728 x 90

تأثیر جامعهٔ انفجاری بر دست‌آوردهای بین‌المللی

عکس از آرشیو ـ تجمع اعتراضی مردم
عکس از آرشیو ـ تجمع اعتراضی مردم

موشک‌پرانی شکست‌خورده خامنه‌ای، هزینه‌ا‌ی کلان روی دستش گذاشت و او را وادار کرد هم چوب را بخورد و هم پیاز را. هم یک شکست نظامی مفتضح نصیبش کرد و تصاویر قطعات اسقاطی موشکهایش مضحکه خاص و عام در کشورهای منطقه شد و هم به‌شکل جدی نگاهها و اخبار را از حواشی و کمر مار به سوی «سر مار» برگرداند و یک مدار سطح تضادها را بالا کشید.

پس از چند ماه تغییرات کمی و تدریجی، معنای باخت استراتژیک خامنه‌ای در این جنگ هویدا شد و ناگهان شاهد فوران انبوهی از بیانیه‌ها، قطعنامه‌ها، تحریم‌ها و موضع‌گیریهای پیاپی علیه رژیم آخوندی هستیم.

گویا موتور جدیدی در محکوم کردن رژیم و وارد کردن ضربات کاری به سیاست مماشات در هر دو سوی دریای آتلانتیک روشن شده است. در اروپا، علاوه بر پارلمان اروپا و صدور قطعنامه، پارلمانهای بلژیک و آلمان جلودار بودند و اقدامات چشمگیری داشتند و انگلیس نیز تحریم‌های خود علیه رژیم را تشدید کرد. در آمریکا هم سوای تحریم‌های جدید، لایحه مک‌کال در عرض مدت کوتاهی از مدار کنگره و سنا گذشت و به امضای رئیس‌جمهور آمریکا رسید. هر دو حزب نیز با آرای بسیار بالا از این لایحه حمایت کردند.

در قبال پیروزیهای اخیر و تصویب لوایح و قوانین مختلف هم‌چون لایحه مک‌کال که راه را برای تغییر سیاست‌های کلان غرب هموارتر می‌کند، لازم است به وضعیت داخلی و اوضاع انفجاری جامعه خودمان نیز توجه داشت باشیم و با نگاهی واقع‌گرایانه به تأثیر متقابل هر دو عامل درونی و بیرونی توجه کنیم.

عوامل درونی به‌مثابه «مبنا» و عوامل بیرونی در جایگاه «شرط» لازم و ملزوم یکدیگرند. یعنی موفقیت و پیشروی سیاسی و انزوای جهانی رژیم منوط به تحولات داخلی است.

از این منظر اگر چه عوامل بیرونی و سیاست‌های جهانی نیز جایگاه خود را داشته و بر اوضاع انفجاری داخل ایران تاثیرگذارند اما در تغییر هر پدیده مثل جامعه ما، عوامل درونی نسبت به عوامل بیرونی نقش اصلی و تعیین‌کننده را دارند. در همین سالهای اخیر بارها این امر اثبات شده است.

فراموش نکنیم پایه و تکیه‌گاه اصلی استدلال بسیاری از آورندگان لوایح و نمایندگان پارلمانها، حقانیت و مشروعیت مبارزات مردم و مقاومت ایران است.

فراموش نکنیم انزوای رژیم و سیل محکومیت‌های جدید، اگر هم با کاتالیزور موشک‌پرانی رژیم فوران کرده است اما سابقه‌ای با زیرساخت قیام ۱۴۰۱، تداوم عملیات کانون‌های شورشی و رژه‌ٔ شکوهمند ۳۶۰۰قانون‌گذار از ۴۰کشور، ۱۲۴ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق و ۷۵برنده جایزه‌ٔ نوبل در محکوم کردن رژیم و تأیید مقاومت ایران دارد.

 

کلید تسریع در ماده و اجرایی شدن این لوایح و قوانین به دست مردم و مقاومت ایران است. به هر میزان که مقاومت، پایداری و اراده‌های آتشین جوانان و کانون‌های شورشی در شهرهای ایران جاری می‌شود شاهد چرخش بیشتر تعادل‌قوا به سود مردم ایران و به‌زیان جبهه مماشات خواهیم بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e68c1a40-208d-4368-bd25-ac01e71208df"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات