728 x 90

خامنه‌ای، عقب‌نشینی زبونانه در حج، چرا؟

سخن روز
سخن روز
علی خامنه‌ای در دیدار با کارگزارانش در امر حج (در روز شنبه 7مرداد) وجه دیگری از ضعف و درماندگی رژیمش را به‌نمایش گذاشت. خامنه‌ای در این سخنرانی سکوتش درباره تحریمهای جدید آمریکا را هم‌چنان حفظ کرد و یک کلمه درباره این تحریمها که به‌گفته مهره‌ها و رسانه‌های رژیم سمت و سوی براندازی دارد و سراپای رژیم را دچار تلاطم و وحشت کرده، حرف نزد و تماماً به‌موضوع حج پرداخت.

ولی‌فقیه ارتجاع در اظهاراتی که با حرفهای سال گذشته‌ش به‌کلی متقاوت بود. با اعزام حجاج ایرانی به‌مکه و زیارت خانهٴ خدا، در مناسک امسال موافقت کرد، سال گذشته رژیم به‌این بهانه که عربستان تضمینهای مکفی برای تکرار نشدن فاجعه سال گذشته (1) و تأمین جان و سلامت حجاج ایرانی نداده، مانع از حج و زیارت خانهٴ خدا توسط ایرانیان مشتاق شد؛ این در حالی است که امسال هم ظاهراً عربستان چنین تضمینی نداده است که اگر چنین تضمینی در کار بود، حتماً‌ رژیم با بوق و کرنا آن را اعلام می‌کرد و از حرفهای خامنه‌ای برمی‌آید که این مقامهای رژیم هستند که گویا چنین تضمینی داده‌اند: «این مسئولان کشور از هر سه قوّه و دیگران که دست‌اندرکار هستند، اطراف قضیّه را مطالعه کردند، سنجیدند، تصمیم گرفتند که امسال حج باشد».

کارگزار خامنه‌ای در مناسک حج نیز، آخوندی به‌نام قاضی عسکر در گزارشی که طی همین دیدار به‌خامنه‌ای داد گفت که عربستان هنوز هیچ غرامت و دیه‌یی بابت قربانیان منی و مسجد الحرام پرداخت نکرده است.

این عقب‌نشینی دو علت اجتماعی و سیاسی می‌تواند داشته باشد؛ علت اجتماعی فشار شدید دهها هزار تن مشتاقان زیارت خانهٴ خدا و خانواده‌های آنهاست که سال گذشته نیز بهانه‌جوییهای رژیم را نپذیرفتند و می‌دانستند که رژیم تحت پوشش تأمین جان و سلامتی حجاج ایرانی، منافع و مطامع نامشروع خود را دنبال می‌کند. رژیم به‌مصلحت خود نمی‌دانست که این خشم و نارضایتی متقاضیان حج در شرایطی که از جای جای کشور خشم و اعتراض اقشار مختلف شعله می‌کشد، با خشم و اعتراض متقاضیان حج نیز رو در رو شود.

دلیل سیاسی این عقب‌نشینی نیز روشن است، در بحبوحة‌ تصویب تحریمهای پیاپی و تشدید انزوای بین‌المللی، ولی‌فقیه ارتجاع ناگزیر است در جهت کاستن از شدت تضادهایش در منطقه دست به‌عقب‌نشینی‌هایی بزند.

آنچه شاخ شکستگی و عقب‌نشینی خامنه‌ای در این جریان را نمایانتر می‌سازد این است که او نه تنها در سخنان روز شنبهٴ خود از هر گونه درشت‌گویی علیه مقامها و دولت عربستان اجتناب کرد، بلکه در روضه‌خوانی مبسوطی درباره فواید حج گفت: «ملتهای مسلمان در حج. به‌هم نزدیک می‌شوند، شبهه‌ها برطرف می‌شود، دشمنی‌ها کمرنگ می‌شود و به‌تدریج برطرف می‌شود، دلها به‌هم نزدیک می‌شود، دستها به‌کمک هم می‌آیند، کشورها می‌توانند به‌هم کمک کنند».

عقب‌نشینی خامنه‌ای و تضعیف موضع او وقتی بارزتر می‌شود که آن را با حرفهای سال گذشته‌اش مقایسه کنیم؛ او پارسال (12شهریور 95) طی پيامي گفت: «دولتها و ملتهای مسلمان باید حاکمان سعودی را به‌درستی بشناسند و به‌خاطر جنایاتی که در گسترهٴ جهان اسلام به‌بار آورده‌اند، گریبان آنها را رها نکنند و فکری اساسی برای مدیریت حرمین شریفین و مسألهٴ حج بکنند». اما در سخنرانی این بار خامنه‌ای، نه تنها از این حرفها خبری نبود، بلکه اولاً مسئولیت عربستان در مورد «حرمین شریفین» را به‌رسمیت شناخت؛ ثانیاً علت به‌وجود آمدن تنش و بحران در منطقه را هم ناشی از «دخالتهای آمریکا. و حضور شرارت‌آمیز آمریکا در کشورهای اسلامی و در منطقه‌ی ما» دانست.

در مورد نمایش موسوم به‌ «برائت از مشرکین»، خامنه‌ای با لحن بسیار ضعیف و ملتمسانه‌یی از آن دفاع کرد، چرا که میراث خمینی است و دجال، حج بی‌برائت را قبول نداشت! و در حالی که ماهیت دجالانهٴ خود را به‌نمایش می‌گذاشت کوشید با گره زدن این نمایش مسخره به‌مسألهٴ فلسطین و قدس، برای این نمایش رنگ‌باخته، کسب حیثیت و اعتبار کند.

شیادی و دجالگری دیگر خامنه‌ای در این سخنرانی آنجابود که او کوشید جای خالی سکوت و موضعگیری نکردن خود در قبال تحریمها را با نشان‌دادن غیظ خود به‌ «رژیم آمریکا» پر کند. در حالی که او پیش از این تهدید کرده بود که اگر تحریمها عملی شود، «قطعاً نقض برجام است و بدانند قطعاً جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد».

به این ترتیب اظهارات خامنه‌ای راجع به‌حج، روی دیگر سکة درماندگی و ضعف مطلق رژیم را به‌نمایش گذاشت، سکه‌یی که یک روی آن عجز و ناتوانی در برابر آمریکا در صحنهٴ سیاست بین‌المللی است و روی دیگر آن، عجز و ناتوانی در برابر عربستان به‌عنوان نیروی محوری ائتلاف عربی و اسلامی است؛ ائتلافی که کانون و فلسفهٴ وجودی آن مقابله با تروریسم رژیم و طرد و انزوای آن در منطقه است.

پانویس: ـــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ در مراسم حج سال 94 و در ازدحام منا، به‌گفته‌ منابع رژیم جان 464 ايراني از دست رفت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/51b08fb8-f5f7-4c69-b488-7e8e77fcac80"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات