728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی شنبه 30دی ۹۶

رسانه‌های حکومتی
رسانه‌های حکومتی
در روزنامه‌های حکومتی روز شنبه 30دی، یکسالگی آتش‌سوزی پلاسکو، ابراز نگرانی از فضای مجازی و برجام موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:
آرمان:
پزشکیان نایب رئیس مجلس: برجام نبود، روزی هزار میلیارد ضرر می‌کردیم

آفتاب یزد: همزمان با ارایه طرح جدیدی در کنگره برای سخت‌تر کردن مفاد برجام وزیر خارجه و معاون ترامپ راهی اروپا و خاورمیانه برای رایزنی می‌شوند- ماموریت؛ کشتن برجام

ابرار: ارائه طرح جدیدی در کنگره آمریکا برای سخت‌تر کردن مفاد برجام

ابتکار: جدال برجامی در کنگره و شورای امنیت
 
جوان: کنگره آمریکا خروج از برجام را کلید زد
 
حمایت: طرح های آمریکایی برای تغییر یکجانبه مفاد برجام!

آرمان: بلاتکلیفی پلاسکو
 
بهار: یک سال از فاجعه پلاسکو می‌گذرد اما زخمها هنوز پابرجاست

جهان صنعت: خانواده‌های شهدای آتش‌نشان پلاسکو؛ وعده دهندگان ناپدید شدند

رسالت:‌جوادی آملی: جوانان مراقب دام های دشمن در فضای مجازی باشند

قدس:‌علم الهدی:‌فضای مجازی را نبندید مدیریت کنید
 
در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع، وحشت از فضای مجازی و جوانان قیام آفرین تحت عنوان دشمن به چشم می‌خورد:
کیهان:
آیا آن شبکه‌های پیام‌رسان که طی همین چند هفته پیش نشان دادند، به‌دنبال براندازی و ایجاد جنگ شهری هستند، باید صددرصد فعالیت‌های اقتصادی و غیراقتصادی ما را تحت کنترل داشته باشند؟ کدام عقل سلیمی می‌پذیرد کنترل افکار عمومی، کار و کاسبی مردم و حتی سرگرمی و تفریح آنها را به اجنبی‌ها بسپاریم؟!
بعید است کسی فراموش کرده باشد. عده‌یی هر چند معدود، از اعتراضهای آرام و به‌حق مردم به ناکارآمدی اقتصادی دولت سوءاستفاده کرده و با حمله به عابران پیاده، خودروها، بانکها و چند کلانتری یا پاسگاه اقدام به کشتن، آتش زدن و سر دادن شعارهای براندازانه کردند... . حمله به فلان کلانتری و پاسگاه برای ربودن سلاح و راه‌اندازی کشت و کشتار و... داستان‌سرایی و خیال‌بافی یک ذهن متوهم نیستند، حقایقی هستند که همین چند هفته پیش رخ داده... نوع برخورد دولت محترم با این معضلات هم نشان می‌دهد، اراده غالب، بهره‌برداری سیاسی از این مشکلات است تا حل آن.
نتیجه: روز از نو و روزی از نو! دشمن با سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی جنگ نرم تمام عیاری را برایمان تدارک دیده، دولت هم گویا قصد سر و سامان دادن به شبکه‌های اجتماعی را مانند آنچه کشورهای دنیا انجام می‌دهند، ندارد. ... دشمن تستی زد و نتیجه را دید؛ نقاط ضعف و قوت را شناخت؛ قطعاً دست از شیطنت برنخواهد داشت و این بار با تجربه دیماه باز خواهد گشت.

جوان: ماحصل جنگ نرم دشمن در تغییر باورها و اعتماد و اعتقاد مردم به نظام اسلامی تبلور می‌یابد و آنگاه است که دشمنان بیرونی و معاندان داخلی تلاش می‌کنند با هدایت و سازماندهی فتنه 88و یا آشوب‌های اخیر، تغییر نظام اسلامی را به نتیجه بنشانند

روزنامه‌های باند خامنه‌ای، نسبت به چشم‌انداز تشدید حلقه تحریمها ابراز نگرانی کرده و به باند حسن روحانی حمله کرده‌اند:
کیهان: اروپا آماده همراهی با آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه‌های موشکی است و مدعیان اصلاحات بایستی از گل‌آلود کردن آب به این بهانه و ادعا که اروپا حامی ایران است خودداری کنند. چرا که آمریکا و اروپا در اعمال فشار به ایران و تحریم‌های فزاینده علیه کشورمان اختلافی ندارند.

جوان: موج جدید تحریم ایالات متحده آمریکا بعد از اعلام ضرب‌الاجل 120روزه دونالد ترامپ به راه افتاده از اعمال تحریم علیه 14شرکت حقوقی و حقیقی گرفته تا طرح تحریمی کنگره با هدف تغییر یکجانبه مفاد برجام. موج تحریمی جدید با استقبال اتحادیه اروپا و کشورهای عضو نیز روبه‌رو خواهد شد.
در حالی دولتمردان آمریکا از واژگانی نظیر «برجام فاجعه‌آمیز» و «برجام وحشتناک‌ » استفاده می‌کنند که نباید انتظار داشت دولتمردان کشورمان مشابه چنین ادبیاتی را (که خودزنی سیاسی در داخل کشور است!) به‌کار بگیرند بلکه حداقل انتظار این است که از اظهار و ابراز رضایت از نتایج برجام خودداری کنند، ابرازی که گا‌ه می‌تواند ذوق‌زدگی را به ذهن آمریکایی‌ها متبادر کند چرا که این روش تعامل با آمریکا، تأثیر قابل‌توجهی بر محاسبات آمریکا درباره ایران و جهت «اعمال فشار به ایران جهت وادار کردن به مذاکرات مجدد» داشته و در ادامه خواهد داشت.
هماهنگی و همپوشانی اروپا - آمریکا برای توسعه تحریم‌های ضدایرانی و نقض مجدد برجام در حالی است که ایالات متحده به گفته مقامات رسمی دستگاه دیپلوماسی تاکنون کمترین سطح از تعهدات خود را انجام نداده و اروپایی‌ها نیز در اجرای همه تعهدات ده گانه خود در برجام تعلل می‌کنند و چنین روندی کماکان در 120روز آتی ادامه خواهد داشت.
دولت‌ ، وزارت‌خارجه‌ ، مجلس شورای اسلامی و کمیته نظارت بر برجام‌ ، همانند 30ماهی که از روز امضای برجام گذشته هیچ «طرح مناسبی‌ » برای مقابله با اقدامات آمریکا که عمدتاً نقض صریح متن و روح برجام است، نداشته و اعضای آن رویکردی را در پیش گرفته‌اند که تنها به تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های ضدایرانی خواهد انجامید و نهایتاً ایران بر اساس قرائت موسع آمریکا از مفاد قطعنامه 2231هزینه‌های برجامی جدیدی را متحمل و در بعد دیگر تحت عناوین متفاوتی مانند حقوق‌بشر و تروریسم ذیل فصل هفتم منشور قرار خواهند گرفت.

نیکی هیلی در جلسه پنجشنبه ‌شب شورای امنیت - منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی می‌گوید:
«زمانی که شورای امنیت قطعنامه ۲۲۳۱را تصویب کرد، مجموعه‌یی از ممنوعیتها بر رفتار ایران را حفظ کرد. رژیم ایران بار‌ها این ممنوعیت را نقض کرده و با این کار نشان داده است که ارزش اعتماد و اطمینان ما را ندارد.»
کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه نیز بارها شبیه این موضع را که ایران قطعنامه 2231را نقض کرده، اتخاذ کرده‌اند و این همپوشانی نشان می‌دهد که تقلیل و تصغیر روح برجام به «ایجاد صلح و ثبات منطقه‌یی و جهانی» هم‌چنان هدف اصلی آمریکا -اروپا است؛ هدفی که نخست منجر به فرافکنی از اهداف اصلی توافق هسته‌یی مانند «برداشته شدن تحریم‌های ضدایرانی» می‌باشد، عدم اجرای تعهدات آمریکایی و نقض متن - روح برجام را توجیه و ایران را هم‌چنان الگوی تخریب صلح و ثبات منطقه‌یی معرفی می‌کند تا تحریم‌های آینده به بهانه تروریسم و حقوق‌بشر مقدمه‌سازی مناسبی پیدا کند.
در روزنامه‌های باند حسن روحانی ضمن اذعان به اوضاع فلاکت‌بار اقتصاد مملکت، شرط برون‌رفت از بن‌بست برجام خوردن جام های زهر بعدی توصیف شده است:
جمهور اسلامی: برجام اولین گام مدبرانه جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی بود که از سه لایه تحریم (حقوق‌بشری؛ تروریستی و هسته‌ای) فقط در سومی حق مذاکره داشت و در آن موفق شد و تحریمهایش را بر داشت ولی در دو تحریم دیگر مذاکره نکرده و لذا هم‌چنان باقی است؛ فقط ترامپ و اسراییل فهمیدند که در برجام ایران چه کلاهی سر غرب گذاشت لذا ترامپ یک سال فریاد می‌زند برجام را پاره کند و نمی‌تواند؛ ولی سؤال این است که اگر برجام نبود الآن چه شرایطی بر کشور حاکم بود؟ حتی حقوق کارمندان دولت را هم نمی‌توانستید بدهید؛ اگر شرکتی ورشکست شده شما بتوانید آن را سر پا نگهدارید و جلوی تعطیل شدن آن را بگیرید هنر کردید!... مذاکره و گفتگو همیشه معقول و منطقی بوده و از روز اول حیات بشر تا همیشه عاقلان که برای رسیدن به هدف، دنبال کم ضررترین راه‌ها می‌باشند، چنانکه آقایان با دشمنان شرقی وروسی (حامیان اصلی صدام) مذاکره و مراوده دارند؛ عقلا مذاکره را رویه حکیمانه و به‌عنوان هدف متوسط، نقطه‌ای پایین‌تر از حد مطلوب در نظر گرفته و از اهداف اصلی موقتاً چشم‌پوشی می‌کنند
در روزنامه ارگان دولت حسن روحانی ضمن ادعای دست کشیدن نیروهای مسلح رژیم از کار بنگاهداری، تناقض گویی‌های بارزی به چشم می‌خورد:
ایران:
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از پیگیری واگذاری بنگاههای اقتصادی در ارتش و سپاه خبر داد و در گفتگو با «ایران» اعلام کرد: «مسئولیت این کار از طرف مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شده و ستاد کل در کل نیروهای مسلح این موضوع را دنبال می‌کند تا این نیروها از کارهای اقتصادی غیرمرتبط به هر دلیل، خارج شوند.»
سرتیپ حاتمی افزود که فعالیت‌های نیروهای مسلح در حوزه سازندگی نیز بر اساس نیاز دولت ادامه پیدا می‌کند. وزیر دفاع از اعلام اسامی شرکتها و بنگاههای در حال واگذاری وزارت دفاع خودداری کرد.

روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای ادعای باند روحانی در همراهی اروپا با رژیم در موضوع برجام را به چالش کشیده و به باند مذاکره جو حمله کرده‌اند:
وطن امروز: تروئیکای اروپایی بخشی از پروسه شکل‌گیری برجام است! به عبارت دقیق‌تر، این کشورها بازیگران اصلی در این معادله محسوب می‌شوند.
از این رو، اروپا را نمی‌توان یک «طرف سوم» در این معادله نامید. فراتر از آن، چالشی که هم‌اکنون بر سر برجام شکل گرفته، ماهیت و وضعیتی یک‌طرفه دارد. به عبارت بهتر، در اینجا باید میان واژگان «چالش» و «منازعه» تفکیک و تمایزی آشکار قائل شد. هم‌اکنون یک «دولت سرکش» در ایالات متحده درصدد است توافق هسته‌یی میان ایران و اعضای 1+5را به چالش بکشد.
اخیراً مقامات آمریکایی تأکید کرده‌اند مذاکرات مفیدی (!) میان این کشور و اتحادیه اروپایی بر سر برجام انجام شده و این مذاکرات هم‌چنان ادامه دارد. به‌عنوان مثال «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی آمریکا مدعی شده کنگره در این زمینه با نمایندگان اتحادیه اروپایی در حال رایزنی است و به پیشرفتهایی نیز برای اصلاح برجام- بخوانید ابطال برجام- دست یافته‌اند. اظهارات «باب کورکر» نمی‌تواند بی‌ارتباط با اظهارات سخنگوی دولت مرکل باشد. «استفان سیبرت» در این باره عنوان کرده است: «برلین به‌دنبال جزئیات بیشتری درباره این مسأله است که واشینگتن از توافق هسته‌یی با ایران چه چیزی می‌خواهد. آلمان از توافق هسته‌یی حمایت می‌کند و در کنار آن ایستاده است. آلمان شرایط را با شرکای اروپایی تجزیه و تحلیل خواهد کرد».
واقعیت امر این است که پروژه «تغییر برجام به سود اهداف آمریکا» از ماه‌ها قبل با همکاری واشینگتن و تروئیکای اروپایی پیوند خورده است. با این حال کشورهای اروپایی به‌دلیل منافعی که در دوران پسابرجام نصیب‌شان شده و هم‌چنین با هدف حفظ پرستیژ بین‌المللی خود، ملاحظاتی درباره نحوه اعمال تغییرات از سوی ایالات متحده دارند، بنابراین «جداسازی اروپا از آمریکا» بزرگ‌ترین خطای راهبردی و محاسباتی ممکن در قبال برجام و تحولات مربوط به آن محسوب می‌شود.

بحرانهای اقتصادی اجتماعی همراه با دعواهای باندی بر سر غارت و چپاول موضوع سایر عناوین روزنامه‌های شنبه آخرین روز دیماه است:
آرمان:
ورود مجلس به پرونده تخلفات قالیباف
ابرار: استاندار کرمانشاه: تمام خانواده‌های کرمانشاهی از معضل بیکاری رنج می‌برند

ابرار اقتصادی: وزیر نفت اعلام کرد: اختلاس 100میلیارد تومانی در بخش اکتشاف نفت

ابرار اقتصادی: افزایش 560هزار نفری تعداد شاغلان پاره وقت

اقتصاد پویا: سبحانی: مالیات بر ارزش افزوده داد مردم را در آورده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/88939045-baa3-468f-a154-5b9bace3b2d3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات