728 x 90

مرگ تدریجی صنعت فرش ایران!

مرگ تدریجی صنعت فرش ایران!
مرگ تدریجی صنعت فرش ایران!
در حاکمیت پلید آخوندها صنعت قالی‌بافی و فرش‌بافی نیز مانند اکثر صنایع به ورشکستگی کشیده شده و اصولاً فراموش شده است. ماجرای صنعت فرش و قالی‌بافی ایران ماجرای مرگ تدریجی یک هنر و یک صنعت بزرگ و قدیمی و اصیل ایرانی است. به این ترتیب صنعت فرش سرنوشتی مشابه دیگر صنایع کشور پیدا کرده است. در صورتی که این حرفه سالیان طولانی رشته‌ای شغل‌ساز بوده که بسیاری از زنان و مردان ایرانی از طریق آن امرار معاش کرده‌اند.

اکنون به‌دلیل حمایت نکردن دولت ضدمردمی از کارگران و تولیدکنندگان آن، این صنعت آن‌چنان رو به افول است که رسانه‌های حکومتی نیز ناگزیر شده‌اند به بخشی از واقعیت دردناک آن اعتراف کنند.

دراین رابطه یکی از رسانه‌های باند روحانی با اذعان به رو به افول بودن صنعت فرش در داخل به افول آن در بازار جهانی نیز چنین اذعان می‌کند: ”بیم آن می‌رود تا در بازارهای جهانی فرش به‌دلیل وجود رقبایی چون هندوستان، پاکستان و افغانستان“ فرش ایرانی از دور خارج شود. (روزنامه آرمان 12آذر 96)

تلویزیون شبکه خبر رژیم 3آذر 96 ضمن گزارشی در در زمینه رکود در بازار فرش، از بی‌رونقی در این بازار و از عدم جنب و جوش در آن خبر می‌دهد. در این گزارش یک فرش فروش د‌ر بازار اصفهان ضمن تأیید این وضعیت می‌گوید: ”نه بافندگی صرف می‌کند، نه برای استادکارش صرف می‌کند“.

در ادامه این گزارش به رکود دربازار فرش اصفهان چنین اشاره شده است: ”دربازار فرش اصفهان فقط دورنمایی از تجارت دیده می‌شود.“

یک صادر‌کننده فرش نیز در زمینه ناتوانی‌اش برای صادرات فرش به اروپا می‌گوید: ”من مدت زیادی صادر می‌کردم به اروپا نظیر فرانسه، ایتالیا الآن 4 الی 5سال است که هیچ کس (هیچ کشوری) از من خرید نمی‌کند.“

در زمینه اوضاع اسفبار صنعت فرش و رقابت نکردن فرش ایرانی با فرش هندی، پاکستانی و... در بازارهای جهانی یک فعال بازار فرش اصفهان می‌گوید: ”اوضاع اسفناک است، هندوستان، پاکستان و بقیه کشورها سبفت را از ایران ربوده‌اند.“

وضعیت افول صنعت فرش در حالی است که تعداد شاغلان صنعت فرش دستباف و صنایع جانبی آن بیش از سه‌میلیون‌ نفر است و بسیاری از آنها در معرض از دست دادن شغل خود هستند، زیرا ”فرش‌های هندی و پاکستانی دستباف به‌صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شود و اخیراً هم فرش دستباف چینی، البته به میزان کم وارد بازار شده است“.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف به‌دلیل رکودی که صنعت فرش کشور با آن مواجه است ”کشور‌های رقیب مثل هندوستان و پاکستان که کارگران ارزان‌تری دارند به تولید فرش دستباف اقدام می‌کنند و در این حوزه فعال هستند“. (خبرگزاری ایسنا 16اردیبهشت 94)

این چنین است که در اثر بی‌توجهی حاکمیت پلید آخوندی و دولت آخوند روحانی به صنعت فرش دست‌باف کشور باعث شده است تا چین و بعضی کشورهای دیگر با کپی‌برداری از فرش ایرانی، اقدام به تولید فرش دست‌باف کرده و بازار جهانی را به دست گیرند.

خبرگزاری حکومتی مهر 9مرداد 96 در مطلبی با عنوان ”نفس‌های آخر قالیبافان بر «دارها» نقش «رکود» بر فرش نشست“ می‌نویسد: ”صنعت فرش با بی‌مهری“ مواجه شده است، تا جایی که همین موضوع روند تولید و صادرات آن را با کاهش مواجه کرده است.“

یکی از دلایل سایه رکود در صنعت فرش کشور قطع بیمه قالیبافان از سال 93 توسط دولت آخوند حسن روحانی است. در این رابطه مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف در مصاحبه با یک خبرگزاری حکومتی نگرانی‌اش را از آینده صنعت فرش کشور ابراز می‌دارد و در رابطه با عدم حمایت دولت از صنعت فرش و فشار بر قالیبافان می‌گوید: ”از دی ماه 93 دولت یازدهم با بیان این‌که بودجه نداریم اقدام به قطع بیمه قالیبافان کرده و تاکنون به جای آن که بر اساس قانون به افزایش سطح بیمه شوندگان بپردازد، از جمعیت بیمه شونده هم کاسته و 65هزار نفر از قالیبافان تحت پوشش قبلی را از لیست خارج کرده است. به عبارت دیگر این تعداد بیمه‌شان از سوی دولت قطع شده و مابقی بیمه شدگان هم با در نظر گرفتن شرایط سخت بیمه‌ای حذف می‌شوند“. (خبرگزاری حکومتی تسنیم 8اردیبهشت 96)

این چنین است که فرش ایرانی که در تمامی دنیا معروف است و زمانی در بازارهای جهانی کم رقیب بود، اکنون توان رقابت در صحنه جهانی را از دست داده و بسیاری از کارگران این عرصه از صنعت ایران هم به خاک سیاه نشسته‌اند. این در شرایطی است که عرصه تولید فرش ایرانی تاکنون بستری برای اشتغالزایی پایدار وقابل توجه در کشور بود.

واضح است که در صورت وجود یک رویکرد دلسوزانه و مردمی صنعت فرش و سایر صنایع می‌توانند از رکود و افول نجات پیدا کنند، اما در حکومت ولایت‌فقیه این هنر و این صنعت عظیم، با رویکرد غارتگرانه، وبا سوء‌استفاده از فقر مردم و نیروی کار ارزان محرومان ایران، به وسیله غارت و استثمار و پرکردن جیبهای دستجات غارتگر حکومتی و وا بستگان آخوندهای حکومتی تبدیل شده و به‌تدریج رو به نابودی می‌گذارد.

البته تنها صنعت فرش نیست که در رکود و در حال نابودی است بلکه رسانه‌های رژیم هر روز از نابودی رشته‌ای از صنعت ایران خبر می‌دهند و با عناوینی نظیر ”نابودی صنعت خودرو در راه است“، ”قطب نساجی ایران در حال نابودی“، ”صنعت مرغداری در حال نابودی“، ”تعطیلی گسترده کارخانه‌های فرش“، این وضعیت به‌غایت بحرانی صنعت در حاکمیت ننگین آخوندها را به تصویر می‌کشند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e86b5341-8577-47f0-91e7-51251e608381"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات