728 x 90

فقر فراگیر در سال نو و دروغهای مضحک رئیسی

سخن روز
سخن روز

رئیسی جلاد در پیام نوروزی خود سال۱۴۰۲ را سال پرفراز نشیب و همراه با حوادث تلخ و شیرین خواند و افزود: «اما برآیند اتفاقات سال، رشد و شکوفایی بیشتر ایران عزیز در همه بخشها بود. رهبر معظم... سال۱۴۰۲ را سال رشد تولید و مهار تورم نامگذاری کردند همه تلاش دولت برای تحقق این شعار متمرکز شد. رشد اقتصادی در مجموع در سال۱۴۰۲ بر اساس برآورد مرکز آمار حداقل ۶درصد خواهد بود. الآن ۳سال متوالی است که کشور رشدهای بالای ۴درصد را تجربه می‌کند».

وقاحت و دروغگویی بی‌دنده و ترمز، هنر همهٔ اراذل و اوباش حاکم ولایت است، اما در این هر دو، به نظر می‌رسد که این جلاد ۶کلاسه، رکورد اسلاف خود را شکسته و می‌تواند ادعا کند مکتب اقتصادی جدیدی را بنیان گذاشته که در آن به‌رغم این‌که قیمتها روز به‌روز رو به‌بالا جهش می‌کند اما تورم سرپایینی می‌رود و در حالی‌که تولید در همهٔ زمینه‌ها یا از بین رفته یا در حال احتضار است، اما این مکتب اقتصادی رشد ۶درصد و بیشتر را نشان می‌دهد.

اما فارغ از این‌که رئیسی، بی‌پروای ننگ و تمسخر همگان چه می‌گوید، این روزنامه‌ها و مهره‌های حکومتی هستند که به‌واقعیتهای اقتصای تلخ ماورای تصوری گواهی می‌دهند که طی همین یک سال گذشته اتفاق افتاده است:

روزنامهٔ حکومتی مردم‌سالاری در ابتدای سال (۱۷فروردین ۴۰۲) نوشت: خط فقر ۱۵میلیون تومان است. خبرگزاری حکومتی ایلنا در پایان سال (۲۵ اسفند) به‌نقل از یکی از مهره‌های رژیم نوشت: «اگر درست محاسبه کنند و سهم واقعی اقلامی مانند مسکن و آموزش را در نظر بگیرند، نرخ واقعیِ سبد معیشت قطعاً ۳۰میلیون تومان و حتی بیشتر است».

روزنامهٔ شرق (اردیبهشت ۱۴۰۲) از شاخص فلاکت بیش از ۴۰درصدی و تورم بیش از ۵۰درصدی خبر داد. همین روزنامه (۱۲ اسفند) نوشت: بالاترین شاخص فلاکت در سال۲۰۲۳ برای ایران، رتبه۱۹ از میان ۱۵۷کشور جهان است).

آری، در سالی که گذشت، تمام مردم ایران، بجز معدود ۳، ۴درصدی وابستگان رژیم، هم‌چون اکثر دشتهای فلات ایران، در فقر فرو نشست کردند. به‌گزارش روزنامه‌های رژیم، از این میان، ۶دهک پایین جامعه (حدود ۶۰میلیون نفر) از زیر خط فقر گذشتند و ۳۰میلیون نفر از خط بقا هم عبور کردند. از این رو شب عید برای اکثریت هموطنان، شب نداری و محرومیت و حسرت است. با قیمتهای سرسام‌آور، کارگران و زحمتکشان نه تنها نمی‌توانند رخت و لباس خود و فرزندانشان را نو کنند، بلکه حتی اندکی رنگ و بو دادن به‌سفره‌های محقر در شب عید هم برایشان محال می‌نماید.

علت این فقر و فلاکت فراگیر را در آمار و ارقامی که در اقتصاد کلان ارائه می‌شود، می‌توان دید. روزنامهٔ حکومتی ستاره صبح (۲۶ اسفند) به‌نقل از همتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی رژیم نوشت: «بر اساس برآورد در مدت دو سال دولت سیزدهم، چاپ پول ۸۳درصد، نقدینگی ۷۲درصد، دلار ۹۷درصد، سکه ۱۶۲درصد و شاخص قیمتها ۱۱۴درصد افزایش یافته است».

همین روزنامهٔ خاطرنشان می‌کند: «این مطلب ۱۲مرداد امسال چاپ شد. بعد از آن قیمت دلار تا مرز ۶۰هزار تومان و قیمت سکه تا مرز ۳۷میلیون تومان پیش رفت. وقتی قیمت دلار و سکه بالا می‌رود، بر قیمت دیگر کالاها تأثیر می‌گذارد و قدرت خرید افرادی را که درآمد ثابت یا پایین دارند کاهش می‌دهد».

تورم در مواد غذایی از حد متوسط تورم بیشتر است. به‌گزارش مرکز آمار «قیمت میوه‌جات و سبزی‌ها ۱۰۰تا ۲۰۰درصد در بیش از ۲سال گذشته افزایش‌یافته و قیمت گوشت سفید و قرمز هم بیش از ۴برابر نسبت به‌تابستان۱۴۰۰ شده است» (روزنامه ستاره صبح ۲۱ اسفند ۱۴۰۲)..

همتی از تورم سه رقمی برای مایحتاج روزمره مردم از گوشت و مرغ و لبنیات» خبر می‌دهد و هم او خطاب به‌رئیسی که شعار انتخاباتی‌اش «ایران قوی» بود، می‌نویسد: «سقوط قدرت خرید مردم با داشتن رتبه اول جمع منابع نفت و گاز جهان، رفتن بیش از ۳۰ درصد مردم به‌زیر خط فقر، فاصله گرفتن بسیار زیاد از رقبای منطقه‌یی از نظر تولید ناخالص داخلی و قدرت اقتصادی، بدتر شدن رتبه فساد و محیط کسب وکار... کدام یک نشانگر تلاش دولت برای شکل دادن ایران قوی است؟» (سایت حکومتی انتخاب ـ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲).

بگذریم که همین همتی هم تا وقتی مصدر کار بود، جز بر فقر و سیه‌روزی مردم نیفزود و تنها جیبهای راهزنان حکومتی را پر کرد، اما انصافاً رئیسی جلاد در دو سال ریاست خود، روی دست همهٔ جنایتکاران پیش از خود بلند شده و همهٔ رکوردهای غارت و چپاول در این رژیم غارتگر را شکسته است.

فشار خردکنندهٔ این وضعیت اقتصادی بر ضعیف‌ترین اقشار جامعه وارد می‌شود. همان تودهٔ عظیمی که اکثریت ۷۰- ۸۰درصدی جامعهٔ ایران را تشکیل می‌دهند. همان اکثریتی که به‌اذعان رسانه‌های حکومتی ۳۰درصد آنها در زیر خط فقر مطلق به‌سر می‌برند، آنها که قدرت خرید نان خالی را ندارند و نان را هم نسیه یا قسطی می‌خرند.

البته رئیسی یک گماشتهٔ حقیر خامنه‌ای و آلت فعل نظام پلید ولایت فقیه است. نظامی که از روز اول بر غارت و سرکوب مردم استوار شده است. همان نظام گورزادی که بنیانگذار پلیدش، سنگ‌بنای آن را با این حرف سخیف پایه گذاشت که «اقتصاد مال خر است»! از این دیدگاه ارتجاعی جز همین نتایج تلخی که امروز شاهد آن هستیم، نمی‌توان انتظار داشت. اخیراً نوه او حسن خمینی اذعان کرد: «هر درختی که میوه‌اش فقر و نداری باشد، شجره خبیثه است». آری! این فقر و فلاکت و تباهی، همه ثمرات شجرهٔ خبیثهٔ خمینی است. اما دور نیست که این شجره خبیثه با همت و ارادهٔ مردم به‌پاخاسته ایران و فرزندان جان‌ برکفشان در کانون‌های شورشی ریشه‌کن و با انقلاب دموکراتیک مردم ایران به‌آتش کشیده شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/968ec562-aca4-440c-afa5-e805f909e87d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات