728 x 90

چتر آتش بر فراز جنگلهای ایران

آتش‌سوزی در جنگلهای نور
آتش‌سوزی در جنگلهای نور

در حاکمیت میهن بربادده آخوندی همه چیز در حال سوختن و نابودی است، رودخانه‌ها خشک می‌شوند، هوای غبارآلود نفس مردم را بریده است و اکنون نیز آتشی به جان جنگل‌ها افتاده و یکی از پس از دیگری می‌سوزد.

در بسیاری از کشورها که آتش‌سوزی در جنگل اتفاق می‌افتد، مقامات ذیربط بلافاصله با بسیج تمامی امکانات و با ابزارهای بسیار پیشرفته‌ آتش را خاموش می‌کنند. اما در نظام عقب‌افتاده آخوندی وسیله خاموش کردن آتش جنگل بیل و آتش‌کوب دستی است.

جنگلهای شمال کشور بیش از ۲میلیون هکتار است که هر بار که دستخوش آتش‌سوزی می‌شود، به‌دلیل لاقیدی نهادهای حکومتی و عقب‌ماندگی وسایل اطفای حریق، جرقه آتش‌سوزی تبدیل به انبار باروتی می‌شود و جنگل را تبدیل به خاکستر می‌کند.

وقتی جنگل طعمه حریق می‌شود و می‌سوزد هیچ امکان جدی برای مهار آتش آن وجود ندارد.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی می‌گوید: «تجهیزات آتش‌نشانان هم‌چنان قدیمی است و بدون حداقل تجهیزات مانند لباس ضدحریق و کلاه ایمنی به جنگ آتش می‌روند».

وی می‌گوید: «به کمک بیل و آتش‌کوبهای دستی نمی‌توان آتش‌سوزی جنگل را به‌موقع مهار کرد و در چنین شرایطی که جنگلها در آتش می‌سوزند با این روشها،احتمال آسیب دیدن جنگلبانان وجود دارد«.(خبرگزاری مهر ۱۶تیر ۹۷)

رئیس انجمن جنگلبانی رژیم هادی کیادلیری با اشاره به این‌که ۴۲درصد از جنگل‌های شمال کشور رو به قهقراست، گفت: «اغلب عناصر جنگل‌های کشور در شمال و زاگرس از بین رفته است».

او همچنین افزود: «۲میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس در طی ۴سال خشک شد و خشک شدن ۴۰میلیون درخت نیز هشداردهنده است».(خبرگزاری مهر ۱۶تیر ۹۷)

در سال جاری ۱۳۰فقره حریق ۲۷۰هکتار جنگل‌های شمال را به خاکستر تبدیل کرد.

در کلیپی که در رسانه‌های اجتماعی گذاشته شده است یکی از اهالی منطقه مازندران در زمینه آتش‌سوزی در جنگل‌های این منطقه می‌گوید در تمامی مناطق از جمله در «منطقه نور، منطقه آمل و منطقه نکا» آتش‌سوزی وسیع صورت گرفت.

به گفته یکی از مردم در مناطق جنگلی مازندران سطح آتش‌سوزی وسیع است و منطقه هم صعب‌العبور و امکانات آتش‌نشانی هم کم است.

نبود زیرساخت برای مهار آتش‌سوزی و کمبود تجهیزات مدرن برای اطفای حریق باعث شده است که اهالی با دبه‌های ۱۰لیتری با ۲ساعت کوه‌پیمایی خودشان را به منطقه آتش برسانند و با این وسایل ابتدایی اقدام به خاموش کردن آتش کنند.

در زمینه آتش‌سوزی در جنگل‌‌ها، نبود امکانات و تلاش افراد محلی برای خاموش کردن آتش، خبرگزاری حکومتی مهر ۱۶تیر ۹۷ می‌نویسد: «دمای هوا که بالا می‌رود، بیش از هر چیز در شمال باید برای جنگل‌های خزر اشک ریخت، چرا که کوچک‌ترین جرقه، همانند باروت فاجعه‌‌یی جبران‌ناپذیر را به‌بار می‌آورد و در نبرد آتش و درخت، تنها دست‌های خالی حاشیه‌نشینان و جنگلبانان است که به یاری می‌آید تا گرمای آتش را از تن جنگل فرونشاند».

مقامات آتش‌نشانی رژیم سالهاست که از ایجاد پایگاه هوایی اطفا حریق برای جنگل‌های شمال صحبت می‌کنند، اما پس از گذشت چند سال از این ادعا جنگلها دود می‌شود و خبری از پایگاه نیست.

وقتی نوبت غارت جنگلها توسط ایادی آخوندهای جنایتکار می‌شود، آن‌وقت تمامی باندهای چپاولگر گوی سبقت از هم ربوده و در زمینه به تاراج بردن این سرمایه ملی از هم پیشی می‌گیرند.

۱۰سال قبل یک کارگزار رژیم به نام عباس پالیزدار به گوشه‌ای از تاراج جنگلهای ایران توسط سران حکومت آخوندی اعتراف کرد و گفت: «آقای یزدی(رئیس اسبق قوه قضاییه و دبیر جامعه مدرسین حوزه قم) برمی‌دارد می‌نویسد که جناب آقای فروزش، حمید ما بیکار است! ترتیبی اتخاذ فرمایید که از ‏جنگل‌های شمال جهت صادرات چوب بهره‌مند گردد. آقای حمید یزدی، پسر آقای یزدی، مدیرکل حوزه ریاست قوه ‏قضاییه بود در آن مقطع. و متأسفانه جنگل‌های شمال را [این‌طوری] به تاراج بردند و رفتند».(سایت من و شما ۱۴اردیبهشت ۸۷)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/02a743f9-4a7d-4457-aa1e-195e897e1099"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات