728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز چهارم مهر ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
روزنامه‌های هر دو باند حاکم اغلب مطالب و عنوانهای خود را علیه همه‌پرسی در کردستان عراق اختصاص داده‌اند:
آرمان:
‌ همه‌پرسی و پیروزی محکوم به شکست
آرمان: ‌احتمال درگیری بین ترکیه و کردستان عراق
آفتاب یزد: همه‌پرسی اقلیم کردستان برگزار شد؛ پاسخ به چند پرسش درباره رفراندم تفرقه انگیز
چرا روسیه در قبال تحرکات بارزانی سکوت کرده است؟ آیا می‌توان به اقدامات ترکیه اعتماد کرد؟ همه‌پرسی کردستان عراق چه عوارضی در منطقه دارد؟ چرا غرب از همه‌پرسی اقلیم حمایت نمی‌کند؟ سرنوشت بارزانی پس از رفراندوم چگونه است؟ دلیل اظهارات معتدل اخیر بارزانی چیست؟

ابرار: سخنگوی وزارت‌خارجه: به‌درخواست عراق مرزهای هوایی اقلیم را بستیم

اعتماد: تجزیه جمهوری عراق کلید خورد، همه‌پرسی شوم
تجارت: با اجماع کشورهای منطقه علیه اقلیم کردستان عراق صورت گرفت؛ «تحریم» تاوان همه‌پرسی غیرقانونی

جوان: آرایش اقتصادی – نظامی ترکیه و عراق مقابل تجزیه طلبی اقلیم – دیروز همزمان با همه‌پرسی در اقلیم کردستان اردوغان از تحریم صادرات نفت و العبادی از احتمال اقدام نظامی در قبال تجزیه عراق سخن گفت

شرق: در پی همه‌پرسی کردستان عراق اعلام شد؛ اردوغان و فرمانده ارتش ترکیه در راه تهران

قانون: اقلیم بارزانی!

کیهان: داعش به آخر خط رسید صهیونیستها بارزانی را کوک کردند

مردم‌سالاری: در گفتکوی تلفنی روحانی و پوتین تأکید شد: تغییر مرزها؛ ممنوع

مردم‌سالاری: مصیبت در انتظار سراب بارزانی

برخی روزنامه‌های حکومتی هم با تیترهای خنثی به موضوع همه‌پرسی اقلیم کردستان پرداخته اند:
بهار:
سر انجام همه‌پرسی برگزار شد، رقص کردی در هوای پائیزی

کارون: کردهای عراق به‌رغم مخالفت ها رأی به استقلال دادند؛ همه‌پرسی تاریخی

همدلی: همه‌پرسی کردستان عراق با مشارکت بالا برگزار شد، سرانجام رفراندوم کردی

روزنامه‌های حکومتی در وحشت از اوجگیری اعتراضات کارگری اراک به دولت هشدار داده و دولت و نظام را همسو با کارگران معرفی کرده‌اند:
ابرار: واگذاریهای بد آتش زیر خاکستر است

اعتماد: تلاش دولت و مجلس برای حل مشکل صنفی کارگران

تجارت: برخورد با یکی از عوامل ناآرامیهای اخیر در استان مرکزی؛ مدیر عامل آذر آب بازداشت شد

کاروکارگر: دولت زنگ خطر اعتراض های کارگری را جدی بگیرد

خراسان:‌ هپکو و آذرآب قربانیان بانکها بی‌برنامگی و واردات

برجام و رابطه با آمریکا موضوع روزنامه‌های هردو باند حاکم است:
آفتاب یزد: صادرات آمریکا به ایران نصف شد
کیهان:‌خارجیها پرداخت فاینانس را مشروط به خرید کالا از کشورشان کردند

کیهان:‌ روزنامه‌های زنجیره‌یی: رویکرد آمریکا به زیان ایران است اما نباید واکنش خاصی داشته باشیم

کیهان:‌ عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته یی:‌ امکان شکایت ایران در برجام وجود ندارد

بحرانهای داخلی و مخاصمات باندی موضوع برخی از سایر عنوانهای روزنامه‌های روز سه‌شنبه است:
آرمان:
‌ دلائل نامه محمود احمدی نزاد به رئیس قوه قضاییه چیست؟ فرار به جلو با هدف تبرئه

آرمان:‌ همه‌پرسی و پیروزی محکوم به شکست
آفتاب یزد: وزیر ارشاد در مورد لغو کنسرت ها:‌مسئولان مردم را در گیر مسائل میان خود نکنند

اطلاعات: وزیر ارشاد: مسولان موظفند به رسانه‌ها بگویند چه کرده‌اند

ابتکار: گزارش هیأت تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان در کمیسیون آموزش قرائت شد؛ رازهای یک تخلف نجومی

ایران: نقد حقوقی توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد

جهان صنعت: دولت گریزان از واقعیتهای اقتصادی
جوان: دولت عامل گرانی برنج معرفی شد
شرق: نفوذ خصوصیها در بانک مرکزی

اعتراف به موقعیت درجه اول زن‌ستیزانه رژیم در جهان موضوع طنز یکی از روزنامه‌های حکومتی است:
جهان صنعت:
تا امروز تنها دلخوشی ما این بود که یک کشور دیگر هم وجود دارد که زنان‌شان حق ورود به استادیوم را ندارند. اما از چند روز پیش ما تنهای تنها هستیم و فقط ما هستیم که زنان‌مان حق ورود به استادیوم را ندارند.
تا امروز هر وقت غربی‌ها به ما ایراد می‌گرفتند که چرا شما اینجوری هستید، ما در جواب می‌گفتیم چرا به عربستانی‌ها گیر نمی‌دهید؟ از این به بعد همین یک بهانه را هم نداریم!
زنان عربستانی گواهینامه گرفتند، رانندگی کردند، در انتخابات شوراهایشان شرکت کردند و وارد استادیوم هم شدند!
احتمالا سه سال بعد در عربستان انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، پنج وزیر زن در کابینه مستقر می‌شوند، دو زن در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا می‌شوند ولی آقای اسحاق جهانگیری که آن موقع رئیس‌جمهور است، می‌گوید: من می‌خواستم یک زن را به‌عنوان وزیر معرفی کنم ولی نشد. ولی در عوض یک خانم را به فرمانداری کازرون منصوب کردم!
از آن طرف بازی ایران و چین است و زنان‌مان باید برای این‌که بتوانند وارد استادیوم شوند، چشم‌هایشان را با عمل جراحی تنگ کنند تا بتوانند خودشان را جای زنان چینی جا بزنند و وارد استادیوم شوند!
در افغانستان عزیز هم که سال‌های سال است زنان وارد ورزشگاه می‌شوند، خوانندگی می‌کنند، در تلویزیون‌شان حرکات موزون انجام می‌دهند. حتی در کره‌شمالی هم زنان این آزادی را دارند که وارد ورزشگاه شوند.
همان‌طور که می‌بینید فقط ما ماندیم و خودمان!
دیگر حتی عربستانی وجود ندارد که به خودمان دلداری بدهیم که حداقل یکی مانده به آخر هستیم. الآن با قدرت و عزت تمام آخر هستیم و با خود خلوت کرده‌ایم!

روزنامه‌های باند خامنه‌ای از خبرگان ارتجاع خواسته‌اند به‌دنبال سخنان خامنه‌ای برای نظارت بر سه قوه به‌خصوص دولت وارد شود:
کیهان: رهبرمعظم انقلاب در دیدار سی‌ام شهریورماه اعضای مجلس خبرگان رهبری با ایشان وظیفه داوری و حتی مطالبه‌گری تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی در ابعاد داخلی و خارجی را برعهده نمایندگان این مجلس به‌طور عام و هیأتی اندیشه‌ورز از آنان به‌طور خاص گذاشتند... کاملاً واضح است که اضافه شدن این «شأن جدید» در عمل، مجلس خبرگان را در جایگاهی برتر از قبل و بالاتر از قوای کشور قرار می‌دهد و این نهاد تخصصی را از شکل صرف حقوقی، وارد عرصه‌های مهم اداره کشور می‌کند و در واقع آنان را حتی تا ورود به حوزه‌هایی که تاکنون فقط شأن رهبری برشمرده می‌شده است، بسط‌ید می‌دهد. بر این اساس رهبری در این جلسه، دایره داوری و مطالبه‌گری مجلس خبرگان را اینگونه ترسیم کردند: «این مطالبه ممکن است از اینجانب باشد، ممکن است از دولت باشد، ممکن است از قوه قضاییه باشد، ممکن است از سپاه باشد، ممکن است از مجلس باشد.» دستگاههای مختلف و به‌خصوص دولتها که بیشترین امکانات کشور را در اختیار دارند، در پذیرش کاستی‌ها بسیار کند عمل کرده و از آن طفره می‌روند و در عین‌حال در بیان دستاوردها دچار غلو و بی‌حساب‌گویی می‌شوند که متأسفانه این را در اکثر دولتهای این طرفی و آن طرفی مشاهده کرده‌ایم.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای در تنگنای برجام به حملاتشان به تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی ادامه داده‌اند. سکوت ظریف در نشست 1+5و شکایت نکردن از نقض عهدهای آمریکا در کانون این حملات است:
کیهان: عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای: امکان شکایت ایران در برجام وجود ندارد
ابوالفضل ظهره‌وند عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان پیرامون اظهارات موگرینی مبنی بر عدم ارایه اعتراض و یا شکایتی از سوی هیچ از یک طرف‌ها در نشست کمیسیون مشترک برجام که به‌تازگی در نیویورک برگزار شده است، اظهار داشت: در خصوص این مسأله که آیا اعتراضی در آن نشست از سوی هیأت ایرانی شکل گرفته است یا خیر، باید آقایان عراقچی و یا سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ دهند، اما این مسأله را هم مد نظر داشته باشیم که خانم موگرینی به‌عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حرفی بدون دلیل و سند مطرح نمی‌کند و طبعاً روی حرف وی هم می‌توان حساب کرد و اگر این حرف را مطرح کرده خودش هم باید پاسخ گو باشد. ظهره وند افزود: آمریکا از بستر و چارچوب برجام جهت فشار بیشتر علیه ما استفاده می‌کند و آنها در قالب برجام در حال بازی هستند. ما هم‌چنان شاهدیم که آقای ترامپ موضع تهاجمی دارد و می‌خواهد زیر تمام قرارها و تعهدات دولت آمریکا در قالب برجام بزند.
وی تأکید کرد: در برجام امکان شکایت به‌نحوی که گفته می‌شود وجود ندارد و آمریکا هم از این وضعیت برای گرفتن امتیازات بیشتر استفاده می‌کند.
ظهره وند در پایان خاطرنشان کرد: اگر خانم موگرینی هم در این فضا چنین مسأله‌ای را طرح کرده فارغ از صحت‌وسقم آن چندان بی‌دلیل نبوده و می‌توان در مورد آن تأمل داشت.
لازم به ذکر است که برخی کارشناسان معتقدند که احتمالاً علت عدم اعتراض رسمی ایران به نقض برجام، وجود بند ۳۷یا همان «مکانیزم ماشه» در متن برجام است. بر اساس این بند در صورت اعتراض ایران به نقض توافق توسط طرف‌های مقابل، در نهایت تحریم‌هایی که به‌صورت نیم‌بند نیز تعلیق شده علیه ایران باز می‌گردد! متن ضعیف برجام به‌گونه‌یی تنظیم شده که طرف مقابل تعهدات را نقض می‌کند ولی اگر دولت ایران اعتراض کند در نهایت قطعنامه‌های شورای امنیت که به‌طور مشروط لغو شده دوباره علیه کشورمان باز می‌گردد!

کیهان: قاسمی سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید موگرینی عنوان کرده که تمام طرف‌ها بر این مسأله توافق داشتند که اعضا به تعهداتشان پایبند بوده‌اند آیا این به‌معنای این نیست که ایران از عملکرد آمریکا شکایتی نداشته؟ گفت: ما که دائم درباره بدعهدی‌های آمریکا صحبت کردیم و در صحنه عمل هم ملاحظه کردیم و در بیان و کلام دولتمردان و ریاست‌جمهوری آمریکا این نوع نگاه منفی و بدبینانه نسبت به برجام که بین ما و 1+5اتفاق افتاد، شنیده شده است.

روزنامه‌های حکومتی دود و دمهای نماینده خامنه‌ای در خصوص موشک‌پرانی رژیم را انعکاس داده‌اند:
ابتکار:
‌ رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به نزدیک‌تر شدن روابط تهران و پاریس، در خصوص توافق هسته‌یی تأکید کرد: برای همه سناریوهای برجامی آمادگی داریم.
درباره شبهه‌افکنی‌های غرب درباره برنامه موشکی ایران گفت: این یکی از مسائلی است که اروپایی‌ها باید دقت کنند که مخالفت با برنامه موشکی ایران راه به جایی نخواهد برد. ما بر سر مسائل امنیتی و دفاعی حاضر نیستیم هیچ گامی به عقب برداریم.

روزنامه‌های باند روحانی و شرکایش به دولت در خصوص بحرانهای اقتصادی اجتماعی هشدار داده‌اند:
جهان صنعت:
‌سرمقاله: دولت، گریزان از واقعیت‌های اقتصادی
اخیراً مسعود نیلی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در جمع فعالان بخش‌خصوصی از غفلت دولتها از واقعیت‌های اقتصادی کشور به‌وضوح انتقاد کرد. با این‌که خود او یکی از اعضای نزدیک به دولت است اما هنوز نتوانسته این نکته طلایی را آویزه گوش دولت کند که سرانجام یک نفر باید مسئولیت تصمیمات غلط اقتصادی که در نهایت صدمه‌های جبران‌ناپذیری برای مردم در پی دارد را برعهده بگیرد.
شواهد حاکی از آن است که به غیر از بخش‌خصوصی و مردم، نزدیکان حسن روحانی نیز از برخی سیاستهای موجود و پذیرفته نشدن واقعیت‌های اقتصادی نگرانند.
در حالی که واقعیت‌های اقتصادی کشور و هم‌چنین وضعیت نابسامان بازار به‌وضوح قابل مشاهده است، گاهی دولتها تصمیماتی را برای مردم اتخاذ می‌کنند که با اقتصاد مردمی مغایرت دارد.
در نهایت شاهد تصدی‌گری دولتها در اقتصاد و بی‌توجهی آنها به اقتصاد مردمی هستیم که به‌دنبال آن، مردم هر روز با دغدغه‌های جدیدتری روبه‌رو می‌شوند.
طی ماه‌های اخیر شاهد تصمیماتی هم‌چون حذف برچسب قیمت کالاها، کاهش نرخ سود بانکی، حذف ارز مسافرتی و اقداماتی از این دست بودیم که اگر ‌چه می‌تواند گامی برای دستیابی به آرامش در آینده باشد اما در شرایط فعلی بازار را دچار آشفتگی کرده است چرا که به‌دنبال پیاده‌سازی چنین تصمیماتی در بازار، نه‌تنها قیمت کالاها و مایحتاج روزانه مردم بیش از گذشته غیرشفاف شده بلکه این موضوع در بازار خودرو‌های وارداتی نیز کاملاً مشهود است تا جایی که بعید نیست تا چند وقت دیگر خودروسازان داخلی نیز قیمت‌های خود را افزایش دهند.
آن‌طور که از شواهد پیداست، هماهنگی لازم میان تیم اقتصادی دولت وجود ندارد و برنامه‌های اعلام شده از سوی کابینه دولت با هم تطابق ندارد. این در حالی است که اتحاد بین وزارتخانه‌ها و هم‌چنین دنباله‌روی متحدانه آنها از یک برنامه منسجم، یکی از ضرورت‌های فعلی اقتصاد به‌شمار می‌رود.
جهان صنعت: اما ای‌کاش رئیس‌جمهور ایران مکان سخنان اول مهرماهی خود را در مدرسه‌ای در شهر اراک انتخاب می‌کرد؛ مدرسه‌ای که پدران دانش‌آموزانش شش ماه است حقوق نگرفته‌اند، مدرسه‌ای که دانش‌آموزان و معلمانش به‌نمایندگی از دیگر معلمان و دانش‌آموزان سراسر کشور از ظلم و بی‌عدالتی موجود در سیستم آموزشی کشور خسته شده‌اند و انگیزه‌ای برای مطالعه و به‌روز کردن داشته‌هایشان ندارند، چه رسد که بخواهند دانش‌آموزانی مسوول، خلاق، عالم، اندیشمند و علاقه‌مند به تلاش و فعالیت در جامعه تربیت کنند. دانش‌آموزانی که یا پدران آنها بیکار هستند یا اگر شغلی هم دارند، حقوق کافی در زمان مقرر به آنها پرداخت نمی‌شود. معلمانی که از پس هزینه‌های حداقلی زندگی خود بر نمی‌آیند چطور می‌توانند در توسعه نظام آموزشی کشور نقش مؤثر داشته باشند! ای‌کاش رئیس‌جمهور در هنرستان دخترانه شهید مدرس تهران از دانش‌آموزان سؤال می‌کرد که چند نفر از شما فرزندان طلاق هستید؟ چند نفر از شما دندانهای سالم و روح و جسم سالم دارید؟ چند نفر از شما پدر یا برادر بیکار در خانه دارید؟ چند نفر از شما پدر، مادر یا خواهر و برادر بیمار یا معتاد در جمع خانوادگی خود دارید؟ آقای رئیس‌جمهور، فشار اقتصادی، رانت، فساد مالی، طلاق و بی‌بندوباری، قانون‌گریزی و بی‌توجهی بعضی از مسئولان به‌درخواست‌های به‌حق مردم، عدم شفافیت و نظارت صحیح بر عملکرد دستگاهها و... بنیان خانواده‌ها را سست کرده و در اکثر موارد از بین برده است. آقای رئیس‌جمهور اگر شما دغدغه واقعی نظام آموزشی کشور را دارید پس بساط مدارس غیردولتی و هیأت‌امنایی و نیز موسساتی اینچنینی را که ریشه در بی‌عدالتی و نظام سرمایه‌داری صرف دارد را برچینید. اگر به‌دنبال اجرای عدالت در سیستم آموزشی کشور هستید، فرصت‌های آموزشی برابر و رایگان را برای دانش‌آموزان سراسر کشور خلق کنید.

مردم‌سالاری: مردم‌سالاری: سرمقاله: چالشهای پیش روی اقتصاد مقاومتی
طی سالهای اخیر بین مسئولان و خصوصاً سکانداران استانهای کشور دائماً بحث اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود ولی بعد از گذشت زمان باز هم در نقطه‌ای قرار داریم که کماکان مردم نتیجه محسوسی را در زندگی خودشان و به قولی سر سفره خودشان مشاهده نکنند
یکی از معضلات اصلی که به‌صورت سیستماتیک در حال رشد است و مانع پیشرفت اقتصاد کشور می‌شود موضوع فسادهای اقتصادی است که تا مویرگهای اقتصادی ما هم رخنه کرده است.
پس اگر بخواهیم در هر بخشی از موضوعات مدیریتی در هر سمت و جایگاهی که وارد می‌شویم و برنامه نداشته باشیم، سنگ روی سنگ نخواهد ماند. ما طی این سالها خسارات بسیار زیادی از ناحیه نامدیریتی عده‌یی متحمل شده‌ایم و جالبتر این‌که عده‌یی نه تنها به فکر برآوردن نیازهای مردم و کشور نبوده‌اند حتی در فکر رفع نیاز نبوده و تبدیل به ماشینهای امضاء برای منافع خود شده‌اند‌.

روزنامه‌های هر دو باند حاکم وحشت رژیم از بالا گرفتن اعتراضات کارگران هپکو و آذراب اراک را بارز کرده و خبر از اشک تمساح مقامات حکومتی برای کارگران سرکوب شده داده‌اند:
وطن امروز: هپکو و آذرآب قربانی رکود
از سال گذشته کارگران شرکتهای هپکو و آذرآب با مشکلات معیشتی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و مشکلات آنها هر روز بیشتر می‌شود تا حدی که حالا برای این‌که مسئولان به آنها توجه کنند دست به اردوکشی‌های خیابانی، تجمع و تحصن زده‌اند
در هفته‌های اخیر کشمکش کارگران 2شرکت هپکو و آذرآب با کارفرمایان و سرمایه‌گذاران و متعاقب این موضوع ورود دستگاههای انتظامی به این درگیری، شهر اراک را تبدیل به یک شهر امنیتی کرده و موجب شده برخی فرصت‌طلبان از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.
کارگران این دو شرکت در روزهای اخیر به‌دلیل دریافت نکردن چند ماه حقوق خود دست به تجمعاتی در نقاط مختلف استان اراک مانند جاده تهران - اراک و راه‌آهن این شهر زدند و خواستار توجه بیشتر مسئولان شدند که در نهایت با طولانی شدن این تجمعات و اختلال در روند نظم عمومی نیروهای انتظامی وارد عمل شده و صحنه‌های بدی رخ داد که همین صحنه‌ها خوراک خبری رسانه‌های بیگانه شد. فارغ از این‌که راه‌کار قانونی و درست برای کارگری که کارد به استخوانش رسیده و بالای 6ماه است حقوق نگرفته چیست،
در هپکو، به‌رغم این‌که حدود چند ماه از انتخاب سهامدار جدید شرکت می‌گذرد نه تنها مشکلات این شرکت مرتفع نشده است بلکه هنوز کارگران این شرکت در سردرگمی و اعتراض هستند. از طرف دیگر انعقاد قرارداد ساخت 3هزار ماشین‌آلات راهسازی توسط هپکو نیز به‌عنوان یکی از مصوبات سفر هیأت دولت یازدهم به استان مرکزی در آبان سال ۹۵هنوز عملیاتی نشده است.
انتشار تصاویری از واردات ماشین‌آلات راهسازی از بندر شهید رجایی آن هم در حالی که شرکت هپکو به‌عنوان تنها تولیدکننده ماشین‌آلات راهسازی در خاورمیانه است، دل کارگران این شرکت را به درد آورد.
مدیران شرکت آذرآب تاکنون وام‌های کلان متعددی را برای بهبود اوضاع شرکت و پرداخت معوقات کارکنان دریافت کرده‌اند که تنها در یکی از موارد در آستانه نوروز امسال 19میلیارد تومان تسهیلات به مدیر عامل این شرکت پرداخت شده ولی از این مبلغ ریالی صرف کارگران نشده است.
شرکت آذرآب به هیچ‌وجه در شرایط مالی بد نیست و هم‌اکنون حداقل 600میلیارد تومان قرارداد کاری دارد. این منبع آگاه با قید این شرط که نامی از او فاش نشود، افزود: مدیرعامل شرکت آذرآب از سال 94تا 95از بانکهای مختلف میلیاردها تومان و فقط از بانک کشاورزی 150میلیارد تومان وام گرفته است و برای دریافت وام بانک کشاورزی 39درصد از سهام آذرآب را به‌عنوان ضمانت قرار داده که بانک کشاورزی در تاریخ 15اسفند 95از مدیرعامل این شرکت می‌خواهد این وام را پس بدهد اما به‌علت عدم پرداخت وام، ضمانت وام را به اجرا گذاشته و 39درصد از سهام آذرآب را مصادره می‌کند. این فعال کارگری تصریح کرد: در واقع عمده سهام آذرآب برای بانک کشاورزی است و در حال حاضر مدیر عامل شرکت آذرآب هیچ‌کاره است اما از هیچ تلاشی برای نگه‌داشتن سهام شرکت در دست خود دریغ نمی‌کند... سؤال مهمی که پس از مشاهده اتفاقاتی مانند استان اراک به وجود می‌آید این است که اساساً کارگران برابر تأخیر دریافت حقوق خود باید چه کاری انجام دهند؟ بنا بر قانون کار، کارگران در این مواقع باید ابتدا به شعبه بیمه‌گذار خود مراجعه و سوابق‌شان را تجمیع کنند و سپس به اداره کار و امور اجتماعی حوزه کاری خود رفته و در صورت قبول ادعای آنها جلسات دادگاه برای دریافت حقوق کارگر برگزار می‌شود.
در حال حاضر وزارت کار پاسخگوی کارگران نیست، این وزارتخانه باید از کارگران حمایت کند و زودتر وارد عمل شود. وی افزود: کارگر اگر دستمزد نداشته باشد چطور می‌تواند زندگی کند، نیاز است که دولت وارد عمل شود. اسماعیلی با مسئول خواندن وزارت کار نسبت به کارگران، ادامه داد: وزارت کار باید پیش از این‌که موضوع تا این حد حاد شود ورود می‌کرد و اجازه نمی‌داد چنین صدمه‌ای به کارگران وارد شود، در کنار این باید شرایط بازنشستگی یا شغل مجدد برای آنها ایجاد می‌کرد.

شرق: نمایندگان خواستار شدند
فسخ یک‌طرفه قرارداد هپکو
ماجرای پر‌پیچ‌وخم دو کارخانه هپکو و آذرآب به اینجا ختم نمی‌شود. تقریباً بعد از وقوع حادثه درگیری نیروی انتظامی با تجمع کارگران این دو شرکت، هر روز جلسه‌یی در رابطه با رسیدگی به مطالبات کارگران این شرکتها در حال برگزاری است و مسئولان به‌دنبال چاره‌اندیشی هستند. در این راستا، حتی برخی نمایندگان مجلس به‌خاطر شیوه برخورد با کارگران به وزیر کشور تذکر دادند و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم برای رسیدگی به وضعیت این دو کارخانه تحت فشار قرار گرفت.
عدم اجرای مصوبات شورای تأمین از سوی مدیرعامل شرکت و اخلال در امر نظام اقتصادی کشور و ایجاد بی‌نظمی و اخلال در نظم عمومی که منجر به درگیری بین کارگران و نیروی انتظامی و موجب ضرب و جرح کارگران این شرکت شد، علت بازداشت مدیرعامل این شرکت است. یکی دیگر از اتهامات این مدیرعامل، تشکیل‌ندادن مجمع عمومی شرکت بود که البته دو روز پیش مقرر شد در تاریخ ششم مهر برگزار شود. رئیس کل دادگستری استان مرکزی، هم‌چنین اعلام کرد: یک‌سری مباحث مالی در حوزه داخلی شرکت نیز مطرح است؛ از جمله این‌که مدیرعامل این مجموعه پس از دریافت وجوهی در قالب وام، از آنها در جای دیگری غیر از شرکت بهره‌برداری کرده که از دیگر موارد منتهی به بازداشت بوده است.

‌واگذاریهای «بد» آتش زیر خاکستر است
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی وضعیت به‌وجودآمده در سه شرکت هپکو، آذرآب و ماشین‌سازی اراک در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: اصلی‌ترین دلیل بالا گرفتن نارضایتی‌ها و اعتراضهای جامعه کارگری «خصوصی‌سازی بد» و «شرایط اقتصادی نامناسب» است. باستانی گفته: شرایط حاکم بر بنگاههای اقتصادی واگذار شده به بخش خصوصی آتش زیر خاکستری است که هرازگاهی زبانه‌هایش سر می‌کشد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/59f0b22b-cbb6-49d7-92f3-1ac32563ee77"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات