728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی پنجشنبه ۲۳آذر

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
عنوان مشترک در روزنامه‌های حکومتی که بعضاً در جای تیتر یک قرار گرفته است مربوط به اشک تمساح رژیم و آخوندی روحانی برای فلسطین است. با این حال برخی روزنامه‌ها پیام های مذاکره جویی وی را در میان این اشک تمساح برجسته کرده‌اند:
 
آفتاب یزد: حسن روحانی خواستار شد؛ حل معضلات جهان اسلام از طریق گفتگو

مردم‌سالاری: روحانی: همه معضلات جهان اسلام از طریق گفتگو قابل حل است

روزنامه‌های باند خامنه‌ای در مورد اجلاس استانبول دچار تناقض‌گویی شده‌اند:
 
کیهان: در بیانیه پایانی نشست اسلامبول اعلام شده، کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس، «قدس شرقی» را به‌عنوان پایتخت فلسطین، به‌رسمیت می‌شناسند! این یعنی «قدس غربی» برای اسراییل بماند! همان چیزی که موگرینی، ترامپ و حتی پوتین و نتانیاهو به‌شدت به‌دنبال آن هستند! راز تمام سر و صداهای اردوغان و حتی برگزاری چنین نشستی می‌تواند همین نکته باشد؛ تشکیل دو دولت اسراییل و فلسطین و تقسیم قدس بین آنها.

جوان: فلسطین دوباره محور جهان اسلام شد- اردوغان: اسراییل کشور نیست یک رژیم تروریستی است

دهمین اجلاس کمیسیون بررسی برجام در وین بعد از موضوع فلسطین بیشترین عنوانها را به خود اختصاص داده است:
 
افکار: موگرینی با طرح ادعاهای جدید درباره برجام از آنها به‌عنوان راز توافق هسته‌یی یاد کرد، راز مشترک

تجارت: در جلسه مشترک برجام در وین رقم خورد؛ اولتیماتوم عراقچی به عهد شکنان آمریکایی برجام

جوان: رونمایی از دیباچه انتخاباتی برجام؛ موگرینی: دولت روحانی دیباچه برجام را بر اساس دعوای سیاسی با رقبای داخلی خود نوشت

کیهان: عراقچی ادعای موگرینی را رد کرد، ترفند مشترک اروپا و آمریکا برای وارد کردن مسائل منطقه‌یی به برجام

حمله به برجام و باند حسن روحانی به بهانه اجلاس وین و اظهارات موگرینی و مطرح شدن سرنوشت برجام موضوع روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای است:

وطن امروز: خانم موگرینی دیروز برای نخستین بار به جمله‌ای از بخش Preface برجام اشاره کرد و گفت ایران طبق این «نیم‌جمله» پذیرفته که برجام منجر به Constructive Engagement ایران در مذاکرات منطقه‌یی می‌شود. این مهم نیست که چنین «نیم‌جمله» ای در برجام وجود ندارد،

آنچه در «افشاگری» خانم موگرینی اهمیت دارد، این است که برای نخستین‌بار اروپا و آمریکا یک حرف می‌زنند. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل هم چند ماه قبل در مؤسسه آمریکن اینترپرایز دقیقاً به همین جمله استناد کرد و گفت برجام باید منجر به افزایش ثبات منطقه می‌شده و برنامه موشکی و منطقه‌یی ایران مانع این امر شده است،

روزی هم که ترامپ پایبندی ایران به برجام را تأیید نکرد و توافق را در اختیار کنگره گذاشت، باز همه استنادات و ارجاعات به همین جمله بود.

آنچه الآن مهم است و باید بر آن تمرکز کرد قبل از هر چیز این است که توجه کنیم تئوری شکاف و اختلاف میان اروپا و آمریکا به سرعت شکست خورده است. چند ماهی است در ایران کسانی آشکار و نهان می‌گویند ایران به جای آن که پل شکاف باشد باید در شکاف آمریکا و اروپا حرکت کند. مقصودشان هم به زبان فارسی ساده این است که وقتی آمریکا از برجام (عملا و با اعمال تحریم‌ها) خارج شد، ایران نباید واکنشی نشان بدهد و بهترین کار ادامه دادن برجام با اروپاست.

آنچه برای آمریکا اهمیت دارد این است که بتواند با ابزار تحریم، ایران را سر میز مذاکرات منطقه‌یی و موشکی بکشاند و وقتی این پروژه در حال پیش رفتن باشد، بیرون یا داخل برجام بودن آن چندان مهم نخواهد بود.

برای آمریکا هیچ چیز سودمندتر از آن نیست که پس پرده با ماکرون، موگرینی و جانسون بسته باشد اما ایران در ظاهر تصور کند اروپا در شکاف راهبردی با آمریکا قرار دارد و در نتیجه با متکی کردن بی‌رویه خود به اروپا، در واقع گزینه‌های خود را هر روز کمتر از قبل کند. وقتی همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد اروپا گذاشتید، آن وقت یک «تغییر تفسیر» اروپا از متن برجام بدل به فاجعه دیپلوماتیک خواهد شد. مذاکرات منطقه‌یی و موشکی که سهل است، حتی اجرای تعهدات برجامی ایران هم در خطر خواهد بود اگر آمریکا برجام را گروگانی برای افزایش تحریم‌ها به بهانه‌های دیگر بداند. راهی را که یک بار در دوران مذاکرات رفته‌ایم بار دیگر نباید رفت. مسأله این نیست که ایران برجام را می‌خواهد یا نه بلکه مسأله این است که اروپا برجام را می‌خواهد یا نه؟

حمایت: یکی از انگیز‌ه‌های ترامپ برای گرفتن ژست خروج از برجام، به‌دلیل برخی پالس‌های داخلی است؛ چرا که آمریکا را به این توهم واداشته که اتخاذ مواضع و سیاستهای سرسختانه، راه را برای کسب امتیاز بیشتر از ایران باز می‌کند

وطن امروز: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت دولت ایران قصد داشته از توافق هسته‌یی با گروه 1+5، در چارچوب منازعه سیاسی خود با جناح‌های رقیب به‌عنوان ابزاری برای کسب مجوز جهت «تعامل با دنیا» استفاده کند. موگرینی گفت: «مسؤلان ایران در آن زمان- که هم‌چنان هم روی کار هستند- قصد داشتند از این توافق به‌عنوان روشی برای درخواست مجوز از مردم خودشان و افکار عمومی خودشان جهت تعامل با سایر جهان استفاده کنند و آنها این کار را در چارچوب یک منازعه سیاسی انجام می‌دادند که به‌خوبی می‌دانیم داخل ایران جریان داشته و هنوز هم جریان دارد. بعضی‌ از شما به این واقعیت اشاره می‌کنید که تضعیف اجرای کامل توافق هسته‌ای، آن کسانی را که در صحنه سیاسی ایران به روش خودشان- که با روش ما فرق دارد- در تلاش برای گشایش و تعامل با سایر دنیا هستند تضعیف خواهد کرد». مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در ادامه از لفظ «تندروها» برای اشاره به منتقدان برجام در ایران استفاده کرد و گفت تضعیف اجرای برجام، مواضع آنها را تقویت خواهد کرد.

جوان: کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که دولت روحانی دیباچه برجام را بر اساس «دعوای سیاسی» با رقبای خود در داخل نوشته و به این ترتیب، روایت‌های داخلی درباره اهداف انتخاباتی روحانی از برجام را تأیید کرد.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع گوشه‌هایی از مذاکرات اجلاس اخیر وین که حاکی از تشدید فشارها بر رژیم و انزوای جهانی آن است باز گو شده است:
 
کیهان: مسئول سیاست خارجی اتحادیه، در ادامه سخنان خود بار دیگر به تکرار ادعاها درباره ایران پرداخت و گفت بیان کارآمد بودن توافق هسته‌یی به‌معنی اعتماد به ایران نیست.

وی تصریح کرد: «آیا این به‌معنی داشتن نگرش مثبت درباره ایران یا به‌معنی خوش‌بینی درباره فضای موجود است؟ دقیقاً چون مسأله به کشوری مانند ایران مربوط می‌شود لازم است شما با این کشور توافق هسته‌یی داشته باشید. چون نمی‌خواهیم کشوری مانند ایران به سلاحهای هسته‌یی در منطقه دست پیدا کند.» موگرینی گفت: «اگر با سوئیس طرف بودیم، مسأله فرق می‌کرد. بنابراین، موضوع به ساده‌انگاری مربوط نیست، نبودن اعتماد است که این توافق را ضروری می‌کند».

وطن امروز: اروپایی‌ها که پیش از این از طریق فرانسه، انگلیس و آلمان اعلام کرده بودند با سیاستهای آمریکا برای افزایش فشار بر ایران همراه هستند، حالا در قامت فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز همدلی خود با دونالد ترامپ را در این موضوع اعلام کردند. اظهارنظر موگرینی در واقع به‌معنای آن است که سیاست اروپا در قبال ایران کاملاً منسجم شده است و آنها نسبت به برنامه افزایش فشار بر ایران برای محدود کردن برنامه دفاع موشکی و عقب‌نشینی ایران از سیاستهای منطقه‌ای، با آمریکایی‌ها هم‌نظر شده‌اند

بودجه 97و پیامدهای آن موضوع هشدار روزنامه‌های هر دو باند به دولت روحانی و نظام است:
 
ابرار: 600میلیارد عوارض خروج کجا هزینه شد؟

ابرار اقتصادی: تصویب لایحه بودجه 97، گرانیها را به‌دنبال دارد؛ تیغ لایحه بر گلوی اقشار ضعیف

ابرار اقتصادی:‌لایحه بودجه مغایر با عدالت است
 
اقتصاد پویا: عضو کمیسیون برنامه و بودجه: بنزین 400تومانی 1000تومان شد چرا یارانه یک ریال اضافه نشد؟

اقتصاد پویا: یک اقتصاد دان: برخی دستگاهها بودجه دولتی را می‌دوشند

روزان: دولت با قیمت نان بازی نکند
باند روحانی بر ناکارآمدی بودجه تأکید کرده‌اند:‌

آرمان: آرمان: بودجه از مرز بحران عبور کرده است

وضعیت بودجه‌ ایران، فارغ از این‌که کدام دولت حاکم است، به وضعیت بحرانی رسیده است. وقتی ما منابع عمومی دولت را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم در سال 97از 424‌هزار‌میلیارد تومان، 57‌هزار‌میلیارد تومان آن درآمد اختصاصی است و کاری به آن نداریم، اما 368‌هزار‌میلیارد تومان که منابع عمومی است، به‌معنی واقعی کلمه در خوشبینانه‌ترین حالت، 200‌هزار‌میلیارد تومان آن، درآمد واقعی است؛ یعنی 168‌هزار‌میلیارد تومان درآمد واقعی نیست؛ یعنی 106‌هزار‌میلیارد تومان ناشی از فروش نفت است و منهای ارقامی که دوبار تکرار می‌شود، 68‌هزار‌میلیارد تومان آن استقراض است. خیلی صریح و واضح باید گفت که دولت در سال 97قرار است 60‌هزار‌میلیارد تومان کار عمرانی کند و در قبال این 60‌هزار میلیارد تومان کار عمرانی باید 68‌هزار ‌میلیارد تومان استقراض کند. و استقراض یعنی پیش‌خور کردن مالیات سنوات آینده و این نمی‌تواند برای سنوات طولانی ادامه پیدا کند. واقعیت مطلب این است که بودجه از مرز بحران عبور کرده است و دولت و مجلس باید یک فکر اساسی در راستای دو مطلب انجام دهند.

آرمان: خوب و بدهای بودجه پیشنهادی سال ۹۷
باید بگوییم که بودجه مذکور تکافوی نیازهای هزینه‌ای موجود را نمی‌کند. به‌علت عدم تطبیق این درآمدها با هزینه‌های جاری، دست دولت به‌سوی درآمدهای نفتی دراز می‌شود

جهان صنعت: زوایای پنهان افزایش قیمت حامل‌های انرژی در لایحه بودجه 97؛ اوضاع بدتر می‌شود

شواهد حاکی از آن است که دولت تصمیمش را برای افزایش قیمت بنزین و گازوییل گرفته است. زمزمه گرانی بنزین و گازوییل بر اساس لایحه بودجه سال 97به گوش می‌رسد. از این رو به نظر می‌رسد هر دو‌ آنها تا 50درصد افزایش قیمت داشته باشند.

در روزنامه‌های حکومتی به‌دنبال کشته شدن دانش‌آموزان نظرآباد کرج در اردوگاههای مرگ بر ضرورت ادامه این اردوها تأکید شده است:
 
ابتکار: دانش‌آموزان روی جاده‌های خطر
دانش آموزانی که برای بازدید از مناطق جنگی به اردو می‌روند، در مسیر جاده‌یی دچار سانحه رانندگی شده و جان خود را از دست می‌دهند و با توجه به روندی که در حال تکرار است قطعاً این آخرین حادثه و سانحه رانندگی نخواهد بود.

ابوالفضل موسوی، عضو کمیسیون عمران مجلس هم در گفتگو با «ابتکار» با بیان این‌که «بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی» در واکنش به کسانی که معتقدند برای جلوگیری از سوانح رانندگی و جاده‌یی و کشته شدن دانش‌آموزان در اردوهای مختلف، باید جلوی این سفرها و اردوها گرفته شود، گفت: «به خانواده داغدار این دانش‌آموزان و جامعه تسلیت می‌گویم ولی نمی‌توانیم با این بهانه جلوی اردوی دانش‌آموزان را بگیریم... نماینده مردم یزد

گفت: «فقط به‌دلیل این‌که این تصادفها و حوادث مربوط به

دانش آموزان است حساسیت بیشتری ایجاد می‌کند و خبرش منتشر می‌شود. در غیر این صورت روزانه رقم بالایی تصادف در جاده‌ها اتفاق می‌افتد که چون افراد عادی هستند خبر آن رسانه‌یی نمی‌شود پس باید کاری کرد که این تصادفات کاهش یابند.»

اولاد قباد هم به مسئولان آموزش و پرورش تأکید کرد: «باید برای دانش‌آموزان فرهنگ سازی شود و فرهنگ سفر دانش آموزش تعلیم داده شود. مثلاً گاهی دانش‌آموزان به شیوه‌ای عمل می‌کنند که تمرکز راننده را به هم می‌ریزند یا اقدامات خطرناکی انجام می‌دهند که کنترل وسیله نقلیه از دست راننده خارج می‌شود. اردو لازمه رشد و تعالی دانش‌آموزان است و نباید منعی برای اجرای آن به وجود آید و بهتر است چاره‌ای برای مقابله و کاهش مشکلات جاده‌یی پیدا شود.

اذعان به فساد و غارت همراه سایر بحرانهای اقتصادی اجتماعی موضوع مشترک روزنامه‌های هردو باند حاکم است:

آفتاب یزد: پارتی نداری برای کانکس؟! 30روز پس از زلزله کرمانشاه اکثر آنان گله‌مند هستند

ابتکار: دانش‌آموزان روی جاده خطر
 
اقتصاد پویا: واردات روغن پالم 36درصد بیشتر شد؛ زور وارد کنندگان روغن پالم چربید یا مسولان فراموش کردند؟!

جوان: ورود 5362خودروی لوکس از مبادی رسمی
 
رسالت: خجسته: 70تا 90درصد کالاها از مبادی قاچاق وارد می‌شود

سیاست روز:‌بر اساس آمار بانک مرکزی دومینوی گرانی به کالاهای اساسی رسید

کیهان: واردات 600بنز و پورشه به نام زنی که به نان شب محتاج است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/396a03bb-b66f-4a41-8107-67adbb86bcb6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات