728 x 90

گران کردن نان، پاسخ آتشین شورشگران

سخن روز
سخن روز

در حالی‌که که گران کردن نان پس از چندین شهر کشور به تهران هم رسیده و خشم و نفرت مردم ایران به‌ویژه محرومان و زحمتکشان را برانگیخته است، دلاوران شورشگر و پیشتاز خلق ستمدیده، به این اقدم ضدمردمی پاسخی آتشین دادند.

کانون‌های شورشی با انفجار در قضاییه جلادان ـ دادسرای «انقلاب» شیراز هشدار دادند: «باید نان و آب غارت شدهٔ خلق در زنجیر را بر سر این رژیم آجر و آتش کرد». این عملیات دوشنبه ۱۹شهریور، در روزی انجام شد که رژیم آخوندی در یک اقدام ضدمردمی رسماً قیمت نان در تهران و سراسر کشور را از ۴۰ تا ۶۰درصد افزایش داد.

در همین روز (۱۹شهریور) شورشگران با انفجار مرکز خدمات حوزه‌های جهل و جنایت استان یزد گفتند «این نمادی از اعتراض آتشین ارتش گرسنگان به افزایش قیمت نان، دزدی از سفرهٔ مردم ایران برای پر کردن جیب سردمداران نظام است».

کارگزاران خامنه‌ای از ۳هفته قبل با افزایش قیمت نان در ۱۰ استان، پس از برخی زمینه‌سازیهای گام به گام سرقت نان از سفر محرومان را شروع کردند تا این‌که انواع نان در تهران هم گران شد.

سایت حکومتی همشهری در شمارهٔ سه‌شنبه ۲۰شهریور نوشت: «بالاخره گرانی نان که از سه هفته قبل در استانهای مختلف آغاز شده بود به پایتخت رسید و از روز دوشنبه به‌صورت رسمی انواع نان با افزایش قیمت مواجه شد». این رسانهٔ حکومتی با اشاره به روند فریبکارانهٔ افزایش قیمت می‌افزاید: «سه هفته پیش با مصوبات استانی، قیمت نان در ۱۰ استان افزایش پیدا کرد و همان زمان گر چه گران‌فروشی نان در تهران نیز گزارش شد؛ اما مسئولان دولتی و صنفی تغییر قیمت نان را تأیید نکردند. حالا اما، با سه هفته اختلاف، قطار گرانی نان به پایتخت رسیده و با اعمال قیمت‌های جدید نان در دستگاههای کارت‌خوان نانوایی‌ها، مشتریان و نانوایان باید به نرخ‌های جدید پایبند باشند».

در ادامه چنگ انداختن رژیم به سفره محرومان و گران کردن نان در تهران و سایر شهرها، غارتگران حکومتی قیمت نان در مشهد و خراسان رضوی را نیز گران کردند.

خبرگزاری مهر آخوندی وابسته به وزارت اطلاعات نیز روز ۲۰شهریور، ضمن اعلام افزایش قیمت نان در مشهد نوشت: افزایش قیمت نان در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد شهرهای کشور، اتفاق افتاده است.

برخی رسانه‌های حکومتی نسبت به عواقب این اقدام ضدمردمی و خطر افزایش تنش در جامعه هشدار دادند. همه به یاد دارند که خیزش مردم غیور مشهد در اعتراض به گرانی، شعله‌های قیامهای سراسری دیماه ۹۶ را علیه حکومت تبهکار و ضدمردمی آخوندها در سراسر کشور برافروخت.

یک سایت حکومتی در مطلبی با عنوان «آجر کردن قوت غالب فقرا» می‌نویسد: «دولت بایــد دخالت خــود را هوشــمندانه کرده و در هر عرصه‌یی دخالت نکند؛ زیرا بیشتر اوقات دخالت نکردن دولت خیلی به صلاح‌تر اســت تا دخالت کردنش. تجربه نشــان داده که اگر دولت دخالت کند، یک جا درســت می‌شود ولی ۱۰ جای دیگر خراب می‌شود» (سایت حکومتی جمله، ۲۰شهریور).

یک کارشناس حکومتی ضمن ابراز وحشت از آثار اجتماعی گران کردن نان گفته بود: «با هر گونه افزایشی در قیمتها حتی در قالب تعدیل قیمت نان و افزایش یارانه تحت عنوان تک‌نرخی کردن در شرایط فعلی مخالفم زیرا در شرایطی نیستیم که این‌گونه افزایش‌ها برای مردم و جامعه قابل‌پذیرش یا قابل‌تحمل باشد و منجر به تنش اجتماعی و سیاسی می‌شود» (مرتضی افقه، ۱۴مرداد).

روز شنبه ۲۷مرداد، پس از انتشار خبر افزایش قیمت نان در ۱۰استان، رهبر مقاومت تأکید کرد: «افزایش قیمت نان برای مردم ایران که اکثریت عظیم آنان زیر خط فقر به سر می‌برند، بسا بیشتر از افزایش قیمت بنزین، غیرقابل قبول و غیرقابل تحمل است. باید نان و آب غارت شدهٔ خلق در زنجیر را بر سر این رژیم آجر و آتش کرد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b1c404b3-ed02-498a-865f-d329423b4800"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات