728 x 90

۱۴۰۳؛ پیوند ایران‌زمین با بهار بزرگ

پیوند ایران‌زمین با بهار بزرگ
پیوند ایران‌زمین با بهار بزرگ

    انطباق تقویم سال خورشیدی(۱) با سرآغاز تحول و نو شدن طبیعت، پیوندی فلسفی با حیات اجتماعی نوع انسان یافته است. فرخنده‌گی و زایش، پیامی‌ست که طراوت رویش، به حیات طبیعت می‌بخشد. این واژگان را جز در حیات اجتماعیِ انسان نمی‌توان تداعی کرد. گویی فلسفه‌ی وجودیِ انسان، مفهوم و پیام آرمانیِ خویش را به طبیعت و هستی، تفویض نموده و بهار، آینه‌یی مقابل فلسفه‌ی حیات آدمی‌ست.

      در مبارزه برا‌ی آزادی، پیوند با پیام بهار و فرخنده‌گیِ نوروز، پرداخت بهایی مستمر می‌طلبد. متعهد و پای‌بند بودن به هماره پیمودن، شکفتن، آفریدن و نو ماندن، در میان جهانی هماره پر از موانع سربین و کهنه، قیمتی از جنس بهار بودن با امید بردمیدن می‌طلبد.

 

       تعبیر عینی و واقعیت چنین تعهد و پای‌بندی، در حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی‌مان طی سال گذشته متجلی شده است. سال ۱۴۰۲ از جنبه‌های مختلف خواندنی و تأمل‌برانگیز است. سالی که بسا بیش از سالیان پیشین، چشم‌انداز آینده‌ی ایران‌زمینی بدون دیکتاتوری ولایی ــ آخوندی را هویدا نموده است.           

      سال ۱۴۰۲ با فراگیر شدن آثار قیام ۱۴۰۱ آغاز شد و این آثار، هم در حیات سیاسیِ جامعه‌ی ایران و هم در ساختار نظام ولایت فقیه، تداوم یافتند. این آثار، حاکمیت را گرفتار انشقاق‌های پیاپی نمودند و رأی جامعه‌ی ایران را در عبور از تمامیت حاکمیت، تثبیت نمود.

 

      در یک‌سال گذشته، ارثیه‌ی تاریخ معاصر ایران که تجلی جبهه‌ی آزادی در مقابل جبهه‌ی استبداد بوده است، خود را در گسترش جبهه‌ی نه شاه ــ  نه شیخ متبلور نمود. روشنگری پیرامون این جبهه، گستره‌یی از داخل ایران تا سطح بین‌المللی را در بر گرفت. از پس قیام ۱۴۰۱، ماهیت بسیاری مدعیان و میوه‌چینان که در عمل سورچینان سفره‌ی نظام ولایی شده بودند، برای اکثریت مردم ایران آشکار شد. این آشکار شدن، سرمایه‌یی به جبهه‌ی نه شاه ــ نه شیخ افزود. از این‌رو در یک‌سال گذشته روشن شد که دو قطب اصلی در صحنه‌ی سیاسی ایران، جبهه‌ی نه شاه ــ نه شیخ و حاکمیت آخوندی هستند. هرچه روشنگری پیرامون این دو قطب صورت گرفت، سرمایه‌یی برای شتاب دادن مسیر سرنگونی حاکمیت ولایت فقیه شد.

 

      سال ۱۴۰۲سال گسترش آلترناتیو اصیل و تاریخی در میان جامعه‌ی ایران بود. مشخصه‌ی این آلترناتیو، همان جبهه‌ی نه شاه ــ نه شیخ را با شاخص نفی هرگونه دیکتاتوری شامل می‌شود. محافل رسانه‌ییِ استعماری، ارتجاعی، اصلاحاتی، سلطنتی ــ ساواکی بسیار تلاش کرده و می‌کنند تا مانع گسترش و نفوذ آلترناتیو حقیقیِ حاکمیت آخوندی در جامعه‌ی ایران شوند. همین تقلاها گویای آشکار شدن دو جبهه‌ی اصلیِ صحنه‌ی سیاسی ایران در نبرد برای تعیین تکلیف نهایی است. تمام دستگاه تبلیغاتی نظام ملایان دارد شب‌وروز آدرس آلترناتیو جبهه‌ی نه شاه ــ نه شیخ با محوریت شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق و نیز پیشتازی کانون‌های شورشی در داخل کشور را می‌دهد. همین یک عامل کافی‌ست تا بلوغ تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگیِ ایران به‌جانب فوریت سرنگونیِ نظام ملایان را سرآمد و خروجیِ سال ۱۴۰۲ بدانیم. این خروجی می‌تواند مشعل راهنمای ورود همه‌جانبه به سال خجسته‌ی ۱۴۰۳ باشد.

 

      سال گذشته، جامعه‌ی آزادی‌خواه ایران باز هم بسا بیش از سالیان پیشین، با شقایق‌های محبوب آزادی پیوند یافت. هفته‌یی نبود که خانواده‌ها و مردم بر مزار جاویدنام‌هایشان گرد نیایند و با آنان سوگند وفا و یاری برای تحقق آرزوهایشان نبندند. از این رو سال ۱۴۰۲ سال شتاب گرفتن و تعالیِ جنبش دادخواهی بود.

 

      سال گذشته در آخرین روزهایش، پیام و حرف قاطع مردم ایران را به حاکمیت ملایان رساند. تحریم و بایکوت نمایش انتخابات قلابیِ ارتجاع ولایی، قاطعیت عبور اکثریت جامعه‌ی ایران از تمامیت نظام را مهر کرد. نتیجه‌ی این تحریم و «نه» ‌بزرگ بهترین، کامل‌ترین، گویاترین و راهنمایی‌کننده‌ترین جمع‌بندیِ سال ۱۴۰۲ شد. دوقطبیِ در تقدیر، از تحلیل و تفسیر به واقعیت و عینیت و ضرورت تغییر انجامید. سرآغاز سال ۱۴۰۳ با تداوم ضرورت تغییر بزرگ در ایران‌زمین رقم خورده است.

 

      پیوند با پیام بهار و فرخنده‌گیِ نوروز، تعهد و پای‌بند بودن به هماره پیمودن، شکفتن، آفریدن و نو ماندن را برای رقم زدن چنین تغییری بزرگ، پیش پای جبهه‌ی گسترده‌ی نفی هرگونه دیکتاتوری نهاده است. رو به تحقق سازمان‌یافته‌گیِ این پیوند و تغییر، با بهار بزرگ هم‌پیمان، هم‌سنگر و هم‌سوگند می‌شویم.

 

پانوشت:

۱ ـ تقویم سال خورشیدی یا تقویم جلالی را حکیم عمر خیام در قرن ششم تنظیم کرد. بر اساس این تقویم، تحویل سال ایرانی در هر کجای جهان هم‌زمان روی خواهد داد و آغاز سال خورشیدی، هماهنگ با تحول طبیعت و رویش و شکوفایی‌ست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bfcc7e7a-9a29-418d-9373-50197248e16f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات