728 x 90

کلید حل مشکل خوزستان دست کیست؟

مشکل بی‌آبی در شهرها و روستاهای خوزستان
مشکل بی‌آبی در شهرها و روستاهای خوزستان

ربودن آب مردم توسط نهادهای حکومتی به‌ویژه سپاه پاسداران سال‌ها است که مردم استان‌های جنوبی و مرکزی خصوصاً خوزستان و اصفهان را با مشکل کم‌آبی مواجه کرده و آنها خصوصاً کشاورزان را در تنگنا قرار داده است.

در حال حاضر بی‌آبی در خوزستان بیداد می‌کند.

سایت جماران به‌نقل از یکی از مقامات محلی در شوش نوشت: «هم کشاورزان و هم مردم عادی اعتراض دارند، همین‌ الآن از شوش که به سمت اهواز بروید، بسیاری از روستاها کم‌آب‌اند یا آب ندارند، نه برای آشامیدن و نه حتی برای بهداشت. دمای هوای ۶۰درجه است، در این شرایط برق و آب مکرر قطع می‌شود، شرایط برای روستاییان سخت‌تر هم است. اینجا همه‌چیز خشک‌ شده. ما هر زمستان مشکل سیلاب داریم، می‌گویند روستاها باید تخلیه شوند اما ۲ماه بعد از آن آب برای خوردن پیدا نمی‌کنیم، اگر این‌ سوءمدیریت نیست، پس چیست؟»(جماران ۲۶تیر ۱۴۰۰).

نماینده خامنه‌ای در خوزستان نیز نسبت به بحران آب و عکس‌العمل مردم ابراز وحشت کرد و در این زمینه خبرگزاری ایسنا از قول او نوشت: «خوزستان از نظر بحران با استان‌های دیگر کشور قابل مقایسه نیست». در ادامه این خبرگزاری حکومتی وحشت نماینده خامنه‌ای از فضای مجازی را این‌طور منعکس کرد: «وی با اشاره به وضعیت فضای مجازی و رسانه‌ای شدن و تحریک برخی افراد در خصوص برخی مسائل، افزود: «امروز در منطقه گمبوعه حدود ۲۰۰رأس و در منطقه تالاب هورالعظیم نیز تعدادی از احشام مردم به‌دلیل نبود آب تلف شدند»(ایسنا ۲۶تیر ۱۴۰۰).

مقامات محلی و آخوندهای خامنه‌ای در منطقه تلاش دارند سیاست ضدمردمی حاکمیت در ربودن آب مردم توسط نهادهایی مانند سپاه پاسداران را لاپوشانی کنند و مشکل را گردن کشاورزان بیاندازند.

 

استاندار ضدمردمی در خوزستان در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایرنا مشکل بی‌آبی را مربوط به کشت شلتوک‌کاران دانست: «متأسفانه شلتوک‌کاران استان آب‌های تخصیص‌یافته به بخش شرب استان را مصرف می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که آب به پایین‌دست برسد. میزان آورد آب رودخانه کرخه قبل از شهرستان حمیدیه در حال حاضر ۸۰مترمکعب بر ثانیه است اما همین آب بعد از حمیدیه به ۳۰مترمکعب می‌رسد و این نشان می‌دهد که شلتوک‌کاران عمده این آب را مصرف می‌کنند»(ایرنا ۲۵تیر ۱۴۰۰).

مدیرعامل سازمان برق خوزستان به کشاورزان توصیه کرد در این فصل کشت نکنند و قضاییه جنایتکار آخوندی هم کشاورزان را تهدید کرد.

رضا خوشنودی معاون دادستان کل کشور رژیم تقصیر را به گردن کشاورزان انداخت و اعمال آنها را مجرمانه نامید: «زمانی که کشت شلتوک غیرمجاز اعلام می‌شود باید کشاورزان این موضوع را رعایت کنند. کشاورزان به برنامه‌ریزی کلان توجه نمی‌کنند و شلتوک می‌کارند و برای تأمین آب با مشکل مواجه می‌شوند. این کشاورزان سهمیه و مجوز برداشت آب ندارند، بنابراین این عمل آنها مجرمانه و خلاف شرع و قانون است»(خبرگزاری ایسنا ۲۵تیر ۱۴۰۰).

به‌رغم خط و نشان کشیدن عناصر قضایی، انتظامی و امنیتی رژیم برای مردم تشنه خوزستان و انداختن تقصیر به گردن مردم، از سال‌ها قبل متخصصان و کارشناسان محیط‌زیست چنین شرایطی را پیش‌بینی می‌کردند و نسبت به‌ وقوع آن هشدار داده بودند، اما حاکمیت و دولت ضدمردمی با اعمال سیاست‌های ضدمردمی و ضد محیط‌زیستی وضعیت فاجعه‌بار کنونی را برای مردم و محیط‌زیست به‌وجود آوردند.

 

در زمینه وضعیت آب رود کارون روزنامه وطن امروز نوشت: «در حال حاضر آب کارون توان ورود به خلیج‌فارس را ندارد و آب شور دریا، کارون را پس می‌زند و وارد کارون می‌شود و تعادل آب شور دریا و شیرین کارون به قدری به هم خورده است که نخلستان‌های آبادان و خرمشهر و اروندکنار در حال نابودی است... در حال حاضر کارون نیمه‌جان و از نفس افتاده حتی توان تأمین آب شرب کارون‌نشینان را ندارد و این ابتدای نابودی کرخه به‌دلیل فشار کارون است به‌طوری که تأمین آب شرب اهواز، آبادان، خرمشهر و شهرهای ساحل کارون به‌جای کارون بر گردن کرخه افتاده است»‌(وطن امروز ۲۷ تیر ۱۴۰۰).

طی سالیان گذشته حاکمیت آخوندی با اعمال غیرکارشناسی نظیر سدسازی‌های بی‌رویه روی منابع آبی و انتقال بخش زیادی از آب رودخانه‌ها در بخش‌های جنوبی و مرکزی کشور به سمت صنایع آب‌بر، بحران آب در کشور را در حد خطرناک کنونی به‌وجود آورد.

یکی از پروژه‌های ضدمردمی ساختن کارخانه‌های فولاد و پتروشیمی در مناطق جنوبی و مرکزی بود که حجم زیادی از آب مورد مصرف مردم و کشاورزان را از رودها ربودند و به سمت آنها روان کردند.

کارخانه فولاد مبارکه در اصفهان یکی از این پروژه‌هاست که همه ساله بخش زیادی از آب مورد نیاز کشاورزان در زاینده رود به سمت آن روان است.

در حالی که کشاورزان اصفهانی برای گرفتن حق‌آبه هر ساله اعتراض می‌کنند، سودهای هزاران میلیاردی این کارخانه که آب کشاورزان را می‌رباید، به جیب سهامداران چپاولگر می‌رود.

 

روزنامه آرمان در این رابطه از قول یک کارشناس حکومتی نوشت: «انتقال آب برای صنایع مرکز کشور دلیل اصلی اعتراضات مردمی بوده. در حالی‌که شمعی که به‌ خانه رواست... با این حال مردم تشنه هستند و اگر آب در مناطق جنوبی کشور نباشد، توسعه و پیشرفتی نیز صورت نخواهد گرفت»(آرمان ۲۷تیر ۱۴۰۰).

روزنامه فرهیختگان هم وضعیت پیش آمده در خوزستان را این‌طور ریشه‌یابی کرد: «مرثیه خشک‌سالی مدیریت، مشکل بزرگ خوزستان نامهربانی اقلیم نیست، افتضاح مدیریتی است»(فرهیخگتان ۲۷تیر ۱۴۰۰).

آری نتیجه سیاست ضدمردمی ربودن آب مردم باعث شده تا دامنه بحران آب در خوزستان آن هم در دمای بالای ۵۰درجه گریبان مردم محروم این استان را بگیرد و بیش از ۱۱شهر و ۷۰۰روستای این استان تشنه باشند.

خیزش مردم خوزستان طی این روزها علیه نظام آخوندی، سراپای رژیم را به‌لرزه انداخته است. به‌نحوی که مرتباً از مجلس ارتجاع و رسانه‌های رژیم صدای وحشت و نگرانی نسبت به امنیتی شدن بحران آب به‌گوش می‌رسد. چرا که مردم خوزستان در شعارهای خود از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» و «الشعب یرید اسقاط النظام» نشان دادند که می‌دانند ریشه مشکلات کجاست و آن را هدف گرفته‌اند.

رسانه‌ها و مهره‌های رژیم تلاش می‌کنند بگویند بحران خوزستان راه‌حل دارد و مشکل در این مدیر یا آن وزیر است، ولی واقعیت این است که مردم نشان دادند، فریب این حرف‌ها را نمی‌خورند و می‌دانند مشکل بنیادی‌تر از این حرف‌هاست و کلید حل مشکل در دست خود آنهاست. خیزش چندشبه شهرهای استان و استمرار آن مؤید این واقعیت است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d3f327db-6819-459f-bfad-5a78c1d1582e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات