728 x 90

ادعاهایی که در سفره خالی مردم رسوا می‌شوند

سفره خالی مردم
سفره خالی مردم

دولت آخوند روحانی شاخص تورم سال جاری را ۲۲درصد اعلام کرده است، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز مدعی شد که هزینه تولید پایین آمده و در فروردین‌ماه شاهد کاهش ۲.۴درصدی شاخصهای بهای تولید کننده هستیم.(خبرگزاری ایرنا ۱۲اردیبهشت ۹۹)

هم‌چنین همتی در جلسه علنی مجلس ارتجاع مدعی شد در سیاست‌های پولی قطعاً به سمت ثبات اقتصادی و مهار تورم حرکت خواهیم کرد.(خبرگزاری فارس ۱۳خرداد ۹۹)

دولت آخوند حسن روحانی در حالی از برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای کاهش قیمت و تورم خبر می‌دهد که هیچ شاخصی برای کاهش تورم در جامعه مشاهده نمی‌شود.

کارشناسان می‌گویند یکی از عوامل نشان‌دهنده کاهش تورم پایین آمدن قیمت ارزاق عمومی است که در این مدت به‌طور نجومی بالا رفته است.

روزنامه سیاست روز ۱۳خرداد ۹۹ به‌نقل از دبیرکل اتحاد بنکداران مواد غذایی از افزایش ۸۰درصدی قیمت برنج خبر می‌دهد.

بالا رفتن قیمت خودرو، مسکن و مایحتاج عمومی بیانگر این است که خبری از کم شدن نرخ تورم نیست.

در این رابطه اسماعیلی عضو مجلس ارتجاع در جلسه علنی ۱۳خرداد به کوچک شدن پیاپی سفره مردم اعتراف می‌کند: «تورم از ۵۸درصد در سال۹۸ رسیده به ۲۱درصد در سال۹۹! تولید ناخالص ملی منفی است، رشد اقتصادی منفی است و ضریب جینی هم بالا است. چطور می‌شود که الآن نزدیک به ۳۰درصد کاهش تورم داشته باشیم و سفره مردم هم هر روز کوچکتر می‌شود».(رادیو فرهنگ ۱۳خرداد ۹۹)

تورم بالا قدرت خرید بسیاری از افراد جامعه خصوصاً در رابطه با خرید مایحتاج سفره‌هایشان را کاهش داده است، شرایط تورمی به نوبه خود روی بسیاری از مسایل اقتصادی آثار زیانباری گذاشته است.

شرایط تورمی به‌گونه‌یی است که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس قدرت خرید خانوارها نسبت به سالهای گذشته یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.

این در شرایطی است که موضوع تورم در بسیاری از کشورهای جهان حل شده و در بسیاری از کشورها نرخ تورم حدود ۲درصد است، در صورتی که نرخ واقعی تورم در ایران حدود ۵۰درصد است و دارای رتبه چهارم تورم در دنیا است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که برای کاهش نرخ تورم باید عوامل افزایش آنرا از بین برد و یا عواملی که موجب کاهش تورم می‌شود را تقویت کرد.

یکی از عوامل مهم در کنترل تورم کاهش حجم نقدینگی است، محمد قاسمی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس ارتجاع به ۶برابر شدن نقدینگی طی ۸سال اعتراف کرده و چنین می‌گوید: «پایه پولی و نقدینگی در حال افزایش است و طی ۸سال نقدینگی کشور ۶. ۴دهم برابر شده است».(رادیو فرهنگ ۱۳خرداد ۹۹)

در همین رابطه قادری عضو دیگر مجلس به جایگاه جهانی رژیم در بخش تولید و سرازیر شدن سیل وار نقدینگی به بازار اعتراف کرده و می‌گوید: «ما الآن در شرایطی هستیم که روزانه ۱۲۰۰میلیارد تومان نقدینگی تولید می‌شود. این نقدینگی در بازارهای مختلف خودش را نشان می‌دهد و هر نقدینگی مثل سیل می‌شود و اگر جلو جریان سیل سد نشود و درست کانالیزه نشود در هربخشی برود ایجاد مشکل می‌کند. با رتبه ۱۲۷ در بین ۲۰۰کشوردنیا کجا می‌توانیم نقدینگی را به سمت بخش تولید بکشانیم».(تلویزیون رژیم ۱۳خرداد ۹۹)

در زمینه نقش نقدینگی سرگردان در افزایش تورم روزنامه جهان صنعت ۲۱خرداد ۹۸ به‌نقل از یک کارشناس اقتصادی حکومتی می‌نویسد: «بالا بودن حجم نقدینگی در این سال‌ها و به‌ویژه در سال۹۸ نیز نتیجه تصمیمات دولت بوده است که به تدریج و در آینده‌ای نه چندان دور آثار تورمی آن در اقتصاد ظهور خواهد کرد».

ثبات ارزش پول ملی یکی دیگر از پایه‌های ضروری کاهش تورم است، اما در چند ماه گذشته تومان ۳۰درصد ارزش خود را از دست داده، دلار از ۱۲هزار تومان در پایان سال۹۸ به ۱۸هزار تومان رسیده است.

همزمانی ۳۰درصد کاهش ارزش تومان و ۳۰درصد کاهش نرخ تورم چگونه ممکن است.

یکی دیگر از دلایل تورم بالا در کسری بودجه است که تاثیر زیادی روی زندگی اقشار محروم جامعه دارند و همه ساله باعث می‌شود که قیمت مواد مورد نیاز سفره‌هایشان بیش از پیش گرانتر شود.

در واقع کسری بودجه که به یک امر ساختاری در اقتصاد تبدیل شده است یکی از دلایل اصلی تورم بالا است، و طی سالهای اخیر تاثیر مخربی در اقتصاد و در وضعیت معیشتی مردم گذاشته است.

در مورد بیهودگی ادعای دولت روحانی در زمینه کنترل و پایین آوردن نرخ تورم روزنامه جهان صنعت ۱۲خرداد ۹۹ می‌نویسد: «آنچه در ایران قطعیت دارد مهیا نبودن شرایط کشور برای رشد تولیدات صنعتی و کشاورزی است و از آنجا که نرخ ارز نیز افزایشی است و بانک مرکزی نیز سیاستی در زمینه کنترل نرخ ارز ندارد، واردات نیز با محدودیت بیشتر مواجه شده و گران تمام می‌شود و همین امر نیز کنترل تورم را دشوارتر می‌کند. مسأله کرونا و تحمیل هزینه‌های این بیماری بر دولت نیز بر مشکلات پیشین دولت در زمینه کسری بودجه خواهد افزود و همه این موارد در کنار هم نشان از آن دارد که کنترل تورم در واقعیت به‌سادگی صحبت و وعده‌های مسئولان نیست».

اکنون سؤال این است که دولت آخوند روحانی چگونه می‌خواهد نرخ تورم را پایین نگهدارد با توجه به این‌که هیچ‌یک از زمینه‌های آنرا از بین نبرده است؟

واقعیت این است که حاکمیت و دولتی که خود عامل این وضعیت بحرانی است چگونه می‌تواند راه‌حل بحران باشد. بنابراین حاکمیت آخوندی نه می‌تواند و نه می‌خواهد به سؤال فوق پاسخ بدهد. راه‌حل واقعی برای خروج از این بحران و بن‌بست در بیرون رژیم یعنی مردم و مقاومت پیشتاز مردم ایران است. امری که آنها کمر همت به تحقق آن بسته‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7d461218-775d-49ad-9120-db0b8bba274a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات