728 x 90

وضعیت مدارس در ایران – زنگ وحشت

وضعیت مدارس
وضعیت مدارس
باز هم مهر و باز هم یک سال تحصیلی دیگر. این بار مهر ۱۳۹۶.

می‌خواهیم در این مهر نگاهی بیاندازیم به وضعیت مدارس در ایران تحت حاکمیت آخوندهای مرتجع.

اما این مهر با مهرهای قبلی متفاوت است. به‌طور خاص برای رژیم ولایت فقیه این مهر و این سال تحصیلی با همهٴ دوره‌های دیگر تفاوت می‌کند. اکنون در حالی سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود که به همهٴ بحرانهای رژیم یک بحران خردکننده‌ی اجتماعی هم اضافه شده است. اسم این بحران اوجگیری جنبش دادخواهی قتل‌عام شدگان ۶۷ است و دیکتاتوری ولایت فقیه توان عبور از این بحران را ندارد.

حالا مهرماه در بحبوحه‌ی چنین بحرانی فرا رسیده است. یک سال تحصیلی متفاوت، با فرصت‌های بی‌شمار برای عصیان و یک سال تحصیلی همراه با اعتراض به ظلم و اختناق.

اما ببینیم وضعیت مدارس در ایران چگونه است؛ وضعیت فیزیکی و ساختمانی مدارس آنهم از دید کارگزاران همین رژیم ضدمردمی و از میان انبوه گزارش رسانه‌های همین نظام ارتجاعی.

وضیت مدارس در ایران – فرسودگی مدارس
 
وضعیت مدارس - وضعیت ساختمان و بنای مدرسه
«زنگ وحشت در مدارس میناب… مدارس تخریبی در میناب یکی یکی در حال ریزش هستند… نادیده گرفتن نوسازی مدارس تخریبی در سالهای گذشته سبب ریزش سقف و تخریب آنها شده که علاوه بر تهدید جان دانش‌آموزان بر کیفیت تحصیل آنها نیز تاثیر جدی گذاشته است». (خبرگزاری حکومتی مهر- ۸فروردین ۹۶)

وضیت مدارس در ایران – فرسودگی مدارس
«تحصیل زیر سقف‌های لرزان… بحث مدارس تخریبی جدی است… زلزله‌ای با قدرتی کمتر از ۵ریشتر هم برای مدارس غیراستاندار حادثه آفرین است». (خبرگزاری مهر- ۲۸شهریور ۹۶)

«تحصیل با دلهره در مدارس شبه کپری! در مناطق مختلف کشور مدارس کپری موجود است و دانش‌آموزانی که با همه فقر و محرومیت و دشواریهایشان تحصیل می‌کنند. مدارسی که نه امنیت، نه بنایی مستحکم، نه فضایی سالم و شاد برای انگیزه ادامه تحصیل و نه وضعیت بهداشتی مناسب برای حضور دانش‌آموزان دارند». (خبرگزاری حکومتی ایسنا- ۲۱مرداد ۹۶)


وضیت مدارس در ایران – مدارس بدون سقف و کلاس
 
«بیشتر مدارس منطقه ۱۳ آموزش و پرورش شهر تهران فرسوده هستند». (مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۳ تهران – سایت حکومتی رکنا- ۲۱تیر ۱۳۹۶)

«مدارس شرق هرمزگان شرایط بحرانی دارند… اواخر سال گذشته سقف دو مدرسه فرو ریخت… اگر حمایت ویژه‌یی صورت نگیرد، فاجعه به بار خواهد آمد». (آخوند ذوالقدر، نماینده مجلس ارتجاع- خبرگزاری مهر- اول مرداد ۱۳۹۶)

وضیت مدارس در ایران – مدارس بدون کمترین امکانات
«مدیر کل آموزش و پرورش لرستان: مدارس کپری تا پایان سال‌جاری در استان برچیده می‌شوند». (ایسنا- ۲۰تیر ۹۶)

«رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور: در خصوص کلاس‌های کپری اعتقادی به حذف آن ندارم… این مدارس مبتنی بر شرایط اقلیمی منطقه بوده و پاسخگوی نیاز افراد است.» (باشگاه خبرنگاران جوان- ۷اسفند ۱۳۹۵)

وضیت مدارس در ایران – کلاس‌های بدون سقف
«نظرپور، معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش: ۱۰۰۰کلاس خشتی گلی و ۱۷۰۰کلاس کانکسی در سطح کشور وجود دارد». (ایسنا- ۲۱مرداد ۹۶)

وضیت مدارس در ایران – مدارس کپری
 
«هوشنگ بازوند، استاندار لرستان: ۴۲۰۰مدرسه در استان وجود دارد که ۴۷درصد آنها مقاوم نیستند». (ایسنا- ۲۱مرداد ۹۶)

«تهران محروم‌ترین شهر کشور به‌لحاظ وضعیت مدارس. مدارسی که جان هزاران دانش‌آموز پایتخت را تهدید می‌کند. ساخت برج‌های تجاری مهم‌تر است یا نوسازی مدارس؟». (شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا- ۷اسفند ۱۳۹۵)

«عمر بالا ونبود بودجه لازم برای تعمیرات و نگهداری موجب شده تا اکثر مدارس کشور از فرسودگی در رنج باشند به‌طوری که هر چند وقت یکبار شاهد تخریب و یا آسیب دیدگی برخی ازمدارس کشور باشیم». (جوان آنلاین- ۲۰اردیبهشت ۱۳۹۵)

وضیت مدارس در ایران – مدارس فرسوده و در حال ریزش
«هرسال امکان ریزش و خراب شدن مدرسه وجود دارد این در حالی است که بارها پیگیری کردیم اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است… با وجود این‌که تاکنون شاهد مرگ دانش‌آموزان زیادی در کشور به‌دلیل فرسوده بودن و نا ایمنی بودن مدارس بودیم باز هم حاضر نیستند که اقدام جدی و اساسی در این زمینه انجام دهند. هر سال بودجه خیلی کمی برای ترمیم به مدرسه می‌دهند که حتی پول رنگ آمیزی هم نمی‌شود و با این کار تنها درصدد پوشاندن عیب‌ها و کم‌کاری خودشان هستند». (مدیر یک مدرسه- شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا- ۷اسفند ۱۳۹۵)

«کشور ما جزو ۱۰کشور حادثه خیز جهان است که در آسیا مقام چهارم و در دنیا مقام ششم را دارد و آسیب‌پذیری ایران در برابر زلزله نزدیک به هزار برابر ژاپن است». (باشگاه خبرنگاران جوان- ۱۷مهر ۱۳۹۴)

«آمارها نشان می‌دهد ۷میلیون متر مربع از فضای مدارس کشور کهنه و فرسوده بوده و برای بازسازی نیاز به بودجه‌یی کلان دارند». (جوان آنلاین- ۲۰اردیبهشت ۱۳۹۵)

«۳۰درصد مدارس کشور فرسوده و نیازمند بازسازی هستند… حدود ۴میلیون از دانش‌آموزان در این ۳۰درصد مدارس فرسوده کشور مشغول به تحصیل هستند». (تسنیم- ۳۱خرداد ۱۳۹۶)

«معاون وزیرآموزش و پرورش: ۱۰هزار مدرسه در ایران فرسوده و تخریبی است». (ایرنا- ۲۶آذر ۹۵)

«رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک خرم‌آباد از تخریبی بودن ۳۰و فرسوده بودن ۳۰درصد دیگر از مدارس این ناحیه خبر داد». (خبرگزاری مهر- ۱۰بهمن ۹۵)

«مدیرآموزش وپرورش قشم گفت: قریب به ۴۱۶۰دانش آموز شهری و روستایی شهرستان قشم در مدرسه تخریبی مشغول تحصیل هستند». (خبرگزاری مهر- ۲۰مرداد ۹۵)

«یک سوم مدارس ایران با یک زلزله ۵ریشتری روی سر دانش‌آموزان خراب می‌شوند». (خبر آنلاین- ۱۲خرداد ۱۳۹۵)

«تقریبا در تمامی مناطق مشهد با بحث فرسودگی مدارس روبه‌رو هستیم». (رئیس سازمان آموزش و پرورش استان خراسان رضوی- جوان آنلاین- ۲۰اردیبهشت ۱۳۹۵)

«در کل استان کرمان ۸۰۰مدرسه تخریبی وجود دارد که از شهر کرمان تا دورترین منطقه استان را شامل می‌شود». (خبرگزاری مهر-۱۰آبان ۹۵)

«در تهران حدود ۱۰هزار کلاس درس، فرسوده بوده و نیاز به تخریب و نوسازی دارند… برخی مدارس پایتخت حتی از حداقل ایمنی‌ نیز برخودار نیستند… اگر در این میان زلزلةی چهار یا پنج ریشتری رخ دهد، ممکن است ۱۷هزار کلاس درس تخریب شود و اگر بخواهیم این تعداد کلاس درس را تخریب و مقاوم‌سازی کنیم با اعتبارات فعلی به ۳۲سال زمان نیاز داریم! (مدیر کل آموزش وپرورش-جوان آنلاین- ۲۰اردیبهشت ۱۳۹۵)

وضیت مدارس در ایران – تخریب مدارس
 
«بیش از ۲هزار کلاس درس در قالب ۳۷۲مدرسه در ناحیه دو آموزش و پرورش شهرستان اردبیل وجود دارد… که قدمت برخی از آنها به سال ۱۲۹۵می‌رسد [یعنی به سلسلهٴ قاجار] و به‌شدت نیازمند تخریب وبازسازی هستند». (مدیر آموزش و پرورش شهرستان اردبیل- جوان آنلاین- ۲۰اردیبهشت ۱۳۹۵)

«دانش آموزان مدرسه ”موگویی“ شهرستان دورود در استان لرستان با چتر در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

وضیت مدارس در ایران
- دانش‌آموزان مدرسه ”موگویی“ شهرستان دورود در استان لرستان با چتر در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

دانش آموزان این مدرسه مجبورند به‌علت فرسوده بودن ساختمان مدرسه و چکه کردن آب از سقف کلاسها برای خیس نشدن، چترهای خود را در کلاس باز کرده و درس بخوانند. (سایت حکومتی تابناک- ۶دی ۱۳۹۵)

وضیت مدارس در ایران
- برای حل مشکل ترافیک، یک مدرسه در اصفهان تخریب شد تا تبدیل به خیابان شود!

ملاحظه می‌شود که موضوع فرسوده بودن بافت مدارس کشور منحصر به یک شهر و یا یک استان نیست بلکه در سراسر کشور چنین وضعیتی وجود دارد.

وقتی ۳۰درصد از مدارس تهران آن‌قدر فرسوده هستند که نیاز به تخریب و بازسازی دارند، وضعیت مدارس در سایر نقاط کشور به‌طور خاص مناطق محروم و دورافتاده مشخص است. با این حال دولت آخوند روحانی از اختصاص بودجه برای ترمیم سقف آنها خودداری می‌کند. درصورتی که بودجه نیروهای سرکوب و نهادهای تبلیغاتی و صدور تروریسم را همه ساله افزایش می‌دهد.

وضیت مدارس در ایران – نمای یک کلاس درس در پاکستان
گستردگی فرسودگی بافت مدارس کشور در نظام آخوندی امری عادی و طبیعی است! زیرا وقتی مرکز تجاری ۱۷طبقه ساختمان پلاسکو با ۵۰۰۰کارگر و انبوهی مراجعه کننده درقلب پایتخت آن‌چنان فرسوده است که بایک حادثه آتش‌سوزی فرو می‌ریزد، فرسوده بودن مدارس به‌ویژه مدارس مناطق محروم چیز پوشیده‌ای نیست!

وقتی دزدان حاکم بر ایران به اموال فرهنگیان از جمله اموال معلمان مدارس فرسوده در صندوق ذخیره فرهنگیان رحم نمی‌کنند، و ۱۲هزار میلیارد! آن را بالا می‌کشند، انتظار رسیدگی به مدارس فرسوده توسط آنها انتظار پوچ و بی‌جایی است. حکومتی از پس مشکلات آموزش وپرورش کشور از جمله رسیدگی به مدارس فرسوده برمی‌آید که مردمی باشد، نه حاکمیت منحوس ولایت‌فقیه که رابطه‌اش با مردم رابطه‌ای سرکوبگرانه و غارتگرانه است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/06c2c3a2-4b11-48ae-8acf-a2fe25b84e68"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات