728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی ۳شنبه ۱۲ دیماه

روزنامه های حکمتی
روزنامه های حکمتی
روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه مهم‌ترین عنوانهای خود را به قیام مردم ایران و پیامدهای آن اختصاص داده‌اند. علاوه بر اظهارات دوگانه روحانی وآخوند لاریجانی در این عنوانها عقب‌نشینیهای دیرهنگام نظام در برابر قیام کنندگان، دعواهای باند بر سر مسببین بروز قیام، سراسیمگی و اذعان به بن‌بست سرکوب مضمونهای مهم و مطرح هستند:
 
آرمان: مخالفان دولت افراد را به خیابان کشاندند
 
آرمان: نظرسنجی راهی برای دوری از خشونت
 
آرمان: به‌رسمیت بشناس و توافق کن!
 
آفتاب یزد: دری نجف آبادی:‌افراد دارای تریبون به ناآرامی‌ها دامن نزنند
آفتاب یزد: مطالبات مردم را به‌رسمیت بشناسید
 
ابرار اقتصادی: عوارض آب و برق و گاز تغییری نمی‌کند
 
اقتصاد پویا: سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷در نشست خبری: بهای آب، برق و گاز سال آینده افزایش نخواهد یافت

ایران: عباس عبدی: بی‌اعتمادی به رسانه‌های رسمی از دلایل اعتراضها است

سیاست روز: مسولیت سه قوه در قبال مطالبات قانونی مردم: با اعتماد مردم چه می‌کنید؟
 
روزنامه‌های باند روحانی ضمن اذعان به بن سرکوب و تهدید «کومونهای خیابانی» به نظام توصیه کرده‌اند در برابر خواست مردم عقب‌نشینی کند:
 
آرمان:‌ باید تنوع مرجعیت‌های محلی و ارگانیک را به‌رسمیت شناخت. بقای ایران و قرار این سامان سیاسی راه‌حل نظامی و انتظامی با استفاده از مکانیسم‌های کنترل و مراقبت و سرکوب ندارد. تجربه خاورمیانه در سال‌های اخیر باید برای فهم این معنای ساده کفایت کند. بقای ایران و قرار این سامان در گرو به‌رسمیت شناختن اعتراضات... است.

آرمان: فراموش نکنیم که هر چند برخی از تحرکات نظیر همین اتفاقات فارغ از وجود بینش است اما ممکن است به سوی کومونهای خیابانی میل کند. برای پاسخگویی به مطالبات مدنی- معیشتی مردم باید دقت بیشتری به خرج دهیم.
 
آرمان: اگر به‌خواست مردم توجه نشود، امکان افزایش هزینه‌ها برای دولت وجود دارد.

شرق: جریانی که در چند روز اخیر در کشور شاهدیم و اغلب استانها و شهرهای کشور را فراگرفته، فرجام آن روشن نیست و ممکن است خسرانهای بزرگ و جبران‌ناپذیری به کشور وارد کند.
و از طرفی سرکوب و برخورد نیز فایده‌ای ندارد و خشونت را بیشتر می‌کند؛ این اقدامات شاید در کوتاه‌مدت راه علاج باشد ولی در درازمدت نه.

در روزنامه‌های باند روحانی حرف رژیم به مردم برای پیگیری مطالبات در مجاری قانونی به سخره گرفته شده است:
 
جهان صنعت: دور اخیر اعتراضهای خیابانی در ایران شاید به‌تازگی رخ داده و جامعه را در بهت فرو برده باشد‌ ولی بدون شک مدت‌هاست که بسیاری از کارشناسان مستقل و دلسوزان واقعی مملکت هشدار آن را داده بودند.
در مورد بسیاری از ادعاها جای بسی تردید و‌ سؤال است. وقتی رئیس‌جمهور کشور در چارچوب جملاتی به ظاهر معقول و منطقی حق اعتراضات مردمی را به‌رسمیت شناخته ولی کوچک‌ترین اشاره‌یی به ظرفیت‌های عملی موجود کشور و حافظه تاریخی جامعه نمی‌کند، چندان ساده نیست که افکار عمومی جامعه با چنین کلیشه‌هایی متقاعد شوند.
هیچ دستگاه حکومتی مقتدری قادر نخواهد بود در درازمدت در مقابل خواسته‌های به‌حق مردم ایستادگی کند. لذا ضامن سعادت هر کشور و‌ حکومتی این است که هوشیاری بالا و‌ گوش شنوایی برای درک زود هنگام معضلات و خواسته‌های مردمش را داشته باشد
پیش از این‌که آب رفته را نتوان به جوی بازگرداند.
 
روزنامه‌های حکومتی در مورد ریشه‌های قیام به تناقض‌گویی افتاده‌اند. برخی طبق معمول پای استکبار جهانی و عوامل خارجی را به میان کشیده و برخی هم به واقعیت صحنه اذعان کرده‌اند:
 
آرمان:‌ سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اظهارداشت: ورود عالی‌ترین مقام رژیم آمریکا در حمایت از اغتشاش‌گران همراه با تعدادی از دولتها و رسانه‌های استکباری حاکی از برنامه‌ریزی آمریکا برای راه‌اندازی فتنه جدید در ایران بود

جهان صنعت: انتساب معترضان به عوامل خارجی خطای بزرگی است. خواست تغییر وضع موجود ار در و دیوار جامعه بیرون زده است... اعتراضات یکباره و خودجوش در شهرهای مختلف کشور ادامه پیدا کرد، حتی در شهرهایی که هرگز انتظاری از آنان نمی‌رفت که ندایشان را با تجمعات و شعارهایشان به گوش مسئولان برسانند، نشان داد موضوع پیچیده‌تر از آن است که نشود آن را جدی گرفت‌. اعتراضاتی فراتر از جنس مسایل اقتصادی و در نقد انواع فشارهای اجتماعی، رفتارهای بین‌المللی و محدودیت‌های سیاسی شکل گرفت‌.
 
در روزنامه‌های حکومتی دوگانه گویی‌های ناشی بن‌بست سرکوب به روزنامه‌های باند ولی‌فقیه هم راه برده است. از یک سو دود و دم سرکوب راه انداخته‌اند و از سوی دیگر توصیه به مذاکره «بدون حائل و تشریفات» با مردم و عقب‌نشینی در برابر آنان کرده‌اند:
 
کیهان: فعالان و کارشناسان سیاسی تأکید کردند: آشوب، آدم‌کشی و تخریب اموال عمومی جنایت است نه اعتراض مدنی... حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
با اشاره به مطالبات اقتصادی مردم و سوءاستفاده برخی جریانهای ضدانقلاب از این تجمعات اظهار داشت: برخی مشکلات و تنگناهای معیشتی و اقتصادی در جامعه ما وجود دارد که مسئولان نیز آن را قبول دارند... شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاههای استان تهران نیز در بیانیه‌یی اعلام کرد: دولت به جای فرافکنی و انداختن تقصیرها به گردن دیگران به حل مسائل و مشکلات ایجاد شده پرداخته و به جد تا احقاق کامل حق مردم مسأله را پیگیری و خسارات وارده به آنان را در اسرع وقت جبران کند.
۷۱۵دانش‌آموخته دانشگاههای کشور نیز در نامه‌یی از مسئولان خواستند بدون حائل و تشریفات در میان مردم حاضر شوند و مطالبات آنان را بشنوند و در اسرع وقت برای حل مشکلاتشان اقدام کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d955ec12-b4d5-4b0b-848f-011e4c0acf73"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات