ارگانها و حتی چندگانه که هم حکم می‌رانند چند دولت چند اطلاعات چند نهاد موازی و نهایتاً حاکمیتی دوگانه که از مسئولیت‌پذیری فرار می‌کند و با بازی کی بود کی بود من نبودم مملکت را اداره می‌کند».(رادیو فرهنگ ۱۸‌آذر ۹۸)

پس از چند روز از گرانی بنزین و خیزش مردم در زمینه این‌که چرا از قبل گرانی بنزین اعلام نشد آخوند روحانی به دو ادعا متوسل شد یکی این‌که اگر اعلام می‌کردیم در پمپ ‌بنزین‌ها صف تشکیل می‌شد و مورد دوم این‌که از زمانبندی اجرای طرح مطلع نبوده و به نفرات و نهادهای ذیربط گفته است به من نگویید چه زمانی طرح اجرا می‌شود و «خودم صبح فهمیدم بنزین گران شده»، این بازیهای مسخره روحانی تازه از جانب کسی است که مدعی است «نباید از مردم چیزی را مخفی کرد».

شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت افتضاح گران‌کردن بنزین آن‌چنان مضحک بود که حتی مورد تمسخر رسانه‌ها و مهره‌های هر دو باند رژیم قرار گرفت.

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی، در زمینه این‌که دولت در زمینه اطلاع‌رسانی مسئول است یا خیر پاسخ مثبت داد: «بله! مسئولیت همه اینها با دولت است؛ وقتی آقای دکتر رحمانی‌فضلی فرمانده این مسائل می‌شوند و جلسات متعددی را برگزار می‌کنند، موضوع مشخص است. ایشان کمیته‌هایی از جمله کمیته اطلاع‌رسانی تعیین کرده‌اند».(خبرگزاری تسنیم ۲۰آذر ۹۸)

با وجود این وقتی رحمانی فضلی به‌عنوان مسئول پیش برد طرح مورد سؤال و انتقاد رسانه‌های رژیم قرار گرفت او مسئولیت را روی دوش صدا و سیمای آخوندی پرتاب کرد و گفت: «این سؤال را از صدا و سیما بپرسید».(خبرگزاری تسنیم ۲۰آذر ۹۸)

واقعیت این است این فرار از جنایت و تناقض‌گویی‌ها بی‌تردید ناشی از ضربات قیام آبان و وحشت از استمرار آن است.

قیامی که روزنامه سیاست روز وابسته به باند خامنه‌ای آنرا «فاز نخست» خیزش‌های مردم در آینده می‌داند.

این است منشاء اصلی مهمل‌گویی‌ها، دلهره سردمداران، رسانه‌ها و مهره‌های نظام آخوندی در هر دو باند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aedaf18d-dc74-4d82-834e-ab5a9882e2c7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات