728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۱شهریور ۹۶

نگاهی به روزنامه های حکومتی
نگاهی به روزنامه های حکومتی
در صفحات اول روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه 11شهریور از دلسوزیهای دجالگرانه خامنه‌ای که بگذریم فاجعه تصادف اتوبوس و جان باختن دختران دانش‌آموزان بیشترین عنوانها را به خودش اختصاص داده. در صفحات اول روزنامه‌های هر دو باند طبق معمول علاوه بر تناقض‌گویی در مورد آمار تلفات انسانی این فاجعه، خبری از مقصر اصلی تکرار این فجایع در حاکمیت آخوندی نیست. باز هم راننده را مقصر معرفی کرده‌اند.
آرمان: واژگونی مرگبار اتوبوس دختران تیز هوش؛ فاجعه تمامی ندارد...

آفتاب یزد: اردوی مرگ! به‌دنبال حادثه دلخراش و درگذشت ۹دانش آموز دختر هرمزگانی ایران عزادار شد- چهار نفر از دختران مصدوم قطع نخاع و عضو شدند

ابتکار: در پی واژگونی اتوبوس اردوی مدرسه فرزانگان رودان هرمزگان بیش از 40دانش آموزان دختر کشته و مصدوم شدند – جاده‌های اندوه

بهار: 44کشته و زخمی در واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگانی؛ حادثه باز هم خبر نکرد

خراسان: گزارش از کشته شدن 12دانش آموز در تصادف جاده ای؛ فرزانگان، قربانی اتوبوس مرگ

جهان صنعت: باز هم فاجعه دانش‌آموزان این بار در داراب – خواب آلودگی راننده دختران را به کشتن داد

کاروکارگر: 12کشته و 33مصدوم در واژگونی مرگبار اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی

کیهان: 11کشته و 34مجروح در حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی

مردم‌سالاری: خواب آلودگی راننده علت حادثه واژگونی اتوبوس اردوی دانش آموزی، ایران؛ سوگوار دانش‌آموزان هرمزگانی

یک روزنامه باند خامنه‌ای تلویحا دولت روحانی را مسبب حادثه دلخراش تصادف اتوبوس دختران دانش‌آموز هرمزگانی معرفی کرده است:
جوان:
‌فرزانگان زیر خاک بی‌تدبیری

در روزنامه‌های باند روحانی و شرکایش آمریکا را شکست خورده در تقابل با برجام و آژانس معرفی کرده‌اند:
ابتکار:
هشتمین تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پای راستی‌آزمایی فعالیتهای اتمی ایران؛ بنای ضد برجامی ترامپ فروریخت

اعتماد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرگونه تخلف برجامی از سوی ایران را رد کرد، رویای برباد رفته ترامپ

تجارت: آمانو پایبندی ایران به برجام را دوباره تأیید کرد – تودهنی آژانس به ترامپ

جمهوری اسلامی: ناکامی سیاسی آمریکا در مقابله با برجام

شرق: ترامپ در منگنه!

مردم‌سالاری: برجام؛ اهرم ایران برای انزوای آمریکا

روزنامه‌های باند خامنه‌ای اظهارات آمانو و رئیس‌جمهور فرانسه را که روزنامه‌های باند رقیب در موردش سکوت کرده‌اند را مورد توجه قرار داده‌اند:
رسالت:
فرانسویها خبر دادند: احتمال تکمیل برجام!

کیهان: پاسخ آژانس به خوش خیالی ها؛ آمانو: آژانس حق دسترسی به همه مراکز نظامی و غیرنظامی ایران را دارد

جوان: راهکارهای پوشش حفره‌های حقوقی برجام

وطن امروز: بازی در زمین ترامپ

دعواهای باندی و شکاف در باندهای حاکم در عنوانهای روزنامه‌های هر دو باند حاکم به چشم می‌خورد:
آرمان: دولت روحانی عملاً به راست گرایش دارد تا اصلاح طلبان

آرمان: روحانی جبران کند؛ نگاه حذفی زنان علیه هم زنگ خطر است

آفتاب یزد: این کابینه زد و بندی است

ابتکار: عطریانفر: در اصلاحات نیروهای فرودست ریزش کردند و در اصول‌گرایان بزرگان

ابتکار: علی معلم در خصوص ابهامات 500تابلوی موجود در فرهنگ و هنر؛ اینجا همه فاسدند!

جهان اقتصاد: بررسی پیدا و پنهان خط مشی رئیس‌جمهور در گفتکوی با صادق زیبا آتش‌بس معنا دار روحانی با دلواپسان

بحرانهای اقتصادی و اجتماعی هم در تیتر روزنامه‌های حکومتی شنبه به چشم می‌خورند:
خراسان: معاون اقتصادی رئیس جمهور: 10میلیون نفر زیر خط فقر هستند

جهان اقتصاد: فرشاد مومنی در نشست اقتصاد سیاسی و مداخله‌های دولت در اقتصاد مطرح کرد؛ چشم‌انداز میان مدت بازار نفت امیدوار کننده نیست

قانون: بلاتکلیفی یک لایحه بعد از ۸سال در مجلس؛ کودکان بی‌حقوق

کارون: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: تا 15سال آینده آبی در ایران نمی‌ماند

کسب و کار: کشش اجباری مردم به شغل‌های دوم و سوم

کلید: والدینی که به جای عروس «بله» می‌گویند

روزنامه‌های باند حسن روحانی و شرکایش تلاش کرده‌اند مواضع آمانو و رئیس‌جمهور فرانسه در مورد تفسیر برجام و بازرسی سایتهای نظامی را بی‌اهمیت نشان بدهند:
آفتاب یزد: عدم استقبال از استدلال‌های ترامپ
ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه تاکنون بارها از برجام و توافق هسته‌یی حمایت کرده است، بنابراین، این‌که اخیراً گفته شده طرح برجام مکمل، از سوی او مطرح شده صحت ندارد. او یکی از پایبندان به برجام است.
در کنار موضوع ناصحیح طرح تکمیلی برجام، نقل‌قول دیگری هم از وی شده است. طبق این نقل‌قول او گفته که می‌توان مذاکراتی تازه درباره برجام در سال 2025کرد و پیرامون موشکهای بالستیکی کشورمان سخن گفت.
باید گفت این موضوع هم بسته به هشت سال دیگر و توان هسته‌یی ایران دارد.
پیرامون نقل قولهایی که از ماکرون شده باید گفت، ممکن است رئیس‌جمهور فرانسه صرفاً برای اعتبار حیثیت ترامپ صحبتهایی مبنی بر باز بودن راه مذاکرات در 2025مطرح کرده باشد. ولی آنچه امروز مهم است این‌که هیچ‌یک از درخواست‌های ترامپ درباره برجام مورد استقبال قرار نگرفت.
بنابراین برجام به‌خاطر حفظ منافع جامعه بشری به این راحتی‌ها برچیده نمی‌شود اگر حتی فرانسه پیشنهادی هم درباره 8سال آینده داده باشد برای موکول کردن نظرات ترامپ به آینده‌ای است که او در آن حضور ندارد.

ایران: اعلام هشتمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به توافق هسته‌یی کاملاً پایبند است
یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس در حالی روز پنجشنبه گزارشی از روند برنامه‌های هسته‌یی ایران و اجرای تمام و کمال توافق از سوی کشورمان را منتشر کرد که سفر اخیر نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین و درخواست او از آمانو برای بازدید از مراکز نظامی ایران بر نقطه کانونی جهت‌گیری واشینگتن علیه ایران با هدف به بن‌بست رساندن برجام قرار داشت
ناگفته پیداست در شرایطی که تلاش سیاسی واشینگتن برای تحت تأثیر قرار دادن آژانس علیه ایران با شکست مواجه شده است، دونالد ترامپ برای معرفی کردن ایران به‌عنوان ناقض برجام بهانه‌های لازم را نیافته و صرفاً با طرح مواضع شفاهی و بیانیه‌های تند و تیز درباره برنامه‌های نظامی ایران، دیدگاههای حامیان برجام در گروه 1+5را به چالش می‌کشد. چنانکه نیکی هیلی بعد از ناکامی در تحت تأثیر قرار دادن آژانس علیه ایران، ادعای خود درباره برنامه نظامی ایران را تکرار کرده است... دو مقام آژانس در گفتگو با رویترز گفته‌اند: «واشینگتن برای توجیه فشارهای خود بر آژانس، تاکنون شواهدی ارائه نکرده است و از آنجایی که این سازمان قصد ندارد فقط برای ارسال یک پیام سیاسی از یک سایت نظامی مانند پارچین بازدید کند، بنابراین ضرورتی برای چنین بازدیدی نمی‌بیند». به گفته یکی از منابع آگاه غربی «از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای، آژانس از هیچ‌یک از سایت‌های نظامی ایران بازدید نکرده، زیرا دلیلی برای طرح چنین درخواستی ندارد». مقام دیگر آژانس، درباره فشارهای آمریکا گفته‌ است: «اگر آنها بخواهند توافق را باطل کنند، این کار را انجام می‌دهند. ما نمی‌خواهیم به آنها بهانه‌یی برای این کار بدهیم». با این حال آمانو در واکنش به جدال میان ایران و آمریکا بر سر دسترسی برجامی آمریکایی‌ها به مراکز نظامی ایران گفت: «آژانس در صورت لزوم می‌تواند به همه مراکز نظامی و غیرنظامی ایران دسترسی داشته باشد». پیش از این سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در واکنش به ادعای آمریکا درباره برنامه نظامی کشورمان گفته بود: «بازدید از مراکز نظامی ایران، خوابی است که تعبیر نمی‌شود».

آفتاب یزد: ترفند ماکرون برای فرار از فشارهای ترامپ: ماجرای مذاکرات مکمل برجام چیست؟
پیشنهادی که گفته می‌شد ماکرون مطرح کرده، بوی عقب‌نشینی کشورهای اروپایی را از موضع توافق هسته‌یی و تسلیم‌شدنشان در برابر ترامپ را می‌داد.
کل ماجرا از این قرار است که چهارشنبه شب خبری به روی خروجی خبرگزاریها آمد که در آن سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه گفته: «امانوئل ماکرون احتمال رایزنیها در آینده برای مذاکره بر سر "مکمل برجام" را داده که شامل سال‌های پس از 2025و موشکهای بالستیک ایران خواهد بود.»
در ترجمه این خبر آمده: «وزارت‌خارجه فرانسه گفته توافق مکملی را می‌توان با رایزنی در خصوص دوره پس از سال 2025، برای برجام در نظر گرفت.»
«اگنس روماته» سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه سخنان امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری این کشور را حاکی از آن دانست که برجام می‌تواند با کار ضروری در خصوص برنامه موشکهای بالستیک ایران تکمیل شود.
رئیس‌جمهوری فرانسه در جمع سفرای این کشور با تبیین اولویت‌های سیاست خارجی و ضمن حمایت از توافق هسته‌یی ایران، گفت: پاریس از توافق هسته‌یی با ایران حمایت می‌کند، چرا که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.
بعد از این خبر بود که گفته شد اظهارات ماکرون، بازتاب‌دهنده نگرانی پاریس از احتمال خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از این توافق است.
در میان همه حرف‌هایی که از زبان رئیس‌جمهور فرانسه مطرح شد، تکمیل برجام و مذاکره بر سر موشکهای بالستیک ایران، تعابیر بسیار بدی داشت. انگار قرار بر مذاکره جدیدی است.
ولی معلوم شد اصل ماجرا چیز دیگری بود و خبری از قرارداد مکمل نیست، بلکه واژه «برجام تکمیلی» یک اشتباه در ترجمه سخنان رئیس‌جمهور فرانسه است، به عبارتی‌ باز هم یک ترجمه اشتباه باعث این جوسازی علیه تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی و همین طور مفاد برجام بوده است.
فریدون مجلسی، دیپلومات سابق نیز با تأکید بر جعلی‌بودن ترجمه‌ای که از سخنان رئیس‌جمهور فرانسه شده است، به آفتاب‌یزد می‌گوید: «واژه‌ای به نام تکمیل برجام از سوی وی مطرح نشده است، بلکه ماکرون بر همان برجام تأکید دارد.»
این گزارشها بر اساس ترجمه‌ ناقص و غیردقیق از اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه و سخنگوی وزارت‌خارجه این کشور تنظیم شده و به‌الطبع اشتباه و گمراه‌کننده است.
رئیس‌جمهور فرانسه در اظهارات خود هیچ «پیشنهادی» مطرح نکرد و هرگز از «اضافه‌کردن مفاد جدید» به برجام سخنی به میان نیاورد. سخنگوی دستگاه دیپلوماسی این کشور نیز در این راستا هیچ صحبتی نکرده است.
اما اگر اینطور است پس ماجرای مذاکرات از سال 2025و آورده‌شدن مفاد جدید به برنامه هسته‌یی از جمله موشکهای هسته‌یی چیست؟ آیا این معنایی غیر از تجویر یک مکمل برای برجام دارد؟
مجلسی در اینباره می‌گوید: «تا 10سال دیگر همه شرایط کشورهای مختلف متفاوت خواهد شد تا آن موقع ایران دیگر حسابی با دنیا نخواهد داشت.»
وی افزود: «این‌که رئیس‌جمهور فرانسه بگوید از سال 2025می‌توانیم مذاکراتی درباره برجام داشته باشیم یک معنای دوطرفه دارد. ایران تا سال 2025با 100میلیون جمعیت و بزرگتر از فرانسه دارای حقوق متفاوتی خواهد بود.»

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع موقعیت بن‌بست نظام در مواجهه با وضعیت فعلی نظام بعد از موضعگیری اخیر آمانو را از زوایای مختلف ترسیم کرده‌اند:
کیهان: آمانو زنگ خطر را به صدا درآورد (یادداشت روز)
هشدار منتقدان درباره تبعات خسارت‌بار و خطرناک برجام یک به یک خود را نمایان و درستی نظر آنان را اثبات می‌کنند.
اظهارات تازه «یوکیا آمانو»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اما، زنگ خطر را این بار نه فقط برای برجامیان که برای کل کشور به صدا درآورده است. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با آسوشیتدپرس گفته: «طبق برجام آژانس در صورت وجود اطلاعات معتبر و نگرانی از فعالیت اعلام نشده، می‌تواند به هر سایتی، چه نظامی و چه غیرنظامی در کشورمان دسترسی داشته باشد.» (!) این سخنان ساعتهایی پس از آن منتشر شد که دو مقام آژانس به خبرگزاری رویترز گفتند آژانس فعلاً نیازی به دسترسی به سایتهای نظامی ایران ندارد، چون هیچ اطلاعاتی که موجب نگرانی از فعالیت اعلام نشده باشد، وجود ندارد.»
این‌که در متن برجام چه بندهایی گنجانده شده که مدیرکل آژانس (نه آمریکا یا سایر اعضای 1+5) تصریح می‌کند، هرگاه احساس نیاز کنند، می‌توانند از هر سایت نظامی و غیرنظامی کشورمان بازدید کنند؟ سؤالی است که دولت محترم باید پاسخگوی آن باشد.
پس از اظهارات آمانو، رسانه‌ها و مراکز نزدیک به دولت ترامپ به‌شدت علیه آن موضع گرفتند! البته نه از این بابت که مخالف بازرسی از مراکز نظامی و غیرنظامی ایرانند، بلکه می‌گویند چرا آمانو گفته فعلاً نیازی به این بازرسی‌ها نیست!
جملاتی از این دست که «هدیه نقض برجام را به ترامپ نمی‌دهیم» یا «ما ناقض برجام نخواهیم بود چرا که آمریکا همین را می‌خواهد»، آن هم در حالی که هم تحریم می‌شویم، هم تهدید و هم در خطر ورود دشمن به مراکز اطلاعاتی و نظامی قرار می‌گیریم، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، از روی «خوش‌بینی و سادگی» یا شاید حتی از روی ناچاری! بیان می‌شوند. نقض برجامی که یک طرفه اجرا می‌کنیم، هدیه به ترامپ و بازی‌کردن در زمین اوست. این‌گونه واکنش‌ها یعنی، در زمین دشمن بازی می‌کنیم... دشمن تصریح و تأکید می‌کند، هر آن اراده کند می‌تواند از هر نقطه‌ای که ترامپ دلش بخواهد، با هر بهانه‌یی بازرسی کند. هدف، دیگر هسته‌یی نیست، موشکی است. هدف کلید زدن برجام 2و 3است. هدف گرفتن سایر مولفه‌های قدرتمان است. هدف در یک کلام، امنیتی است.

رسالت: فرانسویها خبر دادند؛ احتمال تکمیل برجام!
اظهارات مقامات فرانسوی در خصوص احتمال رایزنی میان ایران و اعضای 1+5برای رسیدن به یک توافق مکمل برجام، مورد توجه بسیاری از تحلیلگران مسائل هسته‌یی و دیپلوماتیک قرار گرفته است. فرانسه از احتمال رایزنی با اعضای 1+5برای مذاکره درباره یک توافق مکمل «برجام» که برنامه موشکی ایران را هم شامل می‌شود، خبر داده است.
با این حال طرح مقامات فرانسوی در خصوص تکمیل مذاکرات هسته‌ای، مترادف با مذاکرات دوباره بر سر برجام است. این همان هدفی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به‌دنبال آن بوده و در جریان سلسله مذاکرات هسته‌یی در سال‌های گذشته نیز از سوی دولت قبلی آمریکا دنبال شده است. فرانسویها به خوبی می‌دانند که طرح موضوع مذاکره دوباره بر سر برجام تنش زاست...
اظهارات اخیر مقامات فرانسوی در خصوص «تکمیل توافق وین» در حالی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ در گزارش ماه اکتبر خود قصد دارد برجام را به چالش کشیده و ادعای عدم پایبندی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعهدات هسته‌یی خود را مطرح نماید... سؤال اصلی این‌جاست که در نهایت تکلیف توافق هسته ای... میان ایران و اعضای 1+5چه خواهد شد؟
آنچه مسلم است این‌که طی هفته‌های آتی، شاهد تحولات تازه‌یی در خصوص توافق هسته‌یی خواهیم بود. تحولاتی که مدیریت و مواجهه با آنها مستلزم درایت، هوشمندی و قاطعیت دستگاه دیپلوماسی و سیاست خارجی کشورمان است.

جوان: راهکارهای پوشش حفره‌های حقوقی برجام
کلمات و عبارات به‌کار رفته در متن برجام و قطعنامه 2231مانع از آن نشده که آمریکایی‌ها با «تفسیر موسع» از این دو متن و ضمیمه‌های آن، رفتاری متناقض با «اهداف» و «نگارش» توافق هسته‌یی از خود نشان ندهد؛ کمااین‌که مقامات ارشد این کشور در تلاشند پرونده PMD را به بهانه‌یی جدید بازگشایی و به انضمام سایر حفره‌های حقوقی برجام ایران را ناقض برجام نشان دهند.
سفر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین با هدف «درخواست بازدید از مراکز نظامی ایران» و پس از آن اظهارات روز گذشته یوکیا آمانو مبنی بر «طبق برجام، در صورت وجود اطلاعات معتبر و نگرانی از فعالیت‌های اعلام نشده، آژانس حق دسترسی به همه مراکز نظامی و غیرنظامی را دارد»، نمایانگر آن است که ایالات متحده آمریکا در کنار شاخصهایی مانند:
1 ـ عدم اجرای تعهدات مصرح خود در برجام 2 ـ با تصویب و اجرای تحریم‌های جدید، مانع عادی‌سازی روابط تجاری ـ اقتصادی ایران با سایر کشورها شود. 3 ـ مانع برداشته شدن تحریم‌های هسته‌یی ایران شود. 4 ـ ایران را ناقض برجام معرفی کند. 5 ـ سایه جنگ را علیه ایران مستمراً حفظ کند. 6 ـ هم‌چنان ایران ناقض صلح، ثبات و امنیت بین‌المللی معرفی شود. 7ـ تفسیر موسع از برجام و قطعنامه 2231و تصریح به این‌که ایران ناقض روح این دو متن حقوقی است. تلاش دارد مجدداً پرونده PMD را مستند به آنچه در بند 78تا 78بخشQ برجام آمده است بازگشایی نماید.
2 ـ «تفسیرپذیربودن متن برجام و قطعنامه 2231» و «مرجعیت دادن به مراجع بین‌المللی متبوع آمریکایی» از جمله ابزاری است که آمریکایی‌ها تلاش دارند به واسطه آن به اهداف مورد اشاره و سایر اهداف مشابه دست پیدا کنند. حفره‌های حقوقی موجود در متن برجام و قطعنامه 2231، فرصت چهارگانه‌ای را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده است:
1 ـ استانداردسازی همیشگی رفتار ایران در عرصه بین‌المللی (برجامیزاسیون کردن رفتار ایران) 2 ـ نشاندن ایران به میز مذاکرات غیرهسته‌یی 3 ـ بازنگاری برجام 4 ـ معرفی ایران به‌عنوان ناقض برجام و احیای شش قطعنامه گذشته و اجرای دوباره تحریم‌های گذشته.
دو حفره اصلی برجام و قطعنامه 2231مبنی بر «تفسیرپذیربودن متن برجام و قطعنامه 2231» و «مرجعیت دادن به مراجع بین‌المللی متبوع آمریکایی» منجر به آن شده که همه آنچه به‌عنوان دستاورد مذاکرات هسته‌یی توسط دولت به جامعه ایرانی معرفی می‌شد به ضد خود تبدیل شوند؛ از جمله دستاوردهای برجام که قبل و بعد از توافق هسته‌یی توسط دولت عنوان می‌شد: «بسته شدن همیشگی پروندهPMD»، «بهبود روابط ایران با کشورها و خاتمه پروژه ایران هراسی»، «لغو و دست‌ کم تعلیق کامل تحریم ها»، «عادی‌سازی صادرات نفت»، «برداشته شدن سایه جنگ»، «احراز حقوق هسته‌یی ایران از جمله حق غنی‌سازی» و «بازگشت پذیری اقدامات به نفع ایران» بود.
هر چه از روز اجرای برجام فاصله می‌گیریم دستاوردهای وعده داده شده یکی پس از دیگری به ضد خود تبدیل می‌شوند
این دو گام در هفته آتی بدون شک با درخواست رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا دولت آمریکا جهت «بازدید از مراکز نظامی ایران» تکمیل خواهد شد تا ایران ناقض برجام معرفی شود و مقابله به شکل احیای قطعنامه‌های گذشته صورت بیرونی به خود بگیرد.
اما آنچه مهم است این مسأله است که یکی از مراجع تصمیم‌گیر در توافق هسته‌یی به نام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تفسیری از مفاد برجام ارائه داده که دقیقاً تفسیر موسع و دلخواه آمریکایی‌هاست و این مهم‌ترین مرحله از تکمیل پازل ضدایرانی برجام است چرا که این آمریکاست که نبرد تفسیرها را برنده شده و چنان‌چه ایران اعتراضی به این تفسیر کند، بر اساس چهارگانه حل و فصل اختلافات برجام مجبور خواهد بود نهایتاً از مسیر شورای امنیت سازمان ملل مسأله را پیگیری نماید.

رسالت: کدام استراتژی بازی در زمین ترامپ است؟
داستان خوشمزه‌ای است.
جالب‌تر هم خواهد شد. آمریکا می‌گوید می‌خواهم از تأسیسات نظامی ایران بازدید کنم. ما نیز از بیم آن که مبادا متهم به نقض برجام شویم، می گوییم حتماً به برجام پایبند خواهیم بود. این درست در زمانی است که آمریکا به گفته رئیس مجلس نمایندگانش سنگین‌ترین تحریمهای تاریخ را علیه ایران اعمال کرده است.
مسأله اصلی این است که در حالی که آمریکا با احیای تحریمها «عملا» در حال خروج از برجام است، ایران در وضعیتی قرار می‌گیرد که دائماً تأکید کند هرگز به برجام آسیب نخواهد زد! این یعنی آمریکا هم تحریمها را خواهد داشت و هم برجام را، ما هم دلخوشیم که جلوی اجماع بین‌المللی علیه خود را گرفته‌ایم.
یک بار دیگر باید این سؤال را پرسید:
کدام استراتژی بازی در زمین ترامپ است: اجازه دادن به این‌که آمریکا تحریم و برجام را همزمان حفظ کند یا این‌که آمریکا حس کند در صورت احیای تحریم‌ها، دیگر نمی‌تواند از جانب برجام آسوده خاطر باشد؟

وطن امروز: سرمقاله: بازی در زمین ترامپ
روند سیاست‌گذاری درباره ایران در دولت ترامپ- اگر از ادبیات تحلیل اطلاعات استفاده کنیم- بیشتر یک ابهام است تا یک معما...
در واقع هیچ‌کس نمی‌داند. روند سیاست‌گذاری درباره ایران در آمریکا، در حال شکل گرفتن است...
این‌که این سیاست در نهایت چه خواهد بود، مشخصاً وابسته به 3عامل است: اول- روندهای سیاست داخلی آمریکا که به عقیده من از هر عامل دیگری مهم‌تر است. هم‌چنانکه در ایران هم سیاست‌گذاری درباره آمریکا بیش از هر چیز تابع تغییرات سیاست داخلی است؛ دوم- تحلیلی که ترامپ و تیم او از واکنش‌ها، نیات و توانایی‌های ایران پیدا می‌کنند. در اینجا در واقع خود ما هستیم که به سیاست دشمن شکل می‌دهیم؛
وقتی درباره سیاست ترامپ در باب ایران سخن می‌گوییم، در واقع در حال تحلیل سناریوها هستیم نه پیش‌بینی یا پیشگویی رویدادها.
در تیم ترامپ یک دودستگی ظاهراً جدی در این‌باره وجود دارد. تیم «استیو بنن»، «مایک پامپو» و احتمالاً خود «ترامپ» یک‌سو ایستاده‌اند و عقیده دارند محور یک راهبرد جامع درباره ایران باید تغییر فوری رژیم باشد. تیم «هنری مک‌مستر»، «جیمز ماتیس» و «رکس تیلرسون» در سوی دیگر معتقدند محور این راهبرد جامع باید عقب راندن ایران در منطقه از طریق ترکیب فشارها- به‌ویژه تحریم- و اجرای سختگیرانه برجام باشد. هنوز نمی‌دانیم دقیقاً چه اتفاقی در حال رخ دادن است. ظاهراً تیم نخست تضعیف شده و موضع تیم دوم در حال غلبه پیدا کردن است.
باید صبر کرد. روز 17اکتبر یعنی وقتی ترامپ دوباره باید بر سر تداوم تعلیق تحریم‌های برجامی تصمیم بگیرد، خواهیم دانست کدام تیم برنده شده است. نکته مهم اما این است که هر دو تیم در نهایت متفقند آمریکا باید برای افزایش فشار بر ایران ابزارهای خود را احیا کند و مهم‌ترین این ابزارها، تحریم‌های جامعی است که در قانون کاتسا (محدود کردن دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها، Countering America’s Adversaries Through Sanctions) اعمال و نهایی شده است. راهبرد هر چه باشد، ابزار روشن است.
سوم- این روزها هم در منابع غربی و هم در داخل ایران می‌گویند آمریکا درصدد خروج از برجام است. این جمله حاوی کم‌دقتی مهمی است. حتی اگر فرض کنیم چنین باشد، باز هم آنچه آمریکا تعقیب می‌کند این است که خود با احیای تحریم‌ها- از جمله تحریم‌هایی که در برجام روی کاغذ تعلیق شده- از برجام خارج شود اما ایران را در برجام نگه دارد. هیچ‌کس، حتی تیم دست‌راستی ترامپ- پامپو و حتی صهیونیست‌ها- خواهان آن نیست که چارچوب برجام به‌نحوی آسیب ببیند که ایران برنامه هسته‌ای‌اش را به مرحله ماقبل توافق بازگرداند...
برخی از آنها که در داخل ایران صبح تا شام از اراده دولت ترامپ برای خروج از برجام ابراز نگرانی می‌کنند، عمداً این نیمه مسأله را مسکوت می‌گذارند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9a0ba934-b8f8-4ac6-af56-07c9b970c526"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات