728 x 90

تحریمها؛ «تاسف» و «نا امیدی»

آخوند روحانی
آخوند روحانی
علاوه بر کلی گویی‌های روحانی و سایر مقامات حکومتی در مورد اقدامات متقابل رژیم برای در لیست رفتن سپاه و تنگ‌تر شدن حلقه تحریمها بر گردن نظام در رسانه‌های حکومتی کلمات «تاسف»، «ناامیدی» و گریز از پاسخ مهره‌های حکومتی همراه با اذعان به بن‌بست موج می‌زند:
تلویزیون رژیم در روز ۵مرداد ۹۶ در گزارشی با لحن مأیوسانه از جمله گفت: «حالا به‌زودی یک فهرست جدید از افراد و سازمانها و نهادهایی است که بیشتر به بحثهای دفاعی مربوط می‌شوند در نوبت تحریم آمریکا قرار می‌گیرند. روسها این تحریم را تأسف‌بار خواندند».

مجری برنامه موسوم به ثریای تلویزیون رژیم روز ۴مرداد ۹۶ گفت: «چون می‌خواستیم در خدمت مسئولان تیم مذاکره‌کننده هم باشیم همان‌طور که می‌بینید نامه‌هایی زدیم هم به وزارت‌خارجه دعوت کردیم هم مشخصاً از جناب آقای دکتر عراقچی دعوت کردیم از جناب آقای دکتر تخت روانچی دعوت کردیم سخنگوی محترم وزارت‌خارجه آقای قاسمی و هر عدد دیگری که دیگر دوستان صلاح می‌دونند دعوت کردیم که متأسفانه جوابشون منفی بود. همین‌طور از بانک مرکزی چون می‌خواستیم بحث تحریمها را بکنیم از معاون ارزی بانک مرکزی جناب آقای کامیاب و معاون ایشون و مسؤل امور پیگیری برجام، امور بانکی برجام دعوت کردیم آقای دکتر حمید قنیری و هر نماینده دیگه‌یی که خودشون صلاح بدونند که شاید اون عزیزان نتونن بیان کسان دیگه‌یی بیان متأسفانه به‌رغم پیگیریهایی که داشتیم دوستان صلاح ندونستند تشریف بیارن. عزیزان دیگه را هم به غیر از مسئولان پیگیری کردیم که متأسفانه اونها هم به هر دلیلی پاسخشون منفی شد و نتوانستیم در خدمت عزیزان باشیم چه امشب چه شبهای دیگه دوستان صلاح بدانند دوست داشتیم همه نگاه‌های دیگه دیده بشه و مسولینی که به هر حال پیگیر موضوع بودند در این ایام در خدمتشون باشیم البته این روزها واقعاً سخته پیدا کردن کسانی که بیان در رسانه از برجام در یک گفتکوی دوطرفه دفاع بکنند یک مقداری نایاب شده و امیدواریم به هرحال دوستان بیایند و فکر می‌کنم برای منافع ملی مون این تجربه باید مرور بشه انشالله درسهایی از (نامفهوم) مهم بگیریم».

روزنامه حکومتی سیاست روز هم در روز ۵مرداد ۹۶ با اشاره به چشم‌انداز تیره تحریمها از جمله نوشت: «حالا اوضاع خوب نیست. آن‌قدر نقض عهد آمریکا در حال «تکرار» شدن است که از «فتح‌الفتوح»، «آفتاب تابان»، «باغ گلابی» و... به سمت «تقریبا هیچ» مِیل کرده‌ایم.

اشتباه نشود. در این چند خط قرار نیست به جنازه برجام و یا خدای ناکرده سربازان دیپلوماسی کشورمان «لگد» بزنیم... حالا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که نه کُری خواندن جواب می‌دهد، نه قدم زدن دونفره و نه حتی خودکار پرت کردن.

ما به نقطه سرِخط که نه، به چند صفحه قبل برگشته‌ایم و حالا باید دعا کنیم دولت، دستگاه دیپلماسی، مجلس و همه آنهایی که در «بزک» برجام سنگ‌تمام گذاشتند، کاری کنند کارستان. با توئیت کردن، مصاحبه و گفتگوی زنده و مرده کار حل نمی‌شود. شاید لازم باشد، مردم از «محرمانه» های برجام باخبر شوند و بدانند آن بازی برد - برد چگونه رقم خورده که در عین آن که ما به تعهدات خود عمل کرده و می‌کنیم، طرف مقابل نه تنها عمل نمی‌کند که تحریم‌های جدید هم وضع می‌کند».

و کیهان خامنه‌ای هم در یادداشت روز ۵مرداد ۹۶ خود نوشته است: «دولتمردان کشورمان باید محاسبات دشمن را به‌طور جدی تغییر دهند. محاسباتی که چهار سال پیش وبسایت رادیو بین‌المللی فرانسه درباره آن با صراحت نوشته بود؛ «ارزیابی غرب از وضعیت کنونی دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد.» تا وقتی که ارزیابی غرب از دولت ایران چنین است، باید منتظر افزایش دومینویی فشار، تحریم و تهدید باشیم، ... تا جایی که این روزها سران آمریکا با صراحت... از رویای تغییر رژیم نیز می‌گویند».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4703615b-5e8a-4272-9c34-13c9969f1d8a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات