728 x 90

گزارش آنتونیو گوترز؛ نظام ولایت و «دورانی بس حساس»

دبیرکل سازمان ملل متحد
دبیرکل سازمان ملل متحد

این دومین بار است که نظام ولایی نسبت به خبرهای انتشار یافته از سوی خبرگزاری رویتر جن جنون می‌شود، افسار پاره می‌کند و خود را به در و دیوار می‌کوبد. بار نخست هنگامی بود که این خبرگزاری آمار شهیدان قیام آبان را بیش از ۱۵۰۰تن اعلام کرد. این بار رویتر اعلام کرد که آنتونیو گوترز در گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل، منشأ موشکهای استفاده شده در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو را ایرانی دانسته است.

دورانی بس حساس!

سایت حکومتی سیاست روز (۲۵خرداد ۹۹) ضمن حمله به خبرگزاری رویتر، آن را «بنگاه خبری دروغ‌پراکنی علیه رژیم» توصیف کرد. البته دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از نوازش‌های کلامی! و ادبیات اهانت‌آمیز آخوندی این سایت بی نصیب نماند.

«بدون شک همزمانی این گزارش و تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نمی‌تواند تصادفی باشد به عبارت دیگر به‌نظر می‌رسد که گوترز به نوعی تبدیل به آلت دست آمریکا شده و در این راه قطعاً دلارهای سعودی نیز نقش ویژه‌یی را ایفا کرده‌اند».

سؤال این است که مگر چه تحولی رخ داده است که دپیلماسی آخوندی این‌گونه جن‌جنون شده و به همه بد و بیراه می‌گوید و اتهام می‌زند؟

پاسخ را همان سایت حکومتی در لفافه داده است: همزمانی گزارش گوترز با تلاش‌های انجام شده از سوی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی دیکتاتوری دینی.

این سایت، در مطلبی دیگر، «عرصهٔ سیاست خارجی نظام را دورانی بس حساس» خواند.

چند نتیجه‌گیری

۱ـ دود سرکشی‌ها و تمردهای اتمی و شانه خالی کردن حکومت آخوندی از تعهداتش در برجام تا این نقطه به چشم خودش رفته است. جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در تاریخ ۱۶خرداد ۹۹ منتشر شد، حاکی از ناخرسندی این آژانس نسبت به فعالیت‌های اتمی رژیم است. این به این معنی است که استبداد دینی مخفیانه در حال استمرار فعالیت‌های اتمی است و از رویایی دستیبابی به بمب دست نکشیده است.

۲ـ بر اساس قطعنامهٔ ۲۲۳۱ شورای امنیت، تحریم تسلیحاتی رژیم تا ۱۸اکتبر۲۰۲۰ برابر با ۲۷مهر ۹۹ قرار است برداشته شود. در صورتی که این تحریم برداشته شود، تروریسم آخوندی خواهد توانست با دست باز به صدور سلاح و موشک برای اقمار و گماشتگانش بپردازد و صلح و امنیت جهانی را تهدید کند؛ اما تا اینجا داده‌ها حاکی از آن است که رژیم از این موضوع قطع امید کرده و نگران وضعیت شکنندهٔ برجام است. اگر گزارش گوترز از سوی سازمان ملل مورد تأیید قرار گیرد، قطعاً روی لغو تحریم تسلیحاتی تأثیر تعیین‌کننده خواهد گذاشت.

لازم است گفته شود که آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌یی را به شورای امنیت داده است و در آن خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی آخوندهاست.

۳ـ دیپلماسی ولایی، تمدید تحریم تسلیحاتی را آخرین ستون باقی ماندهٔ برجام می‌خواند و به همین دلیل چارچنگولی به آن دخیل بسته است. اگر این آخرین ستون فروبریزد، پوستهٔ بی‌مسمای برجام نیز فروخواهد ریخت.

۴ـ رژیم آخوندی به‌دلیل باختن قافیه با شنیدن حرف «ف» تا «فرخزاد» رفته و احتمال می‌دهد که در پایان این فرایند مکانیزم ماشه فعال شده و تحریم‌های شش گانهٔ شورای امنیت ملل متحد برگردد؛ احتمالی که تحقق آن چندان هم بعید نیست.

احتمال فعال شدن مکانیزم ماشه

ستارهٔ صبح (۲۵خرداد۹۹) در ارتباط خبر اخیر رویتر نوشت:

«روز جمعه خبرگزاری رویترز گزارش داد که آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد قصد دارد اعلام کند موشکهای کروز، یا برخی قطعه‌های موشکها و پهپادهایی که سال گذشته در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان و هم‌چنین فرودگاه ابها در این کشور به کار رفتند، در یک شرکت ایرانی ساخته شده‌اند یا نشانهای فارسی دارند. مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل موظف است هر شش ماه یک‌بار درباره شیوه اجرای برجام و این قطعنامه به شورای امنیت گزارش دهد. موضوعی که اگر به‌صورت رسمی تأیید شود، در نهایت ممکن است پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد و با فعال کردن «مکانیسم ماشه» تحریم‌های لغو شده شش گانه شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند».

به این ترتیب می‌توان فهمید که وحشت و سراسیمگی دستگاه دیپلماسی ولایی از این است که در صورت تأیید شدن محتوای گزارش گوترز در سازمان ملل، پرونده نظام آخوندی به شورای امنیت بازگردانده شود و این امر فعال شدن مکانیزم ماشه را تسریع می‌کند. در شرایط انزوای جهانی، وضعیت به هیچ‌وجه برای خامنه‌ای و نظامش که روزگاری از قبل سیاست مماشات پروار شده بود مساعد نیست.

طبق آنچه گفته شد حساسیت اوضاع را برای نظام آخوندی می‌توان فهم کرد. گیر افتادن در گوشهٔ کرنر در عرصهٔ سیاست خارجی، یکی از باتلاقهایی است که خامنه‌ای و ولایت باطلش در آن دست و پا می‌زنند؛ اگر به این در گل خلیدنهای یابوی ولایت، وضعیت شکنندهٔ اقتصادی، تحریم‌های در راه و باز هم بیشتر و اوضاع وخیم داخلی، بحران کرونا و هزاران معضل دیگر را نیز بیفزاییم، فهم دقیق‌تری از تنگناهای خامنه‌ای خواهیم داشت. این همه در متنی واقع می‌شود که با فعالیت کانون‌های شورشی مساعد شورش و انفجار اجتماعی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e1c49286-e543-4738-bad5-bc6246c75699"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات