728 x 90

کابینه روحانی، جوشش تضادها در اولین روز رأی اعتماد

مجلس ارتجاع
مجلس ارتجاع
در اولین روزی که دولت جدید آخوند روحانی از مجلس ارتجاع به‌اصطلاح «رای اعتماد» گرفت بلافاصله در درون باند خودش جنگ قدرت برای سهم‌خواهی بار دیگر جرقه زد و گوشه‌های جدیدی از هم کاسه‌گی روحانی و باند خامنه‌ای را برملا کرد. زیبا کلام مهره باند موسوم به اصلاح‌طلب در روزنامه حکومتی آرمان نوشت: «رأی نمایندگان مجلس، رأیی سیاسی برای به حاشیه‌راندن یک جناح سیاسی بود. رأی‌ندادن به بیطرف، یعنی رأی‌ندادن مجلس دهم به جریان اصلاحات و شکست او به‌منزله شکست اصلاح‌طلبان است. بی‌طرف بارزترین چهره اصلاح‌طلب در میان ۱۷گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور بود. از هرجهت که عدم رأی اعتماد به بی‌طرف تحلیل شود، این موضوع نماد شکست اصلاحات در مجلس دهم است، چرا که اصول‌گرایان مصمم بودند به اصلاح‌طلبان رأی ندهند و آنها را از کابینه حذف کنند و در این مسیر موفق بودند.» (آرمان-۳۰مرداد)

زیبا کلام در روزنامه حکومتی آفتاب یزد هم نوشته است: «واقعیت این است؛ رأی نیاوردن بی‌طرف و ناپلئونی رأی آوردن حجتی از یک سو و رأی آوری رحمانی فضلی و جهرمی از سوی دیگر یک شکست برای ما بود.» (آفتاب یزد- ۳۰مرداد سرمقاله)

در همین حال برخی روزنامه‌های محافل موسوم به اصلاح‌طلب که تاکنون در تأیید ادامه مسیر برجام، روحانی را حمایت می‌کردند از وی رویگردان شده و از جمله نوشته‌اند:
«انتظار می‌رفت که راهبردهای اقتصادی دولت روحانی در سایه برجام بتواند گره از کلاف سر در گم بحران اقتصادی کشور باز کند، ولی اینگونه نشد.» (ابتکار-۳۰مرداد)
یک روزنامه دیگر باند موسوم به اصلاح‌طلب نیز به ناکارآمدی دولت جدید آخوند روحانی اذعان کرده و نوشته است: «ضروری بود افرادی در نظر گرفته می‌شدند که می‌توانستند تحول معناداری در حوزه موردنظر خود ایجاد کنند.»

کابینه انتخاب شده اما چه نسبتی با این وضعیت و خواست بهبود دارد؟ تقریباً هیچ.
چینش این کابینه هم گویا در راستای همان نرمالیزاسیون است؛ همان کابینه‌ای که بتواند کم و بیش کارها را طبق روال انجام دهد با همان روال‌های کم و بیش کند بوروکراسی دولتی در ایران. نشانی از طرح و ایده‌های جدید برای پرداخت واقعی به مسایل و حل آنها نیست.
از این جهت دولت دوازدهم کم و بیش کابینه‌ای است خنثی که احتمالاً یارای ایجاد تحول جدی یا کاستن از بحرانها را ندارد». (جهان صنعت- ۳۰مرداد-)

جمهوری اسلامی روزنامه دیگر وابسته باند موسوم به اصلاح‌طلبان بر ناکارآمدی دولت روحانی در حلقه بحرانها تأکید کرده و نوشته است: «ایجاب می‌کرد این دولت با کارآمدی بیشتر به میدان می‌آمد که متأسفانه چنین نشد. اقتصاد، اکنون مشکل مهم کشور است و حل این مشکل فقط با گروه قدرتمندی از مجموعه اقتصادی در دولت میسر خواهد بود که چنین نیست.» (روزنامه جمهوری اسلامی- ۳۰مرداد)
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3bf0d390-0c8a-4102-8611-0126b8cf1ede"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات