728 x 90

سفر زهرآلود وزیر خارجه انگلیس

سخن روز
سخن روز
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان صبح روز شنبه 18آذر وارد تهران شد تا به‌قول خودش در مورد «رفتار مخرب و خطرناک» رژیم و مسائلی مانند «تأمین موشک برای حزب‌الله» «کمک به‌ حوثیها در یمن جهت شلیک موشک به‌سوی ریاض» «ایجاد ترور و وحشت در منطقه» و... ، پیامی را به‌ رژیم منتقل کند. وی هم‌چنین گفته است «در دیدارهایش با مقامهای (رژیم) ایران انتقادهای حقوق‌بشری بریتانیا را منتقل خواهد کرد.

چرا وزیر خارجه انگلستان در آستانة‌ سفر خود چنان سخنان تند و صریحی درباره محتوای مذاکرات خود با مقامهای رژیم به‌ زبان آورد؟ آیا او نگران نبود که این سخنان فضای مذاکرات را تیره کند؟ و آیا این سخنان به ‌هدف اصلی او که گسترش رابطه اقتصادی با رژیم و بهره‌برداری اقتصادی و تجاری است، آسیب نمی‌رساند؟

روشن است که یکی از اهداف وی از بیان این سخنان، از یک سو تسکین افکار عمومی در ایران و انگلستان و سراسر جهان است که هرگونه مراوده با فاشیسم مذهبی و ضدبشری حاکم بر ایران را با هر علت و بهانه محکوم می‌کنند. از سوی دیگر وی نگران عکس‌العمل مقامهای رژیم نیست، زیرا می‌داند رژیم آخوندی در حضیض ضعف و انزوا، به‌شدت نیازمند رابطه با غرب است و حاضر است در ازای‌ آن و برای نجات از خفگی اقتصادی هر بهایی را بپردازد؛ کمااین‌که همین نیاز شدید است که آن را به‌پای میز مذاکره بر سر توان موشکی، سیاست منطقه‌یی و حقوق‌بشر کشانده است. بنابراین بوریس جانسون با درک همین واقعیت می‌خواهد میز مذاکره با سردمداران رژیم را از موضع بالا پیشاپیش بچیند و مشخص نماید سفرش به ‌تهران دیگر در چارچوب مماشات و امتیاز دهی نیست.

جانسون بلافاصله پس از ورود به‌ تهران با محمدجواد ظریف وزیر خارجه رژیم ملاقات کرد؛ ملاقاتی که پشت درهای بسته انجام گرفت و دستگاه تبلیغاتی رژیم تاکنون اطلاعاتی درباره محتوای این دیدار منتشر نکرده و گزارشگر تلویزیون رژیم تنها گفت که وزیر خارجه انگلیس از شرکت در نشست مطبوعاتی مشترک با ظریف خودداری کرده و به‌درخواست خبرنگاران رژیم برای انجام مصاحبه نیز تمایلی نشان نداده است.

اما سخنگوی وزارت‌خارجه انگلیس اعلام کرد: «طرفین طیف گسترده‌یی از مسائل موجود در روابط فیمابین را مورد بررسی قرار دادند و موانع موجود در مسیر روابط طرفین صراحتاً مورد بحث قرار گرفت». (1)

به گزارش رسانه‌های انگلیسی، جانسون گفته است دیدارش با ظریف "سازنده" بوده، اصطلاحی که در عرف دیپلوماتیک در توصیف مذاکرات نه چندان دوستانه گفته می‌شود؛ به‌ویژه که جانسون افزوده است در مذاکراتش با ظریف "گفتگوی صریحی "درباره نازنین زاغری" انجام داده است؛ یک زندانی دو تابعیتی ایرانی انگلیسی که رژیم او را به‌اتهام جاسوسی، زندانی و محکوم به ‌۵سال حبس کرده است.

در آستانهٴ سفر وزیر خارجه انگلستان و مذاکراتش با مقامهای رژیم، مهره‌ها و رسانه‌های باند روحانی، از آن به‌عنوان فرصت و مفری برای خروج از بن‌بست و انزوای سیاسی کنونی استقبال کردند؛ اما رسانه‌های باند خامنه‌ای ضمن ابراز تردید نسبت به‌ نیات انگلیس، عمدتاً ساکت بوده و سیاست صبر و انتظار پیشه کردند، صبر و انتظاری که در پایان همان روز اول سفر دو روزهٴ جانسون و درز پاره‌یی از محتوای «مذاکرات سازنده و صریح» جانسون با ظریف و علی لاریجانی و شمخانی، به‌پایان رسید و رسانه‌های باند خامنه‌ای خشم و غیظ خود را از مواضع وزیر خارجه انگلستان ابراز کردند. از جمله کیهان خامنه‌ای (19آذر) تیتر زد: «وزیر خارجه انگلیس، بدهکاری که با ژست طلبکار آمد!». رسانه‌های باند خامنه‌ای تلاش می‌کنند محور اصلی گفتگوهای جانسون در تهران را آزادی نازنین زاغری قلمداد کنند و به‌ این وسیله اهداف اصلی این سفر را که خود جانسون پیش از سفر به‌تهران عنوان کرده بود، تحت‌الشعاع قرار دهند. اما در عین‌حال اذعان می‌کنند:‌ «تلاش جانسون برای ارائهٴ یک تنفس مصنوعی به ‌برجام، طرح مسائل منطقه‌یی و حتی برجام موشکی در این دیدارهاست» (2) و رسانه‌های باند روحانی و شرکا را متهم می‌کنند «پیش از این مشغول بزک آمریکا بودند اما پس از بدعهدی شیطان بزرگ، به ‌اروپایی خوشبین شده‌اند که به‌دنبال فشار بر ایران بر سر توانمندی موشکی و نقش‌آفرینی منطقه‌یی است!» (3)

خبرگزاری میزان (وابسته به ‌قوه قضاییه ـ 18آذر) نیز هشدار داد: «بسیاری اعتقاد دارند که این حمایت کشور‌های اروپایی نظیر انگلیس از برجام، بازی در همان زمینی است که آمریکایی‌ها ناظر بر غیرهسته‌یی سازی برجام برای امتیازگیری بیشتر طراحی کرده‌اند که ادعا‌های واهی پیرامون توان موشکی ایران از جملهٴ آنهاست».

جدای از بحث و جدلی که سفر وزیر خارجه انگلستان به ‌ایران بین باندهای رژیم دامن زده، هدف اصلی انگلستان مانند فرانسه و سایر کشورهای اروپایی از رابطه با رژیم، تجارت و کسب منافع اقتصادی است، اما این منافع، تنها با حفظ برجام و اصلاح آن میسر است؛ زیرا آمریکا اصرار می‌ورزد یا برجام تماماً باید لغو شود و تحریمهای فراگیر (کاتسا) علیه رژیم به‌مورد اجرا درآید، یا به‌نحوی ترمیم و اصلاح شود که نگرانیهای آمریکا را برطرف کند. بنابراین برقراری روابط اقتصادی با رژیم در گرو حفظ برجام و حفظ برجام هم در گرو آن است که برنامه موشکی رژیم و بساط تروریسم و دخالتهایش در کشورهای منطقه برچیده شود. در نتیجه برای انگلستان هم که در پی کسب منافع اقتصادی است، راهی بجز این وجود ندارد که رژیم را به‌ خوردن زهر موشکی و منطقه‌یی و حقوق‌بشر ترغیب کند. معنی حرف ترامپ هم که به ‌ماکرون گفت بروید هر قدر می‌خواهید از ایران پول دربیاورید، این بود که اگر می‌توانید خارج از کادر تحریمها بروید با رژیم قرارداد ببندید! چرا که خاطرش جمع بود در زمینهٴ اقتصادی و تجارت و سرمایه‌گذاری، دولتهای اروپایی تعیین‌کننده نیستند، بلکه شرکتها و بانکها بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند و آنها با وجود ریسک مواجه شدن با تحریمهای آمریکا هرگز حاضر به ‌سرمایه‌گذاری نخواهند شد. کمااین‌که توتال که در این زمینه جلوتر از همهٴ شرکتها بود، همین که خطر را احساس کرد، پا پس کشید و قراردادش با رژیم را به‌حالت تعلیق درآورد.

بنابراین حرف جانسون هم مثل حرف ماکرون با رژیم آخوندی این است که ما می‌خواهیم برجام بماند، ولی قیمتش این است که شما باید به‌زهر موشکی و زهر منطقه‌یی تن بدهید! یک سایت وابسته به ‌روحانی هم می‌نویسد: «جانسون در این سفر راه‌کارها و ایده‌هایی در مورد این‌که بانکهای انگلیسی و هم‌چنین بانک مرکزی انگلیس چگونه می‌توانند در سراسر ایران بدون ترس از جریمه و تحریمهای آمریکا فعالیت کنند، ارائه خواهد داد. ایران نیز به‌دنبال شنیدن ایده‌های انگلیس برای کاهش محدودیتهای بانکی به‌دلیل تحریمهای آمریکاست». (4)

این حرفها، به‌خصوص که توسط یک رسانهٴ باند خامنه‌ای مطرح می‌شود، زمینه‌سازی برای زهرخوران است؛ اما این به ‌آن معنا نیست که ولی‌فقیه ارتجاع تصمیم نهایی خود را گرفته است. کمااین‌که شاهد جیغ و فریادهای رسانه‌های باند خامنه‌ای علیه بوریس جانسون و علیه به‌اصطلاح «دخالت در امور مربوط به ‌امنیت ملی» هستیم. اما در عین‌حال علائم متعددی وجود دارد که این جیغ و فریادها را کمرنگ و کم‌اثر می‌سازد و آن پاسخ تلویحاً مثبتی است که مهره‌ها و سردمداران رژیم با وجود غمزه‌های مسخرهٴ «استقلال قوه قضاییه» به‌آزادی افراد «دو تابعیتی» زندانی نشان می‌دهند. از جمله بعیدی‌نژاد سفیر رژیم در لندن، طی اظهاراتی با اشاره به‌ این‌که «خانم زاغری فرزند کوچکی دارد که دور از ایشان و نزد پدر و مادرشان در ایران زندگی می‌کنند و آقای فروغی هم که حدود 80سال دارد، با بیماری چشمی مواجه هست...» اظهار امیدواری کرد که «آنها مشمول عفو و رأفت اسلامی واقع شوند». البته روشن است که برای حفظ ظاهر، آزادی گروگانها با کمی تأخیر صورت خواهد گرفت و بعیدی‌نژاد هم خاطرنشان می‌کند: «اقدام فوری خاصی در خصوص آزادی این دو نفر متصور نیست چون موضوع در نظام قضایی ایران در حال بررسی است و فرآیند آن باید طی شود».

به‌ این ترتیب جیغ و فریادهای باند خامنه‌ای و فحشهایی مانند «بوریس دلقک» و «بوریس دروغگو» و امثالهم را که کیهان خامنه‌ای نثار وزیر خارجه انگلستان کرده، اساساً بایستی دود و دم استتار برای پنهان کردن عقب‌نشینی‌های اساسی در رابطه با جامهای سه‌گانهٴ زهر و معاملهٴ مفتضحی محسوب کرد که یک سر آن آزادی گروگانهای دوتابعیتی و سر دیگرش دستیابی به ‌400یا 450میلیون پوند از پولهای بلوکه شده ایران در انگستان است.

نتیجه این‌که سفر وزیر خارجه انگلستان به‌ تهران می‌تواند شاخصی باشد از این‌که رژیم آخوندی در دو راهی تسلیم و سرکشیدن جام‌های سه‌گانهٴ زهر یا ایستادن در برابر جامعه جهانی و روبه‌رو شدن با تحریمهای خفه‌کننده اقتصادی، به‌ کدام سو در حرکت است.

پانویس: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ خبرگزاری حکومتی مهر ـ 19آذر
2و 3 ـ کیهان ـ 19آذر
4 ـ‌ خبرگزاری حکومتی میزان ـ ۱۸آذر.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b69fc738-c84e-4dfb-83d9-8e2bbcbef7bb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات