728 x 90

وعده‌های پوشالی یا برجام ایرانی

برجام ایرانی!
برجام ایرانی!

به گزارش رسانه‌های حکومتی، در پی دستور روحانی به نوبخت به‌عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه، مبنی بر ارائه راه‌حلهای پیشنهادی برای مقابله با دور جدید تحریم‌ها، نوبخت در نامه‌یی به آخوند حسن روحانی ۱۲بسته اجرایی را تحت عنوان برنامه جامع پیشنهادی مقابله با آثار تحریم‌ها ارائه کرد.

برخی از عناوین این ۱۲بسته عبارت است از آثار سناریوهای مختلف تحریم و تقسیم کار دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با آن، محاسبه آثار تحریم بر بودجه عمومی و سناریوهای جبران آن، راه‌کارهای مهار و مدیریت رشد نقدینگی، نحوه واگذاری دارایی‌های مازاد دولت به مردم(سهام و املاک مازاد)، برنامه تأمین معیشت فقرا و کاهش فقر مطلق و...

نوبخت در اظهاراتی که شب گذشته ۲۲تیر ۹۷ از تلویزیون حکومتی پخش شد توضیح مختصری درباره این ۱۲بسته پیشنهادی دولت داد و از جمله با اشاره به ۷۱هزار پروژهٔ ناتمام در مورد این‌که با کدام بودجه می‌خواهد آنها را به پایان برساند، به دارایی‌های دولت اعم از منقول و غیرمنقول اشاره کرد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که این ۱۲بسته کذایی که بعضی رسانه‌های رژیم از آن به‌عنوان «برجام ایرانی» اسم می‌برند، بخشی از گفتاردرمانی و بایددرمانی رایج در نظام آخوندی است.

نوبخت در توضیح ۱۲بسته کذایی می‌گوید: «یک همکاری گسترده‌یی بین جمعی از اساتید دانشگاه، فعالان بخش خصوصی انجام شد. این برنامه جامع مقابله با تحریم که بخش اولش شامل بر ۱۲بسته است آماده شده است. ما الآن بیش از ۷۱هزار پروژهٔ ناتمام در کشور داریم؛ چیزی حدود ۴۵۰هزار میلیارد تومان منابع برای آنها لازم هست. از این سو دولت میزان دارایی‌هایی که الآن در اختیار دارد بیش از ۷میلیون هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. الآن ما با توجه به امکاناتی که در کشور داریم به‌خوبی می‌توانیم اگر به‌دقت برنامه‌ریزی کنیم خودمان رو آماده بکنیم از این مرحله هم گذر بکنیم».(تلویزیون رژیم ۲۲تیر ۹۷)

معاون ابله روحانی گویا با دسته کورها طرف است که این‌طور پشت سر هم فطیرهای بی‌مایه خرج می‌کند.

یکی نیست به او بگوید مگر تاکنون این ۷۱پروزه ناتمام وجود نداشت و اگر با ۴۵۰هزا میلیارد تومان سرپا می‌شوند، بعد از ۵سال از گذشت عمر این دولت چرا هنوز هم روی دست مانده است؟

چرا تا به‌حال با این دارایی ۷میلیون هزار تومانی کاری انجام نگرفته است که اوضاع به این وضعیت بحرانی رسیده است که حتی خوش‌خیال‌ترین حامیان دولت به‌اصطلاح تدبیر و امید هم از این‌که این دولت دردی از دردهای لاعلاج را درمان کند به کلی ناامید هستند.

البته طبیعی است که این سؤالها پیشاپیش به ذهن سخنگوی دولت روحانی خطور نکرده باشد وگرنه با حساب‌وکتاب بیشتر روی این «‌برجام ایرانی» مشعشع کار می‌کرد. زیرا او همواره در دنیای اوهام خوش‌بینی سیر می‌کند و کارش هم اساساً دادن وعده و وعیدهای نسیه است.

فضاحت وعده‌های نسیه و «برجام ایرانی» دولت آخوند روحانی آن‌چنان آشکار است که محمدحسن قدیری از سفرای سابق «برجام ایرانی» نوبخت را چنین به سخره می‌گیرد: «این برنامه‌هایی که الآن به‌صورت تیتروار مطرح شده در انتخابات سال ۹۲ نیز مطرح و در سال ۹۶ هم تکرار کردند و عناوین پرطمطراقی است. با مشاهده این عناوین مشاهده کردیم که چیزی راجع به شفاف‌سازی و مبارزه با مفاسد و رانت‌خواری و مقابله با حقوق‌های نجومی که لازمه کسب اعتماد عمومی است وجود ندارد. متوجه شده‌اند با برجام به جایی نمی‌رسند و از اروپا برای اقتصاد ما آبی گرم نمی‌شود».(خبرگزاری فارس ۲۲تیر ۹۷)

محمّد سلیمانی، عضو سابق مجلس ارتجاع نیز «برجام ایرانی» نوبخت و دولت آخوند حسن روحانی را «صرفاً در حد عناوین کلی»‌ می‌داند که با تجربه ۵ساله گذشته دولت روحانی «این برنامه‌ها خاک خواهد خورد» و «‌افراد خسته و بی‌انگیزه» در دولت روحانی نمی‌توانند ‌«این بسته را اجرایی‌ کنند».(خبرگزاری فارس ۲۲تیر ۹۷)

البته خبرگزاری ایسنا با عنوان پرطمطراق «برجام ایرانی سرانجام تدوین شد» می‌نویسد‌‌: «محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نامه‌یی به رئیس‌جمهور ۱۲بسته اجرایی را در قالب برنامه جامع پیشنهادی مقابله با آثار تحریم‌ها ارائه کرد».(ایسنا ۲۲تیر ۹۷)

از لانسه کردن این‌چنینی این برنامه کذایی یعنی «برجام ایرانی» چنین برمی‌آید که گویا حاکمیت آخوندی و دولت آخوند حسن روحانی هم بالاخره از برجام اروپایی قطع امید کرده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند که از برجام اروپایی آبی گرم نمی‌شود. آن‌چنان که حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت‌خارجه، در این رابطه می‌گوید:‌ «از بسته پیشنهادی طرف اروپایی ما به جایی نمی‌رسیم».

کیست که نداند که دولت روحانی از سر پیسی به این بسته بی‌خاصیت که اتفاقاً توسط خوشبین‌ترین و در عین حال دروغگوترین فرد کابینه‌اش بسته‌بندی شده، چسبیده است تا به مصداق از این دیوار به آن دیوار فرجی است، شاید بتواند برای رژیم غرق در بحران و بن‌بست آخوندی زمان بخرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bfca4372-5d14-4f12-b364-9208184a065b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات