728 x 90

حیاتبخش یا مرگ‌زا؟

بحران آلودگی هوا در اهواز
بحران آلودگی هوا در اهواز
شهرهای خوزستان در حال خفگی است، هوای اراک مسموم و سرطانزا، هوای تهران غیرقابل تنفس، هوای کلانشهرها آلوده و کشنده!

یکی از معضلات شهرهای بزرگ آلودگی هواست، این مشکل به یمن وجود رژیم آخوندی به همهٴ شهرها رسیده و هیچ جایی را بی‌ نصیب نگذاشته است.

در همین رابطه آلودگی هوا در شهر اهواز به ۶۶ برابر حد مجاز رسیده است. میزان گرد و خاک در اهواز به 10هزار میکرون بر متر‌مکعب رسید در حالی که استاندارد آن 150 میکرون می‌باشد. البته این آلودگی هوا در تمامی شهرهای استان خوزستان گسترش یافته است.

به دنبال آن آب و برق نیز در این شهر قطع شد و مشکل مردم را پیچیده‌تر کرد.
در همین رابطه ظهر روز جمعه 15بهمن 95 جمعی از مردم اهواز در اعتراض بی‌عملی رژیم آخوندی در قبال بحران گرد و خاک در استان خوزستان تجمع کردند.

معترضان که در پارک ساحلی اهواز جنب کتابخانه مرکزی تجمع کرده بودند شعار می‌دادند: ابتکار استعفا و خوزستان زنده به گور شد.

شنبه 23بهمن 1395به‌دلیل رطوبت و گرد و غبار شدید در استان خوزستان، آب و برق ۱۱ شهر از جمله اهواز قطع شد. با قطع برق، پمپ‌های آب در تصفیه‌خانه‌ها هم از کار افتاده‌اند.
رسانه‌ها گزارش کردند موبایل‌ شهروندان با اختلال‌هایی مواجه شده است. همچنین به گفته یک مقام نفتی قطع برق باعث شد تولید نفت در خوزستان ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یابد. از سوی دیگر بنا‌ به گفته‌ٴ غلامرضا شریعتی، استاندار رژیم در خوزستان، پنج نیروگاه رامین، زرگان، ماهشهر، خرمشهر و آبادان از مدار خارج شدند.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست رژیم در خوزستان وضعیت آلودگی این استان را هشداردهنده خواند و اعتراف کرد «مشکلات محیط‌ زیستی در خوزستان موجب شده که هم از لحاظ کلانشهرها در کشور و هم از لحاظ ریزگردها در جهان رتبه اول آلودگی هوا را داشته باشیم». همچنین رتبهٴ‌ اول مهاجرت در کشور را استان خوزستان دارد.

هدایت‌الله خادمی عضو مجلس ارتجاع باغ ملک و ایذه هم گفت: «به‌دلیل ریزگردها بسیاری از ساکنان این مناطق که توانایی دارند موطن خود را ترک می‌کنند و این وضعیت تعادل جمعیتی را به نحو نگران‌کننده‌ای برهم می‌زند».

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که شهرداری اهواز در سال جاری انجام داده «۹۷ درصد مردم این شهر در صورت فراهم بودن امکانات تمایل به مهاجرت دارند».

وزیر بهداشت رژیم هم گفت آلودگی هوای اهواز موضوع پیچیده‌ای است. بر اساس آمارها و داده‌های رسمی رژیم سالانه نزدیک به ۶ هزار نفر در خوزستان به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند که ۵۳ درصد آن مردان و بقیه موارد زنان هستند. سرطان پوست، سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ) سرطان ریه و سرطان پوست شایع‌ترین انواع سرطان است که در مردان خوزستانی دیده می‌شود. همچنین شایع‌ترین انواع سرطان در میان زنان خوزستان سرطان سینه، سرطان پوست و سرطان خون است.
متأسفانه قیمت سیاستهای ضدمردمی این رژیم را مردم ایران با جان و زندگی‌شان می‌دهند.

واقعیت این است که برای آلودگی هوا به‌خصوص در خوزستان دلایل متعددی وجود دارد، جنگ ایران و عراق و تبعات آن، جنگ آمریکا علیه عراق، توفانهای خاک که از صحرای عربستان می‌آید، خشکسالی که در سالیان اخیر در این منطقه بوده است اما به گفته کارشناسان اصلی‌ترین دلیل را باید در مهمترین عاملی جستجو کرد که هوا را در خوزستان این‌چنین آلوده می‌کند، یعنی ریزگردها.

خشک شدن تالابها و دریاچه‌ها از اصلی‌ترین دلایل ایجاد ریزگردهاست، به‌عنوان نمونه از 14 تالاب استان فارس 12 تالاب کاملاً خشک شده است، و این خشکی تالابها در آلودگی هوای خوزستان تأثیر منفی داشته، در حالی که ارزش یک تالاب 200 برابر زمین کشاورزی ارزیابی شده است.

خشک شدن تالاب بین‌المللی هورالعظیم هم یکی از مهمترین عوامل آلودگی هوا در خوزستان است، سدسازیهای بی‌رویه بر روی منابع تغذیه کننده آب تالاب هور العظیم، وقوع جنگ، استخراج نفت، از بین رفتن نیزارها، کمبود رطوبت خاک و فقدان پوشش گیاهی باعث گردیده است تا خاک تالاب هورالعظیم در معرض وزش مستقیم باد قرار گرفته و خاک آن دچار فرسایش شود. درگذشته تالاب هورالعظیم، مرکز گیرش ریزگردها بود اما با خشک شدن قسمتهای وسیعی از آن اکنون به منشأ ریزگردها تبدیل شده است.

تالاب بین‌المللی هورالعظیم، به‌عنوان یکی از 5 تالاب مهم کشور که از قدمت تاریخی چندین هزار ساله برخوردار است و معیشت بسیاری از مردم را تأمین می‌کند اکنون به مهم‌ترین منشأء داخلی گرد و غبار تبدیل شده‌ است. متأسفانه بعد از جنگ ضدمیهنی ایران و عراق با ورود شرکتهای نفتی و دخالت‌های وزارت نفت در اکوسیستم منطقه، مقدمات نابودی این تالاب فراهم شد. در واقع تبانی وزارت نفت با وزارت نیرو به‌منظور بهره‌برداری سریعتر و کم‌هزینه‌تر از چاه‌های نفت به کم آب شدن تالاب و سپس خشک شدن و مرگ آن منجر شده است. وزارت نفت رژیم بدون توجه به سلامت 5 میلیون انسان در جنوب کشور دست به استخراج غیرعلمی نفت می‌زند، این امر باعث نابودی و خشک شدن تالاب هورالعظیم شده است، ضمن این‌که در خشک شدن این تالاب بین‌المللی وزارت نیروی رژیم هم نقش اساسی دارد، وزارت نیرو آب شرب، حقابه دامداران، حقابه آبزیان و حقابه تالاب را تحویل نداده‌ و سدسازیهای بی‌رویه نیز در نابودی این تالاب نقش جدی داشته است.

حفاریهای بی‌رویهٴ وزارت نفت گرد و خاک و سموم را راهی ریه‌های مردم کرده است، وزارت نفت برای کاهش هزینه‌ها و سرعت بیشتر به جای احداث پل، اقدام به ساخت جاده کرد و احداث جاده، هور را شکافت و به 5 حوضچه تقسیم کرد. از سوی دیگر در حالی که در بسیاری نقاط دیگر، دکل‌ها را در اعماق آب، قرار می‌دهند اما در خوزستان برای ساده کردن کار هور را خشک کردند. با این همه صدای معصومه ابتکار که به‌اصطلاح مسؤل محیط‌زیست است در نیامد، در عوض، در بحرانی‌ترین روزهای خوزستان در تلویزیون رژیم به دروغ مدعی شد که 70 درصد هورالعظیم آب‌گیری شده است که شاهدان عینی آن را مطلقاً دروغ می‌دانند. حتی بنا‌ به گفته خودشان وقتی دایک (dyke) مرزی در حوضچه شمارهٴ 3 شکست و آب به سمت عراق سرازیر شد، رژیم هیچ اقدامی نکرد، چون وزارت نفت مانع شد.

البته راجع به ابتکار که مسؤل محیط‌زیست در رژیم است باید گفت که اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا خود این سرکار خانم هستند چرا؟ چون وی و همسرش وارد کننده بنزین به ایران هستند که این بنزین بنا‌ به گفته خود رژیم نه استاندارد است و نه یورو 4 که قرار بوده این نوع را وارد کنند، و عملاً همین موضوع باعث آلودگی در سراسر کشور و به‌ویژه کلان شهرهایی مثل اهواز شده است.

آلودگی هوا را یکی از خطرناکترین آلودگیها برای انسان است چون در صورت آلوده بودن آب یا غذا می‌توان از مصرف آن خودداری یا جایگزینی برای آن یافت، اما با توجه به نیاز انسان به هوا و اکسیژن، خودداری از تنفس محال است، از این رو آلودگی هوا را جزو خطرناک‌ترین آلودگیها قلمداد کرده‌اند، زیرا حساس‌ترین ارگان بدن یعنی ریه را که وظیفه تبادل اکسیژن و گاز کربنیک را با جریان خون دارد مورد تهاجم قرار می‌دهد.

ذرات ریز و آلودگی‌های موجود در هوا می‌تواند وارد جریان خون شود و عوارض قلبی و عروقی و سرطانهای مختلف را ایجاد کند. در آمارهای داده شده سالانه 6000نفر در استان خوزستان به سرطان مبتلا می‌شوند.

همچنین بر اساس گفته رئیس مرکز بهداشت خوزستان از ۱۰ هزار و ۴۶۵ مورد مرگ ثبت شده در سال گذشته در خوزستان، ۴۹۰۶ نفر بر اثر ابتلا به بیماریهای قلبی – عروقی و ۱۱۵۶ نفر بر اثر ابتلا به سرطان، ۲۰۶ نفر به علت ابتلا به دیابت و ۴۸۰ نفر نیز به علت ابتلا به آسم و COPD (بیماریهای انسداد مزمن ریه) فوت کردند. که می‌شود گفت که اساساً به نوعی به آلودگی هوا ربط دارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ce8584be-c072-4c84-8849-60678d206ed6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات