728 x 90

چهارشنبه سوری و فراخوان به آتش‌افروزی

چهارشنبه سوری - دیکتاتور در آتش
چهارشنبه سوری - دیکتاتور در آتش

چهارشنبه سوری و فراخوان به آتش‌افروزی

چهارشنبه سوری طبق آیین ایرانیان باستان از چند روز پیش از نوروز شروع می‌شد. گروهی به نام آتش‌افروزان به شهر و روستا می‌رفتند و به مردم فراخوان چهارشنبه‌سوری می‌دادند. آنگاه در روز چهارشنبه‌ سوری آتش بزرگی برمی‌افروختند که نور درخشان آن تا دوردست می‌رسید و هاله نور آن تا فرسخ‌ها دیده می‌شد. آخر آن شب، شب وحشت ظلمت و سیاهی از نور و روشنایی بود.

 

چهارشنبه سوری و فراخوان به آتش‌افروزی

 

در ایران باستان، آتش‌افروزان چهارشنبه سوری، زنان و مردانی شجاع و هنرمند بودند که با برگزاری نمایش‌های خیابانی، دست‌افشانی‌ها، سرودها و آوازهای شورانگیز به خشنود ساختن مردم می‌پرداختند؛ آنها از ۷روز پیش از نوروز تا ۲هفته پس از نوروز با پدید آمدن تاریکی شامگاه، در تمامی نقاط شهر و ده آتش می‌افروختند و آن را تا برآمدن خورشید روشن نگاه می‌داشتند. این آتش، نماد و نشانه نیروی مهر و نور و دوستی بود. هدف آتش‌افروزان چهارشنبه ‌سوری برگرداندن نیروی فزاینده و نیک به مردم برای چیره شدن بر ظلم و تاریکی و غلبه بر ستم و بیداد بود.

 

چهارشنبه سوری و فراخوان به آتش‌افروزی

 

اکنون بر دلاوران راستین ایران‌زمین و بر فرزندان کاوه و آرش است که در زمانه اختاپوس هشت‌پای آخوندی از ۷روز قبل از چهارشنبه‌سوری برای برپایی هر چه باشکوه‌تر این جشن ملی قیام کنند. بر جوانان آتش‌افروز دلیر است که برای روشنایی و آزادی در ظلمت استبداد ولایت فقیه در روز چهارشنبه ‌سوری آتش بزرگی برافروزند تا نور درخشان آن تا دوردستها برسد و روشنایی چشمان و گرمای سعادت ایرانیان را نوید دهد.

رژیم مرتجع و پوسیده ولایت فقیه ضعیف‌تر از آن است که توان خاموش کردن آتش خشم ایرانیان در روز چهارشنبه‌ سوری را داشته باشد. به همین خاطر است که از مدتها پیش به دست و پا افتاده تا مانع از برگزاری باشکوه این مراسم میهنی شود:

«هشدار فرمانده نیروی انتظامی به افراد شرور در مورد چهارشنبه سوری:  قصد ارتقاء عملیاتها و افزایش توان رزمی ناجا را داریم... افراد شروری که به‌دنبال ایجاد بی‌نظمی در چهارشنبه‌ سوری هستند، بدانند به‌طور حتم نیروی انتظامی با هماهنگی دستگاه قضا مانع فعالیت‌های شرورانه آنان می‌شود». (حسین اشتری - فرمانده نیروی انتظامی - سایت ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه - ۹اسفند ۹۶)

 «غلامرضا زاهدی‌پور، رئیس‌پلیس پیشگیری انتظامی خراسان ‌جنوبی: دوربینهای نیروی انتظامی مراسم چهارشنبه‌ سوری را رصد خواهند کرد... نسبت به جمع‌آوری مواد اشتعال‌زا مانند لاستیک‌های کهنه و اقدام شده است هر واحدی که مواد محترقه کشف شود پروانه کسب آنان ابطال خواهد شد». (خبرگزاری حکومتی شبستان - ۱۶اسفند ۹۶)

«فرمانده انتظامی لرستان گفت: تمام نیروهای انتظامی لرستان در حالت آماده‌باش هستند و تمهیدات لازم برای چهارشنبه‌سوری بدون حادثه  در استان لرستان اندیشیده شده است… اگر افرادی بخواهند در چهارشنبه‌سوری از خطوط قرمز عبور کنند تا پایان تعطیلات مهمان ما هستند». (سایت صدا و سیمای مرکز لرستان - ۱۶اسفند ۹۶)

اینها فقط چند نمونه از ترس و وحشت کارگزاران رژیم از فراخوان و از آتش چهارشنبه‌سوری است. اما تجربه نشان داده است که در برابر اراده سترگ مردم ایران برای برپایی آتش چهارشنبه‌سوری در سراسر میهن اشغال شده توسط آخوندهای ظلمت‌زی، هیچ توطئه و ترفندی از سوی پاسداران و مزدوران کارساز نیست. آتش‌افروزان چهارشنبه‌سوری از هم‌اکنون آتش خود را در هر کوی برزن برمی‌افروزند و هیچ نیرویی توان خاموش کردن آن را ندارد.

ایران، مهد نور و آتش - چهارشنبه‌سوری چشمه ناب آتش

ایران، مهد کاوه و آرش – چهارشنبه‌سوری آتش جواب آتش

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4a8cca8f-19e9-4485-8b88-420db661b24f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات