728 x 90

اصرار رئیسی بر اجرای طرح اختناق اینترنتی؛ چرا؟

فیلتر کردن اینترنت
فیلتر کردن اینترنت

آخوند رئیسی جلاد در جلسه شورای عالی مجازی رژیم یعنی نهاد اصلی سانسور و فیلترینگ اینترنت گفت: «در شرایطی که دشمنان به فضای شخصی و اطلاعاتی مردم و کشور هجمه می‌آورند غفلت در این زمینه از هیچ دستگاهی پذیرفتنی نیست» (تلویزیون شبکه یک ۲۰مهر ۱۴۰۰).

بسیار روشن است در شرایطی که رژیم در همه زمینه‌ها در بحران قرار دارد و مردم ایران با فاجعه کرونا و معیشت درگیرند، علی‌القاعده پرداختن به موضوع شبکه مجازی و اینترنت نباید از اولویت برخوردار باشد و تمام هم و غم حاکمیت بایستی صرف حل مسأله معیشت مردم و واکسیناسیون و... بشود.

اما درست به عکس در چنین شرایطی طرح اختناق اینترنتی تحت عنوان «طرح صیانت از کاربران» روی میز می‌آید و رئیسی جلاد این طور نسبت به غفلت از پیش برد این طرح هشدار می‌دهد.

به راستی چرا؟ دلیل این رفتار در شرایطی که مردم ایران از هر نظر تحت فشارند چیست؟

رفتاری متناقض و غیرمعمول که حتی صدای خودیهای رژیم را در وحشت از بازتابهای اجتماعی آن نیز در آورده است.

مجری تلویزیون شبکه پنج رژیم به ناگزیر دعا کرد و گفت: «گروه قابل توجهی از مردم که دارند کار می‌کنند در فضای مجازی به‌شدت نسبت به طرح صیانت نگرانند امیدواریم که این داستان ختم به خیرشود» (شبکه پنج ۲۰مهر ۱۴۰۰).

روزنامه حکومتی جمهوری در این رابطه نوشت: «این طرح را چه از خودتان باشد و چه از خارج از خود مجلس به شما دیکته شده باشد کنار بگذارید، و درصدد اصلاح خودتان و حکمرانان برآیید» (جمهوری۲۲ مهر ۱۴۰۰).

روزنامه ستاره صبح ۲۴مهر ۱۴۰۰ از قول یک کارشناس حکومتی نوشت: « این روزها مطالب عجیبی از بعضی نمایندگان مجلس درباره بررسی دوباره طرح صیانت در مجلس یازدهم شنیده می‌شود. یکی از نمایندگان می‌گوید حتی اگر مردم نخواهند هم ما کار خودمان را می‌کنیم. ظاهراً این نماینده قبول ندارد که تابع خواست و اراده مردم باشد. نماینده دیگری می‌گوید همه موظف‌اند هر چه ما تصویب کنیم را بپذیرند! نماینده دیگری می‌گوید سیل فحش مردم به طرف من سرازیر شد که چرا دنبال تصویب طرح صیانت هستم... . چنین سخنانی قبل از هر چیز نشانه اطلاع این نمایندگان از مخالفت گسترده مردم با طرح صیانت است. نمایندگان مجلس یازدهم باید به این نکته مهم توجه کنند که کسب‌وکار، تحصیل، ارتباطات اجتماعی و بسیاری از نیازهای معیشتی مردم به شبکه‌های اجتماعی وابسته است و طرح صیانت با محدود کردن این امور، عرصه را بر زندگی مردم تنگ خواهد کرد... و واکنش‌های مخالف گسترده‌یی از سوی افکار عمومی جامعه نسبت به این طرح به‌وجود آمد».

روزنامه حکومتی همدلی هم در رابطه با مخالفت میلیونی مردم با این طرح نوشت: « کارزار «مخالفت با طرح صیانت» روز به‌روز قوی‌تر می‌شود. هفته گذشته با انتشار خبری مبنی بر تشکیل اولین جلسه بررسی طرح «صیانت از فضای مجازی»، کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویر خود از پیوستن به کارزار مخالفت با این طرح خبر داده و از دیگران نیز دعوت کردند که به این حرکت بپیوندند. کاربران، «مخالفت با طرح‌های محدودکننده اینترنت بین‌المللی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی» که در وبسایت کارزار karzar. net ثبت شده را به بیش از یک میلیون و ۱۰۰هزار امضا رسانده‌اند» (همدلی۲۴ مهر ۱۴۰۰).

روزنامه مردم‌سالاری ۲۱ مهر۱۴۰۰ نیز ضمن اشاره به مخالفت گسترده مردم و کارشناسان حکومتی با این طرح نوشت: «به‌رغم مخالفت‌های بسیاری که از سوی کارشناسان و مردم با تصمیم نمایندگان مبنی بر محدودسازی فضای مجازی می‌شود؛ نمایندگان هم‌چنان بر تصمیم نادرست خود پافشاری می‌کنند و حتی با تصمیم خود مبنی بر تصویب این طرح دور از چشم مردم بر حساسیتها می‌افزایند، موضوعی است که بدون شک مجلس حداقلی را بیش‌از‌پیش از مردم دور می‌کند و معلوم نیست که چرا عقلای قوه مقننه به این موضوع توجه ندارند؟!».

به راستی به‌رغم این همه هشدار به تنفر مردم نسبت به این طرح چرا خامنه‌ای و رئیسی بر اجرای آن اصرار دارند؟

خامنه‌ای اولین کسی بود که بر اجرای این طرح اصرار و تأکید کرد. وی در ۲شهریور۱۳۹۹ گفت: «فضای مجازی دارد بدون اختیار ما از بیرون اختیار ما دارد مدیریت می‌شود. ما به‌خاطر این است که روی شبکه ملی اطلاعات بنده این همه تأکید می‌کنم» (تلویزیون رژیم ۲شهریور ۱۴۰۰).

واقعیت این است که خامنه‌ای برای مقابله با اندیشه شورش و قیام و سرنگونی، به‌رغم همه این مخالفتها، می‌خواهد اینترنت را محدود و چه بسا ببندد و اینترنت دست پخت بیت ولایت را جایگزین کند.

ابراز نگرانی‌های مهره‌ها و آخوندهای خامنه‌ای هم بیانگر همین وحشت است

بهروز محبی نماینده مجلس ارتجاع در رابطه با فضای مجازی گفت: «اگر تدبیر نشود در آینده آسیب پذیری متوجه عموم مردم خواهد بود» (خبرگزاری مجلس ۲۱مهر ۱۴۰۰).

آخوند مرتضی آقا تهرانی در رابطه با تنفر مردم نسبت به طرح گفت «در یک روز ۲۰هزار فحش به من داده شد، در یک روز ۱۲۰هزار پیج علیه ما راه انداختند، اگر ۱۰۰میلیارد پیج هم ساخته شد ما کار خودمان را خواهیم کرد» (سایت اقتصاد نیوز ۲۲مهر ۱۴۰۰).

آخوند مطیعی امام جمعه خامنه‌ای در نماز جمعه روز ۱۲شهریور ۱۴۰۰ وحشت‌زده گفت: «مجاهدین و همه آنهایی که دشمن این نظام اسلامی هستند شبانه روز دارند کار می‌کنند». (تلویزیون شبکه سمنان ۱۲شهریور ۱۴۰۰)

آخوند احمد پناهیان نیز ضمن هراس از فعالیت براندازانه کانون‌های‌شورشی گفت: «جریان نفاق با قوت دارد کارش را پیش می‌برد، میدان را بگیرید از (مجاهدین)، جوانان. میدان را بگیرید از (مجاهدین)، » (تلویزیون نو رقم ۲۸مرداد ۱۴۰۰).

بنابراین همه وحشت خامنه‌ای و عمله و اکره‌های آن از فضای مجازی، هراس از آگاهی بخشی آن و نقشی است که در خیزش‌ها و قیام دارد.

اما پارادوکس خامنه‌ای این است که چنین اقدامی که برای مقابله با قیام طراحی شده خود می‌تواند یک چاشنی انفجاری جدی، به مانند گران کردن بنزین در سال۹۸ و چه بسا فراتر از آن باشد به‌خصوص در شرایط کنونی که مردم چیزی برای از دست دادن ندارند و اعتراضات و خیزشهای سراسری هم جریان دارد.

این همان بن‌بستی است که خامنه‌ای در تمامی زمینه‌ها دچار آن است بن‌بستی که خود از نشانه‌های دوران پایانی دیکتاتوری آخوندی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a2ebf832-25c2-4829-911f-610c750e1170"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات