728 x 90

جنگ ایران و عراق - رازهای در محاق

کشته های جنگ ایران و عراق
کشته های جنگ ایران و عراق
محاق ماه بشاید ز بهر عز هلال
شب سیاه بباید برای قدر سحر
(حسن غزنوی)
 
جنگ ایران و عراق به سی و هفتمین سالگرد آغاز خود رسید. همان جنگی که با زمینه‌چینی و اصرار هیستریک بر ادامه‌ی آن توسط رژیم آخوندی، ۲۸۸۸روز ایران و ایرانی را به خاک و خون کشید و پس از جنگ ویتنام به طولانی‌ترین جنگ تاریخِ قرن بیستم و به یکی از فاجعه‌بارترین جنگهای تاریخ بشری تبدیل شد.
بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند چگونه آن جنگ، ناگهان مانند بلای آسمانی بر سرشان نازل شد. مردم می‌خواهند بدانند چگونه این جنگ -که طرف عراقی آماده‌ی آتش‌بس و پذیرش صلح بود- ادامه پیدا کرد؟
جنگی که «نیم میلیون کشته، یک و نیم میلیون مجروح و معلول، ۴میلیون آواره، بیش از ۹۰هزار اسیر، ۵۰شهر ویران شده، ۷هزار مفقودالاثر و بیش از هزار میلیارد دلار خسارت مادی… به بار آورد».
جنگی که خردسالان و دانش‌آموزان ایرانی را از مدرسه و از کلاس درس به میدانهای مین بی‌برگشت روانه کرد، جنگی که…

جنگ ایران و عراق - جعبه‌ی سیاه

اگر چه درباره‌ی جنگ ایران و عراق که به‌طور رسمی در روز ۳۱شهریور آغاز شد، بسیار صحبتها شده است، اما:
«اما جنگ هم مانند بسیاری از مسایل مملکت جعبه‌ی سیاه دارد. جنگ مانند هواپیما، جعبه سیاه داشت. این جعبه سیاه، هنوز برای مردم باز نشده است. در این جعبه سیاه، ۳۰هزار نوار ضبط‌شده و پخش‌نشده وجود دارد». (۲)
حالا ببینیم جعبه‌سیاه جنگ ایران و عراق، از علت آغاز جنگ چه می‌گوید؛ علاوه بر آن شیوه‌ی بهره‌برداری هر یک از طرفین از جنگ ویرانگر چیست؟ و درون این جعبه‌ی سیاه چه چیزهایی پیدا می‌شود. این را داشته باشید تا سری به مجلس خبرگان ارتجاع بزنیم، ببینیم رئیس آن در جدیدترین اجلاس ـ که در تاریخ سه‌شنبه ۲۸شهریور ۹۶برگزار شد ـ در مورد جنگ ایران و عراق چه گفته است:
جنگ ایران و عراق - جنگی با ارزش‌تر از کوه طلا
«اگر خداوند کوه دماوند را هم طلا گرفته و به ما می‌داد، ارزش آن با جنگی که اتفاق افتاد برابری نمی‌کرد؛ چرا که طلا مایه‌ی فساد، افتراق و مصیبت است اما این جنگ [جنگ ایران و عراق] سرتاپا مایه‌ی… خوبی بود و قدرت نظامی جمهوری اسلامی را نیز تقویت کرد». (۳)

جنگ ایران و عراق – (آخوند جنتی: جنگی با ارزش‌تر از کوه طلا)
جنگ ایران و عراق – (آخوند جنتی: جنگی با ارزش‌تر از کوه طلا)

این حرف را کسی دارد می‌زند که نور چشمی خمینی دجال و خامنه‌ای جلاد و عصاره‌ی همهٴ رذائل رژیم دیکتاتوری آخوندی است؛ کسی که از سال ۱۳۵۹یعنی در سال آغازین جنگ ایران و عراق، وارد شورای نگهبان ارتجاع شد و هنوز هم پس از گذشت ۳۷سال عضو آن است. بگذریم از این‌که آخوند جنتی به روی نامبارک خود نیاورده که اگر طلا مایة‌ فساد است، پس چرا آخوندهای غارتگر نظام ولایت، این مایه‌ی فساد و مصیبت! را برای خود برداشتند و ۲میلیون کشته و معلول، آوارگی، بی‌خانمانی و روی مین رفتن دانش‌آموزان مدارس در جنگ را برای مردم گذاشتند؟!

جنگ ایران و عراق - سرپا ماندن نظام آخوندی بواسطه‌ی جنگ

خمینی می‌گفت: «جنگ یک مسأله‌یی بود… که منافعش بیشتر از ضررهایش بود… به دنیا فهماند که این مسأله‌یی که در ایران است با همه مسائل جداست». (۴)
یعنی با وجود 2میلیون کشته و معلول و ۴میلیون آواره… آن جنگ منافعش بیشتر از این ضررها بود. پس منافعش چه بود؟ آخوند جنتی در همین اجلاس خبرگان ارتجاع پاسخ می‌دهد:
«… جنتی با تأکید بر این‌که... [جنگ ایران و عراق] برکات زیادی برای کشور ما داشت و باعث شد این نظام باقی بماند، افزود: «باقی ماندن نظام به برکت جنگ بود». (۵)
آری، به‌زعم آخوند جنتی اگر آن جنگ نبود، الآن دیگر اثری از نظام آخوندی هم نبود. منفعت جنگ ایران و عراق، باقی ماندن نظام بود. آیا می‌شود از این واضح‌تر گفت؟ پس آن طرفی که جنگ را راه انداخت و بر ادامه خائنانه‌ی آن اصرار ورزید، یعنی خمینی، می‌خواست نظامش را سرپا نگه دارد.

جنگ ایران و عراق - زمینه‌سازی جنگ

هفتم اسفند ۵۷
روز ۷اسفند ۱۳۵۷خمینی در ملاقات با هیأتی از شیعیان کویت گفت: «یک دولت بزرگ اسلامی باید بر همه دنیا غلبه کند».
روزنامه کیهان در همین تاریخ تیتر زد که: «امام خواستار تشکیل دولت جهانی اسلام شد».

جنگ ایران و عراق – (زمینه‌سازیهای جنگ از سوی خمینی)
جنگ ایران و عراق – (زمینه‌سازیهای جنگ از سوی خمینی)

روزنامه الرأی العام چاپ کویت در اسفند ۵۷نوشت: «تهران می‌خواهد به نام اسلام یک امپراتوری ایجاد کند!».
حسینعلی منتظری، قائم‌مقام وقت خمینی، هم درباره‌ی آن روزها نوشت: «وقتی که انقلاب پیروز شد یک غرور مخصوص امام را فرا گرفت… گویا عالم را مسخر کرده‌ایم… و لذا در ُبعد سیاست خارجی، شعارها همه بر اساس صدور انقلاب و این‌که انقلاب مرز نمی‌شناسد (بود) … این شعارها کشورهای همجوار را به وحشت انداخت… بالاخره زمینه جنگ فراهم شد». (۶)

 
 جنگ ایران و عراق – (زمینه‌سازیهای جنگ از سوی خمینی)
جنگ ایران و عراق – (زمینه‌سازیهای جنگ از سوی خمینی)

منظور خمینی از ٰدولت بزرگ اسلامی و دولت جهانی اسلام‌ٰ همان به‌اصطلاح «صدور انقلاب» و به عبارت درست همان صدور ارتجاع و تروریسم به کشورهای منطقه و سایر نقاط جهان بود.

۵مهر ۱۳۵۸
ابراهیم یزدی: «ما که آمدیم روی کار، محور اول این بود که یک سفیر وارد به اوضاع عراق نصب کنیم که قادر باشد ارتباطات سری را با گروه‌های مسلمان مخالف رژیم عراق، در داخل عراق برقرار کند. سیاست ما علیه عراق و سایر اعراب… بود». (۷)
دعایی، اولین سفیر رژیم آخوندی در عراق هم‌چنین می‌گوید:
«روزی یکی از مقامات بالای وزارت امور خارجه قبل از حمله عراق به ایران می‌گفت: من در وزارت امور خارجه اطلاع پیدا کردم به یکی از اتاقها کارتنهای بسته بندی وارد و خارج می‌شود. معلوم شد این کارتن‌ها به‌عنوان وسائل دیپلوماتیک به سفارت ایران در عراق فرستاده می‌شود. از سر کنجکاوی… یکی از کارتن‌ها را باز کردم متوجه شدم پر از اسلحه و اسلحه خفه کن و فشنگ است. اینها را به عراق می‌فرستادند تا در اختیار شیعیان و مخالفان صدام قرار گیرد». (۸)

۲۲بهمن ۱۳۵۸
خمینی دجال در نخستین سالگرد روی کار آمدن رژیمش در ۲۲بهمن ۱۳۵۸گفت: «ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می‌کنیم». (۹)
دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه مثل عراق، سوریه، یمن، لبنان، افغانستان و… از همین سیاست صدور ارتجاع و تروریسم ناشی می‌شد که تا همین امروز هم ادامه دارد.

۱۹فروردین ۱۳۵۹
در این روز خمینی دجال در پیامی که درباره‌ی قطع رابطه آمریکا بود، رئیس‌جمهور وقت عراق را مستقیماً هدف قرار داد و گفت:
«ملت شریف عراق!… بپا خیزید و… دست جنایتکار او [صدام حسین] را از کشور اسلامی خود قطع کنید. ای عشایر فرات و دجله! همه با هم این ریشه‌ی فساد را قبل از آن که فرصت از دست برود، قلع و قمع نمایید و… دست آمریکا را که از آستین صدام بیرون آمده است قطع کنید». (۱۰)

۲۵فروردین ۱۳۵۹
منتظری، قائم‌مقام وقت خمینی هم گفت: «این روزها برادران عراقی مرتباً به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند همان‌طور که حضرت امام خمینی، انقلاب ایران را رهبری کردند… انتظار داریم که انقلاب عراق را هم رهبری کنند». (۱۱)

۲۸فروردین ۱۳۵۹
در این روز که ۵ماه قبل از شروع جنگ بود، خمینی جلاد در جمع فرماندهان بسیج ضدمردمی ضمن سخنانی ارتش عراق را به کودتا علیه صدام حسین تشویق کرد:
«صاحب منصب‌های خوب ما داریم در عراق… خود آنها کودتا کنند و این را از بین ببرند… باید قیام کنند بر ضد او». (۱۲)

۳۰فروردین ۱۳۵۹
خمینی در پیامی بار دیگر بر قیام مردم و ارتش عراق علیه صدام تأکید کرد:
تلویزیون رژیم و روزنامه‌های کیهان و اطلاعات این سخنرانی را روز ۳۰فروردین پوشش دادند:
 
 
 
جنگ ایران و عراق – کلیشه روزنامه کیهان- ۳۰فروردین ۵۹ (زمینه‌سازیهای جنگ از سوی خمینی)

«… از افسران و درجه‌داران و سربازان عراق مأیوس نیستم و از آنان چشمداشت آن دارم که یا دلاورانه قیام کنند… و یا از پادگانها و سربازخانه‌ها فرار کنند و ننگ ستمکاری حزب بعث را تحمل نکنند». (صحیفه نور، جلد دوازده، ص ۵۶)

 
 
جنگ ایران و عراق – کلیشه روزنامه اطلاعات- ۳۰فروردین ۵۹ (زمینه‌سازیهای جنگ از سوی خمینی)

۵اردیبهشت ۱۳۵۹
آخوند علی خامنه‌ای در نمایش جمعه تهران: «… باقر صدر آن کسی بود که می‌توانست محور حرکات مردمی در عراق باشد… صدام حسین یک آلت بی‌اراده بود، سگ درنده‌ای بود که او را به جان این انسان… انداختند ». (۱۳)

۱۸شهریور ۱۳۵۹
روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی در این روز یعنی ۱۲روز قبل از آغاز جنگ، رسماً اعلام کرد: «به فرمان امام، نیروهای انقلاب آمادگی خود را برای تصرف عراق با پشتیبانی مسلمین اعلام کردند».

                                                         …
و به این ترتیب جنگ در ساعت ۱۴روز ۳۱شهریور ۱۳۵۹با حمله‌ی هوایی عراق به فرودگاههای ایران شروع شد.
بیست و چهار روز پس از شروع جنگ، رجایی که آن زمان نخست‌وزیر رژیم بود با یک طرح صلح سه ماده‌یی به سازمان ملل رفت. روز ۶مهر ۱۳۹۳سایت حکومتی تابناک متعلق به پاسدار محسن رضایی به بخش‌هایی از آن طرح صلح اشاره کرد و نوشت: «رجایی روز بیست‌و چهارم مهرماه ۵۹، به سازمان ملل رفت و پیشنهاد داد: متجاوز به مرز خود برگردد و نیروی بی‌طرفی در مرزها مستقر شود تا بقیه روند دادرسی و مجازات متجاوز و… تحت نظارت بین‌المللی اجرا و اعمال شود». (تابناک- ۶مهر ۱۳۹۳)
اما هنگامی که سازمان ملل و عراق آن طرح را پذیرفتند، رژیم که خود پیشنهاد دهنده‌ی آن بود، از طرح خود عقب نشست و جنگ را ادامه داد.

جنگ ایران و عراق - ادامه‌ی جنگ

مرحله اول جنگ تا خرداد ۱۳۶۱ادامه یافت و با آزادی خرمشهر و عقب‌نشینی رسمی نیروهای عراقی به مرزهای بین‌المللی، خاتمه یافت. عراق هم به‌طور رسمی اعلام کرد آماده‌ی پذیرش آتش‌بس و خاتمه جنگ است. کشورهای عرب منطقه هم حاضر شدند خسارت مادی جنگ را بپردازند و همه چیز برای اجرایی شدن یک راه‌حل صلح‌آمیز و شرافتمندانه فراهم شده بود اما رژیم خمینی به کمتر از جنگ رضایت نداد. از این نقطه به بعد این فقط رژیم آخوندی بود که بر ادامه‌ی خائنانه‌ی جنگ اصرار ورزید. آخوند رفسنجانی درباره‌ی ادامه‌ی جنگ گفت:
«… نمی‌توانم بگویم نمی‌شد جلوی جنگ گرفته شود… ولی کسانی بودند که دلشان می‌خواست جنگ باشد». (۱۴)

رفسنجانی در یک جای دیگر گفت:
«نظر امام بر ادامه‌ی جنگ، قاطع بود. حتی اجازه نمی‌دادند که این بحثها خدمت ایشان مطرح شود». (۱۵)
او در ادامه گفت: امام به‌عنوان فرمانده کل قوا، با مسائل نظامی آشنا نبود… وقتی عملیاتی مانند والفجر، شکست می‌خورد و ناموفق می‌شد، اسمش را والفجر مقدماتی گذاشتند که در عملیات بعد جبران کنند». (همان منبع بالا)

پاسدار سبزوار (محسن) رضایی، سرکرده‌ی اسبق سپاه پاسداران هم درباره‌ی عملیات شکست خورده‌ی والفجر گفت: «سلسله عملیات والفجر همان مرحله اول کافی بود و نباید مراحل بعدی اجرا می‌شد. (۱۶)

به گواهی دانشنامه‌ی جنگ ایران و عراق (که یکی از اسناد رسمی رژیم در مورد جنگ ۸ساله است) پس از والفجر مقدماتی، ۱۰رشته عملیات دیگر به اسم والفجر ۱، ۲، ۳… تا ۱۰انجام شد. در آن ۱۱عملیات، رژیم درباره تعداد کشته‌شدگان خود سکوت کرد، اما با توجه به استفاده خمینی از تاکتیک امواج انسانی، تنها خدا و همین سران جنایتکار رژیم می‌دانند تعداد کشته‌های ایران چندصد هزار نفر بوده است.

                                                             …
تا این‌که روز ۲۷تیر ۱۳۶۷خمینی در اثر شکست‌های پی‌درپی در جبهه‌های جنگ ضدمیهنی و پس عملیات پیروزمند ارتش آزادیبخش ملی در فتح مهران با شعار امروز مهران، فردا تهران، ناگزیر برخلاف خواسته‌ی خود، جام‌زهر آتش‌بس را سرکشید و گفت که دلیل آن را بعد می‌گویم. اما هیچگاه نگفت و در وصیت‌نامه‌ی خودش هم هیچ اشاره‌یی به این موضوع نکرد که چرا جام‌زهر را سرکشید.
اما چه کسی است که نداند تنها با جانفشانی مجاهدین و رزم‌آوران ارتش آزادی، خمینی ناگزیر از نوشیدن جام‌زهر آتش‌بس شد؛ مجاهدینی که به بهای جان و آبروی خود به درهم شکستن ماشین جنگی خمینی و گل گرفتن تنور جنگش، کمر بسته بودند.
ولی بی‌شک روزی واقعیت جنگ ایران و عراق از محاق بیرون خواهد آمد. روزی که این جنگ ضدمیهنی با تمامی پرونده‌هایش پیش روی سران حکومت آخوندی گشوده خواهد شد. آری، اسرار در محاق جنگ ایران و عراق در انظار مردم فاش خواهد شد…

--------------------------------------------------------

پاورقی
(۱) سایت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس- کتاب جنگ ایران و عراق جلد دوم نوشته دکتر حسین علایی، اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران
(۲) تلویزیون رژیم-پاسدار سبزوار [محسن] رضایی، سرکرده‌ی اسبق سپاه پاسداران - ۳مهر ۱۳۹۵
(۳) آخوند احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان ارتجاع -خبرگزاری حکومتی فارس- ۲۸شهریور ۹۶
(۴) خمینی- صحیفه‌ی نور- ج ۱۶ص ۱۹
(۵) خبرگزاری حکومتی فارس- ۲۸شهریور ۹۶
(۶) کتاب خاطرات حسینعلی منتظری
(۷) ابراهیم یزدی، مشاور خمینی و وزیر خارجه- کیهان ۵مهر ۵۸
(۸) کتاب خاطرات سید محمود دعایی، اولین سفیر رژیم در عراق
(۹) تلویزیون رژیم- ۲۲بهمن ۵۸
(۱۰) خمینی- تلویزیون رژیم- ۱۹فروردین ۵۹
(۱۱) منتظری- روزنامه بامداد - ۲۵فروردین ۵۹
(۱۲) (صحیفه نور، جلد دوازده، ص ۴۴)
(۱۳) آخوند علی خامنه‌ای- کیهان- ۵اردیبهشت ۵۹
(۱۴) سایت حکومتی تابناک- ۶مهر ۹۳
(۱۵) روزنامه جمهوری اسلامی- ۷مهر ۱۳۷۹
(۱۶) پاسدار محسن رضایی- تلویزیون رژیم- ۳مهر ۱۳۹۵.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c4e895a3-da48-4ed5-96ee-430c4b6b9a14"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات