728 x 90

اهمیت کنوانسیون ایران آزاد

کنوانسیون ایران آزاد
کنوانسیون ایران آزاد

روز شنبه ۱۵اردیبهشت ۹۷ «کنوانسیون ایران آزاد برای دموکراسی و حقوق بشر» در حمایت از قیام سراسری مردم ایران در واشینگتن برگزار شد. این اجتماع که با حضور نمایندگان جوامع و انجمنهای ایرانی از ۴۰ایالات آمریکا برگزار شد، پوشش خبری فوق‌العاده‌‌یی یافت و بسیاری به آن واکنش نشان دادند. علت چه بود؟

روزنامه واشینگتن تایمز ۵مه ۲۰۱۸: هزاران نفر از هواداران اپوزیسیون ایران در واشینگتن از سرنگونی استبداد مذهبی حمایت کردند.

خبرگزاری بلومبرگ، ۵مه ۲۰۱۸:‌ جولیانی اعلام کرد دونالد ترامپ متعهد به تغییر رژیم ایران است.

خبرگزاری رویتر:‌ کنوانسیون ایران آزاد در واشینگتن در حال پخش سرود ملی.

تلویزیون الغد: کنوانسیون ایرانیان درباره نقض حقوق‌بشر و دخالت رژیم ایران در امور کشورها.

روزنامه پولیتکو:‌ رودی جولیانی در کنوانسیون ایرانیان گفت: ترامپ به تغییر رژیم در ایران متعهد است.

شبکه اسکای نیوز: شرکت‌کنندگان در کنوانسیون ایرانیان خواستار حکومتی دموکراتیک شدند.

تلویزیون فاکس نیوز: رودی جولیانی در کنوانسیون ایرانیان در واشینگتن سخنرانی کرد.

صدای آمریکا: کنوانسیون آزادی ایران ۲۰۱۸ برای تحقق حقوق‌بشر و دموکراسی در ایران، عنوان همایشی است که سازمان جوامع ایرانیان آمریکایی از ساعتهايی پیش در هتل گراند هایت شهر واشینگتن برگزار کرده است.

روزنامه بریتانیایی دیلی میل:‌ شهردار سابق نیویورک و وکیل جدید رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، رودی جولیانی، روز شنبه خواستار تغییر رژیم در ایران شد. او گفت: «کسب آزادی برای هر فرد ستمدیده به همه ما کمک می‌کند».

این انعکاسات و دهها انعکاس و بازتاب دیگر از رسانه‌های بین‌المللی، اشاره به چه واقعیت روشنی می‌کنند؟

در همین کنوانسیون بود که پیام مهم ویدئویی مریم رجوی برای شرکت‌کنندگان پخش شد. او در این پیام با تقدیر از هموطنانی که از ایالت‌های مختلف در سراسر آمریکا در این گردهم‌آیی حضور داشتند و با اشاره به ‌صدها قیام و خیزشی که میهن ما پس از قیام دیماه شاهد آن بوده است، تأکید کرد: «امتیازهای ناموجهی در توافق اتمی [برجام] به رژیم آخوندها داده شده است». او تأکید کرد: « مقاومت ایران در همان زمان، ضرورت قاطعیت و برچیدن کامل بساط غنی‌سازی توسط فاشیسم مذهبی را خاطرنشان و تأکید کرده بود که ضرورت خلع‌ید از رژیم در سراسر خاورمیانه باید به‌عنوان یک اصل بنیادین در هر گونه توافقی وارد شود و توافقی که حقوق‌بشر مردم ایران را نادیده بگیرد، تنها مشوق سرکوب و اعدام‌های بی‌وقفه از جانب این رژیم و لگدمال کردن حقوق مردم ایران است».

در این کنوانسیون رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و از مشاوران نزدیک رئیس‌جمهور ایالات متحده و بیل ریچاردسون، کاندیدای ریاست‌جمهوری، وزیر انرژی و سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل سخنرانی کردند. جولیانی سپس در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه اسکای نیوز گفت: «زمانی که شما برنامهٔ ۱۰ماده‌‌یی آنها را می‌بینید و حقوق زنان را می‌بینید پی می‌برید که این ارزش‌ها حتی بیش از آن چیزی است که  ما در آمریکا داریم. وقتی شما به پاریس می‌روید و با مریم رجوی ملاقات می‌کنید و به مجتمع‌شان می‌روید و به آلبانی می‌روید، زنانی را می‌بینید که در نقش رهبری هستند و اینها همه واقعی است. بنابراین دوست دارم این را روشن کنم که آلترناتیو اینجاست. درست در برابر شماست. شما خانم رجوی را می‌بینید. (شبکه تلویزیونی اسکای نیوز- ۵مه ۲۰۱۸)

موج انعکاس جهانی این کنوانسیون در تلویزیونها، روزنامه‌ها و سایتها نشان از چه چیزی می‌تواند باشد؟ جواب به این سؤال کمی قابل‌تأمل است.

اما این انعکاسات که تنها بخشی از بازتاب گسترده کنوانسیون ایران آزاد در رسانه‌ها بود، فقط به خبرگزاریهای و روزنامه‌های بین‌المللی ختم نمی‌شد. دیکتاتوری آخوندی از برگزاری این کنوانسیون آه و فغان سر داد که:

«رودی جولیانی، وکیل و مشاور دونالد ترامپ که در نشست گروهک تروریستی منافقین در واشینگتن سخنرانی می‌کرد، گفت: رئیس‌جمهور (آمریکا) به اندازه ما به تغییر نظام (ایران) پایبند است… این اظهارنظر جولیانی در واقع به‌معنای آن بود که او حضور آمریکا در برجام را پایان‌یافته تلقی کرد». (روزنامه حکومتی انتخاب- ۱۷اردیبهشت ۹۷)

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران تحت عنوان «تله برجام ۲ و ۳ با سناریو - مترسک جنگی» نوشت: «سناریویی که دیروز رودی جولیانی، یکی از اعضای تیم حقوقی دونالد ترامپ، به صراحت از آن سخن گفته است:‌ ما رئیس‌جمهوری داریم که بسیار سخت‌گیر است. ما رئیس‌جمهوری داریم که هم‌چون ما متعهد به تغییر نظام در ایران است». (روزنامه جوان- ۱۷اردیبهشت ۹۷)

کیهان خامنه‌ای ۱۷اردیبهشت نیز نوشت: «رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و وکیل فعلی رئیس‌جمهور آمریکا، بامداد یکشنبه خواستار خروج واشینگتن از توافق هسته‌یی ایران شد».

اما این سؤال هم‌چنان باقی است که این میزان از واکنش به‌خاطر چیست؟ جواب بسیار روشن است: این همه نشان‌دهنده وزن و پیام این کنوانسیون و اجتماع ایرانیان در شرایط کنونی بود. اما آیا این وزن و اعتبار فقط محدود به خارج از مرزهای میهن است؟ به عبارت دیگر برگزاری این کنوانسیون در قلب ایالات متحده آیا می‌تواند بی‌ارتباط با کانونهای شورشی و بدون پیوستگی به خیز‌ش‌های مردمی و تجمعات و اعتراضات دامنه‌دار در میهن اسیر باشد؟ پاسخ به این سؤال نیز بسیار ساده و روشن است: هیچ اجتماع و تجمع اعتراضی ایرانیان در مخالفت با نظام ولایت فقیه در خارج از میهن- کما این‌که شهروندان هر کشور دیگری در جهان- اگر متصل به اجتماعات و اعتراضات در داخل نباشد، هیچ‌گاه توان کسب چنین توان و اعتباری را در صحنه بین‌المللی نخواهد داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2d7c6d99-45ce-4d80-b657-8acba486d7aa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات