728 x 90

کرونا؛ تصمیم‌گیری نیم‌بند و بمب ساعتی در آستانهٔ انفجار

کرونا در استانه انفجار
کرونا در استانه انفجار

آخوند حسن روحانی روز ۸آذر در جلسه ستاد حکومتی کرونا در رابطه با محدودیت‌های اعمال شده برای تهران گفت: «تقریباً از اوایل آبان یعنی از یک ماه پیش این محدودیتها شروع شد. ابتدا در ۴۳شهرستان سپس در ۴۶شهرستان که الحمدلله این محدودیتها در آمار امروز نمایان بود که بسیار تاثیرگذار و مؤثر بوده و هم‌چنین در شهرهایی که از اول آذر ۱۵۰شهری که اعمال محدودیت شدید شد آن هم علامت‌های مثبت را ما بعد از یک هفته داریم مشاهده می‌کنیم و انشاءالله امیدواریم تا پایان هفته جاری شاهد تحولات مثبت بیشتری باشیم» (تلویزیون شبکه خبر۸آذر ۹۹) .

اما واقعیت چیست؟ آیا در اساس این محدودیتها اجرا می‌شود؟ آیا دولت و نظام آخوندی در قبال خسارت ناشی از این محدودیتها برای مردم مسئولیتی می‌پذیرند تا مردم دغدغه نان نداشته باشند؟

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ارتجاع در مصاحبه‌یی با تلویزیون حکومتی گفت: «خیلی دیر تصمیم‌گیری شد و هم مسایلی که مدنظر ما بود اتفاق نیفتاد ما اعتقادمان این بود که لاکدان کامل یعنی قرنطینه کامل بین ۱۵تا ۳۰روز اگر بخواهیم زنجیره انتقال این بیماری را قطع کنیم. حالا اول این‌که دیر اتفاق افتاد بعد هم دیر گذاشتند بعد هم این‌که کارمندان یک سری بروند سرکار و بانکها تقریباً کامل باز هستند و خیلی پارک‌ها باز است و همه جا باز است».

آری محدودیتها بسیار دیر اعمال شده و پاسخگوی شرایط موجود نیست. بحرانی که آخوندها به آن دامن زده‌اند نیازمند یک قرنطینه کامل است که این عضو مجلس ارتجاع تحت عنوان لاکدان از آن نام می‌برد.

شهریاری در ادامه صحبتش با تلویزیون رژیم اضافه کرد: «یکبار گفتند تا ۶عصر این معنایش این است که هجوم بیاورید چون بعد از ۶عصر شما دیگر نمی‌توانید بروید مغازه‌ها بسته می‌شود. یعنی یک تصمیماتی بعضی مواقع گرفته می‌شود و واقعاً نمی‌دانیم آن کسانی که این تصمیم‌ها را می‌گیرند و تصویب می‌کنند چه تفکری دارند و آیا در جامعه حضور جدی ندارند و فقط بسنده می‌کنند به گزارشهایی که به آنها داده می‌شود» (تلویزیون شبکه سه ۵ آذر۹۹).

هم‌چنان که این عضو مجلس ارتجاع اعتراف می‌کند تصمیمات ستاد حکومتی کرونا نه تنها از شیوع کرونا جلوگیری نکرده بلکه به گسترش این ویروس مرگبار دامن زده است و باعث تراکم جمعیت در ساعاتی از روز شده است.

علیرضا زالی رئیس ستاد حکومتی کرونا در تهران در رابطه با کاهش آمارها در روزهای اخیر و رابطه آن با محدودیتها گفت: «تقلیل آمار در استان تهران مربوط به اعمال محدودیت‌های طرح هوشمند مدیریت کرونا نیست». وی اضافه کرد که کرونا در تهران مثل یک بمب ساعتی عمل می‌کند (سایت حکومتی شیعه نیوز ۱۲آذر۹۹).

در چنین شرایطی آخوندها وضعیت تهران را از قرمز به نارنجی تغییر داده‌اند تا بدین وسیله باز هم مردم را به خیابان‌ها بکشانند و کرونا را باز هم بیشتر و بیشتر گسترش دهند.

اما آیا واقعاً تهران بعد از پایان این محدودیتها از وضعیت قرمز خارج شده و آیا تهران به وضعیت نارنجی رسیده است؟

روزنامه همشهری ۱۲‌آذر۹۹ ازقول پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نوشت: «اگر به این سرعت محدودیتها کنار گذاشته شود و یا کمتر شود دوباره به اوضاع قبل برمی‌گردیم. با تعطیلی دو یا سه هفته‌یی به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم و اوضاع درست نمی‌شود»

به عقیده پیام طبرسی تا مدتی باید محدودیتها برقرار باشد تا به ثبات برسیم اما متأسفانه دولت چنین سیاستی ندارد. وقتی تهران نارنجی اعلام می‌شود ورود از شهرستانهای دیگر هم آزاد می‌شود و این رفت‌ و آمدها سبب می‌شود دوباره بیماری در شهر گسترش پیدا کند.

البته این تنها پزشکان نیستند که معتقدند محدودیت‌های نیم‌بند روحانی بیشتر به ضد خودش تبدیل شده و امکان گسترش کرونا را بیشتر می‌کند، بلکه رسانه‌های دیگر حکومتی هم نگران فرجام این سیاست‌گذاری در زمستان هستند.

در این رابطه روزنامه آرمان ۱۹آذر۹۹ در مطلبی با عنوان «قدم‌های ترسناک زمستانی کرونایی» نوشت: «در شرایط کنونی و مبتنی بر آمارهای ارائه‌شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت درباره مبتلا شدن دست‌کم نیمی از جمعیت کشور به ویروس کرونا و با در نظر گرفتن تغییر وضعیت آب‌وهوا و برودت دما و در نتیجه نزدیکی افراد خانواده به یکدیگر باید نگران آغاز موج دیگری از بیماری باشیم. کافی است یک فرد ناقل در محیط کار یا خانه وجود داشته باشد تا سرعت اپیدمی که اکنون با اجرای برخی سیاست‌ها کاهش پیدا کرده است دوباره روندی صعودی به‌خود گرفته و مبتلایان تازه‌یی را روانه بیمارستانها کند. به‌نظر می‌رسد، تنها در شرایطی می‌توانیم از وقوع موج جدید یا شدت دامنه شیوع بیماری کم کنیم که بتوانیم دخالت‌های مؤثر و به‌هنگامی در برخورد با بیماری داشته باشیم. سیاست‌هایی که تاکنون در روند مبارزه با کرونا از سوی مسئولان و برنامه‌ریزان به‌کار گرفته شده است، نواقص بسیاری داشته و دارد».

علیرضا زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونا در تهران نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا وضعیت تردد در تهران را نگران‌کننده دانست و گفت: «بر اساس گزارشها تردد مرکزی و درون‌شهری نسبت به هفته قبل ۱۳۵درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه پارسال شش درصد رشد داشته است». (ایرنا ۱۹ آذر۹۹)

بنابراین آخوند روحانی دروغ می‌گوید که محدودیت‌های اعمال شده در قطع زنجیره کرونا تاثیر جدی داشته است، واقعیت این است که کرونا در تهران مانند بمب ساعتی در آستانه انفجار است.

روحانی و خامنه‌ای از روز اول با پنهان‌کاری و عادی‌انگاری تن به قرنطینه ندادند تا با سیاست جنایتکارانه ایمنی جمعی [بخوانید کشتار جمعی] در همکاری عملی با کرونا مردم را زمین‌گیر کنند اما نمی‌دانند «بمب ساعتی» که در آستانهٔ انفجار است این بار توسط ارتشی از گرسنگان و داغداران و جوان شورشگر بساط خیمه و خلافت خامنه‌ای را برای همیشه جمع خواهد کرد. و دور نیست روزی که دروغهای روحانی و استراتژی سپر انسانی خامنه‌ای ـ برای امنیت نظام ـ بر سرشان آوار شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/503fdf9b-b351-40a1-920a-a811b484221c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات