728 x 90

گسترش دامنه جنگ و نقش «سر مار»

سخن روز
سخن روز

روز دوشنبه ۲۵دی در ادامه بحران در دریای سرخ، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد که یک موشک کروز حوثیهای وابسته به رژیم ایران که به سمت ناو جنگی آمریکا شلیک شده بود، توسط ناو جنگی آمریکا سرنگون شده است. همزمان، وزیر دفاع انگلستان بار دیگر تأکید کرد که رژیم ایران پشت حملات حوثیها در دریای سرخ است.

در همین روز، دیدبان حقوق‌بشر سوریه از گلوله‌باران مواضع گروه‌های تحت حمایت رژیم ایران در دیرالزور توسط نیروهای آمریکا به‌دنبال حملهٔ آنها به یک پایگاه آمریکایی، خبر داد.

سه روز پیش‌تر و به‌دنبال حملات حوثیهای مورد حمایت رژیم آخوندی در جنوب دریای سرخ، برای نخستین بار پای ده کشور که در یک ائتلاف بین‌المللی برای امنیت کشتیرانی شرکت دارند، به جنگ کشیده شد.

صبح جمعه ۲۲دی، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: «ساعت ۲ و ۳۰دقیقه بامداد جمعه به وقت صنعا، نیروهای آمریکا با هماهنگی انگلستان و پشتیبانی استرالیا، کانادا و هلند و بحرین حملات مشترکی را به اهداف حوثیها انجام دادند».

ژنرال مایکل اریک کوریلا فرمانده سنتکام گفت: «ما حوثیها و رژیم ایران را مسئول حملات غیرقانونی، خودسرانه و بی‌ملاحظه به کشتی‌های بین‌المللی می‌دانیم. اقدامات غیرقانونی و خطرناک آنها قابل‌تحمل نخواهد بود و پاسخگو خواهند بود».

به‌این ترتیب بردار تحولات خواه و ناخواه به‌جانب «سر مار» جنگ‌افروزی در تهران متمایل می‌شود.

در همین روز (۲۲دی) امیرعبداللهیان وزیر خارجهٔ رژیم ضمن حمایت از حوثیها، در وحشت از پیامدهای گسترش جنگ گفت: «صنعا به امنیت دریایی و کشتیرانی کاملاً پایبند است. کاخ‌سفید به جای حمله نظامی به یمن باید همراهی همه‌جانبه نظامی و امنیتی با تل‌آویو را فوراً متوقف کند تا امنیت به سراسر منطقه بازگردد».

متعاقباً فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در منطقه (سنتکام) با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: «در ساعت ۰۳۴۵ بامداد شنبه ۱۳ ژانویه (۲۳دی) نیروهای آمریکایی حمله‌یی را علیه یک سایت رادار حوثی‌های وابسته به رژیم ایران در یمن انجام دادند».

یکصد روز پس از جنگ‌افروزی در منطقه، بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست بازدارندگی و مصونیت دادن به نظام جنگ‌افروز در تهران، دامنهٔ جنگ و خون‌ریزی در منطقه را افزایش می‌دهد. مایک مک‌کال رئیس کمیتهٴ خارجی کنگرهٔ آمریکا روز جمعه ۲۲دی به فاکس‌نیوز، گفت: «ما می‌دانیم که کشتی‌های (رژیم) ایران در دریای سرخ این عملیات را به‌پیش می‌برند و با حوثی‌ها هماهنگی می‌کنند... نیروهای ما بنا به مادهٔ ۲ دفاع از خود می‌توانند کشتی‌های (رژیم) ایران در دریای سرخ را نیز هدف قرار بدهند. هر چه بیشتر اجازه بدهیم که آنها از مصونیت برخوردار باشند، تنشها در خاورمیانه تشدید خواهد شد».

مک کال افزود: «آنها لیست‌گذاری تروریستی حوثی‌ها را لغو کردند. چون می‌خواستند توافق اتمی (با رژیم) ایران را منعقد کنند... به‌نظر من ما به‌نحو خطرناکی به یک درگیری مستقیم با (رژیم) ایران نزدیک می‌شویم».

سناتور لیندزی گراهام نیز تأکید کرد: «از تصمیم دولت بایدن برای حمله به شورشیان حوثی که کشتیرانی بین‌المللی را مورد آزار قرار می‌دهند بسیار حمایت می‌کنم. امیدوارم دولت بایدن بفهمد که سیاست بازدارندگی آنها کاملاً شکست‌خورده است. آنها باید به استفاده از نیروی نظامی در مواجهه با تجاوزات رژیم ایران و نیروهای نیابتی آنها ادامه بدهند».

مایکل آلن مدیر پیشین شورای امنیت ملی کاخ‌سفید به فاکس‌نیوز، گفت: «رژیم ایران سر مار است و آنها یک ارکستر را هدایت می‌کنند... باید سراغ (رژیم) ایران برویم». و میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا با صدور بیانیه‌یی، اعلام کرد: «امیدوارم این عملیات نشان‌دهنده تغییری پایدار در رویکرد دولت بایدن در قبال رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن باشد. برای برقراری مجدد بازدارندگی و تغییر محاسبات رژیم ایران، خود سران ایران باید درک کنند تا زمانی که کارزار ترور جهانی خود را کنار نگذارند، بهای جدی خواهند پرداخت».

اذعان به شکست «سیاست بازدارندگی» و نشان دادن «سر مار» جنگ‌افروزی در تهران، اگر چه با یکصد روز تأخیر انجام می‌شود اما در همین حد هم بیانگر نقطه عطفی در جنگ و سمت گرفتن بردار تحولات به‌جانب «سر مار» است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9d4bdd98-fb07-4b84-b7d4-7efc41fc4826"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات