728 x 90

اجلاس ایران آزاد ۲۰۲۱؛ جایگاه و موقعیت آلترناتیو

ایران آزاد - واشینگتن ۲۰۲۱
ایران آزاد - واشینگتن ۲۰۲۱

در عصری به سر می‌بریم که هیچ کشوری در آن، ساکنِ یک جزیرهٔ جدا افتاده از جهان و منزوی از معادلات حاکم بر آن نیست. کرهٔ آبی ما در ورای کشاکش‌ها، گفتمانها، تئوریها، منافع تجاری و سیاست‌ها و زد و بندها و اشتراک منافع، در جست‌وجو عاشقانه و اشتیاق‌آمیز برای آزادی ـ این گوهر دیریاب و بایسته برای حیات انسانی ـ تعریف می‌شود. این نیاز و اشتیاق مشترک مرز و دولت نمی‌شناسد. وابسته به آب و خاک نیست، خصلتی جهانی و فراگیر دارد.

آرمان و قدرت تأثیرگذاری رئیس جمهور برگزیده مقاومت، خانم مریم رجوی با اتکا به استقلال همه‌جانبه و پاکبازی و تلاش فداکارانه و طاقت‌فرسای کادرهایش توانسته است در همهٔ قاره‌های جهان، علاقمندان به ایران آزاد و دمکراتیک را برای هدف بزرگ آزادی ایران بسیج نماید.

 

این توانمندی مقاومت ایران را قادر ساخته، از یک‌سو هجوم سیاست‌های آزادی‌ستیزانه و اطلاعات گمراه‌کنندهٔ لابی‌های رنگارنگ سیاست مماشات با فاشیسم دینی را خنثی ساخته و از سوی دیگر بر محور نفی ولایت فقیه، سیاست‌ورزان، پارلمانترها، شخصیت‌های معتبر و شناخته‌شدهٔ سیاسی، هنری، مذهبی، آزاداندیشان، انسان‌دوستان و فعالان حقوق‌بشر را در زیر چتر حمایت از برنامهٔ۱۰ماده‌ای برای ایران آزاد فردا گردآورد.

در جدیدترین آکت مقاومت ایران برای پیشبرد این پلتفرم، شاهد یک اجلاس در واشنگتن با شرکت برجسته‌ترین شخصیت‌های آمریکایی از دو حزب و به‌خصوص مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا تا ژانویهٔ ۲۰۲۱ بودیم.

 

تغییر رژیم اجتناب‌ناپذیر است

اجلاس ایران آزاد ۲۰۲۱ این امکان را به‌وجود آورد تا در مختصات کنونی، جدیدترین مواضع مقاومت ایران با صدایی واضح از زبان رئیس جمهور برگزیدهٔ مقاومت بیان شود. در بخشی از پیام خانم مریم رجوی به اجلاس، بر موارد زیر تأکید شده بود:

۱ـ به‌دلیل اعتراضات گستردهٔ اجتماعی و فعالیت کانون‌های شورشی، رژیم می‌ترسد که کوچکترین حادثه، جرقهٔ یک قیام بزرگ را بزند.

۲ـ مردم ایران بیش از هر زمان آمادهٔ سرنگونی هستند.

۳ـ تغییر رژیم به‌دست مردم و مقاومت ایران اجتناب‌ناپذیر است و هیچ عاملی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که جهان این واقعیت روشن را به‌رسمیت بشناسد.

چنین یقین و اطمینانی به سمت و سوی تحولات مربوط به ایران، برآمده از یک تحلیل ژرف نسبت به وضعیت حاکمیت، مردم و آلترناتیو است. حکومت با بحرانهای دامنگیر و لاعلاج دیگر قادر به حکومت نیست، مردم دیگر این حکومت را نمی‌خواهند. شرایط عینی ایران، مهیای قیام انقلاب است و شرط ذهنی قیام و تغییر [مقاومت ایران] آمادهٔ به‌زیر کشیدن استبداد دینی است.

 

نکات قابل توجه در سخنرانی مایک پنس

۱ـ معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا، در اجلاس ایران آزاد به درستی تأکید کرد که تاکنون سیاست مماشات و شیطان‌سازی از مجاهدین این دروغ بزرگ را به خورد جهان داده بود که گویا جایگزینی برای فاشیسم دینی وجود ندارد و باید با این وضعیت ساخت و سوخت؛ حال آن‌که در برابر این رژیم یک مقاومت سازمان‌یافته وجود دارد که دارای یک آلترناتیو با برنامهٔ ۱۰ماده‌ای است که خانم مریم رجوی آن را رهبری می‌کند.

۳ـ آقای پنس به صراحت و وضوح از سازمان مجاهدین به‌عنوان آلترناتیو این ر‌ژیم نام برد. به یاد بیاوریم که روزگاری در آمریکا به‌دلیل حاکمیت سیاست مماشات، نام بردن از مجاهدین خط قرمز بود؛ زیرا آنها در لیست تروریستی آمریکا و اروپا قرار داشتند. چنین چرخش عظیمی، جز قدرت حقانیت و تأثیرگذاری مجاهدین و پیشرفت استراتژی کانون‌های شورشی را بیان نمی‌کند.

۴ـ مایک پنس در سخنرانی خود با تأکید بر قدرت مقاومت ایران، کانون‌های شورشی را نقطهٔ امید مردم ایران نامید و اعلام کرد مردم ایران قاطعانه در کنار مقاومت ایران ایستاده‌اند. این مواضع باطل‌کنندهٔ همهٔ اباطیلی است که از سوی وزارت اطلاعات رژیم ساخته و پرداخته می‌شد و عوامل برون‌مرزی آن را نشخوار می‌کردند. ترجیع‌بند ثابت آن این بود که مجاهدین در داخل ایران پایگاهی ندارند.

۵ـ او تأکید کرد که عمر رژیم به شمارش رسیده، ریاست‌جمهوری رئیسی نشانهٔ این ضعف است. این موضوع در حقیقت تأکیدی بر مواضع ثابت مقاومت ایران در مورد شکنندگی رژیم در شرایط کنونی و به خط پایان رسیدن آن با جلاد۶۷ است.

۶ـ آقای پنس خاطرنشان کرد که مردم ایران آمادهٔ تغییر هستند. او علاوه بر آن بر ضرورت برکناری و محاکمهٔ ابراهیم رئیسی به‌خاطر جنایت علیه بشریت و قتل‌عام۶۷ تأکید کرد. لابی‌های رژیم و بوق‌های آن تبلیغ می‌کنند که مردم ایران از قیام و شورش خسته شده‌اند و امیدی به تغییر وضع موجود ندارند. بیان چنین موضوعی از سوی معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا، این پروپاگاندا را به چالش می‌کشد و شرایط را برای زد و بند با فاشیسم دینی و امتیازدهی به آن بیش‌از‌پیش دشوار می‌کند.

 

اهمیت اجلاس ایران آزاد ۲۰۲۱

۱ـ نفس برگزاری این اجلاس بیانگر وزن و اعتبار بین‌المللی مقاومت ایران است. این حمایتها محصول یک دیپلماسی استقلال‌طلبانه و انقلابی است که آجر به آجر و رج به رج با خون و رنج اعضای این مقاومت و از پایین ساخته شده و تا نقطهٔ کنونی رسیده است.

۲ـ این اجلاس در حالی برگزار شد که آثار ناکارآمدی و بی‌کفایتی دولت جوان حزب‌اللهی طی چند ماه بر همگان آشکار شده است. خامنه‌ای این دولت را به‌عنوان آخرین برگ خود را برای ممانعت از سقوط شتابان حکومتش به زمین زده بود. او برای روی کارآوردن جلاد بدنام ۶۷دست به قمار بزرگی زد و برای برد در آن ناچار به جراحی اصلاح‌طلبان قلابی شد؛ اما نتیجهٔ این قمار یک باخت بزرگ است و آثار باخت از هم‌اکنون عیان شده است.

۳ـ این اجلاس در سالگرد قیام آبان۹۸ ساطع‌کنندهٔ پیام شورش و نوید‌بخش یک تغییر بزرگ در افق سیاسی ـ اجتماعی ایران است. می‌گوید سرنگونی استبداد دینی در چشم‌انداز است و می‌توان و باید برای آن به‌پا خاست و یک ایران آزاد و دمکراتیک را بر خرابه‌های ارتجاع و بنیادگرایی دینی برپا کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b53a14b5-534b-4c87-b81e-676b0bf21330"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات