728 x 90

آوار وعده‌های تو خالی دولت رئیسی بر پیکر مردم

نمودار نرخ تورم...
نمودار نرخ تورم...

بیش از ۲سال است که دولت رئیسی با وعده‌هایی که محقق کردن آنها در این حکومت غیرممکن بود، بر سرکار آمد. خامنه‌ای تلاش می‌کرد با بستن شکاف در بالای حاکمیت، خود را برای سرکوب هر اعتراضی آماده کند. آوردن رئیسی که به شش کلاسه بی‌سواد معروف بود و هیچ هنری جز کشتار زندانیان نداشت، تنها به همین منظور بود. رئیسی در حالی وارد سومین سال فعالیت خود شد که به‌دلیل سیاست‌های غارتگرانه‌اش وضعیت معیشتی مردم روزانه به قهقرا می‌رود.

برآورد وضعیت معیشتی مردم با چند شاخص امکانپذیر است. این شاخص‌ها عبارتند از:

درآمد سرانه، تورم، بیکاری، فقر، شاخص توسعه انسانی و...

 

تورم و گرانی

یک رسانهٔ حکومتی با انتشار یک اینفوگرافی نوشت: «طبق گزارشهای مرکز آمار ایران بالاترین نرخ تورم دهه گذشته در دولت ابراهیم رئیسی ثبت شده است... دولت سیزدهم، رکورددار نرخ تورم در میان دولتهای قبل از خود است. حتی در زمان جنگ و بحرانهای گوناگون در کشور، نرخ تورم به چنین اعدادی نرسیده بود» (اعتماد‌آنلاین ۱۱شهریور ۱۴۰۲).

در بیشتر شهرهای کشور، نان که جز اصلی سفره دهک‌های میانی و پایینی جامعه است تا ۴۰درصد گران شده است. افزایش قیمت نان تأثیر مستقیم بر گران شدن سایر اجناس و خدمات داشته است. روند افزایش تورم به‌دلیل سیاست‌های غارتگرانه دولت رئیسی هم‌چنان ادامه دارد و توقفی بر آن متصور نیست.

 

سقوط آسانسوری ارزش پول ملی

سقوط ارزش پول ملی به همراه رشد فزاینده نرخ تورم و سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی باعث هر چه فقیرتر شدن مردم شده است.

چاپ بی‌رویه پول در دولت رئیسی با سرعتی غیرقابل باور ادامه دارد. افزایش نقدینگی تأثیر مستقیم بر افزایش تورم و فقیرتر شدن مردم دارد. روزنامه حکومتی بهار نیوز با اشاره به این موضوع می‌نویسد:

«به گواه کارشناسان، از لحاظ کمیت در ۲۴ماه دوران دولت رئیسی، به اندازه دوره ناصرالدین‌شاه قاجار تا دولت حسن روحانی نقدینگی ایجاد شده و از لحاظ کیفیت، سهم پول پرقدرت در نقدینگی رو به افزایش رفته و بدتر این‌که دو سوم نقدینگی به‌دلیل ناترازی بانکها و فساد صورت گرفته در این شبکه ایجاد شده است» (بهار نیوز۱۰شهریور۱۴۰۲).

چاپ اسکناس بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی موجب کاهش ارزش پول ملی می‌شود. این اقدام باعث افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم در دهک‌های میانی و پایین جامعه شده است.

 

افزایش جمعیت زیر خط فقر

طبق آمار منتشره جمعیت زیر خط فقر بیش از ۲۵میلیون نفر است. این در حالی است که رئیسی در اسفند ۱۴۰۰ دستور رفع فقر مطلق طی ۲هفته را صادر کرده بود. به‌گفته محمد باقری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ارتجاع خط فقر در تهران به ۳۰میلیون تومان رسیده است. قشر متوسط جامعه به‌دلیل رشد تورم و گرانی قیمت‌ها، افزیش هزینه‌های معیشت و بالا بودن اجاره‌بها به سمت حاشیه‌نشینی سوق پیدا کرده‌اند.

با توجه به سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی بسیاری ایران را بهشت ثروتمندان و جهنم فقیران نامیده‌اند.

 

وضعیت مسکن

رئیسی با وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال وارد صحنه انتخاباتی شد. وعده‌یی که نشان می‌داد وی هیچ اطلاعی از اعداد و ارقام و هزینه‌های آن ندارد. ساخت یک میلیون مسکن در سال به‌معنی ساخت حداقل یک ابرشهر به اندازه تهران در سال می‌باشد. در حال حاضر قیمت هر متر مربع ساختمان در تهران به ۷۰میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب تورم در گروه ساختمانی به ۲۰۰درصد تنها طی ۲سال گذشته رسیده است. مرکز پژوهش‌های مجلس از افزایش ۹۵۰درصدی قیمت مسکن در ۵سال گذشته خبر داده است.

چالش مسکن نیز مانند سایر چالشهای پیش روی مردم تنها با تغییر در سیستم اقتصادی کشور پایان خواهد یافت. با توجه به تورم نزدیک به ۵۰درصدی در چند سال متمادی نباید انتظار پایین آمدن قیمت مسکن و اجاره‌بها را داشته باشیم.

سایت عصر آزادی (۶شهریور) به‌نقل از یک کارشناس اقتصادی می‌نویسد:

«کارشناسان معتقد هستند تا زمانی که وضعیت کلی اقتصاد و تورم از شرایط بحرانی خارج نشود، بازار اجاره و مسکن در همین گرانی دست و پا خواهد زد.

 

آوار وعده‌ها و جامعه آماده انفجار

۲ سال گذشته نشان داد، همه وعده‌های رئیسی نقش برآب است. وی نه برای اصلاح اقتصاد در حال احتضار رژیم آخوندی بلکه تنها برای سرکوب معترضان به صحنه آمده است. ۲سال گذشته نشان داده، ژست‌های وی برای حل مشکلات اقتصادی حتی در درون باندهای طرفدار خودش هم خریداری ندارد. مردم به جای حرف‌های پوچ وی به سفره‌های خالی و بیشتر فرو رفتن در قعر خط فقر نگاه می‌کنند. مردم به‌خوبی می‌دانند، تنها با سرنگونی این رژیم است که می‌توانند امیدی به آینده و بهبود وضعیت اجتماعی، اقتصادی خود داشته باشند. قیام سراسری ۱۴۰۱ و شرکت همه اقشار جامعه دلیلی بر این مدعا است.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0f3c4997-3359-47c6-ae5c-d26a65396030"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات