728 x 90

مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه سوم بهمن ۹۶

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی
گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی
در روزنامه‌های حکومتی روز سه‌شنبه سوم بهمن ماه به گفتگوی تلویزیونی شب قبل روحانی در تلویزیون حکومتی پرداخته‌اند. روزنامه باند روحانی این نمایش را شکست خورده ارزیابی کرده‌اند:
آرمان: گفتکوی دیرهنگام- از دید کارشناسان این مصاحبه تلویزیونی باید زودتر از این برگزار می‌شد و لازم است با دیگر رسانه‌ها هم ادامه یابد.

اعتماد: از سیاست داخلی و خارجی و حتی اقتصاد حرف مهمی پرسیده نشد. و جواب هم طبعاً داده نشد. کشور غرق در ناامیدی است. اصلاً به مشکلات اخیر اشاره نشد. حتی سؤالات از برنامه‌های عادی رشید‌پور هم خیلی محافظه‌کارانه‌تر بود. کشور به مصاحبه دیگری احتیاج داشت.

اعتماد: بسیاری از مسائل حوزه سیاست داخلی و خارجی نادیده گرفته شد. مثلاً آقای مجری اصلاً به روی خود نیاورد که این کشور تازه چند روز ناآرامی را از سر گذرانده یا این‌که مسأله پایبندی یا عدم پایبندی آمریکا به برجام هنوز ابهامات بسیاری برای ناظران سیاسی باقی می‌گذارد. در واقع تفاوت‌های گفتگوی دیشب در ضعفهایش بود.

سفر آتی وزیر امور خارجه فرانسه به تهران موضوع تناقض گویی‌ها و دعواهای باندی دو جناح شده است. اول به‌عنوانهای این موضوع نگاه می‌کنیم:
ابتکار: بازی اروپا در میانه تهران واشینگتن
 
جوان: نشانه‌های بیشتری از مصالحه اروپا با آمریکا نمایان می‌شود؛ فشار نیابتی اروپا به ایران برای تغیی برجام

جمهوری اسلامی: عراقچی: اختلاف میان اروپا و آمریکا بی‌سابقه است

کیهان: کدام اختلاف آقای عراقچی؟ اسیر نقشه اروپا و آمریکا نشوید

کیهان: فرانسه در مقابل امتیازات یک جانیه برجامی، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد؛ وزیر خارجه گستاخ فرانسه را به کشور راه ندهید

کیهان: نسخه ذلت‌بار مدعیان اصلاحات: راه مقابله با خطر آمریکا دادن امتیازات جذاب به اروپا

موضوع سفر وزیر خارجه فرانسه و مواضع اخیر در اجلاس شورای وزیران اتحادیه اروپا، موجی از وحشت و تخاصم در درون روزنامه‌های حکومتی برانگیخته است. در این تخاصم انزوای هرچه بیشتر رژیم برجسته شده است:
کیهان: وزیر خارجه گستاخ فرانسه را به کشور راه ندهید
فرانسه در مقابل امتیازات یک‌جانبه برجامی، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد!

اگر مسئولان احساس می‌کنند ایران به فرانسه بدهی خاص و مشخصی دارد که در برابر گستاخی‌های مکرر فرانسوی‌های علیه کشورمان، نه تنها منفعلانه موضع می‌گیرند بلکه امتیازات بی‌نظیر و یکطرفه‌ای به آنها اعطا می‌شود، یا نوع و میزان این بدهی را مشخص کنند و یا در غیراین صورت برای وزیر گستاخ این کشور فرش قرمز پهن نکنند و وی را به کشور راه ندهند.

«با ایران در خصوص مسأله موشکهای بالستیک و مسائل منطقه‌یی مذاکراتی داشته‌ایم؛ تمایل داریم که در خصوص نفوذ مخرب نظامی ایران در منطقه، حمایت مالی آنها از حزب‌الله و حوثی‌های یمن هم با آنها مذاکره کنیم؛ به همین خاطر است که 5ماه می‌به ایران می‌روم». این عبارات بخشی از اظهارات گستاخانه و در عین‌حال حیرت‌آور «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در گفتگو با لوفیگاروست.

در حالی که انتظار می‌رفت اظهارات گستاخانه وزیر خارجه فرانسه و دخالت آنها در سیاستهای کشورمان که مصداق باج‌خواهی برای روابط سیاسی و تجاری است، با واکنش مناسب و قاطع وزارت امور خارجه مواجه شود، وزارت امور خارجه کشورمان که اخیراً برای منتقدان داخلی برجام بیانیه‌یی آتشین و شدیداللحنی صادر کرده بود، صرفاً به تکذیب ادعاها و اتهامات وزیر خارجه گستاخ فرانسه علیه کشورمان بسنده کرد.

وطن امروز: اینجا اما ظاهراً با خودمان هم تعارف داریم.
مثلاً در حالی که چند روز است نشریه فایننشال تایمز خبر داده وزیر خارجه آلمان در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود از توافق کشورهای اروپایی برای برگزار شدن گفتگوهای فشرده و جدی درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌یی تهران سخن گفته است، سخنگوی محترم وزارت امور خارجه تنها به تکذیب خبر این نشریه آمریکایی بسنده می‌کند.

مسأله وقتی پیچیده‌تر می‌شود که بدانیم مسئولان دولتی پیش از این، مکرراً برجام را نه سقف همکاری با غرب که زیربنایی برای شروع همکاریها معرفی کرده‌اند.

ما الساعه اما داغدار همین همکاری پرسود هستیم و با آن که قرار بود تحریم‌ها در همان روز اجرای توافق لغو شود، هر 120روز یکبار برای تعلیق- و نه لغو- بخشی از آنها هم شیر یا خط می‌اندازیم. غرب اما مایل است در سطح منطقه نیز چنین معامله‌ای با ما انجام دهد. اینجا البته دیگر پای توتال، بوئینگ و ایرباس در میان نیست و اصل جنس و طرف معامله، در ظاهر هم خیلی لوکس نیست! به بیان دیگر، مذاکرات منطقه‌یی در سطح میدانی، بیش از آن که تماس با آمریکا باشد، تغییر میدان و نوع مواجهه با سعودی‌ها خواهد بود.

وطن امروز: وزیرخارجه فرانسه: اگر ایران در موضوع برنامه موشکی همکاری نکند هم‌چنان به تمایل برای توسعه سلاحهای هسته‌یی متهم خواهد شد
همکاریهای مشترک اروپا و آمریکا برای اعمال دور جدید فشار بر ایران به بهانه برنامه موشکی و منطقه‌یی با سخنرانی 12ژانویه ترامپ وارد مرحله جدید شده است.

اظهارنظر ترامپ نشان داد دوسوی آتلانتیک در ماجرای اعمال فشار بر ایران برای محدود کردن برنامه موشکی و عقب‌نشینی از سیاستهای منطقه‌یی متفق‌القول هستند و برای رسیدن به هدف خود، برجام را گروگان گرفته‌اند.

به گزارش «وطن‌امروز»، حالا با آشکار شدن نظر مشترک آمریکا و اروپا درباره مذاکرات موسوم به موشکی و منطقه‌یی با ایران، اروپایی‌ها با صراحت بیشتری درباره این موضوع اظهارنظر می‌کنند. در این میان فرانسوی‌ها که نقش محوری در پیگیری موضوع مذاکرات موشکی دارند، مواضع صریح‌تری اتخاد کرده‌اند. در تازه‌ترین موضع‌گیری، وزیر خارجه فرانسه در اظهارنظری عجیب و حیرت‌انگیز گفت اگر ایران در موضع محدود کردن برنامه موشکی خود همکاری نکند، کماکان این کشور به تلاش برای توسعه سلاحهای کشتار جمعی متهم خواهد شد. این اظهارنظر لودریان در واقع به‌معنای بازگشت به نقطه صفر است، چرا که با وجود تعطیلی بخش عمده‌ای از برنامه هسته‌یی ایران در توافق برجام و به‌رغم برآورده نشدن مطالبات ایران از این توافق، طرف غربی نه‌تنها اتهام اصلی یعنی تلاش برای توسعه سلاحهای هسته‌یی را علیه ایران حذف نکرده بلکه این بار به بهانه برنامه موشکی این اتهام را مطرح کرده است. این یعنی آن که برنامه اعتماد‌سازی دولت روحانی در مقابل غرب که منجر به تعطیلی بخش مهمی از صنعت هسته‌یی ایران شده، حتی نتوانسته است اتهام توسعه سلاح هسته‌یی را علیه ایران بردارد و حالا اروپا و آمریکا یک بار دیگر با طرح این اتهام به‌دنبال اعمال فشار بیشتر بر ایران هستند. کارشناسان می‌گویند اظهارنظر وزیر خارجه فرانسه به‌معنای آن است که او ایران را تهدید کرده است در صورت عدم عقب‌نشینی از برنامه دفاع موشکی خود، بسته‌های فشار گذشته را بازیابی خواهند کرد. این موضوع از آن جهت قابل تأمل است که هفته‌نامه اشپیگل در شماره اخیر خود نوشت اروپایی‌ها به‌دنبال اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران هستند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت: سختگیری یعنی چارچوب‌بندی برنامه موشکهای بالستیکی ایران طبق قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل. اگر ایران خواستار بازگشت به جامعه جهانی است، باید در این‌باره همکاری کند. در غیراین صورت، این کشور هم‌چنان به تمایل برای توسعه سلاحهای هسته‌یی متهم خواهد شد. ما درباره مسأله بالستیک و مسأله منطقه‌یی به گفتگو با ایران متعهد شده‌ایم. وزیرخارجه فرانسه در ادامه اظهارات خود مدعی شد با ایران درباره مسائل منطقه‌یی و برنامه دفاع موشکی مذاکره کرده است

وی افزود: تمایل داریم درباره نفوذ مخرب نظامی ایران در منطقه و حمایت مالی آنها از حزب‌الله و حوثی‌های یمن هم با آنها مذاکره کنیم؛ به همین خاطر است که پنجم مارس به ایران می‌روم.

لودریان، وزیر خارجه فرانسه مدعی شده است در موضوع منطقه‌یی و برنامه دفاع موشکی با ایران مذاکره کرده است. او توضیح نداد که با کدام مقام ایرانی وارد مذاکرات موشکی و منطقه‌یی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعای لودریان را تکذیب کرد. قاسمی ادعای وزیر خارجه فرانسه مبنی بر این‌که با مقامات ایران درباره موشکهای بالستیک گفتگو شده را رد کرد و گفت: اگر نقل قولی از ایشان هست که در این زمینه مذاکراتی داشته قطعاً تکذیب می‌شود. ما مذاکرات موشکی و دفاعی با هیچ کشوری نداشته و نخواهیم داشت و خط قرمز ماست و موضع کشور در این زمینه کاملاً مشخص است. وی افزود: درباره برخی مسائل منطقه‌یی و جهانی تبادل نظر و رایزنی می‌تواند با همه کشورهایی که با آنها رابطه داریم صورت بپذیرد ولی به‌معنای مذاکره نخواهد بود. ما خطوط قرمز خود را داریم و حق دخالت و ورود به حوزه‌هایی را که به دیگران مربوط نیست نمی‌دهیم.

این تکذیب قاسمی در حالی است که عباس عراقچی که از روز یکشنبه در جایگاه معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایفای نقش می‌کند و اکنون می‌تواند در همه امور سیاسی وزارت امور خارجه اظهارنظر و تصمیم‌گیری کند، باز هم به همان رویه همیشگی خود در توجیه مسائل مربوط به برجام متوسل شد و گفت مذاکره‌ای صورت نگرفته اما گفت‌ و گوهایی انجام شده است.

عراقچی دیروز در گفتگو با برنامه رادیویی ذره‌بین درباره ادعای لودریان گفت: ما با هیچ کشوری درباره مسائل موشکی خود نه مذاکره کردیم‌ ، نه می‌کنیم و نه خواهیم کرد. حتی در حال حاضر درباره موضوعات منطقه‌یی هم با کسی مذاکره‌ای نداریم. اما اگر مذاکره به معنای گفتگو کردن و رایزنی کردن است این یک مقوله دیگر است.

در روزنامه‌های حکومتی روز سه‌شنبه شکاف در مواضع رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای در خصوص برجام به چشم می‌خورد:
مردم‌سالاری: محمدرضا باهنر: هنوز هم عده‌یی می‌گویند برجام چه شد؟ بله در برجام از آن مقداری که می‌خواستیم نتیجه بگیریم، کمتر جواب گرفتیم. اما اگر همین الآن از من بپرسند که اگر به سه سال قبل بازگردیم و قرار باشد دوباره در خصوص برجام تصمیم بگیریم، آیا باید برجام را امضا کنیم یا خیر؟ می‌گویم بله باید امضا کنیم. ولی عده‌یی می‌گویند نخیر ما برجام را که امضا کردیم متحمل ضرر شدیم.

کیهان: بالاخره باید گفت؛ هنوز هم دیر نشده و زورگویی آمریکا را می‌توان با خروج از برجام پاسخ داد چرا که وقتی مسئولان دست‌اندرکار توافق هسته‌یی اذعان دارند که آمریکا تعهدات برجامی خود را نقض کرده است، دیگر برجامی باقی نمانده که جمهوری اسلامی در آن باقی بماند!

قیام ایران و ابراز نگرانی از خشم متراکم مردم و ضرورت عقب‌نشینی از سیاستهای سرکوبگرانه در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود:
مردم‌سالاری: باور کنیم که حرف‌نزدن با مردم، از آستانه تحمل آنان می‌کاهد و آرام‌آرام، سرمایه اجتماعی کشور را در سراشیبی نزول قرار می‌دهد... از یاد نبریم بروز اعتراض، نمادی از پایان یا ضعف گفت‌وگوست و هرگاه نتوان مسأله‌ای را با مذاکره و گفتگو حل کرد، آن را باید شکست سیاست و ناکارآمدی راهکارهای ارتباط‌گیری، پیشبرد گفتگو و درک متقابل تلقی کرد، این سیاستی است که باید با ترفندهای مختلف تداوم یابد و چاره کار را نباید در قوه قهریه جست‌وجو کرد.

یک روزنامه باند خامنه‌ای در مورد عقب‌نشینی در مقابل قیام آفرینان سوز و ناله کرده اما راه‌حلی هم نداده است.

جوان: آنچه در تهران اتفاق افتاد، صرفاً اغتشاشاتی بود که با هماهنگی شبکه‌های معاند و عوامل منافقین شکل گرفت و مردمان مورد اشاره خانم نوری در تهران در همان ساعتهای اول با سنگ و چوب به بیت‌المال حمله‌ور شده و میزانی از تأسیسات شهری و ایستگاههای اتوبوس را مورد تخریب قرار دادند! حالا باید از آنها دلجویی هم بشود یا این‌که آنها باید خسارت بدهند؟

 
افکار: 59هزار میلیارد پول مردم کجاست؟ برخی نمایندگان مجلس معتقدند در آمد هدفمندی یارانه‌ها 96هزار میلیارد تومان است در حالی که دولت فقط 37هزار میلیارد تومان را در لایحه بودجه 97آورده است

اقتصاد پویا: کارشناسان معتقدند دلار 4700تومانی تقصیر دولت است

در روزنامه‌های همسو با باند روحانی آثار تشدید شکاف در اثر ضربه قیام دیده می‌شود:
جمهوری اسلامی: گزارشی درباره عملکرد وزیر کشور برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 58صفحه، جوابیه‌ای از وزارت کشور به این ستون واصل شد که متن آن چنین است: «موضوع گزارش منتشره در آن روزنامه وزین برای نخستین بار و در جریان کسب رأی اعتماد وزیر کشور از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در یک کانال خبری وابسته به گروهک‌های تروریستی و ضدانقلاب منتشر شد که تقارن بازنشر این مطالب پس از مدیریت و کنترل حوادث اخیر از سوی نهادهای ذیربط و به‌ویژه وزارت کشور جای تأمل دارد. لازم به توضیح است انتشار گزارش فوق که همراه با جعل و تحریف و مطالب کذب است در مراجع قضایی و امنیتی در حال پیگرد می‌باشد. لذا وزارت کشور انتشار و بازنشر آن را خلاف اخلاق اسلامی و پیگیری حقوقی و قضایی را برای خود محفوظ می‌دارد.» به وزیر محترم کشور که بالاخره کشف کرده است روزنامه جمهوری اسلامی با گروهک‌های تروریستی همسو می‌باشد تبریک می‌گوئیم و همین‌طور به رئیس‌جمهور روحانی نیز به‌خاطر داشتن چنین وزیری تبریک می‌گوئیم. ضمناً از آقای وزیر انتظار داریم به جای فرافکنی‌ها، به مطالب مطرح شده در این گزارش 58صفحه‌یی که درباره انتصابات فامیلی در وزارت کشور است پاسخ بدهند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e28a2792-48eb-40e4-ac21-40b519767a20"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات