728 x 90

پول رفع آلودگی هوا هزینه صدور تروریسم

دلارهای سلمیانی برای تروریسم
دلارهای سلمیانی برای تروریسم

آلودگی هوا در تهران و بسیاری از کلان‌شهرها زندگی را برای مردم دشوار کرده به‌ویژه در شرایط کرونایی که مردم خصوصاً بیماران به تنفس بیشتری در هوای آزاد نیاز دارند.

در بحران اخیر آلودگی هوا بیماران نخستین افرادی هستند که با تنفس هوای آلوده زندگی‌شان به خطر می‌افتد، درکلان‌شهرها وضعیت آلودگی هوا طوری است که کمتر کسی هست که در معرض آن نباشد

برای کاهش اثرات آلودگی هوا متخصصان مصرف لبنیات و میوه‌ها را توصیه می‌کنند، اما با گران شدن سرسام‌آور آنها در چند ماه گذشته تهیه آنها عملاً برای بسیاری از مردم غیرممکن شده است

وضعیت آلودگی هوا به‌حدی بحرانی است که یک کارشناس محیط‌زیست تلفات را بدتر از کرونا دانست و در این رابطه نیز روزنامه ابتکار۱۴ دی۹۹ نوشت:«مسأله استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها شرایط نفس کشیدن را طوری سخت کرده که حالا این معضل به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب کرونا جان مردم را تهدید می‌کند. کارشناسان همواره تأکید دارند که معضل آلودگی هوا بسیار خطرناک‌تر از معضل کروناست، ویروسی که این روزها تمام جهان را درگیر خود کرده تا امروز کمتر از دو میلیون تن فوتی داشته اما آلودگی هوا در دنیا سالانه سبب ۷میلیون مرگ زودرس می‌شود».

به خطر افتادن سلامت مردم در اثر آلودگی هوا طوری است که مجید فراهانی عضو شورای قلابی شهر تهران اذعان کرد«آلودگی هوا موجب شده به‌طور متوسط ۵سال از طول عمر تهرانی‌ها کاسته شود و به‌خاطر آلودگی هوا گویا هر هفته یک ایرباس غول پیکر در تهران سقوط می‌کند و ما (حاکمیت) عین خیالمان نیست!»(خبرگزاری فارس ۱۸شهریور ۹۷)

 

کارشناسان و رسانه‌های حکومتی متفق‌القول هستند که علت آلودگی هوا ناشی از سوخت مازوت برای نیروگاهها، کارگاهها، مؤسسات تولیدی، پتروشیمی‌ها، ذوب آهن و… است.

در این رابطه روزنامهٔ حکومتی آرمان ۱۴دی۹۹ نوشت:«۱۵ میلیون لیتر مازوت، راه نفس مردم را گرفته».

در توجیه این جنایت رژیم در حق مردم و سلامتی آنها عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: «در حال حاضر ظرفیت پالایشگاهها از مازوت پر شده و به‌واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست بنابراین مجبوریم در برخی نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم»(همان منبع).

یک کارشناس محیط‌زیست مقامات دولت روحانی از جمله کلانتری را به دروغگویی متهم کرد و گفت: «مسئولان سیاست دروغ را در پیش گرفته‌اند و همه می‌دانیم که نیروگاهها و صنایع کشور مازوت می‌سوزانند. دلیل این اتفاق بسیار روشن و مبرهن است، تا چند سال پیش ایران ۱۵میلیارد لیتر مازوت (نفت سیاه یا سوخت دریا) را به کشور امارات می‌فروخت»(همان منبع).

استفاده از سوخت مازوت و سایر سوخت‌های غیراستاندارد در شرایطی است که پیش از این قرار بود این سوخت‌های خطرناک برای سلامت مردم از دور استفاده خارج شوند.

اما دولت ضدمردمی آخوند حسن روحانی بی‌اعتنا به سلامتی مردم و در راستای چپاول هر چه بیشتر از مازوت که ارزان‌ترین و نامرغوب‌ترین سوخت است استفاده کرده و می‌کند.

در شرایطی کنونی که تهران و بسیاری از کلان‌شهرها درگیر آلودگی شدید هوا هستند راه‌حل موقتی کاهش آلودگی هوا تعطیلی کلان‌شهرها است، اما از آنجایی که دولت روحانی نمی‌خواهد هزینه‌ای بپردازد از این کار خودداری می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم رحمانی فضلی و زیر کشور در پاسخ به درخواست بسیاری از مردم در زمینه تعطیلی تهران گفت«هیچ تصمیمی برای تعطیلی گرفته نشده است»(خبرگزاری تسنیم ۱۴دی۹۹).

اضافه بر مردم کارشناسان حکومتی محیط‌زیست نیز توصیه می‌کنند تهران و کلان شهرهای آلوده باید حداقل چند روزی تعطیل باشند تا بار آلودگی هوا کم شود.

زیرا در فصل زمستان دود و گازهای آلاینده نیروگاهها پس از این‌که به هوا رفت، به‌دلیل سرمای هوا مجدداً به زمین برمی‌گردد و باعث آلودگی هوا می‌شوند.

عبدالرضا رحمانی فضلی در مورد دلیل تعطیل نکردن تهران و کلان شهرهای آلوده توسط دولت روحانی گفت:«باید با کمترین هزینه شرایط را مدیریت کنیم».

یعنی دولت نمی‌خواهد دست در جیب کند و بها بپردازد، و این مردم هستند که با بیمار شدن باید بهای عملکرد ضدانسانی و ضدمردمی دولت و حاکمیت را بپردازند.

 

علل آلودگی و راه‌حل‌ها برای رفع آلودگی

مجموعه‌ای از دلایل برای آلودگی هوا وجود دارد که اهم آنها به شرح زیراست:

اول. استفاده از سوخت مازوت در کارخانه‌ها در حالی که قرار بوده سوخت مازوت در کارخانه‌ها استفاده نشود و گاز سوز باشند.

دوم. قرار بود کارخانه‌ها از مراکز کلان‌شهرها به حاشیه شهرها برود که این‌کار هم صورت نگرفته است.

سوم. قرار بود خودروها، اتوبوس‌ها، کامیونهای فرسوده از رده خارج شوند و به جای آنها از خودروی نو استفاده شود اما این اقدام انجام نگرفت.

چهارم. قرار بود کیفیت گازوییل تبدیل به یورو۵ شود اما هم‌چنان از یورو۴ استفاده می‌شود که میزان آلایندگی آن بسیار زیاد است.

پنجم، قرار بود ۱۰درصد به فضای سبز اضافه شود اما حتی یک درصد هم اضافه نشده، و بیشتر فضای سبز موجود را هم تبدیل به مراکز مسکونی و تجاری کرده‌اند.

ششم، قرار بود۵درصد به ظرفیت حمل ونقل عمومی اضافه شود که در این رابطه یکی از اعضای شورای قلابی شهر تهران گفت در ۱۰سال اخیر این امر انجام نگرفته است.

با این شرایط دولت روحانی نه تنها هیچ‌یک از عوامل آلودگی هوا را برطرف نکرد، بلکه به اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی که باید فیلتر می‌زدند تا کمتر هوا را آلوده کنند فیلترنداد، در صورتی که شورای قلابی شهر تهران آنرا تصویب کرده بود.

 

برباد دادن اموال مردم در منطقه

رژیم مدعی است به‌دلیل تحریم، بودجه لازم برای انجام اقدامات فوق را ندارد، اما واقعیت این است تحریم و نداشتن بودجه بهانه سخیفی است که نظام آخوندی و دولت حسن روحانی به آن متوسل می‌شوند.

زیرا وقتی نوبت به جنگ‌افروزی در منطقه می‌شود با دست باز اموال مردم را هزینه می‌کند و تحریم مانع نیست.

پاسدار چهارباغی از سرکردگان سپاه ضمن تعریف خاطره‌ای از قاسم سلیمانی گفت:«مقام معظم رهبری به سردار سلیمانی فرمود که برو بشار اسد را حفظ کن. مأموریت سردار سلیمانی این بود که در سوریه نگذارد دولت بشار اسد ساقط شود»(تلویزیون شبکه یک ۱۳دی۹۹).

طبیعی است که حفظ و نگهداری بشار اسد برای مردم ایران مفت تمام نشده است، بلکه میلیاردها دلار از اموال مردم ایران خرج این کار شده است.

پاسدار نقدی مسئول هماهنگی سپاه اعتراف کرد نزدیک به ۱۷میلیارد دلار تمام هزینه‌هایی که ازدیپلماسی، کارفرهنگی، کار دفاعی و امنیتی خرج برداشته است (تلویزیون شبکه یک ۱۳دی۹۹).

قطعا ۱۷میلیارد دلار عدد واقعی نیست و بسیار بیشتر است و در اول اردیبهشت امسال حشمت الله فلاحت‌پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع گفت ۳۰میلیارد دلار در سوریه خرج شده است.

البته خاصه‌خرجی نظام ولایت فقیه برای حفظ بشار اسد بخشی از اموال برباد رفته مردم ایران در منطقه است، همزمان با حفاظت از حریم بشار اسد در سوریه بخش دیگری از اموال مردم در عراق، یمن، لبنان هزینه صدور ارتجاع و تروریسم شده است.

این در شرایطی است که هزینه حل مشکل آلودگی هوا بسیار کمتر از پولی است که طی این سالیان در منطقه هزینه شده است.

راه‌کاری که حکومت آخوندی برای حل بحران آلودگی هوا در نظر گرفته چیزی جز دروغگویی و دجالیت نیست. مسعود تجریشی معاون محیط‌زیست رژیم گفت: «هیچ اراده‌ای برای رفع آلودگی هوای تهران وجود ندارد». (روزنامه ستاره صبح ۱۴دی۹۹).

در زمینه بحران کرونا رژیم سیاست کلان تلفات از مردم را در پیش گرفته و عملاً نیز اجرا کرده است، و حالا مشخص می‌شود که همین سیاست ضدمردمی ر ادر مورد موضوع آلودگی هوا نیز در پیش گرفته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0e38db3d-43f2-4e0d-976c-ce6f34e5dccd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات