728 x 90

کرونا؛ سپر امنیتی یا تهدید امنیتی؟

سخن روز
سخن روز

روز دوشنبه ۱۲آبان باز هم در کرونا و حتی در آمار مهندسی شدهٔ رژیم شاهد دو فقره رکوردشکنی بودیم؛ تعداد فوتی‌ها ۴۴۰نفر (رکورد قبلی ۴۳۷نفر بود) و تعداد بیماران وخیم کرونایی ۵۳۱۵نفر اعلام شد. شمار درگذشتگان نیز که در همین روز توسط شورای ملی مقاومت اعلام شد، یک رکورد بود و طی ۲۴ساعت گذشته، ۱‍۲۰۰نفر افزایش یافت. البته ایادی خود رژیم که در ستاد کرونا هم مسئولیت دارند، اذعان می‌کنند که آمار واقعی ۳برابر این رقم است.

زالی فرمانده ستاد کرونا در تهران نیز گفت: «روز گذشته در سطح تهران ۱۰۷۰۰بیمار کرونایی سرپایی مراجعه کرده‌اند و تا به‌امروز ۶۲۵۰بیمار بستری شده‌اند».

دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد: «کرونا با مرگ ۳۲نفر در ۲۴ساعت گذشته سیاهترین برهه زمانی را در این استان رقم زد».

رئیس شورای شهر مشهد نیز اعلام کرد: بستریها به‌۲۰۰۰ نفر رسیده است. پیش‌بینی می‌شود به‌۵هزار برسد که امکان بستری این تعداد در مشهد وجود ندارد.

حریرچی معاون وزارت بهداشت هم گفت که محدودیتها به‌مدت ۱۰روز برای ۲۵مرکز استان قرار است عملی شود و ۸۹شهرستان تقریباً تعطیلی کامل هستند.

علاوه بر آمار که روزانه به‌طور وحشتناکی بالا می‌رود، به‌لحاظ کیفی نیز فاجعه در اوج خود است و صداها علیه رژیم که این فاجعه را گریبانگیر مردم ایران کرده هر روز بلندتر به‌گوش می‌رسد؛ مردم که جای خود دارند، حتی غر و لندهای ایادی خود رژیم هم شنیده می‌شود. مینو محرز عضو کمیتهٴ علمی ستاد کرونا گفته است: «اگر در ماه‌های گذشته تهران حداقل چند هفته تعطیل می‌شد، زنجیره چرخش ویروس بسیار ضعیف می‌شد و شاهد مرگ‌و‌میر بالا و بستری روزافزون نبودیم. چرا دولت با تعطیلی تهران مخالف است؟ فکر می‌کند اگر تعطیل کند مشکلات اقتصادی دامنگیر دولت خواهد شد؛ سلامت نباید قربانی معیشت شود».

تلاش برای محکم‌تر کردن چفت و بست‌های امنیتی

در چنین فضایی و به‌خصوص در سالگرد قیام آبان «امنیت» ورد زبان سردمداران رژیم شده است. رژیم در هراس روزافزون از انفجار اجتماعی ناشی از فشارهای اقتصادی و کرونا، تلاش می‌کند خود کرونا را سرپوش و محمل محکم‌تر کردن تسمه‌های اختناق و سرکوب قرار دهد و علناً صحبت از خانه‌گردی بسیجی‌ها به‌بهانهٔ یافتن بیماران کرونایی می‌کند.

حریرچی نیز در تلویزیون رژیم (۱۱ آبان) در حالی که رذیلانه گناه وضعیت فاجعه‌بار موجود را به‌گردن مردم می‌انداخت گفت: «همه‌اش نمی‌شود با «نصیحت مشفقانه» کار را پیش برد. «قبلاً وزارت بهداشت خیلی عامل اجرایی نداشت که کنترل کند الآن قرارگاه به‌ریاست وزیر کشور که رئیس شورای امنیت کشور هم هست تصویب شد... ابزار برای محدودیتها فراهم شد با دستور خامنه‌ای، بسیج و نیروی انتظامی مکلف شدند و دیگر وظیفه قانونی و دستوری آنها شد».

در چنین بستری از تهدیدها و خطرهاست که رژیم می‌کوشد علاوه بر محمل کرونا از محمل مبارزه با اراذل و اوباش هم برای تشدید اختناق و سرکوب استفاده کند. آخوند رئیسی گفته است: «امنیت مسأله محوریست. به‌هیچ عنوان نباید اجازه داد امنیت در این کشور دچار خدشه بشه. به‌هیچ عنوان. بعضی می‌خواهند با شرارتها با ناامنی‌ها با ایجاد فساد در حوزه‌های مختلف امنیت رو برای مردم خدشه‌دار کنند... مسئولان امنیتی، انتظامی و قضایی مأموریت دارند که اجازه ندهند هیچگونه شرارتی پا بگیرد».

آخوند منتظری دادستان کل خامنه‌ای هم ضمن تأکید بر این‌که در شهر چرخاندن، امری است که قانون اجازه داده گفته است: «مسأله برخورد با اوباش از سیاست‌های راهبردی و جدی قوه قضاییه است و حتماً باید با این پدیده که امنیت جامعه را هدف قرار داده، برخورد شود. چه بسا برخی مأموریت داشته باشند در جامعه ناامنی ایجاد کنند به‌همین دلیل قوه قضاییه خودش را مکلف می‌داند تا از نیروی انتظامی حمایت کند و ما از نیروی انتظامی به‌عنوان ضابط خودمان درخواست برخورد با اراذل و اوباش را داریم».

رشد عنصر سازماندهی، به‌رغم کرونا

وحشت رژیم به‌خصوص در سالگرد قیام آبان آنجا به‌نهایت خود می‌رسد که در قیام آبان۹۸ پدیدهٔ سازماندهی هستهٔ مرکزی قیام را به‌چشم خود دید و خوب می‌داند که عنصر کرونا، مانع رشد و گسترش کانون‌های شورشی نشده، در نتیجه در قیام بعدی، سازماندهی بودن قیام بسا برجسته‌تر و تعیین‌کننده‌تر خواهد بود. این وحشت را به‌وضوح می‌توان در اظهارات پاسدار غلامرضا جلالی رئیس پدافند غیرعامل رژیم مشاهده کرد، آنجا که گفت: «آشوبهای پارسال فراخوانی و سازماندهی تو فضای سایبری بود، مردم آمدند وسط و سازماندهی شده آمدند... شبکه‌های اجتماعی خارجی مردم را سازماندهی، آموزش، هدایت و حتی هدایت عملیاتی می‌کرد؛ برای ساخت کوکتل مولوتف و این‌که کجا را بزن و کجا را نزن» (تلویزیون رژیم ۱۰آبان).

پایان یک مرحله و آغاز مرحله‌یی دیگر

خامنه‌ای در ۱۳ اسفندماه گذشته به‌صراحت گفت که می‌خواهد از کرونا برای رژیم فرصت و نعمت بسازد. عملکرد رژیم طی ۸ماه گذشته نیز به‌وضوح نشان می‌دهد که نظام ولایت تلاش کرده با کلان‌تلفات انسانی و با منفعل کردن، مأیوس کردن و بی‌حرکتی جامعه ایران در برابر خطر قیام و سرنگونی، سد ببندد؛ اما اکنون برخورد قرارگاهی و نظامی با مقولهٔ کرونا، نشانهٔ آن است که رژیم که تا دیروز کرونا را نعمت تلقی می‌کرد، اکنون آن را تهدید می‌بیند. به‌عبارت دیگر، نشانه‌ها حاکی از آن است که آغاز پایان سوءاستفاده رژیم از کرونا فرا رسیده و نزدیک است که موج کرونا بر سر خود رژیم برگردد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3526424e-a1de-4f91-b628-c822884d10c9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات