728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۲۱مرداد ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در روزنامه‌های حکومتی روز شنبه 21مرداد وابسته به باند ولی‌فقیه از حرفهای ولی‌فقیه ارتجاع در مورد حلب که با یک هفته تأخیر تیتر شده است که بگذریم برجام و حمله به باند روحانی بیشترین عنوانها را به خودش اختصاص داده است:
جوان:
سناریوی دولت دوازدهم کدام بخشهای اقتصادی را گران می‌کند؟ مشاور روحانی: شاید تورم را بازگردانیم!
جوان: طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا به صحن مجلس می‌آید؛ این طرح پاسخی به تحریم‌های آمریکا نیست

جوان: نقطه هدف در طرح بازرسی از مراکز نظامی ایران

سیاست روز: «مسئولیت پذیری» حلقه مفقوده مسئولان

کلید: لزوم واکنش قاطعانه به نقض برجام از سوی آمریکا

کیهان: مدیر مسؤل کیهان در همدان: تحریمهای جدید آمریکا فرزند نامشروع «مادر مذاکرات» است

کیهان: ترامپ مدعی شد ایران به برجام و روحش پایبند نیست!

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع ابراز نگرانی نسبت به «امنیت نظام» و تحولات منطقه در عرصه‌های مختلف مضمون خبرها و مقالات مختلف است:
رسالت: خطر انحراف از آرمانها انقلاب را تهدید می‌کند

رسالت: دادستان کل کشور: دشمن برنامه دقیقی برای ضربه به امنیت کشور تهیه کرده است

سیاست روز: ارزیابی کارشناسان از تلاشهای عربستان برای ایجاد تغییر در ساختار عراق؛ سقوط «صدر» به پرتگاه سعودی

در روزنامه‌های باند حسن روحانی کشمکش بر سر ترکیب کابینه جدید ادامه دارد:
آرمان: کابینه جدید ادامه رویکرد گذشته است

ابتکار: انتظار داریم رئیس‌جمهوری تابو شکنی کند

اعتماد: شیوه انتخاب وزرا غیرعلمی است

بهار:‌ فاطمه راکعی: نوبت مجلس است که به ناکارآمدها رأی ندهد

حذف زنان از کابینه روحانی موضوع مقالات و تیترهای روزنامه‌های باند حامیان وی است.
آفتاب یزد:
مجلس به وزیر زن رأی می‌داد؟

شرق: محمدرضا عارف: هیچ بهانه‌یی برای استفاده نکردن از زنان وجود ندارد

کارون: زیبا عدم معرفی زن وزیر باعث ناراحتی همه مردم شد، زنان هم‌چنان در موقعیت 40سال پیش

شرق: توجیه عجیب: ... گلایه از رئیس‌جمهور به‌علت معرفی‌نکردن وزیر زن از طرف گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی ابراز می‌شود. عارف به این گله‌مندی اشاره کرده است و اغلب افراد صاحب‌نظر این را که ریاست محترم جمهوری وزیر زن معرفی نکرده‌اند، توجیه‌ناپذیر خوانده‌اند، اما گله‌مندی از دوستانی هم که می‌گویند وزیر زن از مجلس رأی نمی‌آورد، وجود دارد.

روزنامه‌های هر دو باند حاکم شکاف و شقه در باند رقیب را برجسته کرده‌اند:
اعتماد: احمدی‌نژادی‌ها ١٠ روز پس از تأیید به افشاگری: شکایت می‌کنیم

همدلی: سخنگوی شورای نگهبان: به احمدی‌نژاد پیغام داده بودیم انصراف دهد

کیهان: فائزه هاشمی: شورای شهر جدید می‌تواند مدفن اصلاحات باشد

بحرانهای اقتصادی اجتماعی موضوع عنوانهای صفحات اول در روزنامه‌های هر دو باند حاکم است
آرمان:
امام جمعه اصفهان: باید تلاش شود هر زنی در خانه قالیبافی و خیاطی کند

اعتماد: سیل به گلستان و خراسان زد، بیش از 10تن قربانی بر جای گذاشت

بهار: اجاره بها؛ در مسیر صعود

جهان صنعت: واکنش رئیس اتاق بازرگانی ایران به وعده‌های دولت؛ نورچشمی‌ها رقیب بخش خصوصی

جهان اقتصاد: فرشاد مومنی هشدار داد: چشم‌اندازهای نگران‌کننده در وضعیت مالی کشور

خراسان: بیش از 11کشته در پی سیل در ۴استان

کاروکارگر: رئیس فراکسیون کارگری:‌ پرونده تفحص از تأمین اجتماعی هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود

روزنامه‌های باند خامنه‌ای با تکرار حرفهای ترامپ و شعارهای قبلی این باند در مورد نقض برجام وضعیت قفل شدگی نظام در بن‌بست برجام را ناخواسته نشان داده‌اند:
کیهان: ترامپ مدعی شد ایران به برجام و روحش پایبند نیست!
رئیس‌جمهور آمریکا که در دوران رقابتهای انتخاباتی خود برجام را به‌عنوان بدترین توافق تاریخ آمریکا دانسته و قول داده بود آن را پاره می‌کند، اکنون می‌گوید برجام فراتر از تعهدات هسته‌ای، یک «روح» دارد که ایران آن را نقض می‌کند.
به گزارش فارس، آمریکا اصرار دارد که امضای نمایندگان ایران در پای توافق هسته‌یی به‌معنای قبول اعمال استانداردهای این کشور در سیاست خارجی و دفاعی کشورمان بوده است و امضای برجام به‌معنای دست کشیدن از حمایت از مقاومت و تعطیلی برنامه هسته‌یی است.
این در حالی است که در توافق هسته‌یی میان ایران و گروه موسوم به 1+5هیچ اشاره‌یی به مسأله برنامه موشکی ایران نشده است... کمیسیون نظارت بر برجام در ایران اخیراً در جلسه‌یی اقداماتی را برای مقابله با آمریکا در صورت خروج این کشور از برجام تدوین و آماده کرده است...

کیهان: مدیرمسئول کیهان اظهار داشت: این روزها، آمریکا و متحدانش از ترفند معروف به غرق مصنوعی علیه ایران اسلامی و مردم کشورمان بهره می‌گیرند.
به بیان دیگر؛ این توهم را دامن می‌زند که اگر خواستار لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی هستید باید به خواسته‌های آمریکا تن بدهید، در غیراینصورت باید برای غرق شدن آماده باشید!
شریعتمداری گفت: آمریکا از همین ترفند در مذاکرات هسته‌یی استفاده کرد و متأسفانه برخی از مسئولان کشورمان نیز هشدارهای دلسوزان را نادیده گرفتند و به چنبره فریب آمریکا افتادند
دوقطبی آن هنگام، «فعالیت هسته‌یی و تحریم‌ها» بود
اگر دقت کنید می‌بینید که حریف امروزه همان دوقطبی را با جابه‌جایی قطب‌ها به میدان آورده است و این دفعه قطب تحریم‌ها را در مقابل قطب اقتدار نظامی کشورمان قرار داده و در این شیپور فریب می‌دمد که برای عبور از تحریم‌های جدید که آن را «مادر تحریم‌ها» نامیده است، باید از اقتدار نظامی و منطقه‌یی خود دست بکشید. یعنی به قول حضرت آقا، تبدیل به یک لقمه آسان برای بلعیدن شوید!

جوان: برخی از مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر از ضرورت بازرسی از برخی مراکز نظامی ایران سخن گفته، در این خصوص عملیات رسانه‌یی خود را آغاز کرده‌اند.
به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با اهداف خاصی چنین سناریویی را طراحی کرده و احتمالاً در آینده بر اساس همین سناریو، جنجالهای بیشتری را به راه بیندازند. سؤال این است که نقطه هدف در این سناریو کدام است؟
بازرسی از پایگاهها و مراکز نظامی تحت پوشش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، یکی از راههای رسیدن به نوعی اشراف اطلاعاتی از نظر آمریکایی‌ها می‌باشد، اما به نظر می‌رسد که دولت ترامپ، در کنار این نیاز عمومی و هدف کلی، یک هدف خاص را در این سناریو دنبال می‌کند؛ هدفی که بی‌ارتباط با برجام نبوده و نیازمند برخورد هوشمندانه از سوی جمهوری اسلامی است.
آمریکایی‌ها با طرح‌ریزی یک سناریوی شیطانی به‌دنبال متهم کردن ایران به عدم‌ پایبندی به برجام بوده، با جا انداختن این ادعا در افکار عمومی جهانیان و همراه ساختن دیگر کشورها با خود در این خصوص، برجام را به‌طور کامل زیر پا خواهند گذاشت.
آمریکایی‌ها به درستی می‌دانند که جمهوری اسلامی اجازه ورود به مراکز، پایگاهها و سایت‌های نظامی خود را نمی‌دهد. بر همین اساس آنان می‌خواهند همین عدم اجازه را دلیل عدم‌ پایبندی ایران به برجام معرفی کنند و با هزینه ایران از برجام خارج شوند. بنابراین باید هوشیار بود که آمریکایی‌ها در حالی که خود برجام را تاکنون به‌صورت فاحش نقض کرده‌اند چگونه می‌خواهند جمهوری اسلامی را به نقض برجام متهم کنند.
چند روز قبل برخی از رسانه‌های غربی از این سناریوی کاخ سفید پرده‌برداری و به نوعی آن را افشا کردند. آسوشیتدپرس و نیویورک‌تایمز در همین خصوص مدعی شده‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا برای این‌که از برجام خارج شود، می‌خواهد با سندسازی درباره یک پایگاه نظامی در ایران و طرح درخواست بازرسی از این پایگاه، زمینه برهم خوردن توافق هسته‌یی را فراهم کند. نکته قابل‌توجه این‌که ترامپ در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال، به‌صورت تلویحی از اعلام نکردن پایبندی ایران به برجام در گزارش بعدی دولت آمریکا خبر داد.
به احتمال قوی ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر انجام فعالیت‌های هسته‌یی مشکوک در برخی از سایت‌های نظامی ایران، دلیل عدم پایبندی جمهوری اسلامی به برجام اعلام می‌شود. آنان این‌چنین می‌خواهند ایران را عامل برهم زدن توافق هسته‌یی معرفی کنند. بنابراین نقطه هدف در طرح بازرسی از مراکز نظامی ایران از سوی آمریکایی‌ها، زمینه‌سازی برای خروج آنان از برجام با هزینه ایران است. این نقشه شیطانی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها تحت هیچ شرایطی قابل اعتماد نبوده‌اند و اساساً باید باب هر نوع مذاکره با آنان را هفت قفله کرد.

جوان: طرح مقابله با اقدامات تحریک‌آمیز و یکجانبه آمریکا علیه ایران به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسید؛ قانونی که قرار است پاسخی به تصویب طرح جامع تحریم‌های غیرهسته‌یی ایران در کنگره آمریکا باشد. اما به نظر نمی‌رسد بتواند خدشه‌ای به منافع آمریکا وارد کند.
در حقیقت این طرح جز ذکر برخی از موارد کلی که هیچ تضمین اجرایی برای آن متصور نیست، صدمه‌ دیگری به منافع آمریکا در ایران وارد نمی‌کند. در نقطه مقابل طرح آمریکایی‌ها مختصات جدی در خصوص نحوه تحریم ایران و مقابله با توان ایران ارائه می‌دهد.

در روزنامه‌های باند روحانی نیز وضعیت بن‌بست نظام در صورت ترک برجام از سوی آمریکا به‌روشنی تصویر شده است:
آرمان:
پیآمد خروج آمریکا از برجام: ... در برجام پیش‌بینی شده است که اگر یکی از طرف‌ها برجام را نقض کند، ایران می‌تواند به وضعیت قبل از توافق برگردد. علاوه بر آن، در شرایطی که هم‌چنان ۵عضو دیگر توافق هسته‌یی معتقدند برجام به اعتبار خود باقی است، در این صورت اقدام متقابل ایران در برابر لغو برجام از سوی آمریکا و به‌عبارتی خروج تهران از برجام و یا بازگشت به نقطه مقابل امر پیچیده‌ای است و باید فرایندهای مختلفی را پشت سر بگذارد.
بنابراین ایران نمی‌تواند بلافاصله دست به اقدامی بزند... بنابراین تنها راه ممکن دعوا و فشار سیاسی به آمریکا از سوی این کشور‌ها برای ترغیب ایالات‌متحده برای بازگشت برجام خواهد بود. البته این فشار‌ها درصورتی قابل اجراست که همه کشورهای عضو برجام با یکدیگر هماهنگ باشند... باید اذعان داشت که بخشی از تحریم‌های هسته‌یی مربوط به شورای امنیت بوده و بخش دیگر آن تحریم‌های یکجانبه آمریکا است، اما اروپا به‌دلیل نگرانی و هراس خود از جریمه‌های واشینگتن در مناسبات اقتصادی و تجاری ناگزیر به اعمال برخی تحریم‌ها علیه ایران تن خواهد داد. اما از منظر حقوقی الزاماتی در بعد تحریم‌ها از سوی اروپا علیه ایران وجود ندارد. بنابراین اگر آمریکا بخواهد به وضع قبل از برجام برگردد، اروپا نخست مقاومت می‌کند، اما به‌دلیل حجم مبادلاتی که با آمریکا دارد، در وضع تحریم‌ها علیه ایران با آمریکا، ناگزیر به همراهی خواهد بود
بنابراین لغو برجام از سوی آمریکا در شرایطی اتفاق می‌افتد که واشینگتن خود می‌داند اروپا نیز در صورت لغو برجام ناگزیر به پیروی از ایالات‌متحده خواهد بود. به‌طورکلی در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران از منظر حقوقی می‌تواند آن را پیگیری‌کند...
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fc7622c8-d16e-4212-822a-03941bbc72dc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات