728 x 90

گرانی و قاچاق دارو و هزینه‌های کمرشکن درمان

گرانی و قاچاق دارو و هزینه‌های کمرشکن درمان
گرانی و قاچاق دارو و هزینه‌های کمرشکن درمان

در برنامه پنجم رژیم این وعده سرخرمن به مردم داده شد که بیماران ۳۰درصد هزینه درمان را بپردازند و دولت و بیمه‌ها ۷۰درصد را، اما این وعده هیچ‌گاه محقق نشد و در حال حاضر ۹۰درصد پرداخت هزینه به عهده مردم است.

این وضعیت در شرایطی است که تورم، افسار گیسخته و قیمتها هم سرسام‌آور است، خصوصاً این‌که با بالارفتن قیمت ارز وبالا رفتن هزینه معیشت زندگی مردم، هزینه درمان و به‌ویژه هزینه دارو هم به‌طور سرسام آوری بالا رفته است.

در سال ۹۲ هزینه درمان و دارو آن‌چنان بالا بود که آخوند روحانی در جریان خیمه شب‌بازی انتخابات اعتراف کرد هزینه درمان و دارو آن‌چنان بالا است که بلای جان مردم شده است: «امروز هزینه‌های درمانی بلای جان مردم شده، طبق قانون برنامه پنجم قرار بود هزینه‌های درمانی پرداخت شده از جیب مردم به زیر ۵۰درصد نزول پیدا کند، اما امروز شاهد این مسأله هستیم که به‌دلیل سیاست‌های غلط مردم ۷۰تا ۸۰درصد هزینه‌های درمانی را خودشان پرداخت می‌کنند».

۵سال پیش که مردم این چنین به زیرخط فقر نرفته بودند و قیمتها نیز این چنین افسار گیسخته بالا نرفته بود، مردم به‌دلیل هزینه‌های بالای درمان و دارو سال به سال بیش‌ از‌پیش به زیر خط فقر می‌رفتند، طبعاً در شرایط بحران اقتصادی کنونی، این وضعیت سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت رژیم نیز ناگزیر به اعتراف به این امر شده است: «هزینه درمان در کشور بالا است» (خبرگزاری اینسا ۱۹مهر۹۷)

در زمینه گرانی داروها به‌خصوص داروهای بیماران پیوند کلیه سایت اقتصاد نیوز ۲۳تیر ۹۷ می‌نویسد‌: «افزایش ۱۰۰تا ۲۰۰درصدی قیمت دارو را از اسفندماه سال ۹۶ تا این لحظه شاهد هستیم. داروهایی که بیماران پیوند کلیه مصرف می‌کردند، اوایل امسال برای یک دوره ۱۳۰هزار تومان بود که ناگهان به ۲۶۰هزار تومان و در نهایت به ۳۲۰هزار تومان رسیده است. این دارو برای بیماران پیوند کلیه پرمصرف نیز هست».

گرانی دارو و هزینه کمرشکن آن برای بیماران در شرایطی است که دولت ضدمردمی و بیمه‌ها نیز قیمت داروهای پوشش بیمه را از پوشش بیمه خارج کرده‌اند، به‌طور مشخص در اوایل تابستان امسال ۷۹قلم دارو از پوشش بیمه خارج شدند.(خبرگزاری تسنیم۳تیر۹۷)

حذف داروها از پوشش بیمه در شرایطی است که قیمتها نیز در حال افزایش است و بیماران به‌ویژه بیمارانی که به‌صورت مداوم به دارو احتیاج دارند دچار مشکلات جدی می‌شوند، از جمله این‌که قیمت داروی بیمارانی که نقص ایمنی دارند از مبلغ ۱۲۰هزار تومان به ۶۰۹افزایش پیدا کرده است.

افزایش بالای هزینه دارو و درمان باعث شده که درمان حالت لوکس و اشرافی پیدا کرده است و تنها اقلیت محدودی امکان تهیه دارو و درمان دارند.

این مشکلات در حاکمیت آخوندها در شرایطی است که رژیم داروهای این مردم را به کشورهای دیگر حاتم بخشی می‌کند از جمله این‌که به بهانه اربعین اخیراً ۲۰۰تن دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی برای ارسال به عراق بارگیری کرده است.

بخشی زیادی از داروی مورد نیاز مردم هم توسط قاچاقچیان حکومتی به خارج قاچاق می‌شود آن‌چنان که وزیر بهداشت دولت روحانی به این امر اعتراف کرد. او به نهادهای ذیربط توصیه کرد لازم است که با تغییر نرخ ارز مراقبت کنیم که قاچاق برعکس نشود و از داخل کشور دارو به خارج نرود.(خبرگزاری ایرنا ۲مرداد۹۷)

در این رابطه خبرگزاری ایسنا۲۱شهریور۹۷ می‌نویسد: «مدیر دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره این معضل که این روزها گریبان بازار دارو را گرفته است، می‌گوید: معضلی جدید به وجود آمده و آن هم قاچاق کالا به‌صورت معکوس نسبت به سال‌های گذشته است. در گذشته قاچاق از خارج کشور به سمت داخل انجام می‌شد، اما امروز این مسیر حالت عکس پیدا کرده است که دارو نیز از این مسأله مستثنا نیست».

ایرج حریرچی سخنگوی وزرات بهداشت اعلام کرد ۹۱.۸درصد افرادی که دچار هزینه‌های فقرزای درمان می‌شوند جزو افراد با در آمد پایین جامعه هستند.

۴سال پیش که قیمت ها به این صورت افسار گیسخته نبود و قیمت ارز بسیار پایین‌تر از قیمت کنونی بود وزیر بهداشت رژیم اذعان کرد به‌دلیل هزینه کمرشکن درمان سالانه ۷۰۰هزار نفر زیر خط فقر می‌روند(روزنامه خراساًن ۲۷مرداد۹۳).

با توجه به این وضعیت است که ایران تحت حاکمیت آخوندها «در قعر جدول سلامت و درمان جهان» قرار دارد و به گزارش سایت حکومتی رتبه آنلاین به‌نقل از سازمان بهداشت جهانی در میان ۶۲کشور مورد مطالعه ایران از نظر شاخص سلامت و درمان،جایگاه ۵۹را دارد.(سایت رتبه آنلاین ۵دی ۹۶)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5b032390-1a79-44d5-98f0-8c74e563765c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات