728 x 90

سفر آمانو به تهران و وحشت رژیم

یوکیا آمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
قرار است یوکیو آمانو رئیس سازمان انرژی اتمی آخرشب روز شنبه 6آبان 96 به ایران تحت حاکمیت آخوندها وارد شود. مواضع رسانه‌ها و مهره‌های رژیم بیانگر وحشت رژیم آخوندی نسبت به این بازدید است به‌خصوص که این بازدید بعد از دیدار نیکی هیلی با آمانو در ماه قبل و درخواست بازدید کامل از سایتهای رژیم و نامه 13سناتور کنگره آمریکا به نیکی هیلی در همین رابطه است.

13سناتور کنگره آمریکا در نامه‌یی به نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، از نگرانیهای خود در زمینه نظام بازرسیها و تأیید پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس بین‌المللی انرژی نوشته‌اند و خواستار تقویت این بازرسیها شده‌اند.

در این نامه آمده است: "ما بدین وسیله نگرانی خودمان را از نظام بازرسیها و راستی‌آزمایی برجام که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان ارگان سازمان ملل‌متحد در حال اجراست، اعلام کنیم... بسیار حیاتی است که اطمینان یابیم، نظام بازرسیهای آژانس از ایران به قدری عمیق و جامع است که با دقت و صحت بالا بتواند از هرگونه تلاش فوری یا تدریجی ایران برای خروج از برجام خبر دهد." (سایت حکومتی جام نیوز ـ 6آبان 96)

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت‌خارجه از سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در روز شنبه خبر داد و این سفر را "حمایت قاطع این نهاد بین‌المللی از برجام" ارزیابی کرد.

قاسمی اظهار داشت: ”در ادامه دیدارهای متقابل میان مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات ذیربط در جمهوری اسلامی ایران و با هدف مرور آخرین وضعیت همکاریها و ارتباطات دو طرف در زمینه‌های مختلف مرتبط با برجام، امور پادمانی و همکاریهای هسته‌یی در امور صلح آمیز، یوکیا آمانو مدیرکل روز شنبه برای دیداری کوتاه وارد تهران می‌شود“.

وی افزود: ”سفر آمانو که در تمامی گزارشهای رسمی خود به شورای حکام، پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته‌یی خود وفق برجام را تأیید کرده است، در فضای کنونی که در اثر اظهارات بی‌پایه و غیرقابل قبول مقامات آمریکایی علیه برجام ایجاد شده، نشانه‌ای مستحکم مبنی بر حمایت قاطع این نهاد بین‌المللی از برجام محسوب می‌شود“.

آخوند ترابی امام جمعهٴ خامنه‌ای در نمایش جمعهٴ دیروز بروجرد گفت: ”طرح جدید که نمایندگان کنگره و مجلس سنای آمریکا به‌دنبال آن هستند دائمی کردن محدودیت‌های ایران در برجام، بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران و بازرسی از سایت‌های نظامی ایران است که همین موضوع محور مذاکره آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تهران است که فردا صورت می‌گیرد“.

وی افزود: ”آنها می‌خواهند از توان موشکی ایران بکاهند و قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران را تضعیف کنند اما امروز باید با تمام توان به‌دنبال افزایش توان موشکی و قدرت بازدارندگی کشور باشیم“.

آخوند ترابی گفت: ”جمهوری اسلامی اجازه بازرسی، معامله و محاکمه بر سر مسائل دفاعی و امنیتی و نظامی را نخواهد داد و این موضع صریح جمهوری اسلامی ایران است که باید فردا با قاطعیت به شخص آمانو منتقل شود“. (آخوند ترابی امام جمعهٴ بروجرد ـ 6آبان)

سرمقاله روزنامه حکومتی خراسان ـ 6آبان نوشت: ”آمانو به‌دنبال پارچین دوم است؟

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شب گذشته در حالی وارد ایران شد که اگر ‌چه به نظر می‌رسد سفر او عادی و مشابه دیگر سفرهایش به تهران است، اما دست‌کم می‌توان گفت که این سفر عادی در شرایطی خاص انجام می‌شود“.

روزنامه خراسان در ادامه خاطرنشان می‌کند: ”عبارت «چگونگی بازرسی ها» که در اطلاعیه سفر آمانو آمده احتمالاً به بازرسیهای متعارف این نهاد ارتباطی ندارد... منظور آژانس از چگونگی بازرسی‌ها، پرداختن به وجه دیگری از بازرسی هاست که طی سه ماه اخیر مورد تأکید مقامات آمریکایی و حتی خود آمانو بوده است؛ یعنی بازدید از مراکز نظامی ایران. در همین مدت نیز آمانو دست‌کم سه مرتبه تأکید کرده که «دسترسی‌های آژانس در برجام شامل تأسیسات نظامی نیز می‌شود.
به بیان خیلی ساده آمریکایی‌ها می‌خواهند بازرسان آژانس همان‌گونه که به نطنز یا فردو و... می‌روند بر تجهیزات با کاربردهای دوگانه نیز در هر مکانی که در ایران باشد (ولو پادگانها و تأسیسات فنی نظامی ایران) نظارت داشته باشند.“...

روزنامه خراسان که وابسته به باند خامنه‌ای است تأکید می‌کند: ”باید برای آژانس مشخص شود ایران به هیچ‌وجه در حوزه بازرسی از مراکز نظامی که مستقیماً به امنیت کشور مربوط است حاضر به ذره‌یی عقب‌نشینی نیست و آژانس نباید به‌دنبال زمینه چینی برای دست و پا کردن یک پارچین دیگر باشد“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2672ee80-d36b-4742-9ed7-e9826ba22d81"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات