728 x 90

«معرکه جدید در عرصه دیپلوماتیک» علیه رژیم!

همکاری دونالد ترامپ با اروپایی‌ها برای وارد کردن ماشه در توافق اتمی
همکاری دونالد ترامپ با اروپایی‌ها برای وارد کردن ماشه در توافق اتمی
طی روزهای گذشته تحرکات جدیدی در عرصه دیپلوماتیک اروپا در جریان است که در راستای اعمال فشار بیشتر بر رژیم برای اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل و توافقنامه‌های انجام شده است.

روز جمعه 22دی 96 رئیس‌جمهور آمریکا با امضای توافق برجام تأکید کرد که «آخرین باری است که چنین اقدامی را انجام می‌دهد، مگر آن که کنگره و متحدان اروپایی آمریکا آن را اصلاح و تقویت کرده باشند».

دونالد ترامپ اصلاح و تقویت برجام را در 4بند اعلام کرد و به صراحت اجرای این بندها را شرط ادامه برجام دانست:
باید از رژیم ایران بخواهد اجازه بازرسی فوری از همه سایتهای مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد.

تضمین کند که رژیم ایران هرگز حتی به تسلیحات هسته‌یی نزدیک نخواهد شد.

مفاد آن تاریخ انقضا نداشته باشد... .
باید موشکهای دوربرد را صراحتاً غیرقابل تفکیک از تسلیحات هسته‌یی بداند و توسعه و آزمایش موشکی ایران را تحت تحریمهای شدید قرار دهد.

در رابطه با اجرا و چگونگی این شروط است که هم‌اکنون وزیر خارجه آمریکا به اروپا سفر کرده تا شرکای اروپایی این کشور را در جهت اصلاح برجام ترغیب کند.

دراین زمینه رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد در جلب حمایت اروپا برای اصلاح برجام پیشرفت داشته‌ایم. رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که طرف‌ها توافق کردند که یک کارگروه شامل کارشناسان برای اصلاح نواقص برجام تشکیل دهند. (خبرگزاری ایسنا 2بهمن 96)

بنابر گزارش خبرگزاری سپاه پاسداران بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس هم بعد از دیدار با تیلرسون گفت: «لندن به همکاری جمعی با شریکانش برای مهار رفتارهای مخرب ایران و ایجاد تفاوت‌های شگرف در این زمینه متعهد است.» (خبرگزاری فارس 2بهمن 96)

لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز در یک موضعگیری اعلام کرد رژیم قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده است.

دراین رابطه سایت حکومتی اعتماد آنلاین 2بهمن 96 می‌نویسد: ”لودریان مدعی شد: ایران قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده است.

وزیر خارجه فرانسه مدعی شد: ایران باید به قطعنامه 2231 شورای امنیت احترام بگذارد، هم‌چنین ما نگران تلاش‌های ایران برای ایجاد بی‌ثباتی در لبنان، یمن، سوریه و منطقه هستیم. (سایت اعتماد آنلاین ۲بهمن)

در قطعنامه 2231 شورای امنیت، در دو سطح به بحث موشکی پرداخته شده است؛ اول آن که محدودیتها علیه نقل و انتقال تجهیزات موشکی به ایران تا پایان یک دوره هشت ساله ادامه یابد.

دوم آن که شورای امنیت به رژیم تأکید کرده که از توسعه موشکهای بالستیکی که توانایی حمل سلاح های هسته‌یی را دارند خودداری نماید.

در ارتباط با برنامه موشکی و منطقه‌ای رژیم سیاست سه کشور اروپایی شرکت‌کننده در مذاکرات برجام (آلمان، فرانسه، انگلستان) این است که برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی آن مهار شود.

پس از اعلام 4شرط آمریکا در مورد برجام، این کشورها با صراحت بیشتری علیه برنامه موشکی و سیاست موضع می‌گیرند.

در روزهای گذشته مجله آلمانی اشپیگل خبر داد کشورهای اروپایی در صدند رژیم ایران را در این زمینه‌ها تحریم کنند.

عراقچی معاون وزیر خارجه رژیم تحرکات جدید اروپایی‌ها را ”معرکه جدید“ علیه رژیم می‌داند و در این رابطه می‌گوید: ”فکر می‌کنند اروپایی‌ها با دادن امتیاز به ترامپ و مثلاً همراهی با وی در موضوعات غیربرجامی، رئیس‌جمهور آمریکا را راضی کنند تا در برجام بماند. به هرحال یک معرکه جدیدی در عرصه دیپلوماتیک باز شده که همه طرف‌ها در آن فعالیت می‌کنند و برآیند آن مهم است که ما به کدام سمت می‌رویم “ (خبرگزاری ایلنا 2بهمن 96)

بنابر این آنچه که مشخص است اتحادیه اروپا قصد دارد در مورد برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای، رژیم را تحت فشار قرارداده و وادار به عقب‌نشینی کند، آنطور که عراقچی آن را ”یک معرکه جدیدی در عرصه دیپلوماتیک“ علیه رژیم می‌داند.

اما همان‌طور که عراقچی هم گفته است ”برآیند آن مهم است که ما به کدام سمت می‌رویم“، مهم سمت و سوی آینده و موضع رژیم در قبال این خواست اروپا است و مهم این است که رژیم به خواست اروپا و آمریکا اجابت می‌کند و زهر می‌خورد و یا سیاست موجود را ادامه می‌دهد.

نظام ولایت هر یک از این دو مسیر را برود خطرات خاصی برای آن در بردارد.

اجابت به خواست اروپا به‌معنای خوردن جام‌زهر و نتیجه آن عقب‌نشینی از منطقه و به قول علی خامنه‌ای و پاسدار علی شمخانی دبیر شورای امنیت رژیم، آوردن جنگ به داخل شهرها با مردم است.

این شرایطی است که در حال حاضر نیز مردم در داخل شهرها با رژیم در جنگ هستند، جنگی که در آن مردم شعار سرنگونی نظام را می‌دهند.

سیاست عدم عقب‌نشینی نیز تحریمهای بیشتری علیه آن را به‌دنبال دارد و این هم برای رژیم خطرناک است.

خصوصا در شرایط فعلی که اقتصاد رژیم در بن‌بست کامل و مردم در فقر و ناداری هستند، و قیام مردم و به‌خصوص مردم گرسنه نیز زنگ خطر برای نظام را آن‌چنان به صدا درآورده که دیگر قادر به پایان دادن آن نیست.

به قول روزنامه حکومتی آرمان قیام به‌مثابه تیری است که ”در راه به چند ترکش فرعی تقسیم شود و همه را هدف خود قرار دهد... که قصه‌ این تیر و ترکش‌ها داستان رها کردن غول چراغ جادوست که وقتی رها شود نه فقط دولت روحانی، بلکه همه را در بر می‌گیرد“. (آرمان 9دی 96)
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/96e73d2d-b14d-43e4-ba40-868ddd77d107"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات