728 x 90

وحشت از طاق شدن طاقت مردم - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی ۲دی‌ماه۹۹ دو موضوع برجسته بود. واکنش به صحبت‌های دیروز روحانی دربارهٔ ضرورت بازنگری قانون اساسی رژیم و موضوع مطالبهٔ عمومی برای خرید واکسن کرونا بود

دیروز روحانی در صحبت‌هایی کرد که به گفتهٔ کارشناسان اوج‌گیری تضاد و کشاکش با قوه قضاییه و مجلس ارتجاع بود. حتی با پیش کشیدن بحث پوشالی رفراندوم در رژیم ولایت مطلقهٔ فقیه، تهاجمی هم به خامنه‌ای کرد.

خامنه‌ای و توصیه‌های بی‌ارزش

روزنامهٔ سیاست روز مطلبی منتشر کرده با عنوان «شرایط امروز کشور حاصل بی‌نظارتی است».

این روزنامه با اشاره به صحبت‌های ۲۶آذر خامنه‌ای که به وحدت میان ارکان مختلف نظام توصیه کرده بود، نوشته است: «شاهد آن هستیم که دور تازه‌یی از تنش در روابط میان دولت و مجلس شکل گرفته است». که این اعترافی است تلویحی به بی‌اثر بودن حرفهای خامنه‌ای و تنزل جایگاه آن در رژیم.

مقالهٔ سیاست روز به آن قسمت از حرفهای روحانی که گفت: مجلس نباید بر کار وزرا نظارت داشته باشد، هم اشاره کرده و نوشته است: «به نظر می‌رسد که این سخنان در پاسخ به اظهارات قالیباف است که گفته بود اولویت ما در این مجلس، نظارت است».

سیاست روز بدون این‌که راه‌حلی مشخصی برای بحران درونی نظام و کاهش جنگ شدید گرگها بدهد، با یک سؤال معنادار مقاله‌ش را به پایان رسانده است: «چرا با وجود توجه قانون اساسی به بحث نظارتی مجلس بر قوه مجریه مورد توجه قرار داده شد، روحانی از پذیرش و اجرای آن خودداری می‌کند؟»

تناقض ماهوی نظام ولایت‌فقیه

روزنامهٔ آرمان هم که هم‌سو با باند روحانی است، مقاله‌یی دارد با تیتر: «قانون اساسی و بازنگری آن!».

آرمان در این مقاله به تناقض بنیادین در نظام آخوندی، یعنی کنار هم قرار گرفتن پدیدهٔ ولایت مطلقهٔ فقیه و ریاست‌جمهوری اعتراف می‌کند و می‌نویسد: «بحث «حیطه اختیارات رئیس‌جمهور» از همان ابتدای تدوین قانون اساسی مورد اختلاف‌نظر و چالش بین مسئولان حکومتی بوده است».

بعد هم به‌روشنی می‌نویسد این تناقض ماهوی در رژیم، ریشهٔ حقوقی ندارد که روحانی از این زاویه بحث نظارت و تغییر قانون اساسی را مطرح می‌کند؛ و به‌طور تلویحی به همان تناقض اصلی اشاره می‌کند که «ولایت فقیه» که در نظام همه کار هست، با مقام «رئیس‌جمهور» دو پدیده‌یی هستند که در یک ظرف نمی‌گنجند و این وضعیت جنگ گرگها و شاخ شدن روحانی و سایر رؤسای جمهور رژیم در برابر خامنه‌ای، ناشی از همین تناقض ماهوی هست.

به همین دلیل مقالهٔ آرمان در پایان نوشته است: «بعید است سخن روحانی در مورد بازنگری در قانون اساسی گرهی از مشکل او بگشاید یا ره به جایی ببرد مگر آن که در وضعیت عینی توازن قوای حاکم (یعنی در ارکان نظام، ولایت فقیه) تغییر و تحولی پدید آید».

تغییر در ولایت فقیه هم یعنی فرو ریختن تمامیت نظام!

بهرحال صحبت‌های دیروز روحانی باز هم بر شدت جنگ گرگها و تشتت در نظام آخوندی افزوده است.

عراق و قزاقستان و... واکسن دارند، ایران نه!

روزنامهٔ جهان صنعت مقاله‌یی داره با عنوان «مطالبه ملی ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی خطاب به مسوولان: #‌واکسن_ بخرید» و نوشته است که مردم خواهان خرید واکسن معتبر خارجی هستند تا از جان باختن بیشتر مردم جلوگیری بشود. جهان صنعت سپس به سیاست ضدانسانی رژیم برای عدم خرید واکسن اعتراف کرده و نوشته است: «مسوولان بارها اعلام کرده‌اند به‌خاطر تحریم‌ها امکان خرید واکسن از شرکت‌های خارجی وجود ندارد و مردم باید منتظر واکسن داخلی باشند! بهانه‌یی که خیلی زود نبود یخچال مناسب در کشور برای نگهداری از واکسن نیز به آن اضافه شد».

مقالهٔ جهان صنعت در ادامه به سیاست کشورهای جهان که اولویت را به وارد کردن واکسن داده‌اند اشاره کرده و می‌نویسد: «مردم ایران کاملاً حق دارند چنین مطالبه‌ای داشته باشند. زیرا حدود ۸۰کشور، هفت میلیارد دوز واکسن فایزر را تهیه کردند و به‌صورت رایگان در اختیار مردم‌شان قرار دادند. در لیست این کشورها حتی نام (کشورهای فقیری مانند) اکوادور، پاناما، قزاقستان، عراق و ونزوئلا هم دیده می‌شود و تنها نام ایران در این لیست وجود ندارد!».

طاقتی که طاق شده است

روزنامهٔ شرق هم در مطلبی با عنوان «طاقتی که طاق شده است» دربارهٔ سیاست رژیم که عدم خرید واکسن معتبر برای مردم ایران هست اشاره می‌کند و می‌نویسد: «عدم خرید واکسن کرونا بدین معناست که با قربانیان بیشتری روبه‌رو خواهیم شد. چرا ما نمی‌توانیم همانند بسیاری دیگر از کشورها، واکسن داشته باشیم؟ چرا مردم و کادر درمان ما باید از تزریق این واکسن‌ها تا این حد محروم باشند؟ طاقت همه مردم طاق شده است. این طاقت طاق تا کجا ادامه خواهد یافت؟».

آری، به‌نوشته رسانه‌های حکومتی، این طاقت طاق تا کشیده شدن به کف خیابان‌ها و اعتراضات آتشین، ادامه خواهد یافت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c89381de-efd4-4669-bd37-808200c0081c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات