728 x 90

کابینه‌یی «برای حفظ نظام»، اما... !

سخن روز
سخن روز

پزشکیان در مورد علت ورودش به‌صحنهٔ نمایش انتخابات گفته بود: «آمدنم به‌این جهت بود که نظام را در خطر می‌دیدم...» (سایت جماران ­ ۲۹تیر). اما به نظر می‌رسد که با نشستن سگ زرد به جای شغال و شقه و شکاف ایجاد شده در نظام، خطر‌هایی که حکومت بحران‌زده آخوندها را تهدید می‌کرد، حالا بیشتر هم شده است.

گواه این واقعیت، سگ دعوا و جنگ‌وجدالی است که بلافاصله پس از معرفی کابینه‌اش در روز یکشنبه ۲۱مرداد، هم در مجلس ارتجاع و هم در میان باندهای متخاصم حکومتی بالا گرفته است.

از یک‌سو، جبهه اصلاحگران رژیم اصلاح‌ناپذیر ولایت فقیه در نامه‌یی به‌پزشکیان، نسبت به پیامدهای سیاسی ـ اجتماعی این کابینه هشدار داده و می‌نویسند: «هیأت دولت شما باید نماد تغییر و اصلاح سیاست‌گذاریها و مدیریت کشور باشد و نه تداوم آن» و «ناکامی دولت شما هیچ نفعی برای حاکمیت در جهت ترمیم شکافها و گسست‌های خود با ملت در پی نخواهد داشت».

آذر منصوری رئیس اسمی این جبهه نیز با سرخوردگی از ترکیب کابینه پزشکیان می‌گوید: «دولت ائتلافی هیچ صاحبی ندارد و در شرایط فعلی هم شکل‌گیری آن نه تنها مشکلی از گره حکمرانی ما را حل نمی‌کند، بلکه موجی از ناامیدی را در جامعه و حامیان دولت چهاردهم نیز ایجاد خواهد کرد» (تلگرام جبهه اصلاحات ـ ۲۰مرداد).

حرف برخی از اصلاحگران سرخورده هم این است که «از این کابینه هیچ انتظاری برای تغییر و تحول نسبی هم نداریم!». برخی دیگر هم نوشته‌اند: «متأسفانه سازوکارهای طراحی شده برای انتخاب وزرا با شکست سنگینی مواجه شد و متغیرهای متعدد منجر به‌تغییر مداوم گزینه‌ها و سردرگمی عجیب در افکار رئیس‌جمهور شده است» (تحلیل زمانه ـ ۲۱مرداد).

از سوی دیگر، باند غالب خواستار سهم باز هم بیشتر است و تهدید به گذاشتن چوب لای چرخ دولت پزشکیان می‌کند.

حاجی دلیگانی عضو مجلس ارتجاع با اشاره به غر و لندهای مجلس نشینان در هنگام قرائت اسامی کابینه توسط قالیباف، گفت: فکر می‌کنم حداقل ۶ نفر رأی نیاورند یا لب مرزی باشند. احساسات نمایندگان را نسبت به اسامی وزرای پیشنهادی که در مجلس قرائت می‌شد شاهد بودیم.

شریعنی عضو دیگر مجلس ارتجاع گفت: حداقل ۴ وزیر پیشنهادی پزشکیان رأی اعتماد نمی‌گیرند. حکیمی‌پور عضو سابق مجلس رژیم هم گفت: تندروهای مجلس از همین حالا آستین‌ها را بالا زده‌اند تا به طریقی که امکان دارد، چوب لای چرخ دولت بگذارند.

کیهان خامنه‌ای (۲۰مرداد) نیز با رگباری از دشنام به‌جانب شورای راهبری ظریف، اعضای این شورا را «افرادی تباه و نااهل» توصیف کرد که «جای آنها صندلی‌های دادگاه و محاکمه است نه گروه‌های پیشنهاد کابینه!».

کیهان در توصیف اطرافیان پزشکیان نوشت: «رئیس‌جمهور را حلقه‌هایی به نام کارگروه‌های انتخاب کابینه و شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه محاصره کرده بود که سوابق برخی از آنها سیاه بود و شامل افراد زاویه‌دار با انقلاب اسلامی، پادوهای آمریکا، انگلیس و اسراییل در فتنه ۸۸، حامیان تحریم انتخابات، مسببان و عاملان ناراضی‌تراشی و ناکارآمدی عمدی در دولت اشرافی روحانی»!

به این ترتیب، رئیس‌جمهور نورسیدهٔ رژیم، هنوز اولین قدم معرفی کابینه را برنداشته، با ملغمه‌یی از دولتهای رئیسی و روحانی یک چنین جنگ‌وجدالی را در میان وحوش ولایت بحران‌زده خامنه‌ای برانگیخته است.

دربارهٔ وضعیت رژیم ولایت، حق مطلب در موضع‌گیری خانم مریم رجوی، چنین خلاصه شده است:

«پزشکیان بین روحانی و رئیسی توقف کرد. کابینه او ترکیبی از باندهای جنایت و غارت در دولتهای رئیسی و روحانی است. از ابتدا گفته بود آمدنش به این جهت بود که نظام را در خطر می‌دید. حالا این خطر با جنگ‌وجدال باندهای متخاصم در درون رژیم بیشتر و بیشتر می‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9c73a02e-431c-4a40-bf85-d8646c18e1ee"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات