728 x 90

پرت و پلا‌گویی در بن‌بست!

آخوند شیاد روحانی
آخوند شیاد روحانی
آخوند حسن روحانی در نشست خبری روز28 دی 95، ضمن سرهم‌بندی کردن مشتی دروغ در زمینه خروج از رکود، اشتغال، برجام، لغو تحریمها و... ، در پاسخ به سوالی در زمینه تحریمها و تمدید قانون ده ساله تحریمها در آمریکا (آیسا) گفت: ”تحریمهای هسته‌یی با اجرایی شدن برجام در بخشهای دولتی تقریباً اجرا شد“.

روحانی از فشارهای ناشی از تحریمهای آمریکا شکایت کرد و در این زمینه گفت: ”اما این‌که آمریکایی‌ها بدعهدی‌ کرده‌اند درست است آنها بدعهدی کرده‌اند“.

در حالی که در زمینه برجام و رفع تحریمها روحانی آمریکا را متهم به بدعهدی می‌کند، اما بلافاصله ادعا می‌کند که آمریکا آیسا را بلااثر کرد است.

ادعای روحانی در زمینه بلااثر کردن آیسا توسط آمریکا، بر اساس ادعا و گفته مذاکره‌کنندگان رژیم در نشست کمیسیون برجام در وین است، وگرنه هیچ مقام آمریکایی و یا هیچ مقام اروپایی شرکت‌کننده در کمیسیون برجام، در تایید ادعای بلا اثر کردن آیسا موضعگیری نکرده‌اند.

به فرض این‌که ادعای روحانی و مقامات مذاکره‌کننده رژیم در کمیسیون برجام درست باشد، علی القاعده این حرف بر اساس یک قول شفاهی است. البته وقتی به گفته روحانی، آمریکایی‌ها در مورد قرارداد مکتوب برجام بدعهدی می‌کنند و آن را نقض می‌کنند، مشخص است که قول شفاهی در زمینه بلااثر کردن آیسا نیز خودش از اساس بلااثر است، و به‌راحتی می‌شود آن را عملی نکرد.

اما واقعیت فراتر از ادعاهای مضحک این شیخ شیاد و عراقچی مذاکره‌کننده ارشد رژیم است، زیرا هم‌اکنون سایه تحریمها از جمله تحریمهای بانکی بر اقتصاد در هم شکسته رژیم سنگینی می‌کند، تا جایی که به اذعان بسیاری از رسانه‌ها و مهره‌های رژیم، بسیاری از شرکت هاو بانکهای خارجی از ترس تحریمهای آمریکا، یا طرف حساب معامله با رژیم و بانکهایش نمی‌شوند، و یا این‌که با احتیاط وارد عقد قرارداد آن هم قرارداد کوتاه‌مدت می‌شوند.

عراقچی نیز در نشست خبری خود به‌مناسبت اولین سالگرد اجرایی شدن برجام، مانند روحانی در زمینه دست آوردهای برجام برای نظام، داستانسرایی کرد، از جمله دعاوی وی در این نشست خبری این است که دسترسی به 29میلیارد دلار درآمد نفت کاملاً مهیا است!. اما در عین حال به شرایط بانکی و مشکلات تحریمها اذعان می‌کند که هنوز شرایط بانکی به‌حالت عادی برنگشته است.

ملاحظه می‌شود که روحانی و عراقچی با ناچیز جلوه دادن اثرات تحریم ها، خصوصاً تحریمهای مهم بانکی، چگونه می‌خواهند با سیلی صورت کریه خود را سرخ نگاه دارند.

ادعاهای روحانی و عراقچی در شرایطی است که به‌دلیل تحریمهای بانکی، شرایط انتقال ارز از طریق مراودات بانکی بین‌المللی بسیار سخت است، طوری که تجار و فعالان اقتصادی نیز نمی‌توانند به‌راحتی پول را جابه‌جا کنند.

صرف نظر از واقعیات فوق، حرفهای ضد و نقیض روحانی و عراقچی در نشست خبری این است، که از یک طرف مدعی لغو تمامی تحریمهای هسته‌یی و حتی فراتر از آن مدعی بلااثر شدن آیسا می‌شوند، از طرف دیگر شکوه و شکایت می‌کنند که آمریکایی‌ها بدعهدی می‌کنند.

اگر ادعای رفع تحریمها و دست آوردهای آن‌چنانی برجام و بلااثر شدن آیسا واقعیت دارد، پس این همه آه و ناله در زمینه بدعهدی و نقض برجام توسط آمریکا برای چیست؟

کلام آخر اینکه آخوند روحانی با توجه به نزدیکی نمایش انتخابات رژیم، نیازمند این همه پرت‌وپلا‌گویی است تا به خیال خود این توهم را ایجاد کند که دستاوردی داشته است اما واقعیت بن‌بست رژیم در بحرانهای مختلف از جمله برجام رسواتر از آن است که بشود با این ترفندهای کثیف، آنها را توجیه کرد و خلاصه قورباغه را جای قناری جا زد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6388a590-29d3-44af-a5ef-d0245ad24619"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات