728 x 90

گسیل به گسل‌های بنیان‌کن

Black White Aesthetic New Instagram Post (۱)
Black White Aesthetic New Instagram Post (۱)

 

شبها و روزهای غم‌انگیزی را سپری می‌کنیم. صدها شهید راه آزادی که در قیام شکوهمند چند ماه گذشته، به‌دست جنایتکاران خامنه‌ای به خاک و خون کشیده شده‌اند، بس نبود که سوگ از دست دادن و آسیب دیدن هموطنان آذری خود در خوی هم به آن اضافه شد. مردم ستم دیده خوی در سرمای طاقت‌فرسای این ایام با درد و رنج بسیاری مواجه هستند و نیازهای ابتدایی آنها برآورده نمی‌شود. اگر نبود همیاری مردم فداکاری که به کمک زلزله‌زدگان خوی شتافتند معلوم نبود رقم تلفات و آسیبهای جسمی و روحی چه میزان می‌گردید.

زلزله شناسان می‌گویند پوسته زمین در برخی از نواحی، گسیختگی دارد که به آن گسل می‌گویند. مهمترین عامل زمین‌لرزه‌ها، همین گسلها هستند. زمین‌لرزه‌ها در واقع در اثر آزاد شدن انرژیهای کرنشی زمین در نقاطی که پوسته ضعیف‌تر دارند، مانند صفحات گسلی به‌وقوع می‌پیوندد (پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی).

کارشناسان خطرناک‌ترین و بزرگترین گسل‌های ایران را نیز تعیین کرده‌اند. ریسک زلزله در ایران به‌ویژه در مورد ۱۰شهر مهم و اصلی ایران بالاست. میلیون‌ها نفر در شهرهایی مانند تهران با جمعیت ده میلیونی و بعد مشهد و تبریز و کرج و... سایر مناطقی که هر آن در معرض لرزش مرگ بار قرار دارند (فرادرس۱۳۹۹).

اما گسل‌های مرگ بار و خطرناک تری از شکافهای زمین وجود دارد که تا به‌حال جان هزاران هموطن تحت ستم را گرفته است. هزاران زندانی، میلیون‌ها بی‌خانمان و گرفتار در زیر خط فقر یا آواره و پناهنده به دیار غربت.

 

زلزله‌های سیاسی و اقتصادی ایران

بررسی تحولات چهل ساله اخیر میهنمان نشان می‌دهد دهها زلزله سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در نظام ولایت فقیه رخ داده است که منجر به سرکوب و اختناق، فقر و فلاکت و سیر قهقرایی پیموده شدن مناسبات اجتماعی گردیده است. این وقایع تکان‌دهنده باعث پیدایش گسل‌هایی در جامعه ایران گردید که حاکمیت تبهکار و ضدمردمی خمینی و خامنه‌ای اصلی‌ترین بانیان آن بودند. یک قلم سرقت انقلاب ضدسلطنتی۱۳۵۷ و ربودن حق حاکمیت مردم ایران، کشتار بهترین فرزندان خلق و قتل‌عام هزاران زندانی سیاسی بیگناه. جنگ ضدمردمی هشت ساله و تاراج منابع و تهی کردن ذخایر خدادادی و صدور بنیادگرایی و تروریسم و ساخت بمب و موشک به قیمت میلیاردها دلار دارایی مورد نیاز یک خلق. کرونا و مرگ عامدانه دهها هزار تن از مردم به دستور خامنه‌ای و انتصاب آخوند رئیسی و سایر گسل‌هایی که موجد زلزله‌هایی سهمگین در خطه ایران گردیده است مانند دی ۱۳۹۶آبان ۱۳۹۸ و اکنون قیام ۱۴۰۱

 

برخی از گسل‌های زلزله‌ساز

گسل‌های مختلفی در جامعهٔ ایران وجود دارند از همین آخرین مورد، (حجاب اجباری و نقض آزادی زنان در انتخاب پوشش) ـ که از قدیمی‌ترین گسل‌های شاه و شیخی است ـ گرفته تا تحمیل سبک زندگی آخوندی به جوانان میهن. از گسلی به عمق دست کم ۳۰میلیون نفری خط فقر و حیات تا ۷۰درصدی که زیر خط فقر نسبی‌اند (سایت حکومتی الف ـ ۵دی۱۴۰۰) از هزاران میلیارد تومان رانتی که آخوندهای دین‌فروش و پاسداران به جیب می‌زنند مانند رانت واردات و صادرات انحصاری، رانت خودرو، زمین، دارو، فرآورده‌های نفتی و گازی و پتروشیمی، رانت غارت انرژیهای سوختی و حرارتی، رانت دسترسی به منابع پولی و تسهیلات بانکی و... تا تبعیض‌های جنسیتی، قومی، مذهبی و مناطق مرکز ـ پیرامون و عقب نگه‌داشتن سیستان و بلوچستان، کردستان و ایلام، خراسان جنوبی و جنوب کرمان، ... گسل‌های فرو ریخته شهر و روستا که منجر به نابودی ۳۰هزار روستا از ۶۰هزار روستایی شده است که سال‌های گذشته در کشور وجود داشته‌اند (تسنیم ۲۰ بهمن۱۳۹۹).

 

«گسلها را تحریک نکنید!»

خامنه‌ای در سالگرد سرقت انقلاب ضدسلطنتی۵۷ ضمن اعتراف به اختلافات عمیق درون خیمه و باندهای غالب و مغلوب نظام ولایت فقیه، اذعان کرد که «اختلاف‌هایی قهرا وجود دارد اما نباید آنها را به گسل تبدیل کرد... یک وقت مسأله زن را مطرح می‌کنند یک وقت مسأله شیعه و سنی و زمان دیگر مسأله اختلاف نسلی را...» (اعتماد۲۰بهمن۱۴۰۱).

همگان بیاد دارند خلیفهٔ ارتجاع چگونه در نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی از گسلها و لرزه‌های حکومتش ترسیده بود. او که در آن ایام هنوز از اعتراضات ۱۳۸۸ متوحش بود، گفت: «اگر کسی بخواهد علیه امنیت کشور قیام کند، قطعاً با عکس‌العمل سخت مواجه خواهد شد. امنیت کشور باید محفوظ بماند. هر کسی از این راه تخطی کند قطعاً بداند سیلی خواهد خورد. وی به نامزدهای حاضر در انتخابات توصیه کرد: «سعی کنند گسلهای اعتقادی یا جغرافیایی یا زبانی یا قومی را تحریک نکنند... نامزدهای ریاست‌جمهوری مراقب باشند به‌خاطر خطای در تشخیص... این گسلها را تحریک نکنند» (سایت خامنه‌ای، ۲۰اردیبهشت ۱۳۹۶).

وی فراموش کرده بود که چند سال پیش منکر وجود هر گونه گسل سیاسی ـ اجتماعی در جامعه شده بود «دشمن همواره چشم طمع دوخته تا از هر گسلی در کشور استفاده و زلزله ایجاد کند، در حالی که هیچ گسلی در کشور وجود ندارد» (تجارت فردا ـ ۳۰بهمن۱۳۹۵).

 

حرکت محتوم گسل‌ها

آیا گسل‌های زلزله خیز را می‌توان انکار کرد؟ آیا رژیم سرکوبگری که خود به‌وجود آورنده گسل‌هاست، می‌تواند نقش خود را کتمان کند؟ دستگاه امنیتی ـ اطلاعاتی آخوندی چندی است که با طرح موضوعی به‌نام «جنگ هیبریدی- ترکیبی» درصدد رفع و رجوع زمینه‌ها و بروز زلزله‌های بنیان برانداز در ایران است.

حسین طائب رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه و مشاور سرکرده سپاه پاسداران، ترس و نگرانی خویش را از گسست‌ها و ریزش‌ها و زمینه‌های مستعد قیامهای سرنگونی طلب این‌گونه نمایان می‌سازد: «دشمن به‌دنبال گسست نسلی است تا موجب گسست اجتماعی شود و سپس تبدیل به کینه و نفرت و پس از آن تبدیل به نافرمانی شود» (فارس۱۸آبان۱۴۰۱)

آنچه مسلم است این گسل‌ها سرانجام به حرکت درمی‌آیند و در زلزله‌ای مهارناپذیر بنیان سلطنت دینی را فرومی‌ریزند. این پیام حرکت محتوم گسل‌هاست؛ پیامی که خامنه‌ای و سران سرکوبگر نظامش مدتهاست آن را شنیده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3efb9232-0dae-4c8c-b3cd-cd786fb11b29"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات