728 x 90

انتصاب ظریف و جنگ‌وجدال باندهای حکومتی

سخن روز
سخن روز

پزشکیان رئیس‌جمهور نورسیده رژیم طی حکمی در روز ۱۱مرداد محمد جواد ظریف را که یک نقطه تضاد جدی برای باندهای متخاصم حکومتی است، به‌عنوان معاون راهبردی منصوب کرد. پزشکیان در ابلاغیهٔ خود از ظریف خواسته است با برعهده گرفتن مسئولیت مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری، وظایف و کار ویژه‌های این مرکز را به تشکیلات مناسب برای معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری تبدیل کند و با بهره‌گیری از تجربه مدیران ارشد ادوار گذشته، «سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری مد ظله‌العالی (!) را رصد نموده» و مستقیماً به خود او گزارش کند.

به‌دنبال این انتصاب و در همان دقایق اول معرفی ظریف به‌عنوان معاون راهبردی، جنگ‌گرگها بر سر این موضوع شروع شد. خبرگزاری سپاه پاسداران از زبان کاربران خود نوشت که تا الآن معاون راهبردی نداشتیم! ظریف قول داده بود که پست نمی‌گیرد! منبعد درباره همه چیز باید مراقب بود، چون دوباره جاسوس پیدایش شد!

جواد ظریف نیز اعلام کرد: «قرار نداشتم در این دولت مسئولیتی را قبول کنم. ولی نگرانی، دلخوری و اصرار هم‌میهنان بزرگوار، به‌ویژه در فضای مجازی، در چند روز گذشته باعث شد که ناگزیر شوم آن نگاه را قدری تغییر دهم؛ ولی در حد رسمیت یافتن یک مسئولیت مشورتی که بارها گفته بودم در خدمت رئیس‌جمهور عزیز خواهم بود».

ظریف اضافه می‌کند که پیشنویس این حکم را با چند هدف خودش تهیه کرده «و با امضای تفقدآمیز ریاست محترم جمهوری رسمیت یافت»! ‏

ظریف روی برخی از محدودیت‌هایش انگشت گذاشته و می‌نویسد که در پیش‌نویس این موارد لحاظ شده است:

١-هیچ دیوانسالاری و سازوکار جدیدی درست نشود و باری بر بودجه دولت و سفره مردم نباشد.

‏٢- هیچ تداخلی در کار دستگاهها ایجاد نشود.

‏٣-هیچ دستگاهی تضعیف نشود.

‏٤-حلقهٔ وصل دولت با مردم، اندیشکده‌ها و نهادهای مدنی نظارتی هم‌چون کمند (کمیتهٴ مردمی نظارت بر دولت) باشد.

پزشکیان تاکنون سمت‌های معاونت خود را معرفی کرده که نیاز به‌تأیید مجلس ندارند. انتصاب این معاونتها هم خالی از کشاکش نبود، اما در خصوص ظریف که به مثابهٔ «پونهٔ دم لونهٔ» باند رقیب است، یک مین زیر پایش منفجر شد و رقبا با نثار القابی‌نظیر جاسوس معاون راهبردی را زیر ضرب گرفتند.

فرهیختگان متعلق به‌ولایتی مشاور خامنه‌ای هم نوشت: «پزشکیان در حکم ظریف، تلویحاً مرکز مطالعات و بررسیهای استراتژیک ریاست‌جمهوری را منحل و تشکیلات آن را به‌معاونت راهبردی رئیس‌جمهور سپرد».

پزشکیان در ادامه انتصابهایش، طی حکمی محمدجعفر قائم‌پناه را هم به‌عنوان معاون امور اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری تعیین کرده است. قائم‌پناه قبلاً سمتهایی در وزارت بهداشت رژیم داشته و رئیس اولین دوره شورای قلابی شهر کرمانشاه و مسئول اعزامی دانشجویان به‌جبهه‌های جنگ ضدمیهنی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده است.

بر سر انتصاب معاونت‌های پزشکیان، که عمدتاً از شاغلان در دولتهای روحانی و آخوند خاتمی هستند، از جمله بر سر عارف به‌عنوان معاون اول پزشکیان، جنگ‌وجدال و حرف و حدیث بین باندهای حکومتی کم نبود. آن چه در مورد ظریف رخ داد اما، نشان داد که نشستن سگ زرد به جای شغال، شروع شقه و شکاف و سگ دعواهای دامنه‌دار، از جمله بر سر کابینه در مجلس فرمایشی است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/332543eb-77a4-49d3-aa7a-88c9094e89d9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات