728 x 90

۳۰مهر؛ نگاهی به برنامهٔ مریم رجوی

سخن روز
سخن روز

۳۰مهر روز معرفی خانم مریم رجوی به‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مقاومت برای دوران انتقال حاکمیت به مردم ایران است. دربارهٔ این کارآمدترین سلاح استراتژیکی در نبرد همه‌جانبه با استبداد مذهبی و زن‌ستیز حاکم و نقش آن در عبور پیروزمند مقاومت ایران از طوفانها و گردنه‌های سخت سخن بسیار است که در مجال محدود این ستون نمی‌گنجد.

در این مختصر فقط به پیام نوید بخش و نقش کارساز برنامهٔ ۱۰ ماده‌یی مریم رجوی اشاره می‌کنیم که امسال نیز مانند سالهای پیش در گردهمایی سالانهٔ مقاومت با بلندترین صدا و به گویاترین صورت در گسترده‌ترین پهنهٔ جهانی، توسط ۳۴ اکثریت مجالس قانونگذاری، ۵۱۰ شخصیت برجستهٔ سیاسی و بیانیهٔ ۱۳۷تن زمامداران پیشین جهان و ۷۹تن از برندگان نوبل مورد تأیید و حمایت قرار گرفت.

در بارهٔ این برنامه، ناتالی گاوریلیتسا- نخست‌وزیر مولداوی طی سالهای۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ در گردهمایی ایران آزاد گفت: «حمایت گسترده‌یی برای برنامه ۱۰ماده‌یی خانم رجوی برای یک جمهوری دموکراتیک در ایران وجود دارد. این برنامه بر رعایت حقوق‌بشر تأکید می‌کند، برابری زن و مرد را ترویج می‌کند، بر جدایی دین از دولت تأکید دارد و با ارزشهای دموکراتیک جهانی هماهنگ است».

خاویر سارسالخوس نماینده پارلمان اروپا از اسپانیا گفت: «برنامه ۱۰ماده‌یی خانم رجوی، از یک جمهوری دموکراتیک در ایران مبتنی بر انتخابات آزاد، برابری جنسیتی، جدایی دین از دولت، لغو مجازات اعدام و یک ایران غیراتمی حمایت می‌کند. او به‌عنوان یک زن مسلمان، یک چالش بزرگ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ایدئولوژیک برای رژیم ملایان در ایران است».

سناتور رافائله اسپرانزون از سنای ایتالیا برنامه ۱۰ماده‌یی خانم رجوی را «الگوی یک جامعهٔ آزاد، پس از دهه‌ها تاریکی» توصیف کرد که «حکومت مبتنی بر جدایی دین از دولت و آزادی مذاهب، انتخابات آزاد، برابری اساسی بین مرد و زن و احترام به تمامی حقوق فردی را نوید می‌دهد و این چیزی است که مردم ایران به مدت دهها سال خواستار آنند و فریاد زده‌اند».

در سالگرد۳۰مهر و در گیرودار شرایط بغرنج سیاسی و بین‌المللی که در همین روزها منطقه و میهن ما هم به‌خاطر جنگ‌افروزی و سیاست ضدمیهنی و ضدبشری استبداد دینی در کانون آن قرار گرفته، به‌جاست یادآوری کنیم که در بیانیهٔ سالانهٔ شورای ملی مقاومت ضمن قدردانی از تلاشهای خستگی‌ناپذیر خانم مریم رجوی، دربارهٔ نقش رئیس‌جمهور برگزیدهٔ شورا آمده است:

«تلاش در افشا و محکومیت بین‌المللی جنایات سرکوبگرانه و موج اعدامها و شکنجهٔ زندانیان و پیگیری روند جنبش دادخواهی، در تضمین حفاظت و حقوق رزمندگان مجاهد در اشرف۳، در حمایت کامل از قیام مردم ایران برای سرنگونی رژیم ولایت فقیه و در افشای سیاست دلال‌منشی مماشات و در رویارویی با بنیادگرایی و تروریسم برخاسته از خلافت خمینی و خامنه‌ای و همبستگی با ملتهای رنجدیده از این پدیده شوم، بخشی از فعالیت‌های رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مقاومت است. این فعالیت‌ها، به‌گونه‌یی درخشان در گردهمایی جهانی ایران آزاد، موقعیت سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی جنبش مقاومت و آلترناتیو دموکراتیک را در شرایط حساس و پرتحول ایران و منطقه و جهان، بارز کرد. این پیروزی چشمگیر در چهل و سومین سال مقاومتی است که مسئول شورا آن را این‌گونه تعریف می‌کند: بزرگترین، طولانی‌ترین، بغرنج‌ترین و خونین‌ترین مقاومت سازمانیافتهٔ تاریخ ایران با چراغ راهنمای "نه شاه، نه شیخ"».

بیانیه شورا هم‌چنین خاطرنشان می‌کند:

«در فرازی از این فعالیت‌ها، در روز ۱۰بهمن ۱۴۰۲ خانم رجوی در تالار ویکتور هوگو در مجلس ملی فرانسه گفت: "من به این‌جا، مجلس ملی فرانسه، آمده‌ام تا پیشنهاد یک راه‌حل ۴ماده‌یی دربارهٔ ایران را ارائه کنم:

۱ـ نامگذاری سپاه پاسداران در لیست تروریستی، همان‌گونه که در بیانیهٔ مجلس ملی فرانسه در خرداد گذشته و قطعنامهٔ مصوّب بهمن ۱۴۰۱ پارلمان اروپا خواسته شده است؛

۲ـ به‌کار انداختن مکانیسم ماشه در قطعنامهٔ ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد که باعث فعال کردن مجدد قطعنامه‌های تحریم شورای امنیت علیه پروژه‌های اتمی رژیم می‌شود؛

۳ـ قرار دادن رژیم ایران ذیل فصل ۷ منشور ملل متحد که در مورد رژیمهایی است که تهدید صلح در جهان هستند؛

۴ـ به‌رسمیت شناختن مبارزه مردم ایران برای سرنگونی فاشیسم دینی"».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/463a28ef-f15e-41f9-9981-91310089a41e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات